Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
Aby zalogować się należy podać login.
Aby zalogować się należy podać hasło.
1. Opowieść podręcznej 2. Lód 3. 1Q84: Tom 1
Zgłaszam Korona śniegu i krwi i Niewidzialna korona Elżbiety Cherezińskiej. Czasy rozbicia dzielnicowego to stosunkowo słabo znany w świadomości Polaków okres w polskiej historii. A szkoda, gdyż jest to epoka niezwykle fascynująca, z wieloma nietuzinkowymi postaciami, które zapisały się w naszych dziejach mocno i trwale, czasem chwalebnie, a czasem wstydliwie. Rozgrywka o schedę dziedzictwa Piastów na kartach powieści Cherezińskiej w niczym nie u...
1. W komnatach Wolf Hall 2. Demon Copperhead 3. Noc szpilek
Polecam dwie książki: Strefa interesów Głośna ostatnio dzięki filmowej ekranizacji, powieść brytyjskiego pisarza, która opisuje największą zbrodnię i tragedię w dziejach ludzkości w wysoce niekonwencjonalny sposób. Holokaust, widziany oczami komendanta obozu koncentracyjnego, jawi się jako tytułowa "strefa interesów" - arena ekonomicznej i gospodarczej działalności, w której śmierć milionów ludzi staje się "biznesem nastawionym na zysk", a ...
Motyw 1 - Rodzinne tajemnice: 1. Serce tak białe 2. Bękart ze Stambułu 3. Wyznaję Motyw 2 - Wiosna: 1. Brzezina 2. Chłopi 3. Wiosna
Zgłaszam dwa tytuły do motywu Rodzinne tajemnice: Ja nie jestem Miriam Niezwykle sugestywna, znakomicie napisana opowieść o pogmatwanych kolejach losu niezwykłej bohaterki, która przez całe życie skrywa wielką tajemnicę swojego pochodzenia. Opowieść o piętnie hańby tak samo strasznym, jak trauma Holokaustu podczas II wojny światowej, a także o tym, jak wali się w gruzy mityczny i stereotypowy portret współczesnej Skandynawii - rzekomo otwar...
1. Austerlitz 2. Pałac snów 3. Pasażer
1. Moby Dick czyli Biały Wieloryb 2. Solaris 3. Polowanie na "Czerwony Październik"
Koniec "Zgody Narodów": Powieść z roku 179 przed narodzeniem Chrystusa W 179 roku p.n.e okręt "Zgoda Narodów" płynie rzeką Oksos, wioząc na swoim pokładzie elitę potomków i spadkobierców hellenistycznego dziedzictwa Aleksandra Wielkiego, który przed półtorej wiekiem podbił i "ucywilizował" ogromne połacie bajecznie bogatego Wschodu. Heliodor, szef tajnych służb rządzącej Baktrią dynastii Eutydemidów, z pomocą swojej pięknej i inteligentnej żon...
1. Cena: W poszukiwaniu żydowskich dzieci po wojnie 2. Podręcznik dla inkwizytorów 3. Śmierć pięknych saren
Zgłaszam Silmarillion Tolkiena. Ta książka zachwyca przede wszystkim precyzją skonstruowanego przez Tolkiena świata. Świata wielkich bohaterów i wielkich epickich czynów, ale i wielkiego mroku i zła, które tylko czyha, żeby pochłonąć piękny i jasny od słońca świat w swoje mroczne otchłanie. A największe przesłanie, jakie można wynieść z jej lektury, polega moim zdaniem na tym, że zło, choć samo mieni się wielkim i potężnym, w rzeczywistości jest ...
1. Wóz ognisty 2. Blaszany bębenek 3. 20 000 mil podmorskiej żeglugi
Znachor Nie od parady będzie umieścić w zestawieniu "Znachora". Książka o chirurgu, który porzucony przez żonę, traci pamięć po tym, jak szukając zapomnienia w alkoholu, zostaje pobity przez złodzei, chętnych zawartości jego portfela. A potem, błąkając się niczym włóczęga po wioskach II Rzeczypospolitej, jako Antoni Kosiba odnajduje swoje powołanie, lecząc ludzkie choroby, jako znachor samouk. Ponadczasowa historia o poszukiwaniu szczęścia i w...
1. Ciotka Julia i skryba 2. Rozmowa w "Katedrze" 3. Prorocy
Nazywając Doris Lessing "południowoafrykańskim Czechowem", miałem na myśli przede wszystkim styl jej narracji, jaki zaproponowała ona czytelnikom w tej konkretnej powieści. Na spalonej słońcem afrykańskiej równinie - tak jak w dramatach Czechowa - "lata mijają, ale dzień nie mija". Swoją drogą, kupione przeze mnie zbiorcze wydanie dramatów Czechowa, w nowym przekładzie i atrakcyjnej szacie graficznej, dalej stoi na półce dotąd nieprzeczytane i cz...
