Ogółem przeczytałam 212 tytułów.
Oceny:
6 – 4
5,5 – 23
5 - 71
4,5 – 35
4- 47
3,5 – 18
3- 7
2,5- 1
2 - 1
1,5 - 0
1 - 0
nieskończona, brak oceny – 1
powtarzane bez zmiany oceny - 4
średnia ocena, bez wliczania tych 5 powyżej – 4,53
Gatunkowo (wg liczebności):
proza współczesna obca – 40
thriller, sensacja, kryminał – 39
biografie, wspomnienia, dzienniki – 31
literatura faktu, reportaż – 19
publicystyka literacka, eseje, nauka o języku i literaturze – 18
fantastyka – 18 (w tym 4 SF)
klasyka obca – 12
popularnonaukowe – 11 (w tym historia 5, nauki przyrodnicze 3)
proza współczesna polska – 6
historyczne – 6
poezja - 6 (w tym 3 – klasyka polska, 2 – klasyka obca)
klasyka polska – 5
geografia, podróże – 3
literatura dziecięca/ młodzieżowa – 2
hobby – 2
filozofia - 1
Językowo:
po polsku – 208
po angielsku – 4
Źródła:
własne 142
w tym zakupione, otrzymane w prezencie lub pobrane z darmowych serwisów online 74
otrzymane do recenzji 68
pożyczone 80
w tym od Biblionetkowiczów 66
z biblioteki, od rodziny i znajomych z pracy 14
Satysfakcja roku:
Nobel dla
Aleksijewicz Swietłana – odkryłam ją ponad 10 lat temu i już po jednej książce (
Urzeczeni śmiercią (
Aleksijewicz Swietłana)
) byłam przekonana, że z tą techniką i tym rodzajem wrażliwości daleko zajdzie, a po drugiej (
Wojna nie ma w sobie nic z kobiety (
Aleksijewicz Swietłana)
) zaczęłam jej życzyć pierwszego w historii Nobla dla reportażysty
Odkrycia roku:
Mazzucco Melania – przeczytałam w tym roku 4 jej powieści, ze średnią oceną 5
Constantine Barbara – a tej autorki tylko 2, ale na średnią 5,5
Rozczarowania roku:
Najkrótsza historia literatury polskiej (
Tomkowski Jan)
(3,5; nie jest to zła książka, wcale nie, ale jeśli się człowiek spodziewał czegoś z najwyższej półki…)
Granice (
Marklund Liza)
(2,5; wykonanie w porządku, ale autorka dokonała oszustwa gatunkowego – to nie jest kryminał!)
Jeden Bóg (
Mlek Katarzyna)
(2; przykład, jak można świetną koncepcję zmarnować kiepskim wykonaniem)
Najlepsze lektury tego roku, z podziałem na kategorie:
Proza psychologiczno-obyczajowa:
Marzenia wykute w kamieniu (
Callet Blandine Le)
(6)
Co się wydarzyło w Madison County (
Waller Robert James)
(5,5)
Mały człowiek Tom (
Constantine Barbara)
(5,5)
I jeszcze Paulette (
Constantine Barbara)
(5,5)
Ja nie jestem Miriam (
Axelsson Majgull)
(5,5)
Trafny wybór (
Rowling Joanne (pseud. Rowling J. K., Skamander Newt, Whisp Kennilworthy, Galbraith Robert))
(5,5)
Taki piękny dzień (
Mazzucco Melania)
(5,5)
Limbo (
Mazzucco Melania)
(5,5)
Fantastyka, przygoda:
Pan Lodowego Ogrodu: Tom 4 (
Grzędowicz Jarosław)
(5,5)
Biografie
Oriana Fallaci: Portret kobiety (
Stefano Cristina de)
(5,5)
Córka papieża (
Fo Dario)
(5) [to równocześnie pozytywne zaskoczenie roku – byłam przekonana, że tego autora nie tknę, bo nie lubię awangardowego teatru, a tu okazał się bardzo zdatnym biografem]
Wspomnienia, dzienniki:
Opowieść dla przyjaciela (
Poświatowska Halina)
(5,5)
Ryan Cornelius, Morgan Ryan Kathryn – A Private Battle (5,5)
Hen Józef –
Nowolipie (
Hen Józef (właśc. Cukier Józef Henryk))
/ ;
Najpiękniejsze lata (
Hen Józef (właśc. Cukier Józef Henryk))
(5,5/5)
Podróże, geografia:
Afryka Trek: Od Kilimandżaro do Jeziora Tyberiadzkiego (
Poussin Sonia,
Poussin Alexandre)
(5,5)
Opowiedzcie, jak tam żyjecie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
(5)
Literatura faktu, reportaż:
Usypać góry: Historie z Polesia (
Szejnert Małgorzata)
(6)
Ołowiane żołnierzyki (
Aleksijewicz Swietłana)
(6)
Tańczące niedźwiedzie (
Szabłowski Witold)
(5,5)
13 pięter (
Springer Filip)
(5,5)
Publicystyka literacka, eseje:
Wywiad z władzą (antologia;
Fallaci Oriana,
Nguyễn Ngọc Loan,
Chomejni Ruhollah i inni)
(6)
W to wierzę (
Fuentes Carlos)
(5,5)
500 zdań polskich (
Bralczyk Jerzy)
(5,5)
Popularnonaukowe:
Harkup Kathryn – A is for Arsenic (5,5)
W kuchni jak na wojnie: Jak kucharze walczyli na noże, smaki i anegdoty od końca XVIII do połowy XX w. (
Barbasiewicz Maria)
(5,5)
Informacja jest piękna (
McCandless David)
(5,5)
Żelazne damy: Kobiety, które zbudowały Polskę (
Janicki Kamil)
(5,5)
Poezja
Wszystkie wiersze (
Poświatowska Halina)
(5,5)
Umarli ze Spoon River (
Masters Edgar Lee)
(5,5)
Rozczarowania roku:
Najkrótsza historia literatury polskiej (
Tomkowski Jan)
(3,5; nie jest to zła książka, ale jeśli się człowiek spodziewał czegoś z najwyższej półki…)
Granice (
Marklund Liza)
(2,5; wykonanie w porządku, ale autorka dokonała oszustwa gatunkowego – to nie jest kryminał!)
Jeden Bóg (
Mlek Katarzyna)
(2; przykład, jak można świetny temat zmarnować marnym wykonaniem)
Plany na 2016
- kontynuowanie dotychczasowych akcji: Projekt nobliści, Akcja klasyka, Swego nie znacie, Własna półka (tu w miarę możności zwiększyć przerób), Rendez-vous z Agathą Christie
- zwiększenie liczby lektur czytanych w oryginale
- powściągnięcie pazerności pożyczkowej (zasada: jeśli zdaję sobie sprawę, że nie przeczytam książki w ciągu najbliższego pół roku, nie brać, choćby właściciel namawiał!) i oddanie przynajmniej 2/3 już zalegających na półce pożyczek
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.