Pokaż:
najczęściej oceniane książki
Kategorie:
utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
1
Liczba ocen: 5353
|
Średnia ocena: 3,93
Liczba ocen: 5353
|
Średnia ocena: 3,93
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 5159
|
Średnia ocena: 4,21
Liczba ocen: 5159
|
Średnia ocena: 4,21
"Zemsta" należy do najbardziej znanych komedii Fredry. Akcja rozgrywa się w zamku, którego dwie części zamieszkują Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek. Konflikt wybucha w momencie, kiedy Rejent zaczyna naprawiać zniszczony mur, stanowiący granicę między należącymi do nich częściami zamku. Powodem tego jest chęć przeszkodzenia w rozwoju uczucia łączącego syna Rejenta i wychowanicę Cześnika, którzy przekradają się do siebie przez dziury w murze. Klara i Wacław opracowują więc swój plan, próbując...
"Zemsta" należy do najbardziej znanych komedii Fredry. Akcja rozgrywa się w zamku, którego dwie części zamieszkują Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek. Konflikt wybucha w momencie, kiedy Rejent zaczyna naprawiać zniszczony mur, stanowiący granicę między należącymi do nich częściami zamku. Powodem tego jest chęć przeszkodzenia w rozwoju uczucia łączącego syna Rejenta i wychowanicę Cześnika, którzy przekradają się do siebie przez dziury w murze. Klara i Wacław opracowują więc swój plan, próbując...
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 4698
|
Średnia ocena: 3,61
Liczba ocen: 4698
|
Średnia ocena: 3,61
Czy wybitna jednostka może wpłynąć na bieg historii? Czy jednostkowy czyn może zmienić losy narodów i pokoleń? Oto najistotniejsze pytania „Kordiana”, dramatu polemicznego wobec Mickiewiczowskich „Dziadów” i sformułowanej w nich koncepcji mesjanizmu i ofiary.
Wzorcowa niemal realizacja romantycznej koncepcji dramatu z jego otwartą, fragmentaryczną budową, fantastycznymi, dziś powiedzielibyśmy - filmowymi rozwiązaniami scenicznymi. Przede wszystkim zaś z bohaterem, który na stałe wszedł już do...
Czy wybitna jednostka może wpłynąć na bieg historii? Czy jednostkowy czyn może zmienić losy narodów i pokoleń? Oto najistotniejsze pytania „Kordiana”, dramatu polemicznego wobec Mickiewiczowskich „Dziadów” i sformułowanej w nich koncepcji mesjanizmu i ofiary.
Wzorcowa niemal realizacja romantycznej koncepcji dramatu z jego otwartą, fragmentaryczną budową, fantastycznymi, dziś powiedzielibyśmy - filmowymi rozwiązaniami scenicznymi. Przede wszystkim zaś z bohaterem, który na stałe wszedł już do...
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 4685
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 4685
|
Średnia ocena: 4,00
Największy skandal towarzyski w Krakowie przełomu wieków: ogólnie znane i szanowane nazwiska na teatralnym afiszu! Znana pisarka, ekscentryczni poeci, a nawet panny na wydaniu - bohaterami dramatu. A pośród nich - historyczne, mitologiczne i fantastyczne postaci, które na jedną noc zstępują z płócien, ksiąg i zbiorowej wyobraźni, by wypełnić roztańczoną chałupę.
Weselne Polaków rozmowy, wpisane w rytm tańca, w jednym zdaniu, w dwóch słowach, między ironią a tragizmem. Przenikliwa weryfikacja ...
Największy skandal towarzyski w Krakowie przełomu wieków: ogólnie znane i szanowane nazwiska na teatralnym afiszu! Znana pisarka, ekscentryczni poeci, a nawet panny na wydaniu - bohaterami dramatu. A pośród nich - historyczne, mitologiczne i fantastyczne postaci, które na jedną noc zstępują z płócien, ksiąg i zbiorowej wyobraźni, by wypełnić roztańczoną chałupę.
Weselne Polaków rozmowy, wpisane w rytm tańca, w jednym zdaniu, w dwóch słowach, między ironią a tragizmem. Przenikliwa weryfikacja ...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 3837
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 3837
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 3732
|
Średnia ocena: 4,13
Liczba ocen: 3732
|
Średnia ocena: 4,13
Wszystko w tym dramacie budzi skojarzenia z dramatem szekspirowskim: zaczarowany las, wróżka zakochana w wiejskim głupku, czy żądza władzy nazbyt łatwo sięgająca po zbrodnię, niepomna władzy sumienia, która dosięga nawet zwycięzców. Można z tego czynić zarzut, ale można też widzieć w tym twórcze wykorzystanie i przetworzenie najlepszych europejskich wzorców dramatycznych. Tak widziana "Balladyna" staje się ważnym ogniwem polskiego romantyzmu, z jego oryginalną wizją natury, człowieka i słowiańsk...
