Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
Aby zalogować się należy podać login.
Aby zalogować się należy podać hasło.
Przeczytałam z tej listy sześć pozycji i chyba żadnej z nich nie umieściłabym na swojej prywatnej liście "NAJ". Przyznam, że o ile nie dziwi mnie Bolano, Zadie Smith to wielką niespodzianką na tej liście jest powieść Junota Diaza. Większą niż książka pani Adichie, bo ona i u nas była bardzo mocno reklamowana. A Diaz niemal przemknął chociaż to naprawdę niezła powieść.
:D dziękuję za polecankę z Murakami, już ją zapamiętuję w schowku. No właśnie, tylko Bolano się ostał (dlatego mnie zaciekawił), czy teraz (umowny czas) tam się nic nie dzieje? Nie jestem na bieżąco, więc nie wiem ale kilka książek już zeschowkowałam.
Tu chyba nie jest aż tak tragicznie, chyba głównie dzięki modzie sprzed lat na literaturę iberoamerykańską - któż wtedy nie pożerał Cortazara, Marqueza etc.? W moich ocenach też się to odbiło - 60 hiszpańskich/katalońskich, 10 portugalskich (w tym 5 Coelho, 2 Saramago). Teraz już boom minął, ale jednak od czasu do czasu jakiś nowy autor z tego obszaru się objawia, jak choćby ten Bolano. Murakami wart jest poznania; specyficzny, dziwny trochę,...
Statystykę masz niezłą:). U mnie w bbnetce nie ma nic, chociaż co prawda kilka książek napisanych orginalnie w chińskim i przetłumaczonych przeczytałam ale poza tym nic. Ta audycja była właśnie w kontekście popularności Murakami. Wrzucę Murakami do schowka. Wiesz, przyszło mi do głowy, że jest jeszcze jeden pominięty obszar: hiszpański i portugalski.
Anglocentryzm przede wszystkim. O ile my czytamy książki przychodzące z zachodniego obszaru językowego, o tyle użytkownicy języka angielskiego w zasadzie nie mają motywacji do sięgania po coś, co napisano w języku innym niż ich rodzimy, chyba że "to coś" solidnie rozreklamowano (ale nawet Nobel nie podbija czytelnictwa jakoś ekstremalnie: "Krzyk Czarnobyla" Aleksijewicz po angielsku ma na goodreads 6,5 tysiąca ocen, "Wojna nie ma w sobie nic z ko...
No tak, Azja dla nas to zupełna terra incognita. Z ciekawości poszłam w swoje oceny i policzyłam: książek napisanych w języku chińskim mam przeczytanych 5 (wszystkie z czasów do średniowiecza włącznie; jeśli chodzi o współczesność, sytuację ratują Chińczycy anglojęzyczni, jak Tan czy See. Noblistę Mo Yana usiłowałam poczytać w bibliotece, ale kompletnie nie podchodził, więc nie wzięłam), w japońskim "aż" 9 (z czego 6 to Murakami, 2 Endo). Kilka p...
Oj, masz rację z dystrybucją. Obszar mamy głównie anglojęzyczny. I tak sobie myślę, że pewnie trudno, aby było inaczej. To olbrzymi rynek, podobnie jak polski z zalewem pozycji, tylko proporcjonalnie gargantuicznie większy i żeby pojawił się autor spoza to chyba wyjątkowe i wymaga czasu oraz nie wiem promocji/ dotarcia do anglojęzycznych agentów? My również niewiele wiemy o na przykład o innych rynkach - chińskim, hinduskim - aczkolwiek nie wiem,...
Słuszne spostrzeżenie. BBC-centryzm???
Czytałam 2 - Białe zęby Smith i Middlesex Eugenides. Na pewno nie wybitne, Middlesex mnie wręcz nużył i irytował, Smith jest lepsza, ambitniejsza, z przesłaniem i zacięciem - tylko jej styl pisania jakoś mi nie odpowiada. Z pozostałych planuję przeczytać wyłącznie Sebalda - to na pewno. I może Bolano kiedyś, bo jakoś tak przewija się w dyskusjach, czasem dość ciekawie. McCarthy'ego próbowałam - zupełnie nie moja poetyka. Większości nawet nie koja...
Czytałam sześć, ale żadnej z nich nie zaliczyłabym do najlepszych książek, jakie znam. Z pozostałych wymienionych na liście podejrzewam, że jedynie Sebald spełniłby moje oczekiwania. Smith pewnie okazałaby się czytalna, ale bez szaleństwa, może Ferrante. Do Bolano zniechęciłam się po jednej próbie. Ciekawa jest dystrybucja językowo-geograficzna - na 20 jest 17 pozycji anglojęzycznych (w tym 3 autorstwa dwojga naturalizowanych Amerykanów), jedna c...