1. Nazywam się Czerwień# ''Imię róży z Tysiąca i Jednej Nocy". Książka tureckiego noblisty o cywilizacyjnym rozdrożu swojej ojczyzny i swoich rodaków. Pełna orientalnego bogactwa i przepychu, po części kryminalna intryga o występnej zbrodni, po części powieść historyczna o czasach świetności osmańskiego imperium, po części obyczajowa historia wielkiej niespełnionej miłości, a po części filozoficzna dysputa o ludzkiej naturze i o tym, jak kultu...
1. Belcanto 2. Gorzko, gorzko 3. Powrót do Missing
W tej edycji zabawy chciałbym zgłosić dwie wyjątkowe książki, które czytałem wiele lat temu, a niedawno powrócił mi w pamięci sentyment do nich. Pierwszą książką jest Cesarz Ryszarda Kapuścińskiego. To ponadczasowa opowieść o przepychu i splendorze władzy, która oderwała się od rzeczywistości codziennego życia zwykłych ludzi, a tym samym obrosła w butę, dumę i pychę, która jak powszechnie wiadomo, zawsze kroczy przed upadkiem. Książka ta p...
1. Szkarłatny płatek i biały 2. Na plaży Chesil 3. Przepaska z liści
W tym motywie moje pierwsze skojarzenie mogło być tylko jedno. Oczywiście Rozważna i romantyczna. Kiedy po śmierci ojca panny Dashwood i ich matka muszą przenieść się z wytwornej rezydencji do skromnego wiejskiego domku gdzieś na prowincji, czeka je wszystkie coś więcej niż tylko i wyłącznie życiowa rewolucja. W wirach uczuć - nieraz gorzkich i bolesnych - odnajdą jednak to, czego wszystkie najbardziej pragnęły - wielką miłość i rodzinne szczęści...
1. Śpiewaj ogrody 2. Komu ukazał się wiatr 3. Berta Isla
1. Zemsta 2. Przygody dobrego wojaka Szwejka: Szwejk na froncie 3. Teatrzyk Zielona Gęś
No i stało się! Józef Hen ukończył dzisiaj 100 lat! Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin Panie Józefie! Życzę 200 lat i równie wielu napisanych przez Pana znakomitych książek!
Chyba najciekawiej w literaturze jest wtedy, kiedy humor miesza się z bardzo poważną refleksją nad życiem. Takie są moim zdaniem dwie książki, które chciałbym zgłosić do plebiscytu na najlepszą książkę listopada: Forrest Gump Świat według Garpa Opowieści o życiu Forresta Gumpa oraz Garpa wzruszają, rozbawiają do łez, ale i zmuszają do bardzo głębokiej refleksji nad życiem. W tych książkach pastiż, farsa i groteska, spacerują pod rękę z p...
W tym miesiącu chciałbym polecić następujące tytuły: Joanna d'Arc: Jej historia Pełna narracyjnej pasji i literackiej swady, a przy tym solidnie poparta krytyczną alalizą źródeł historycznych oraz udokumentowana w naukowej literaturze biografia Joanny d'Arc. Opowieść o czasach być może najważniejszej wojny w całej historii świata i wielkiej kobiecie, która łamiąc przesądy i stereotypy epoki średniowiecza, swoim bohaterstwem i odwagą, na zaw...
To opowieść o kontynencie w pewnym sensie nadal nieodkrytym, a już na pewno do końca nieujarzmionym przez człowieka - Terra Australis Incognita, Nieznanej Ziemi Południowej. Opowieść o bogactwie różnorodności, endemicznych gatunkach roślin i zwierząt, ale przede wszystkim o dumnym narodzie, który z boleści dziejów i trudnych historycznych doświadczeń, wziął ziemię pod swoje władztwo, żeby z radością zaśpiewać słowa narodowego hymnu: "Advance, Aus...
Obie książki są bardzo dobre i bardzo ważne dla całej światowej literatury. Warto je poznać, gdyż ich najmocniejszą stroną jest moim zdaniem to, że przy całej swojej oryginalności i wyjątkowości, przekazują też one swojemu czytelnikowi wartości prawdziwie uniwersalne, rozumiane przez ludzi z różnych dziejowych epok i różnych światopoglądów na życie i rzeczywistość. I właśnie ten atut czyni z nich obu prawdziwe ponadpokoleniowe klasyki.
Z pewnością sięgnę po obie książki, ale na razie mam nieco innego czytelniczego "smaka". Interesujących mnie premier wydawniczych już było całkiem sporo, a lada dzień wyjdzie drukiem tyle ciekawych nowości, że długo by wyliczać. Tukidydes, Hen, Fosse, Tolkien, Gurnah, Weir, Cornwell, Mizumura, Rushdie oraz jeszcze wielu innych bardzo ciekawych autorów i bardzo ciekawych tytułów... Będzie co czytać i z czego dzielić się wrażeniami... Pozdrawiam! �...
Mój wybór padł na książkę Piąty kier, bowiem bardzo lubię Henry'ego Jamesa i Sherlocka Holmesa, ale gratuluję zwycięstwa Spacerujący z książkami. Wydaje mi się, że warto po nią sięgnąć, a sama książka okaże się ciekawą i interesującą lekturą.
