Zmiana studiów na studia z nieodpowiednich (nie dajcie sobie wmówić,że dobry humanista upienięży się i uposaży wyłącznie na prawie), na jedyne słuszne (polonistyka i tylko polonistyka!), przywróciła mi radość czytania i pisania o czytaniu:) Moje bibliofilskie nawrócenie umocniły wybory książkowe, jakie przyniósł ten rok. Rzutem na taśmę udało mi się zrealizować wyzwanie czytelnicze "52 książki", a nawet przekroczyć tę czarodziejską liczbę o całą jedną pozycję:)
Zanudzę więc wszystkich, przedstawiając krótkie zestawienie miłostek i nienawiści roku pańskiego 2014.
Zauroczenie numer 1
Bezpowrotnie utracona leworęczność (
Pilch Jerzy)
Narty Ojca Świętego (
Pilch Jerzy)
Marsz Polonia (
Pilch Jerzy)
Romans upojny i intensywny, zakończony gwałtownym i drapieżnym stosunkiem- oto moja relacja z prozą Jerzego Pilcha. Pan Jurek oczarował mnie absolutnym obnażaniem siebie i swoich słabości w każdej powieści, zgryźliwym poczuciem humoru połączonym z inteligencją i oczytaniem, a także wplataniem interesujących wątków onirycznych.
Niestety po pewnym czasie wyczuwa się w jego utworach pewien schemat i pożądanie nieco stygnie.
Randkowy maraton z Christie
Zbrodnia na festynie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Rendez-vous ze śmiercią (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Godzina zero (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Podróż w nieznane (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Zło czai się wszędzie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Zerwane zaręczyny (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
4.50 z Paddington (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Kot wśród gołębi (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Słonie mają dobrą pamięć (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Tajemnicza historia w Styles (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Agatha Christie jest mi bliska od zawsze. Pisze kryminały z klasą i w dobrym tonie. Błyskotliwe fabuły i misternie skonstruowane zagadki, z nawiązką rekompensują pewne braki w stylu Królowej Zbrodni (schematyczni bohaterowie, niekiedy mało ciekawy język). Osobom, które chcą rozpocząć przygodę z autorką polecam wątek na forum:
Akcja: rok 2014 z Agathą Christie
Miłości od serca i na zawsze
Pięć najlepszych pozycji, do których zdecydowanie powrócę i które bezspornie każdy powinien znać i kochać wraz ze mną:
Silmarillion (
Tolkien J. R. R. (Tolkien John Ronald Reuel))
Mitologia Śródziemia- doceni każdy fan Tolkiena. Zwłaszcza ten, który nieco obraził się na Petera Jacksona za nieco efekciarskiego Hobbita.
Madame (
Libera Antoni)
Historia dojrzewania bardzo inteligentnego i ambitnego chłopca, który zakochuje się w pięknej i wyniosłej nauczycielce języka francuskiego.
Poczwarka (
Terakowska Dorota)
Wzruszająca, ale niebanalna historia dziecka z zespołem Downa.
Sońka (
Karpowicz Ignacy)
Równie pięknie wydana jak przez Karpowicza napisana. Bolesne życie Sońki- wiejskiej starowiny jako pretekst do snucia rozważań o tym, czy sztuka umie jeszcze zachować prawdziwość i autentyczność. Kupiłam "Sońkę" i czasem nie omieszkam jej pogłaskać przed snem.
Na Zachodzie bez zmian (
Remarque Erich Maria (właśc. Remark Erich Paul))
Jeśli po przeczytaniu tej książki jest jeszcze osoba uznająca wojnę za dobre wyjście, to przepraszam za wyrażenie, ale ma raczej nierówno pod kopułą.
Z cyklu: bardzo dobre i świetnie się czytało
Gra anioła (
Ruiz Zafón Carlos)
Gra o tron (
Martin George R. R.)
Kraina Chichów (
Carroll Jonathan)
Przepowiednia Dżokera (
Gaarder Jostein)
Trzej muszkieterowie (
Dumas Aleksander (ojciec; Dumas Alexandre))
Pan Lodowego Ogrodu: Tom 1 (
Grzędowicz Jarosław)
(chętnie pożyczyłabym drugi tom od jakiejś dobrej duszyczki:)
Czas pogardy (
Sapkowski Andrzej)
Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet (
Larsson Stieg)
Dom duchów (
Allende Isabel)
Emma (
Austen Jane)
Najstarszy zawód świata: Historia prostytucji (
Karpiński Marek)
Bóg nigdy nie mruga: 50 lekcji na trudniejsze chwile w życiu (
Brett Regina)
Ubik (
Dick Philip K. (Dick Philip Kindred))
"Cierniaki" czyli trudne i raniące, ale... warto
Podróż Bena (
Lessing Doris)
Lala (
Dehnel Jacek)
- Nie mogłam znieść fragmentu, w którym niegdyś dzielna i piękna kobieta przekształca się w robiącą pod siebie roślinę.
Droga (
McCarthy Cormac (właśc. McCarthy Charles))
Wniebowstąpienie (
Konwicki Tadeusz)
E. E. (
Tokarczuk Olga)
Ostatnie historie (
Tokarczuk Olga)
Przeciętniaki i słabiaki
Rodzina Borgiów (
Puzo Mario)
Inferno (
Brown Dan)
Charakternik (
Piekara Jacek (pseud. Craft Jack de))
- Pierwsza książka Piekary, którą przeczytałam i wszędzie słyszę, że mam się nie zrażać, bo najgorsza. Ale nie jestem pewna, kiedy pan Jacek dostanie drugą szansę...
Arsène Lupin, dżentelmen-włamywacz (
Leblanc Maurice Marie Émile (Leblanc Maurycy))
Sprawiedliwość owiec: Filozoficzna powieść kryminalna (
Swann Leonie (pseud.))
Wołanie kukułki (
Rowling Joanne (pseud. Rowling J. K., Skamander Newt, Whisp Kennilworthy, Galbraith Robert))
Amerykańscy bogowie (
Gaiman Neil)
Najgorsza książka roku
Pięćdziesiąt twarzy Greya (
James E. L. (właśc. Leonard Erika))
"Są książki, których grzbiety i okładki stanowią najlepszą ich część." Tyle w temacie. Dziękuję panie Dickens za ładną puentę.
Na koniec- klasycznie czyli niezmiennie satysfakcjonująco:
Szkoła żon (
Molier (właśc. Poquelin Jean Baptiste))
Ojciec Goriot (
Balzac Honoré de (Balzak Honoriusz))
Lilla Weneda (
Słowacki Juliusz)
Małżeństwo z kalendarza (
Bohomolec Franciszek)
Poganka (
Żmichowska Narcyza)
Sztuka rymotwórcza (
Dmochowski Franciszek Ksawery)
Zofiówka (
Trembecki Stanisław)- Polecam zapoznanie się z fascynującym życiem Trembeckiego-mimo, że żył tak dawno wydaje się taki współczesny w swoich ludzkich przywarach...
Profesor Milczek (
Kraszewski Józef Ignacy (pseud. Bolesławita Bogdan, Bolesławita B.))
Jednym słowem- udany rok. Życzę wszystkim (także sobie), aby 2015 był pełen niezwykłych odkryć na półkach bibliotecznych. Dobrych książek i dobrych zdarzeń- czegóż chcieć więcej:)
Zapraszam do dyskusji:)
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.