Czas na głosowanie na BiblioNETkową książkę sierpnia! Sprawdźcie tytuły nawiązujące do motywu pierwszej miłości, spośród których możecie wybrać swoich faworytów.
W tym miesiącu motyw wybrała dla Was dot59: PIERWSZA MIŁOŚĆ - jakże często, choć nie zawsze, nadchodząca w okresie wakacyjnym; jakże często, choć też nie zawsze, przydarzająca się w wieku nastoletnim, kiedy jesteśmy pełni marzeń, wiary w świat i ludzi. Jest parę pięknych, a co najmniej ładnych książek opowiadających o tym uczuciu - niech więc przemówią i przypomną, jak to bywa.
Przypominamy, że każdy z Was może oddać głos na 3 propozycje, przypisując je do miejsc 1-3, gdzie:
- za 1. miejsce dana propozycja otrzymuje 5 punktów,
- za 2. miejsce książka otrzymuje 3 punkty,
- za 3. miejsce tytuł otrzymuje 1 punkt.
Po zsumowaniu wszystkich głosów, propozycja z największą liczbą punktów zostanie książką miesiąca. Na Wasze głosy czekamy do 10 sierpnia (czwartek) do końca dnia.
Lista propozycji wraz z uzasadnieniem (w kolejności alfabetycznej):
1. Beren i Lúthien (Tolkien J. R. R. (Tolkien John Ronald Reuel)) (zgłasza: idiom1983)
Jedna z najpiękniejszych historii miłosnych w literaturze, o sile uczucia pięknej Luthien Tinuviel, w której żyłach płynęła krew Elfów i Majarów do śmiertelnego człowieka Berena. Inspirowana prawdziwym uczuciem Tolkiena do swojej żony Edith. Imiona Berena i Luthien wykuto na płytach nagrobnych małżeństwa Tolkienów.
2. Eleonora i Park (Rowell Rainbow) (zgłasza: Louri)
Niedawno przeze mnie skończona – historia młodzieńczej miłości pół-Azjaty Parka i rudowłosej Eleonory (Big Red), która nieszablonowym strojem i zachowaniem przykrywa problemy rodzinne (patchworkowa rodzina, matka pod butem paskudnego alkoholika). Bardzo przyjemna lektura, delikatnie punkowa, empatyczna i z ciekawymi zwrotami fabularnymi.
3. Klaudiusz i Messalina (Graves Robert) (zgłasza: jolietjakeblues)
O miłości, która zmienia człowieka straszliwie...
4. Kłamczucha (Musierowicz Małgorzata) (zgłasza: Vemona)
Jako przykład, do czego mogą być zdolne nastolatki zakochane po raz pierwszy i jak na nie takie uczucie wpływa.
5. Koniec wakacji (Domagalik Janusz) (zgłasza: fugare)
Powrót do lat 70. i prowincjonalnego miasteczka. Dla Jurka to koniec wakacji spędzany w rodzinnym domu i spotkanie z warszawianką Elżbietą. Pierwsza miłość i pierwsze dorosłe problemy.
6. Kronika wypadków miłosnych (Konwicki Tadeusz) (zgłasza: fugare)
Zakochać się latem 1939 roku - czy można znaleźć bardziej niefortunny moment na pierwszą miłość? Piękna, ale smutna historia o czasie, ludziach i miejscach minionych. Rozgrywa się "za pięć dwunasta" na Wileńszczyźnie, w cieniu zbliżającej się wojny. Wiersz Zuzanny Ginczanki "Maj 1939" kojarzy mi się bardzo z klimatem tej książki i pierwszą miłością Aliny i Wicia.
7. Miłość w czasach zarazy (García Márquez Gabriel) (zgłasza: ewa1207)
Za nadzieję, jaką daje zakochanym, którzy pokochali pierwszą nieszczęśliwą miłością, bo to historia o pierwszej miłości, która nie skończyła się od razu happy endem, ale nie wygasła, tylko latami czekała na swój czas.
8. Pamiętnik (Sparks Nicholas) (zgłasza: Olimpia)
"Pamiętnik" to historia miłosna odczytywana przez starszego pana kobiecie chorej na Alzheimera. Historia pierwszej miłości, która miała gorzki posmak, a jednak była piękna. Smaczku dodaje tej historii to, że jest oparta na faktach, a dokładniej na historii miłosnej dziadków żony autora.
9. Ptaki ciernistych krzewów (McCullough Colleen) (zgłasza: mafia)
Podobno każda miłość jest pierwsza, a tę powieść nominuję za miłość Maggie do Ralpha.
10. Rok 1984 (Orwell George (właśc. Blair Eric Arthur)) (zgłasza: jolietjakeblues)
Pierwsze kochanie w najtragiczniejszych z możliwych czasów...
11. Romeo i Julia (Szekspir (Shakespeare William)) (zgłasza: mchpro)
O czym to jest, każdy chyba wie.
12. Ronja, córka zbójnika (Lindgren Astrid) (zgłasza: ilia )
"Piękna i wzruszająca opowieść o dzieciach dwóch zwalczających się hersztów zbójników, Ronji i Birku. Mieszkają oni w starym zamku, a dni spędzają w wielkim lesie, w którym żyją dzikie konie oraz okrutne Wietrzydła, Szaruchy i Mgłowce. Początkowa wrogość Ronji i Birka przemienia się w przyjaźń, a potem w miłość. Czy dzięki sile tego uczucia uda im się doprowadzić do pojednania zatwardziałych zbójników?" (z okładki)
13. Słodka przynęta (McEwan Ian) (zgłasza: idiom1983)
Jedyna w swoim rodzaju opowieść o przenikaniu się polityki i literatury, o walce rząd dusz poprzez finansowanie zaangażowanej politycznie kultury, o agentce MI6, którą śmiało można nazwać anty-Jamesem Bondem i o Wielkiej Brytanii, której potężne imperium kolonialne odeszło do przeszłości, a teraz musi ona, jako beneficjent i ubogi krewny spróbować zintegrować się z EWG, jeśli chce pozostać liczącym się graczem w światowej geopolitycznej układance.
14. Tabliczka marzenia (Snopkiewicz Halina) (zgłasza: dot59)
Przykład na to, że "kto się czubi, to się lubi", a także na to, że zakochanie bywa bodźcem do pozytywnych zmian w życiu.
15. Wszystkie jasne miejsca (Niven Jennifer) (zgłasza: Louri)
Historia o nieoczekiwanym pierwszym wzajemnym uczuciu: szkolnej gwiazdeczki i szkolnego dziwaka. To opowieść dla młodzieży o miłości, ale nie takiej szablonowej, tylko niezwykle trudnej, bo naznaczonej zmaganiem z chorobą duszy – depresją. To także opowieść dla dorosłych – o tym, że zarówno dzieci, jak i nastolatki borykają się z problemami wewnętrznymi, które doprowadzić mogą do tragedii.
16. Zawsze jakieś jutro (Wieczerska Janina) (zgłasza: dot59)
Opowiada o uczuciu jeszcze dziecinnym i jednostronnym, ale dobrym dla rozwoju emocjonalnego samej bohaterki, by w końcu zostawić jej nadzieję na przyszłość.
17. Zimna Góra (Frazier Charles) (zgłasza: mafia)
Tę książkę nominuję za miłość Ady i Inmana oraz jego pełen trudów powrót z wojny do niej.
Więcej informacji o naszej zabawie znajdziecie w dwóch czytatkach: BiblioNETkowa książka miesiąca: wybory 2023 oraz BiblioNETkowa książka miesiąca 2023: wszystkie zgłoszone propozycje.