Motyw I - Ucieczka 1. Koniokrady: Wspomnienie 2. Grona gniewu 3. Kolej podziemna: Czarna krew Ameryki Motyw II - Literatura francuska i francuskojęzyczna 1. Hrabia Monte Christo 2. Rękopis znaleziony w Saragossie 3. Nędznicy
1. Piąty kier 2. Nieskończoność w papirusie: Fascynujące dzieje książki od czasów starożytnych 3. Victus: Upadek Barcelony 1714
1. Koniokrady: Wspomnienie 2. Hrabia Monte Christo 3. Nędznicy
Jako pierwszy tytuł chciałbym polecić Czarna skrzynka To bardzo intrygująca, rozpisana na kilka narracyjnych głosów opowieść w wielkich uczuciach i namiętnościach oraz o nieuchronnie towarzyszących im bolesnych ranach i niezwykle przykrych krzywdach, jakie uwikłani w skomplikowane międzyludzkie relacje, ludzie ustawicznie przeżywają, doświadczają i zadają sobie nawzajem. Przy tym czysta esencja literackiego mistrzostwa Oza, z minimalizmem form...
Takie ciekawe spostrzeżenie przyszło mi w tej chwili do głowy. Okazuje się, że dwaj najpoczytniejsi i najpopularniejsi współcześni norwescy pisarze, tworzą monumentale literackie cykle wydawnicze. Knausgård Karl Ove wydał sześć tomów "Mojej walki", a Fosse Jon opublikował siedem tomów swojej "Septologii". Mają rozmach ci Norwegowie!
Najbardziej kibicowałem Ludmile Ulickiej, ale gratuluję Nobla Fossemu. To też jest moim zdaniem bardzo dobry wybór, który może sprawić większe zainteresowanie literaturą skandynawską w Polsce. A to literatura bardzo dobra i ciekawa, ze wszech miar warta czytania i uznania polskich czytelników. Co ciekawe, Fosse pisze w języku nynorsk, czyli w mniej popularnej niż bardziej rozpowszechniony bokmal, odmianie języka norweskiego. Można go więc porówna...
Wiem, że nie lubisz Emmy. To nie jest ważne. Ważne jest to, że ja lubię Ciebie! Pozdrawiam!
Nie znając książki Ellisona trochę ryzykuję tym stwierdzeniem, ale wydaje mi się, że "Umiłowana" to taka afroamerykańska II część "Dziadów". Tymczasem "Niewidzialny człowiek" jest dla Afroamerykanów chyba czymś na kształt "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego. Opowieścią o "szklanych domach", a raczej o "szklanych sufitach" rasizmu i zobojętnienia, których żadnym sposobem nie można przebić, albo zmienić na lepsze.
Niemniej jednak Margaret Garner istniała naprawdę i naprawdę zabiła swoje dziecko rzeźnickim nożem, aby uniknęło losu niewolnicy. Ta historia zdobyła w Stanach Zjednoczonych wielki rozgłos i stąd też być może wielka popularność powieści Morrison. Ellison, bazując na fikcyjnych bohaterach, stworzył historię do bólu prawdziwą. Tymczasem Morrison, bazując na realnych postaciach, stworzyła porywającą, zapadającą w pamięć i znakomicie grającą na uczuc...
Niewidzialny człowiek nie czytałem, więc nie mam porównania. Domyślam się tego, że powieść Morrison zrobiła tak wielką karierę dlatego, że pokazuje bardzo zindywidualizowaną, osobistą i wręcz intymną relację matki i córki, do tego opartą na prawdziwych wydarzeniach. Tymczasem książka Ellisona, z tego co mi wiadomo, to monumetalna panorama stosunków społecznych w USA, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminowanej na wielu płaszczyznach czarnoskóre...
Najbardziej z tej "10" książek chciałbym polecić Ci dwie. Po jednej napisanej przez kobietę i mężczyznę. Kobiecą powieścią będzie Umiłowana, moim zdaniem jedna z najlepszych i najważniejszych powieści w całej historii literatury amerykańskiej. Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami opowieść o dramatycznym wyborze matki, która woli uśmiercić własne dziecko, niż skazać je na życie niewolnicy na usługach białego pana. Męską powieścią będzie Wojna końc...
Znowu trochę mi niezręcznie zgłaszać jako pierwszy propozycje do motywu, który sam wybrałem. Są to jednak dzieła tak wybitne, że grzechem byłoby tego nie uczynić. Jako pierwszy tytuł wskazuję Pani Bovary To jedna z najlepszych powieści w historii literatury światowej. Łamiąca obyczajowe tabu i kulturowe stereotypy. Znakomicie napisana kronika dziejów nieszczęśliwej kobiety, która pragnęła wielkiej romantycznej miłości, a wszyscy inni pragn...
Jeśli chodzi o zbiory opowiadań Iana McEwana to najbardziej polecam Ci Pierwsza miłość, ostatnie posługi i inne opowiadania oraz W pościeli. Z jego mniej znanych, przynajmniej mniej znanych od głośnej i bestsellerowej Pokuta, polecam Ci Sobota, Niewinni oraz Dziecko w czasie. Przeczytaj i przekonaj się sama. Moim zdaniem warto. Na plaży Chesil ja akurat nie czytałem, ale słyszałem za to wiele dobrego, więc w przyszłości na pewno po nią sięgnę. A ...