Wszystko w tym dramacie budzi skojarzenia z dramatem szekspirowskim: zaczarowany las, wróżka zakochana w wiejskim głupku, czy żądza władzy nazbyt łatwo sięgająca po zbrodnię, niepomna władzy sumienia, która dosięga nawet zwycięzców. Można z tego czynić zarzut, ale można też widzieć w tym twórcze wykorzystanie i przetworzenie najlepszych europejskich wzorców dramatycznych. Tak widziana "Balladyna" staje się ważnym ogniwem polskiego romantyzmu, z jego oryginalną wizją natury, człowieka i słowiańsk...
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 3564
|
Średnia ocena: 3,53
Liczba ocen: 3564
|
Średnia ocena: 3,53
Jeden z najwybitniejszych utworów polskiego romantyzmu. Sam autor określił go jako „dramat dotyczący się rzeczy wieku naszego – walka w nim dwóch pryncypiów: arystokracji i demokracji”. Bohater dramatu, hrabia Henryk, ponosi klęskę w życiu osobistym, gdyż uwiedziony pokusami fałszywej poezji, staje się przyczyną nieszczęść, które spadają na jego żonę i syna. W walce starego i nowego świata hrabia Henryk staje na czele obozu arystokracji przeciw zbuntowanym masom. Głęboko przeżywa jednak tragiczn...
Jeden z najwybitniejszych utworów polskiego romantyzmu. Sam autor określił go jako „dramat dotyczący się rzeczy wieku naszego – walka w nim dwóch pryncypiów: arystokracji i demokracji”. Bohater dramatu, hrabia Henryk, ponosi klęskę w życiu osobistym, gdyż uwiedziony pokusami fałszywej poezji, staje się przyczyną nieszczęść, które spadają na jego żonę i syna. W walce starego i nowego świata hrabia Henryk staje na czele obozu arystokracji przeciw zbuntowanym masom. Głęboko przeżywa jednak tragiczn...
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 3373
|
Średnia ocena: 4,70
Liczba ocen: 3373
|
Średnia ocena: 4,70
"Tango" to dramat o współczesnym społeczeństwie, w którym panuje konformizm, anarchia, brak postaw. Farsową sytuację kompletnego pomieszania i rozprzężenia opanowuje i wykorzystuje władza, czyli silny i brutalny cham. "Tango" to już klasyka, najbardziej znany i najważniejszy utwór Sławomira Mrożka o społecznych zagrożeniach.
[Oficyna Literacka Noir sur Blanc, 2004]
"Tango" to dramat o współczesnym społeczeństwie, w którym panuje konformizm, anarchia, brak postaw. Farsową sytuację kompletnego pomieszania i rozprzężenia opanowuje i wykorzystuje władza, czyli silny i brutalny cham. "Tango" to już klasyka, najbardziej znany i najważniejszy utwór Sławomira Mrożka o społecznych zagrożeniach.
[Oficyna Literacka Noir sur Blanc, 2004]
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 3173
|
Średnia ocena: 3,90
Liczba ocen: 3173
|
Średnia ocena: 3,90
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 2583
|
Średnia ocena: 4,41
Liczba ocen: 2583
|
Średnia ocena: 4,41
Jeden z najsłynniejszych dramatów w literaturze polskiej. Napisany przez kobietę, która na przełomie XIX i XX wieku miała odwagę naruszyć tabu uświęconego modelu mieszczańskiej rodziny. Nakreślony z pasją obraz "życia przyzwoitego" i "rodzinnego szczęścia", opłaconego frustracją, żałosnym buntem i zbiorowym kłamstwem. Zapolska nie oszczędza nikogo, bo zarówno ci milczący, jak i zbuntowani bohaterowie dramatu ostatecznie i tak godzą się z kołtuńską filozofią życiową tytułowej bohaterki.
[Wyd...
Jeden z najsłynniejszych dramatów w literaturze polskiej. Napisany przez kobietę, która na przełomie XIX i XX wieku miała odwagę naruszyć tabu uświęconego modelu mieszczańskiej rodziny. Nakreślony z pasją obraz "życia przyzwoitego" i "rodzinnego szczęścia", opłaconego frustracją, żałosnym buntem i zbiorowym kłamstwem. Zapolska nie oszczędza nikogo, bo zarówno ci milczący, jak i zbuntowani bohaterowie dramatu ostatecznie i tak godzą się z kołtuńską filozofią życiową tytułowej bohaterki.
