W 2017 udało mi się wreszcie opanować swój zakupoholizm książkowy. Z kupionych 201 książek w 2014 r., przez 118 w 2015 r. i 100 w 2016 r. zeszłam do 33 książek zakupionych w 2017. Były nawet miesiące w których nic! nie nabyłam (kwiecień, maj, czerwiec, październik, grudzień). Najwięcej kupiłam w Arosie (25), po 4 w Znaku i w niePrzeczytane.
Więcej w czytatce
Książki, które kupiłam w 2017 r.
W roku 2017 dokonała się także rewolucja w moim księgozbiorze. Z ok. 2000 książek ostało się tylko 1113 (na koniec roku). Policzyłam :) Na zmniejszenie domowej biblioteki wpłynęła głównie przeprowadzka do innego miasta, a także wyznawana przeze mnie filozofia minimalizmu, którą wreszcie zaczęłam stosować także do książek. I nie przestanę, dalej będę minimalizować.
Dziwne jest dla mnie to, że gdy jeszcze niedawno kupowałam jak szalona, czasem po dwadzieścia parę książek miesięcznie, bo "musiałam" je mieć - tak teraz nie mam żadnych problemów z ich pozbywaniem się, nawet tych nowych, których nie przeczytałam.
Książki porozdawałam za darmo - 6 dużych toreb zaniosłam do biblioteki osiedlowej, dosyć dużo zostawiłam dzieciom, część podarowałam biblionetkowiczom ze spotkań śląskich; resztę posprzedawałam. Po początkowych niepowodzeniach w sprzedaży -
Jak w krótkim czasie wyleczyłam się z zakupoholizmu książkowego później jakoś to poszło. Niestety większość sprzedałam za naprawdę minimalne kwoty (1 zł, 2 zł, a nawet 50 gr).
Znalazłam w końcu księgarnię internetową, która skupuje za w miarę przyzwoite pieniądze. Na ich stronie jest okienko, gdzie można wpisać numer ISBN danej książki i od razu pokazuje się cena, za jaką można ją sprzedać. Ceny są i takie małe jak np. 2 zł, ale przeważnie jest to kilka złotych np. 5 zł, 7 zł a nawet 10, czy 15. Za przesyłkę książek do nich, płacą oni. Ta księgarnia to SkupSzop. Jedyny mankament - skupują książki, których ISBN zaczyna się od 978; czyli wydanych wcześniej, przed rokiem 2004 czy 2005 nie skupują.
Pomimo uszczuplenia stanu ilościowego swojego księgozbioru, dalej mam astronomiczną liczbę aż 623 książek nieprzeczytanych.
---------------------------------------------------------------------------
Przeczytałam tylko 79 książek (w poprzednim roku 101). 41 było z biblioteki miejskiej, 23 moje własne, 15 ze spotkań biblionetkowych.
Tematycznie przedstawia się to tak:
- fantastyka - 23 (20 fantasy i 3 SF)
- społeczno-obyczajowe - też 23
- kryminały - 16
- popularnonaukowe - 8
- reportaż - 3
- publicystyka - 3
- wspomnienia - 3
Językowo:
- autorzy polscy - 32
- autorzy zagraniczni - 47; w tym 33 książki napisane w języku angielskim, po 2 we francuskim, hiszpańskim, włoskim, norweskim, a po 1 w duńskim, szwedzkim, niemieckim, rosyjskim, hebrajskim, japońskim.
KSIĄŻKI NAJCIEKAWSZE LUB TAKIE KTÓRE NAJBARDZIEJ MNIE PORUSZYŁY:
O Śląsku
1.
Drach (
Twardoch Szczepan)
(ocena 6)
2.
Hanyska (
Leonia (właśc. Buchner Helena))
(5)
3.
Dzieci Hanyski (
Leonia (właśc. Buchner Helena))
(5)
4.