Ja staram się zawsze zawierać czytelniczą znajomość z konkretnym pisarzem, wybierając na początek jego mniej znane utwory, nie tak poczytne i nie tak bestsellerowe, choć nie mniej ciekawe i interesujące, jak te najgłośniejsze tytuły. W ten sposób przekonałem się do Marqueza i McEwana, w którym najbardziej podoba mi się to samo, co w Ozie i w Gurnahu. Minimalizm formy, przy maksymalizmie treści. Ta proza jest gęsta i duszna, unosi się nad nią jaka...
Kilka moich własnych przemyśleń na temat Literackiej Nagrody Nobla: Po pierwsze: każda nagroda jest subiektywnym punktem widzenia tych, którzy ją wręczają. Ich motywacji nie da się oddzielić od realiów świata, w którym przyszło im żyć i funkcjonować. Tak więc jej laureat będzie tak naprawdę wypadkową wielu procesów: społecznych, politycznych, ekonomicznych, kulturowych lub światopoglądowych, z domieszką przypadku, szczęścia i komercji, które t...
Uważam, że to bardzo dobry wybór, gdyż ciekawe literackie ujęcie odbudowy polskiej państwowości po czasach zaborów, zawsze zasługuje na uwagę i z pewnością wzbudzi ciekawość u wielu chętnych poznać tę fascynującą historię czytelników. Gdynia, obok Centralnego Okręgu Przemysłowego, była wręcz emanacją, a nawet apoteozą osiągnięć na polu gospodarczego rozwoju II Rzeczypospolitej. Mam tylko wątpliwości co formy samego konkursu. Myślę, że najważniejs...
Zapewne masz rację. Spotkałem się z opinią, że trzy najważniejsze utwory w całej polskiej literaturze to: w poezji i liryce "Pan Tadeusz", w dramacie "Dziady", a w epice, w prozie i w powieści - właśnie "Lalka" Prusa. Ciężko jest więc komukolwiek napisać po polsku coś lepszego od "Lalki". O ile w ogóle kiedykolwiek będzie to możliwe. A co do moich esejów, to tekstami właśnie w tym duchu są moje dostępne na BiblioNETce recenzje książek: "Joanna D'...
Kiedy pisałem o tym, co w swoim tekscie mogłem zrobić lepiej, chodziło mi głównie o dwie konkretne rzeczy. Po pierwsze, pokazanie tego, jak snując wątki i osnowy swojej powieściowej opowieści, pełnymi garściami Prus czerpał z bogatego dorobku wielkiej światowej literatury, potrafiąc przy tym doskonale opisać polską mentalność i polskie problemy tamtych czasów. Prus zrobił to tak zręcznie i znakomicie, że trzeba naprawdę mocno się skupić, żeby te ...
W swoim tekscie o "Lalce", raptem trzeciej obszerniejszej niż dwa, trzy krótkie akapity, opublikowanej na BiblioNETce recenzji powieści Prusa, starałem się zwrócić uwagę odbiorców nie na oklepane i analizowane już po wielokroć aspekty tej książki, ale raczej na to, co zazwyczaj umyka tym, którzy po nią sięgają, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnego pokolenia czytelników. Już po tym widać, że "Lalka", wbrew pozorom, nie jest najczęściej rece...
Czym "esej" o książce Vuillarda różni się od "eseju" o "Lalce" Bolesława Prusa? Czymś jednak musi się różnić, skoro jeden tekst został polecony przez Redakcję, a drugi nie... Ja się nie znam, ja tylko "eseistą" jestem... No bo przecież nie recenzentem. Chyba. Pozdrawiam.
Książka "Błazen - wielki mąż" jest postrzegana jako jedna z lepszych, jeśli nie najlepsza w ogóle książka Hena. To będzie fascynująca czytelnicza podróż przez kilka literackich epok. Od pozytywizmu, przez cesarsko-królewski Kraków epoki Młodej Polski, po dwudziestolecie międzywojenne i mroczne czasy wojny i okupacji. Tak sowieckiej, jak i niemieckiej. Trzeba będzie na nią czekać jeszcze cały długi miesiąc, a ja już się nie mogę tej książki doczek...
Józef Hen faktycznie kończy w tym roku 100 lat, ale nie 8 października, tak jak napisałeś, ale dokładnie miesiąc później, 8 listopada. Też uważam, że z racji okrągłej rocznicy urodzin, tak znakomitemu polskiemu pisarzowi należy się znamienite upamiętnienie. Niedawno kupiłem kilka jego książek historycznych, takich jak: "Królewskie sny", "Crimen", "Przypadki starościca Wolskiego" i "Mój przyjaciel król". Na październik jest planowane wznowienie ks...
1. Stan zdumienia 2. W 80 dni dookoła świata 3. Fiasko
"Prawdziwa cnota krytyk się nie boi", a jakość broni się sama swoją jakością właśnie. A pozytywny odzew ze strony innych czytelników, jest dla mnie ważniejszy, niż nagłówek z wykrzyknikiem od Redakcji. Czytelnicy zauważyli i docenili mój tekst, nawet bez nagłówka. Więc tylko się cieszyć. Pozdrawiam.