[Wyd...
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 2354
|
Średnia ocena: 3,68
Liczba ocen: 2354
|
Średnia ocena: 3,68
Centralnym zagadnieniem "Szewców" (1934) uczynił Witkacy nadejście "nowego wspaniałego świata". W naukowej sztuce ze "śpiewkami" wnikliwej analizie została poddana rewolucja i kierunek rozwoju społeczeństwa przyszłości. Wizjom historycznego kataklizmu nadał Witkacy kształt groteskowego spektaklu, bezlitośnie demaskującego wszelkie społeczne mity i utopijne wizje.
[Zielona Sowa, 2004]
Centralnym zagadnieniem "Szewców" (1934) uczynił Witkacy nadejście "nowego wspaniałego świata". W naukowej sztuce ze "śpiewkami" wnikliwej analizie została poddana rewolucja i kierunek rozwoju społeczeństwa przyszłości. Wizjom historycznego kataklizmu nadał Witkacy kształt groteskowego spektaklu, bezlitośnie demaskującego wszelkie społeczne mity i utopijne wizje.
[Zielona Sowa, 2004]
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 1830
|
Średnia ocena: 5,07
Liczba ocen: 1830
|
Średnia ocena: 5,07
1946
- Potworny wujaszek
- W szponach kofeiny
- Trzy gwiazdki na niebie
- Hamlet
- Pożyczka polska
- Pan Tadeusz
- Dwóch Polaków
- Jodły na gór szczycie
- Fafik i robaczki świętojańskie
- Siedmiu braci śpiących
- Złoty zegarek
- Zaręczyny Gżegżółki
- Żarłoczna Ewa
- Gżegzółka na konferencji pokojowej
- Śmierć Juliusza Cezara
- Trzy niewidome myszy
- Koncert Armii Zbawienia
- Wesele na Kurpiach
- Pogrzeb zbrodniarza wojennego
- Sposób na dobry humor
- Siedem kotów
- Gżegżó...
1946
- Potworny wujaszek
- W szponach kofeiny
- Trzy gwiazdki na niebie
- Hamlet
- Pożyczka polska
- Pan Tadeusz
- Dwóch Polaków
- Jodły na gór szczycie
- Fafik i robaczki świętojańskie
- Siedmiu braci śpiących
- Złoty zegarek
- Zaręczyny Gżegżółki
- Żarłoczna Ewa
- Gżegzółka na konferencji pokojowej
- Śmierć Juliusza Cezara
- Trzy niewidome myszy
- Koncert Armii Zbawienia
- Wesele na Kurpiach
- Pogrzeb zbrodniarza wojennego
- Sposób na dobry humor
- Siedem kotów
- Gżegżó...
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 1744
|
Średnia ocena: 4,44
Liczba ocen: 1744
|
Średnia ocena: 4,44
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 1677
|
Średnia ocena: 3,16
Liczba ocen: 1677
|
Średnia ocena: 3,16
Kim jest władca? Czy ma prawo, jak zwykły śmiertelnik, samodzielnie decydować o swoim życiu i szczęściu? Jaka jest cena władzy? Być może jest nią konieczność rezygnowania z osobistych racji na rzecz ogółu, który się reprezentuje. To niemało.
Te pytania stanowią oś jedynej w literaturze polskiej tragedii humanistycznej. Niezależnie od jej trudnego, nazbyt archaicznego dziś języka, niezależnie od antycznego kostiumu, pozostaje wciąż aktualne pytanie: jakie zasady powinny rządzić życiem tych, w...
Kim jest władca? Czy ma prawo, jak zwykły śmiertelnik, samodzielnie decydować o swoim życiu i szczęściu? Jaka jest cena władzy? Być może jest nią konieczność rezygnowania z osobistych racji na rzecz ogółu, który się reprezentuje. To niemało.
Te pytania stanowią oś jedynej w literaturze polskiej tragedii humanistycznej. Niezależnie od jej trudnego, nazbyt archaicznego dziś języka, niezależnie od antycznego kostiumu, pozostaje wciąż aktualne pytanie: jakie zasady powinny rządzić życiem tych, w...
