Mamy już pierwszą subiektywną listę "Bestsellerów według użytkowników Biblionetki". Przygotował ją dla nas Louri, który dodał do listy krótki komentarz – jako że wyjaśnia on kwestie wyboru, pozwalam sobie przytoczyć go w całości:
"Najlepsze książki domagające się wznowienia"
Na poniższej liście umieściłem 10 świetnych książek, których nie ma już w księgarniach i ze względu na ich wspaniałość nikt też raczej nie chce pozbywać się ich z biblioteczki, lub też są to dzieła już zapomniane, a kiedyś cenione - więc domagają się wznowienia:
1. Trylogia "Władca Pierścieni" w tłumaczeniu Marii Skibniewskiej - legendarne tłumaczenie, bez psucia nazw, opisów i bardzo dobrze oddające klimat Tolkienowskiego cyklu.
2. Lolita (Nabokov Vladimir (pseud. Sirin W.)) w tłumaczeniu Roberta Stillera, razem z jego uwagami, które pozwalają spojrzeć na ogromną erudycję autora i dostrzec przenikanie tej powieści przez całość kultury ludzkiej.
3. Inkwizycja hiszpańska (Kamen Henry) najsłynniejsza bodajże monografia o zawsze budzącej wiele kontrowersji instytucji kościelnej.
4. Siedem zacnych grzechów głównych (Kwiatkowski Tadeusz (pseud. Randon Noël lub Randoński Wigiliusz)) wybitnie poprawiająca humor satyra, swego czasu doczekała się co najmniej 6 wydań, a dziś z niewiadomych powodów jest całkowicie niemal nieznana.
5. Wyspa (Huxley Aldous) genialna utopia, odpowiedź Huxleya na jego słynną dystopię "Nowy wspaniały świat", wznawiana w 2004r. i wyprzedana na pniu...
6. Musimy porozmawiać o Kevinie (Shriver Lionel) kilka wydań polskich tej poruszającej powieści rozeszło się jak ciepłe bułeczki - dziś trzeba się mocno nachodzić, by gdzieś kupić - z drugiej ręki (mi się udało po pół roku poszukiwań).
7. Chrystus zatrzymał się w Eboli (Levi Carlo) wydana jedynie raz, w 1949 świetna powieść reportażowa, wznawiana wielokrotnie na Zachodzie, u nas niesłusznie zapomniana.
8. Co gryzie Gilberta Grape'a (Hedges Peter) bardzo przyjemna, acz niebanalna obyczajowa powieść; nb ekranizacja była aktorskim debiutem L. DiCarpio, który zagrał u boku Johnny'ego Deppa.
9. trylogia "Dagome iudex" Nienackiego - wspaniała fantasy osadzona w czasie prapoczątków Polski, wydana w czasie politycznej zawieruchy - przeszła niemal niezauważenie; dziś mogłaby bić na głowę wiele uznanych cyklów.
10. Kwiaty dla Algernona (Keyes Daniel) oceny mówią za siebie - natomiast książka jest obecnie absolutnie niedostępna...
Cóż dodać. Lista rzeczywiście jest "mocna" – ja na pewno postaram się sięgnąć po kilka tytułów, których dotąd nie miałem okazji przeczytać i kilka innych, o których przypomniałem sobie dzięki tej liście.