Mam na swoim koncie kilka recenzji opatrzonych dumnym nagłówkiem: "Redakcja BiblioNETki poleca!", bez ani jednego polecenia przez jej czytelników i ani jednego komentarza z ich strony. Postarałem się spojrzeć na "Lalkę" nieco inaczej, trochę niekonwencjonalnie i niesztampowo, niemniej jednak chyba oryginalnie i intrygująco, co potwierdzają komentarze i polecenia od innych czytelników. Im się jednak spodobało, a wszystkim faktycznie nie musi. Nie ...
Krytycy mogą się mylić, ale czytelnicy zawsze mają rację. Bazując na tej zasadzie, wiele utworów, wbrew krytycznym opiniom, zostało jednak bestsellerami. Cały tekst, wbrew pozorom, jest o "Lalce" Prusa. To mój prywatny strumień świadomości, który pozwala mi wyrazić, co ja sam, a nie ktoś inny, kogo w ogóle nie znam, myśli i czuje na temat tej powieści. Zwróciłem więc uwagę na kwestie dla mnie najistotniejsze, jasno i wyraźnie dając do zrozumienia...
1. Silva rerum 2. Opowieści niesamowite: Literatura francuska 3. Justyna
Przygody Sindbada Żeglarza# Pasjonująca, tchnąca magiczną mocą czarodziejskiej baśni, przepełniona bogactwem i mądrością Wschodu, opowieść o niezwykłych przygodach kupca i podróżnika Sindbada Żeglarza, genialnie odmalowana przez Leśmiana, w znakomitym poetyckim młodopolskim stylu. W 80 dni dookoła świata# Opowieść o najsłynniejszym podróżniku w historii literatury, który przemierzając świat, poznając liczne egzotyczne kultury i odkrywaj...
Wiem, bo ją przeczytałem i zrecenzowałem na BiblioNETce, a Ty poleciłeś mój tekst. Pozdrawiam!
1. Ostatni raz# "Norweska Madame Bovary", ale też bardzo wnikliwy, intymny i poruszający portret relacji międzyludzkich trzech pokoleń kobiet: babki, matki i wnuczki w obliczu rodzinnych dramatów i wyzwań stawianych przez życie. Oszczędny w słowach, minimalistyczny w formie, za to bardzo bogaty w treść wielki tygiel uczuć i namiętności, żalów, pretensji i zadanych sobie nawzajem ran, przy jednoczesnej ogromnej sile rodzinnych więzów, które sta...
Bo też niczego na razie nie zgłosiłem. Ale może jeszcze to zrobię. Pozdrawiam! 😃
Ja tylko przedstawiłem swoje propozycje. Uważam, że jeśli ktoś poświęca wiele godzin na lekturę mnóstwa książek, to nie poskąpi kilkunastu minut, żeby napisać kilka zdań uzasadnienia. Tym bardziej, że nie ma przecież żadnych wytycznych, jak długie uzasadnienie ma być. Jeszcze raz podkreślam, że to tylko propozycja, którą każdy może zgłosić. Można się z nią zgadzać lub nie, albo przedstawić swoje własne propozycje. A ostateczny kształt konkursu po...
Moim zdaniem o wiele sensowniej byłoby podzielić ten plebiscyt na dwa równoległe głosowania. Oba w takim samym formacie, a więc po trzy tytuły za 5, 3 i 1 punkt. W pierwszym czytelnik wskazuje trzy tytuły książek, które już przeczytał i dodaje do nich swoje uzasadnienie, dlaczego są warte przeczytania przez innych. W drugim, również z uzasadnieniem, czytelnik wybiera następne trzy tytuły, których jeszcze nie czytał, ale o których słyszał dużo cie...
Na początek jedno kluczowe pytanie organizacyjne. O tym, jakie książki mnie ekscytują, najlepiej wiem ja sam. Trudno wymagać od innych, żeby ekscytowało ich dokładnie to samo oraz żeby w całej rozciągłości podzielali moje literackie preferencje i upodobania. To przecież różnorodność zainteresowań różnych czytelników, leży u podstaw tej zabawy. Ale rodzi też jeden poważny problem. Jeśli w spisie propozycji, wskazanych przez innych czytelników, nie...
1. Miłość w czasach zarazy 2. Beren i Lúthien 3. Kronika wypadków miłosnych
1. Beren i Lúthien Jedna z najpiękniejszych historii miłosnych w literaturze, o sile uczucia pięknej Luthien Tinuviel, w której żyłach płynęła krew Elfów i Majarów do śmiertelnego człowieka Berena. Inspirowana prawdziwym uczuciem Tolkiena do swojej żony Edith. Imiona Berena i Luthien wykuto na płytach nagrobnych małżeństwa Tolkienów. 2. Słodka przynęta# Jedyna w swoim rodzaju opowieść o przenikaniu się polityki i literatury, o walce rząd...
