11. dzień stycznia mija, zero książek przeczytanych w roku 2018.
Ale listy lektur rosną.
Lista XX książek z XX wieku do przeczytania w tym roku:
1.
Pieśń Salomonowa (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
o czarnych na Południu USA z perspektywy noblistki.
2.
Absalomie, Absalomie... (
Faulkner William)
- o XIX wieku w Stanach z perspektywy noblisty.
3.
Krwawy południk (
McCarthy Cormac (właśc. McCarthy Charles))
- przyszłego (miejmy nadzieję) noblisty, kolejny western, tym razem o łowcach głów i skalpowaniu.
4.
Blady ogień (
Nabokov Vladimir (pseud. Sirin W.))
- podobno najlepsza modernistyczna książka, cała powieść napisana w przypisach do poematu 1000 wersowego, fikcyjnego pisarza i fikcyjnego komentatora z fikcyjnymi przypisami fikcyjnego tłumacza (to ostatnie pół-serio- Robert Stiller nie miał tyle autoironii i przypisy zrobił pod własnym nazwiskiem)
5.
Dziesięć dni, które wstrząsnęły światem (
Reed John)
- amerykański reportażysta i komunistyczny działacz opisuje rewolucję rosyjską na żywo.
6.
Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi (
Wallace David Foster)
- esejo-powieść awanturnika ostatniej dekady lat 90. to obok "Infinite Jest" powieść , która dotarła do nas o dwie dekady za późno - pisarz już się zabił, ale moda na jego prozę wraca w miarę przedruków.
7.
Tęcza grawitacji (
Pynchon Thomas)
- dla odmiany powieść amerykańska, dzieło postmodernizmu; tym razem o rakietach V-2.
8.
Zestaw do śmierci (
Sontag Susan)
druga powieść Sontag, pierwsza tłumaczona na polski.
9.
W Ameryce (
Sontag Susan)
- dla odmiany Susan Sontag, powieść o Henryku Sienkiewiczu i Helenie Modrzejewskiej.
10.
Udręka i ekstaza (
Stone Irving)
dość zramolałym językiem pisana, klasyczna biografia Michała Anioła, ale jego historię warto znać, podobnie jak:
11.
Pasje utajone czyli Życie Zygmunta Freuda (
Stone Irving)
...A żeby nie męczyć prozą anglosaską:
12.
Wóz ognisty (
White Patrick)
nieco australijskiego noblisty i...
13.
Śmierć nie omija Itaki (
Saroyan William)
najbardziej znanego amerykańskiego Ormianina +
14.
Wstęp do psychoanalizy (
Freud Sigmund (Freud Zygmunt))
samego zainteresowanego z punktu 11.
15.
Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu (
Foucault Michel)
- klasyka znad Loary
16.
Nadzorować i karać: Narodziny więzienia (
Foucault Michel)
- lub do wyboru, dla odmiany o zamknięciu, ale nie w zakładzie dla chorych psychicznie, ale dla przestępców;
17.
Eksplozja w katedrze (
Carpentier Alejo)
parytet z Ameryki Łacińskiej, ulubiona książka Jarosława Kaczyńskiego
18.
Pamięć (
Nádas Péter)
- wydany dość późno, bo 30 lat po niemieckim i węgierskim druku...
19.
Zamek (
Kafka Franz)
- bo "Proces" i "Przemiana" odpalone.
20.
Dwie głowy ptaka (
Terlecki Władysław Lech)
bo Polska i parytety.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.