Ciekawa lista. "Korekty" jestem w trakcie. "Droga" - z opisów - wrzucam do schowka. "Genialna przyjaciółka" - też. Do Zadie Smith jestem ciągle na etapie uprzedzenia, przez reklamę. W pewnym momencie była tak silna, że nie mogłam się przemóc. "2666" zdaje mi się też ciekawe, zwłaszcza, że chciałabym podążyć/doświadczyć szkatułkowych opowieści.
W oryginale dociągnięto już do pozycji nr 30, a co tydzień dodawana jest kolejna, czyli pełna lista będzie znana w początkach roku 2018. Kolejną dwudziestkę podaję poniżej. 11. North ( Heaney Seamus ) 12. Przebudzenia 13. Kobiecy eunuch 14. Awopbopaloobop Alopbamboom (Con Nick) 15. Podwójna spirala: Relacja naoczna o wykryciu struktury DNA 16. Przeciw interpretacji i inne eseje 17. Ariel 18. Mistyka kobiecości 19. The Making ...
Dwa tytuły - jako słowa, piękne mi się zdają. Rok magicznego myślenia i Depesze. Może czytałaś? Kiedy przeczytałam notki wydawców ciut się zniechęciłam, może niepotrzebnie?
Ja żadnej :D. Ale z jedną jestem w trakcie i jedną mam w planach na bliżej nieokreśloną przyszłość ;)
Super - czytałam jedną :D Drogę. Ale dałam jej 6, więc lista mnie przekonuje.
http://www.polityka.pl/galerie/1628857,1,20-najlepszych-ksiazek-xxi-wieku--wedlug-bbc.read 1. Krótki i niezwykły żywot Oscara Wao 2. Znany świat 3. W komnatach Wolf Hall 4. Gilead 5. Korekty 6. The Amazing Adventures of Kavalier & Clay (Chabon Michael), 2000 7. Zanim dopadnie nas czas 8. Billy Lynn’s Long Halftime Walk (Fountain Ben), 2012 9. Pokuta 10. To coś na twojej szyi 11. Białe zęby 12. Middlesex 13. Ameryk...
Też mnie to zaskoczyło. Ale trochę innym okiem spojrzałam na tę pozycję, gdy się okazało, że została napisana w 1995 roku - zatem na długo przed prezydenturą. Chociaż z drugiem strony mam wrażenie, że gdyby Barack Obama nie stał się tak sławny, książka zginęłaby w zalewie innych biografii... A już na pewno nie byłaby zaliczona do 100 najważniejszych książek przez "The Obeserver".
Modlitwa za Owena John Irving to będzie prawdopodobnie moje największe autorskie odkrycie tego roku. Jest to jeden z najwybitniejszych i najbardziej utalentowanych współczesnych pisarzy amerykańskich, który zyskał sławę dzięki książkom takim, jak "Świat według Garpa", "Hotel New Hempshire" czy "Regulamin tłoczni win". Znany i ceniony na całym świecie nie boi się podejmować ciężkich i kontrowersyjnych tematów, a jego niesamowity styl, bezbłędn...
Barack Obama? Serio? ;)
Cytuję za Stroną 17: http://strona17.pl/2016/08/26/100-najlepszych-ksiazek-non-fiction-wedlug-the-observer-cz-1/ 1. Szóste wymieranie: Historia nienaturalna 2. Rok magicznego myślenia 3. No Space, No Choice, No Jobs, No Logo 4. Listy urodzinowe (Hughes Ted), 1998 5. Odziedziczone marzenia: Spadek po moim ojcu 6. Krótka historia czasu 7. S-kadra 8. Orientalizm 9. Depesze 10. Samolubny gen Można zapychać schowki. :) ...
STYCZEŃ 1. Telefon od anioła - ocena: 5 2. Już nigdy Pan nie będzie smutny - ocena: 4 3. Śmierć na żądanie - ocena: 4 4. Papierowe miasta - ocena: 4 5. Zimny dzień w Raju - ocena: 3 6. Historia kotów - ocena: 4.5 7. W głębi lasu - ocena: 4.5 8. Maybe Someday - ocena: 4 9. Stalkerzy - ocena: 4 10. Tęsknię za tobą - ocena: 4.5 11. Dziewczyna w tunelu - ocena: 4 12. Traktat o łuskaniu fasoli - ocena: 4.5 LUTY 13. Klinika śmier...
"Nie wiedziałam, że cisza może dźwięczeć, wyć, świstać, a nawet być ostrą bronią, która napada z ukrycia". Okno to symbol otwarcia się na świat, a co za tym idzie, tolerancji i poszanowania inności. Okno na okładce tej książki i jego dalsze tło, przedstawiające zniszczone budynki to zapowiedź tego, że niestety czasami otwartość nie chroni przed tym, co najgorsze, czyli przed siejącą zniszczenie w ludzkich sercach i ciałach, wojną. Na szczęśc...