Znaczy Kapitan jest chyba pierwszą książką, która wygrała biblioNETkowy plebiscyt na książkę miesiąca po raz drugi. W zeszłym roku też ją wybrano.
1. Srebrne orły 2. Król 3. Grona gniewu
Niezwykły pisarz, który tłumaczył sam siebie, albo jedną i tę samą powieść pisał dwa razy w inny sposób.
1. Król# Fascynujący portret wieloetnicznej i wielokulturowej Warszawy u schyłku okresu międzywojennego, u progu II wojny światowej. Jest tu król boksu, król przestępczego półświadka, są namiętności i nienawiści oraz przede wszystkim pełnokrwiści bohaterowie, których fascynującą historię ze wszech miar warto poznać. 2. Ojciec chrzestny# Świat sportetowany przez Mario Puzo to czas wielkiego przełomu. Wielki kryzys i II wojna światowa dobi...
To był William Faulkner XXI wieku. Pisarz, który mitologizował i demitologizował jednocześnie Południe USA. Podejrzewam, że dwie jego mające się niebawem ukazać powieści: "Pasażer" i "Stella Maris", z miejsca okażą się bestsellerami.
1. Hobbit czyli Tam i z powrotem 2. Absalomie, Absalomie... 3. Rebeka
1.Hobbit czyli Tam i z powrotem# Wyprawa Krasnoludów do Ereboru, żeby odzyskać swój utracony dom, zagarnięty przez ziejącego ogniem, niegodziwego smoka Smauga. I towarzysz ich wyprawy, niepozorny Niziołek, hobbit "Włamywacz" Bilbo Baggins, który bardzo daleko od domu odkryje piękno rodzinnej krainy Shire! Absolutna i ponadczasowa klasyka. Nie tylko dla najmłodszych czytelników. 2. Dom na Placu Waszyngtona# Miłość życia, czy tylko "nieci...
Podkreślam z całą mocą, że moją intencją nie było usprawiedliwianie ani ludobójstwa Ormian, ani żadnych innych ludobójczych totalitaryzmów. Raczej badanie przyczyn ich pojawienia się, a to bynajmniej nie to samo. Shafak pisząc o ludobójstwie Ormian w swojej powieści, naruszyła pewne narodowe tureckie tabu. Podobnego rodzaju tabu mają niemal wszystkie inne narody. Polacy również. Patrz książka "Sąsiedzi" Jana Tomasza Grossa o zbrodni w Jedwabnem. ...
Mnie nie chodzi o usprawiedliwianie zbrodni, a raczej o zrozumienie przyczyn i mechanizmów, które do niej doprowadziły. Ormianie zamieszkiwali Imperium Osmańskie od setek lat. W muzułmańskiej Turcji zachowali wyznawane przez siebie chrześcijaństwo (Armenia była pierwszym krajem na świecie, który obrał chrześcijaństwo religią państwową w 301 roku) i swoją bogatą kulturę. Koegzystentacja Turków i Ormian nie była może idealna, ale przez wiele wieków...
Pamiętam, że Pamuk pisał o Kurdach w "Śniegu". Sama powieść to przeniesione w tureckie realia skrzyżowanie "Biesów" Dostojewskiego, "Zapisków myśliwego" Turgieniewa i "Martwych dusz" Gogola. Pamuk pisze, że Turcy i Kurdowie to jedno plemię. A sami Kurdowie jeszcze niedawno nie czuli żadnej odrębności wobec Turków. Nie wiem, ile w tym zdaniu jest prawdy, ale prawdziwe jest chyba stwierdzenie, że Kurdowie są dla tureckich władz tym samym, czym dla ...
"Stambuł" Pamuka naturalnie czytałem i muszę powiedzieć, że podobała mi się ta książka. Ze wszystkich książek tego pisarza najbardziej lubię "Nazywam się Czerwień", ale "Nocne zarazy" także zapowiadają się bardzo ciekawie. Warto czytać o Turcji i o Turkach. Szczególnie teraz, kiedy w kraju odbywają się wybory prezydenckie i cywilizacyjne. Demokracja czy autokracja, oto jest pytanie...
W "Pauli" najbardziej interesujące jest to, w jaki sposób Allende snuje swoją gawędę. Wszystko jest ze sobą ściśle połączone i tworzy razem fascynującą mozaikę zdarzeń, losów i postaci. Zrozumiesz to bezbłędnie, kiedy sama zaczniesz czytać tę książkę. I to już od pierwszych zdań i pierwszych stron, a nie dopiero pod koniec. Macierzyństwo u Allende, to nie jest indywidualne i niepowtarzalne doświadczenie każdej kobiety osobno. To raczej łańcuch po...
Nie zawiedziesz się. "Paula" to bazująca na najintymniejszej relacji matki i córki, na wskroś kobieca, ale i głęboko uniwersalna opowieść o miejscu człowieka w świecie. To - nie boję użyć tego określenia - najpewniej najlepsza i najbardziej pasjonująca gawęda w całej historii literatury iberoamerykańskiej. To także portret prezydenta Chile Salvadora Allende, obalonego przez pucz generała Augusto Pinocheta. Wstrząsający opis samej rebeli, inspirow...