Dziewczyny z Koziej Górki (
Leonia (właśc. Buchner Helena))
(5)
Reportaż
5.
Hen: Na północy Norwegii (
Wiśniewska Ilona)
(5,5)
6.
Białe: Zimna wyspa Spitsbergen (
Wiśniewska Ilona)
(5,5)
Wspomnienia
7.
Majster Bieda czyli Zakapiorskie Bieszczady (
Potocki Andrzej (ur. 1947))
(5)
8.
Jabłoń w ogrodzie, morze jest blisko (
Braunek Małgorzata,
Cieślar Artur)
(5)
9.
A miałam być księżniczką z bajki... (
Amit Nili)
(5)
Publicystyka
10.
Siła rozumu (
Fallaci Oriana)
(6)
11.
Wywiad z sobą samą; Apokalipsa (
Fallaci Oriana)
(5,5)
Literatura społ.-obyczajowa
12.
Lotnisko w Monachium (
Baxter Greg)
(5)
13.
Pax (
Pennypacker Sara (właśc. Young Sarah))
(5,5)
14.
Guguły (
Grzegorzewska Wioletta)
(5,5)
15.
Koniec Empire Falls (
Russo Richard)
(5)
SF
16.
Dzień dobry, północy (
Brooks-Dalton Lily)
(6)
17.
Samotność odległych gwiazd (
Ling Kate)
(5)
Fantasy
18.
Piąta pora roku (
Jemisin N. K. (Jemisin Nora K.))
(5)
19.
Wrota obelisków (
Jemisin N. K. (Jemisin Nora K.))
(5)
Minimalizm
20.
Pożegnanie z nadmiarem: Minimalizm japoński (
Sasaki Fumio)
(5,5)
Kryminał
21.
Wiara (
Kańtoch Anna)
(5,5)
22.
Betibu (
Piñeiro Claudia)
(5)
23.
Drugie narodziny mordercy (
Kazinski A. J. (właśc. Weinreich Jacob, Rønnow Klarlund Anders))
(5)
ODKRYCIA ROKU
------------------------
KATARZYNA BERENIKA MISZCZUK i jej cykl
Kwiat paproci - fantasy dziejąca się współcześnie w Polsce, tylko Polska jest monarchią, gdzie rządzą potomkowie Mieszka I i gdzie wierzy się w bogów słowiańskich, gdyż Mieszko I nie przyjął chrztu i historia potoczyła się całkiem inaczej. W całą intrygę książkową wplecione jest spora dawka informacji o wierzeniach i obrzędach słowiańskich. A poza tym to dobre czytadło, no i miłość też kwitnie :)
Tom 1 -
Szeptucha (
Miszczuk Katarzyna Berenika)
(5)
ILONA WIŚNIEWSKA i jej reportaże z Norwegii
Hen: Na północy Norwegii (
Wiśniewska Ilona)
(5,5)
Białe: Zimna wyspa Spitsbergen (
Wiśniewska Ilona)
(5,5)
KSIĄŻKI ROKU
--------------------
I -
Pożegnanie z nadmiarem: Minimalizm japoński (
Sasaki Fumio)
(5,5) - Moja recenzja
Minimalizm japoński – nie taki straszny, jak sądzimy
II -
Dzień dobry, północy (
Brooks-Dalton Lily)
(6) - przejmująca książka o samotności w Arktyce i Kosmosie
III -
Pax (
Pennypacker Sara (właśc. Young Sarah))
(5,5) - o przyjaźni chłopca i liska, przymusowym rozstaniu, tęsknocie i wędrówce, by się odnaleźć. Bardzo wzruszająca. Niby dla starszych dzieci, ale właściwie to dla dorosłych.
Gnioty i rozczarowania roku
------------------------------------
Nie było. Postawiłam tylko jedną ocenę 3 i trzy 3,5. Wszystkie pozostałe były wyższe. Czyżbym złagodniała :) A może lepiej dobieram lektury?
