Wielkimi krokami zbliżają się święta – czas pomyśleć o prezentach dla najbliższych. Jeszcze w 2015 roku książka byłaby pierwszym wyborem Polaków, w tym roku spadła na trzecie miejsce, plasując się za kosmetykami i perfumami. Praktycznie tak samo sytuacja ma się z prezentami dla nastolatków – literatura, dotychczas lider w poprzednich rankingach, ustąpiła słodyczom. Jednocześnie odnotowuje się większe zainteresowanie e-bookami.
Na początku grudnia firma doradcza Deloitte opublikowała raport ze swoich badań dotyczących zakupów świątecznych w 2016 roku. „Christmas Survey”, zorganizowana po raz dziewiętnasty, miała na celu przyjrzenie się planowanej przez klientów wysokości wydatków świątecznych oraz ich strategii zakupowych. Czas przedświąteczny to zawsze gorący okres także dla branży księgarskiej – wiele najlepszych tytułów wydawnictwa szykują właśnie na listopad i grudzień, przygotowywane są też specjalne akcje promocyjne z myślą o tych, którzy szukają prezentów dla rodziny i przyjaciół. Z badania wynika, że wydamy na święta więcej niż w ubiegłym roku, a większość dorosłych znajdzie pod choinką kosmetyki i perfumy, mimo że to książka zwyciężała w poprzednich latach.
Badanie przeprowadzono również w innych dziewięciu europejskich krajach. W Danii i Grecji książka także straciła pierwszą pozycję na listach zakupów przedświątecznych, natomiast wysoko znalazły się pieniądze – w czterech krajach ludzie właśnie takiego prezentu powinni się spodziewać na święta. W Polsce również odnotowano wzrost popularności gotówki, która z zeszłorocznej ósmej pozycji przeskoczyła na czwartą.
W podobnym czasie Virtualo – polski dystrybutor treści cyfrowych – opublikowało wyniki własnego badania dotyczącego prezentów kupowanych w sieci. Okazuje się, że popularność e-booków wciąż rośnie – w 2015 roku sprzedaż książki elektronicznej w okresie przedświątecznym, po kampanii reklamowej „Podaruj e-książkę na prezent”, wzrosła o 125%. Coraz więcej Polaków sięga po czytniki – wpływa na to zwiększająca się liczba atrakcyjnych tytułów, które wydawane są w wersji elektronicznej jednocześnie z papierową, przy tym w niższej cenie. Co ciekawe, mimo że e-booki stanowią na razie 2% całego rynku książki w Polsce, to – jak ustalono w badaniu – osoby preferujące książki w formie cyfrowej czytają około 3 razy więcej pozycji niż zwolennicy „tradycyjnych formatów”. Wniosek z tego taki, że zainteresowanie e-bookiem jako prezentem świątecznym rośnie.
Problem sprawia zapakowanie takiego podarunku – starannie opakowana książka znaleziona pod choinką to przecież coś, co ma bardzo osobisty charakter. Obecnie jednak możliwe jest nabycie e-booka czy audiobooka w formie wydrukowanego vouchera. Jego zaletą – szczególnie dla spóźnialskich – jest to, że można go zamówić nawet na kilka minut przed uroczystością. Ponadto istnieje możliwość ofiarowania w prezencie „punktów”, które obdarowany wymienia nastęnie na preferowany przez siebie tytuł – dobre rozwiązanie, gdy nie jesteśmy pewni, co dana osoba czyta.
Trudno stwierdzić, czy wzrost popularności e-booków jest bezpośrednią przyczyną mniejszego zainteresowania książką papierową. Na pewno na obecną sytuację składa się wiele różnych czynników. Jako jeden z nich wskazywany jest ciągły spadek czytelnictwa w Polsce.
*
Grafika: fotolia
Źródło: materiały prasowe, Deloitte