Motyw 1 - awans społeczny 1. Martin Eden 2. Hrabia Monte Christo 3. Wielki Gatsby Motyw 2 - samotność 1. Justyna 2. Mały Książę 3. Lucynka, Macoszka i ja
Nazwijmy więc moją hipotezę "romantyczną", a Twoją "historyczną". Jakkolwiek w istocie jest w kwestii tego, kto, kogo i jak zainspirował, aby obrać pseudonim literacki Ferrante, bądź nazwać tak jednego bohatera ze swojej powieści, to osobiście uważam, że "Wyspa dnia poprzedniego" jest wielce udaną powieścią Umberto Eco, trochę niesprawiedliwie zdecydowanie gorzej ocenianą niż dwa jego najsłynniejsze dzieła: "Imię róży" i "Wahadło Foucaulta". Być ...
Najpewniej jest tak jak mówisz, tylko mnie - skoro nie czytałem dotąd żadnej powieści Elif Shafak - trudno jest się merytorycznie wypowiadać o tym, która jej powieść jest najlepsza. Wskazałem raczej te tytuły, które sam osobiście najbardziej chciałbym przeczytać. "Pchli pałac" to opowieść o mieszkańcach pewnej niekonwencjonalnej stambulskiej kamienicy - która pełni swoistą rolę "Stambułu w pigułce" - miasta kosmopolitycznego, tam, gdzie Wschód łą...
Można by wymienić znacznie więcej tytułów. Np. z prozy Oates bardzo chętnie przeczytałbym też powieść pt. "Wodospad" i "Moja siostra, moja miłość". Z Atwood bardziej chętnie niż po "Opowieść podręcznej" czy "Testamenty" sięgnąłbym po książkę "Grace i Grace". Z Elif Shafak oprócz "Honoru" najchętniej przeczytałbym powieści "Pchli pałac" i "Stambuł". Jeśli chodzi o Allende to nie ukrywam, że jest to jedna z moich ulubionych autorek. Jako już przecz...
No to teraz nie pozostaje mi nic innego, jak tylko stworzyć listę TOP 10 książek napisanych przez kobiety, których dotąd nie przeczytałem. Ale bardzo chciałbym przeczytać. Wiele autorek będzie się powtarzać, choć oczywiście już z innymi tytułami: 1. Eleanor Catton "Wszystko, co lśni". 2. Elif Shafak "Honor". 3. Olga Tokarczuk "Prawiek i inne czasy. 4. Joyce Carol Oates "Blondynka". 5. Elena Ferrante "Genialna przyjaciółka". 6....
Moja osobista lista TOP 10 przeczytanych najlepszych książek, napisanych przez współcześnie żyjące pisarki to: 1. Isabel Allende "Dom duchów". 2. Toni Morrison "Umiłowana". 3. Majgull Axelsson "Ja nie jestem Miriam". 4. Doris Lessing "Trawa śpiewa". 5. Joyce Carol Oates "Córka grabarza". 6. Olga Tokarczuk "Dom dzienny, dom nocny". 7. Joanna Bator "Piaskowa Góra". 8. Zeruya Shalev "Życie miłosne". 9. Ann Patc...
Imię Ferrante jest neapolitańskim wariantem bądź zdrobnieniem imienia Ferdynand. Najpewniej po wielu wiekach pierwotne zdrobnienie Ferrante zaczęło żyć własnym życiem jako samodzielne imię. Wielu władców Królestwa Neapolu tak właśnie się nazywało. Wśród nich nasławniejszy był Ferdynand I, zwany właśnie Ferrante, który był nieślubnym synem króla Aragonii Alfonsa V. Jako dziecko z nieprawego łoża, Ferdynand Ferrante nie mógł odziedziczyć władzy w K...
Być może Eco od samego początku znał lub domyślał się prawdziwej tożsamości Ferrante, która mogła przecież tłumaczyć jego książki na obce względem włoskiego języki, a postać z "Wyspy dnia poprzedniego" to pisarskie mrugnięcie okiem w stronę koleżanki po piórze, doceniające to, co Elena - alias - ?, napisała i miała zamiar napisać w przyszłości?
Mam ciekawe literackie skojarzenie. Otóż w 1994 roku ukazała się drukiem powieść "Wyspa dnia poprzedniego" autorstwa znakomitego włoskiego pisarza Umberto Eco. Autora głośnych powieści "Imię róży" i "Wahadło Foucaulta". Bohater "Wyspy dnia poprzedniego", piemoncki szlachcic Robert de la Grive, uwikłany w splot fascynujących i niesamowitych, dla niego samego zazwyczaj jednak fatalnych okoliczności, winą za taki stan rzeczy obarcza swojego brata-bl...
Chciałbym zgłosić dwie książki do motywu awansu społecznego: Wielki Gatsby Opowieść o Jayu Gatsbym w epoce jazzu i prohibicji, wielkich fortun, zbijanych w szemarnych interesach z przestępczym póświadkiem, z mnóstwem porachunków pomiędzy gangsterami i rekinami finansjery, których coraz trudniej odróżnić od siebie. U progu wielkiego kryzysu, pośród wielu ogromnych nierówności społecznych, młody człowiek powodowany miłością do ukochanej kobie...