Przy okazji przeprowadzki pozbyłam się też telewizora, więc w 2017 r. obejrzałam mniej filmów i seriali niż w ubiegłych latach. Filmy oglądam okazjonalnie, gdy jestem u Rodziców, mogę też oglądać na komputerze, ale nie chcę - obejrzałam na nim tylko serial "Gra o tron".
FILMY - 85
Najbardziej podobały mi się:
1. Incepcja - reż. Christopher Nolan - http://www.filmweb.pl/Incepcja
2. Interstellar - reż. Christopher Nolan - http://www.filmweb.pl/film/Interstellar-2014-375629
3. Lampart - reż. Luchino Visconti - http://www.filmweb.pl/film/Lampart-1963-34316
4. Goście, goście - to moja ulubiona, wielokrotnie oglądana komedia z Jeanem Reno i Christianem Clavierem - http://www.filmweb.pl/film/Go%C5%9Bcie%2C+go%C5%9Bcie-1993-5911
5. Goście, goście 2: Korytarz czasu - http://www.filmweb.pl/film/Go%C5%9Bcie%2C+go%C5%9Bcie+II+-+korytarz+czasu-1998-61
6. Dzień świstaka - z Billem Murray'em i Andie MacDowell - http://www.filmweb.pl/Dzien.Swistaka
7. Sekrety i kłamstwa - reż. Mike Leigh, z Brendą Blethyn i Marianne Jean-Baptiste - http://www.filmweb.pl/film/Sekrety+i+k%C5%82amstwa-1996-701
8. Grand Budapest Hotel - reż. Wes Anderson - http://www.filmweb.pl/film/Grand+Budapest+Hotel-2014-661817
9. Billy Elliot - reż. Stephen Daldry, z Julie Walters i Jamie Bellem - http://www.filmweb.pl/Billy.Elliot
10. Wielka włóczęga - z Louisem de Funèsem i Bourvilem - http://www.filmweb.pl/film/Wielka+w%C5%82%C3%B3cz%C4%99ga-1966-30774
11. Efekt motyla - z Ashtonem Kutcherem - http://www.filmweb.pl/Efekt.Motyla
12. Wszystko o Ewie - reż. Joseph L. Mankiewicz, z Bette Davis - http://www.filmweb.pl/film/Wszystko+o+Ewie-1950-31277
13. The Commitments - reż. Alan Parker - http://www.filmweb.pl/film/The+Commitments-1991-33240
14. Karbala - z Bartłomiejem Topą i Leszkiem Lichotą - http://www.filmweb.pl/film/Karbala-2015-672274
15. Przygoda na Antarktydzie - z ósemką przepięknych psów husky i Paulem Walkerem - piękny film, bardzo wzruszający, a husky są zniewalające - http://www.filmweb.pl/Przygoda.Na.Anarktydzie
SERIALE - 16
Najlepsze:
1. Duma i uprzedzenie - z Colinem Firthem i Jennifer Ehle - http://www.filmweb.pl/serial/Duma+i+uprzedzenie-1995-33088
2. Sherlock 4 - http://www.filmweb.pl/serial/Sherlock-2010-528992
3. Endeavour 4 - http://www.filmweb.pl/serial/Endeavour-2013-639780
4. Legion - http://www.filmweb.pl/serial/Legion-2017-769408
5. Magia wszechświata - dokumentalny - http://www.filmweb.pl/serial/Magia+wszech%C5%9Bwiata-2011-616342
6. Gra o tron 2,3,4,5 - http://www.filmweb.pl/serial/Gra+o+tron-2011-476848
Więcej w czytatce
Filmy, które oglądam - 2017 r. (i 2018, 2019)
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2013
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2014
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2015
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2016
Książkowe (już nie filmowe) podsumowanie roku 2018
Rok 2019 - podsumowanie mojej książkowej diety
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2020
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2021
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2022
Książkowo-filmowe podsumowanie roku 2023
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.