1. Dziwna myśl w mej głowie 2. Feblik 3. Budda z przedmieścia 4. Tęskniąc za Kissingerem 5. Żółte ptaki 6. Dom Augusty 7. Sztywniak: Osobliwe życie nieboszczyków 8. Wielki Santini 9. Kto zabił Palomina Molero? 10. Ofiara w środku zimy 11. Wszystkie szczęśliwe rodziny 12. Lituma w Andach 13. Sztukmistrz z Lublina 14. Pępowina 15. Krew na śniegu 16. Więcej krwi 17. Zagubieni wśród hiacyntów 18. W śnieżną noc: Świąteczne opowiada...
Dziękuję. Coraz ciekawsza się fabuła staje, teraz do mniszki doszły kolejne interesujące osoby: syn i wnuk:-).
Dziękuję. Od dłuższego czasu preferuję formy czytatkowe. A książka jest i o nastolatce, i o jej prababce. ;-) Chociaż dziennik Nao nie jest tym, czym miał być w początkowych zamierzeniach, czyli opowieścią o bujnym i długim życiu jej prababki, to z tych wspomnień wyłania się dość wyraźny obraz starej mniszki. Książka opowiada również o historii jej syna - kamikaze, oraz wnuka (ojca Nao)- zdolnego informatyka, który po utracie pracy w USA powra...
Ciekawa recenzja, chociaż nie umieściłaś jej tam. Czy książka jest bardziej o nastolatce, czy mniszce?
"No to pojechałeś" odezwę się kolokwialnie i "wywołałeś wilka z lasu" ;). Prowokujesz :D więc komentarz będzie dłuuuuugi. Spróbuję opowiedzieć ci, jak rozumiem/odczytuję kwestie, o których napisałeś. Dzięki rozmowom w bbnetce na temat tej książki coraz lepiej udaje mi się sformułować swoją opinię. Tytuł jest dla mnie symbolem/metaforą tego, że każdy z nas prowadzi normalne życie: wstaje, je, pracuje, uprawia seks [z różnymi ludźmi :D], ma prz...
Przyszła pora (albo raczej wolna chwila) na moje wrażenia i opinie z powieści Małe życie . Od razu przestrzegam - czytatka jest kierowana do tych, którzy książkę czytali, albo nie boją się tego, że nie używając papli odwołuję się do kluczowych szczegółów fabuły. Książkę wygrałem w konkursie wydawnictwa na fb, pisząc: Na pytanie "Jak żyjesz?" odpowiada się czasem "Żyję, ale co to za życie!". Czy to znaczy, że mamy życie małe, mniejsze od cud...
Genialna przyjaciółka (tłumaczenie własne z wersji angielskiej) Rozmowa Eleny z Lilą: „Powiedziałam jej o kursie teologii i o tym, że nie za bardzo wiem co myśleć o Duchu Śwętym; jego funkcja nie jest dla mnie zrozumiała. Czy Duch jest istotą podporządkowaną w służbie Boga i Jezusa, coś w rodzaju posłańca? Czy też jest ich emanacją, ich cudowną esencją? Ale w pierwszym przypadku - jak może istota, która spełnia rolę posłańca, być na równ...
"- A teraz rozumiem. Pani jest amerykańską królewną, a pan francuskim żabim królem!". Gdybym otrzymała tę książkę bez wiedzy o tym, iż to historia, która wydarzyła się naprawdę – powiedziałabym wam, że jej fabuła jest do bólu sztampowa i zbyt mało realistyczna. Jednak ten scenariusz nie powstał w głowie romantycznej duszy jakiegoś pisarza, lecz napisało go samo życie. Życie, któremu nie dorówna żadna, nawet najbardziej rozwinięta, ludzka wyo...
Użytkownicy polecają:
Dodany: 20.01.2024 09:11
Autor: zielkowiak
Humboldt – to dopiero był gość! Gdyby zaproponował mi udział w jednej ze swoich wypraw, rzuciłabym wszystko i pojechała. To temu człowiekowi zawdzi (...)
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 14.04.2024 21:41
„Srebrzysko” określa autor w podtytule „powieścią dla dorosłych”. Jak dorosłym trzeba być, żeby wyrzec się buntu, zdecydować się nadstawić przysłowiow (...)
Dodany: 02.04.2024 21:51
Autor: fugare
Fantastyka naukowa to nie był nigdy mój ulubiony gatunek literacki, filmowy zresztą też nie, ale bardzo dobrze przechowałam, a nawet pielęgnuję pewne (...)
Dodany: 23.03.2024 09:19
Autor: Meszuge
Ze względu na ogromną liczbę przypisów i cytowanych materiałów źródłowych jest to najprawdopodobniej najbardziej rzetelna biografia Feliksa Dzierżyńsk (...)
Dodany: 09.03.2024 20:02
Autor: jolietjakeblues
Jesteśmy pokoleniem poszukiwaczy, my, obecni pięćdziesięciolatkowie, z których wielu miało to szczęście, że dzięki odwadze, inteligencji, talentowi sw (...)
Dodany: 03.03.2024 09:31
Breece D'J Pancake, a właściwie Breece Dexter John Pancake (pancake – naleśnik; dziwaczny zapis imienia był wynikiem błędu w The Atlantic Monthly, gdz (...)