Miło mi to słyszeć!
Ale świetny tekst, czy świetnie, że go napisałem? Pozdrawiam serdecznie!
1. Komu bije dzwon 2. Duma i uprzedzenie 3. Przeminęło z wiatrem
To, że HMS "Pandora" jest fregatą podaje polska Wikipedia. Być može czyni to błędnie, lecz jest to niewątpliwie fakt. Bligh podjął zabiegi ku temu, aby uzyskać lepszy i większy okręt oraz liczniejszą załogę dla swojej wyprawy. Bligh nie występował przed Admiralicją jako rozkapryszony oficer, który pragnął uzyskać cokolwiek dla siebie. Raczej jako protegowany Josepha Banksa, za którym stały prestiż osobisty, pokaźny majątek, renoma Royal Socie...
Dziękuję i z wielką ochotą i przyjemnością zabieram się za pisanie kolejnych recenzji! Życzę zdrowych, radosnych, rodzinnych i pogodnych Świąt Wielkanocnych!
Jak na pogrypowego rekonwalescenta, jakim teraz jestem, osłabionego chorobą i wciąż lekko niedomagającego, to faktycznie, tekst jest całkiem udany! Pozdrawiam!
Trochę mi niezręcznie przedstawiać propozycje do literackiego motywu, który sam wybrałem. Ale skoro nie jestem pozbawiony prawa głosu, zamierzam swoje propozycje przedstawić. Jako pierwszą książkę do motywu Pary w literaturze proponuję nieśmiertelne Przeminęło z wiatrem#. Historia miłości Rhetta Butlera i Scarlett O'Hary jest tak samo burzliwa, jak czasy, w których dane jej było zaistnieć. Ameryka na progu wojny domowej, drugiej i prawdziwej rewo...
Parnicki był geniuszem, a ja jestem tylko jego satelitą, który jak wszystkie satelity, świeci wyłącznie światłem odbitym. Pozdrawiam serdecznie i zachęcam do lektury powieści tego znakomitego pisarza!
1. Shogun: Powieść o Japonii 2. Norwegian Wood 3. Tysiąc jesieni Jacoba de Zoeta
Jeśli chodzi o Japonię, to niemal automatycznie przychodzą mi na myśl dwa tytuły: 1. Shogun: Powieść o Japonii# Historia Johna Blackthorne'a w epoce Sengoku, czyli walk lokalnych japońskich feudałów o władzę w kraju rządzonym przez Shoguna, to chyba najbardziej fascynujący portret Kraju Kwitnącej Wiśni, jaki kiedykolwiek napisano w całej światowej literaturze. 2. Norwegian Wood# Nie ma moim zdaniem lepszej powieści o dylematach współ...
1. Lód 2. Lew, czarownica i stara szafa 3. Morderstwo w Orient Expresie
Murakami jest świetnym pisarzem, znakomicie czującym ducha swojego kraju i swoich rodaków. Zwłaszcza po przemianach politycznych i obyczajowych, jakie zaszły w Japonii po II wojnie światowej. Ja osobiście najbardziej cenię "Norwegian Wood". Bohater powieści - alter ego Murakamiego - czuje fascynację zarówno do odchodzącej w przeszłość, archaiczej już poniekąd tradycji, jak i do obyczajowej swobody, jazzu, rock'n'rolla, europejskiego kina, czy mec...
Użytkownicy polecają:
Dodany: 20.01.2024 09:11
Autor: zielkowiak
Humboldt – to dopiero był gość! Gdyby zaproponował mi udział w jednej ze swoich wypraw, rzuciłabym wszystko i pojechała. To temu człowiekowi zawdzi (...)
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 14.04.2024 21:41
„Srebrzysko” określa autor w podtytule „powieścią dla dorosłych”. Jak dorosłym trzeba być, żeby wyrzec się buntu, zdecydować się nadstawić przysłowiow (...)
Dodany: 02.04.2024 21:51
Autor: fugare
Fantastyka naukowa to nie był nigdy mój ulubiony gatunek literacki, filmowy zresztą też nie, ale bardzo dobrze przechowałam, a nawet pielęgnuję pewne (...)
Dodany: 23.03.2024 09:19
Autor: Meszuge
Ze względu na ogromną liczbę przypisów i cytowanych materiałów źródłowych jest to najprawdopodobniej najbardziej rzetelna biografia Feliksa Dzierżyńsk (...)
Dodany: 09.03.2024 20:02
Autor: jolietjakeblues
Jesteśmy pokoleniem poszukiwaczy, my, obecni pięćdziesięciolatkowie, z których wielu miało to szczęście, że dzięki odwadze, inteligencji, talentowi sw (...)
Dodany: 03.03.2024 09:31
Breece D'J Pancake, a właściwie Breece Dexter John Pancake (pancake – naleśnik; dziwaczny zapis imienia był wynikiem błędu w The Atlantic Monthly, gdz (...)