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 1199
|
Średnia ocena: 4,20
Liczba ocen: 1199
|
Średnia ocena: 4,20
Leon Kruczkowski (1900-1962) - polski prozaik, dramatopisarz, publicysta. Oficer w kampanii wrześniowej 1939, w okresie wojny w niemieckich obozach jenieckich.
Debiutował w 1919. "Młoty nad światem" (1928), "Kordian i cham" (1932), "Pawie pióra" (1935), "Sidła" (1937), "Szkice z piekła uczciwych" (1963), "Bohater naszych czasów" (1935, w innej wersji pt. "Przygoda z Vaterlandem" 1938), "Odwety" (1948), "Odwiedziny" (1955), "Niemcy" (1949), "Juliusz i Ethel" (1954), "Pierwszy dzień wolności" (...
Leon Kruczkowski (1900-1962) - polski prozaik, dramatopisarz, publicysta. Oficer w kampanii wrześniowej 1939, w okresie wojny w niemieckich obozach jenieckich.
Debiutował w 1919. "Młoty nad światem" (1928), "Kordian i cham" (1932), "Pawie pióra" (1935), "Sidła" (1937), "Szkice z piekła uczciwych" (1963), "Bohater naszych czasów" (1935, w innej wersji pt. "Przygoda z Vaterlandem" 1938), "Odwety" (1948), "Odwiedziny" (1955), "Niemcy" (1949), "Juliusz i Ethel" (1954), "Pierwszy dzień wolności" (...
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 1177
|
Średnia ocena: 4,39
Liczba ocen: 1177
|
Średnia ocena: 4,39
"Kartoteka" (1960), która należy dziś do ścisłego kanonu europejskiego dramatu współczesnego, pozostaje nadal utworem żywym, zaskakującym, pulsującym znaczeniami, otwartym na nowe odczytania. [z okładki*]
"Otwieranie "Kartoteki"**
Trudno dziś wyobrazić sobie "zwykły, przeciętny pokój" - jak sobie tego życzy Tadeusz Różewicz w didaskaliach "Kartoteki" - bez telewizora. I choć dzisiejszy Bohater pewnie patrzyłby nie tyle w sufit, co w telewizyjny ekran, to jednak 'Kartoteka" powstała w innej...
"Kartoteka" (1960), która należy dziś do ścisłego kanonu europejskiego dramatu współczesnego, pozostaje nadal utworem żywym, zaskakującym, pulsującym znaczeniami, otwartym na nowe odczytania. [z okładki*]
"Otwieranie "Kartoteki"**
Trudno dziś wyobrazić sobie "zwykły, przeciętny pokój" - jak sobie tego życzy Tadeusz Różewicz w didaskaliach "Kartoteki" - bez telewizora. I choć dzisiejszy Bohater pewnie patrzyłby nie tyle w sufit, co w telewizyjny ekran, to jednak 'Kartoteka" powstała w innej...
Czytaj więcej
17
Liczba ocen: 1127
|
Średnia ocena: 3,85
Liczba ocen: 1127
|
Średnia ocena: 3,85
"Dziady" są bez wątpienia największym arcydziełem romantyzmu polskiego. Osobiste przeżycia (nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny) i aktualne wydarzenia polityczne (śledztwo i aresztowania wśród filomatów oraz martyrologia młodzieży polskiej), przeniósł poeta na płaszczyznę eschatologiczną odwiecznych zmagań dobra i zła oraz relacji świata żywych i świata zmarłych. Starodawny obrzęd ku czci zmarłych przodków, dziady, uczynił łącznikiem pomiędzy poszczególnymi częściami utworu oraz okazją...
"Dziady" są bez wątpienia największym arcydziełem romantyzmu polskiego. Osobiste przeżycia (nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny) i aktualne wydarzenia polityczne (śledztwo i aresztowania wśród filomatów oraz martyrologia młodzieży polskiej), przeniósł poeta na płaszczyznę eschatologiczną odwiecznych zmagań dobra i zła oraz relacji świata żywych i świata zmarłych. Starodawny obrzęd ku czci zmarłych przodków, dziady, uczynił łącznikiem pomiędzy poszczególnymi częściami utworu oraz okazją...
Czytaj więcej
18
Liczba ocen: 946
|
Średnia ocena: 2,99
Liczba ocen: 946
|
Średnia ocena: 2,99
"Powrót posła" to najbardziej znany utwór z bogatego dorobku literackiego Niemcewicza. Jest pierwszą polską komedią polityczną, a powstał w wyniku wydarzeń rozgrywających się podczas obrad Sejmu Wielkiego. Posłem na ten sejm jest Walery, który właśnie - w trakcie zawieszenia obrad - wraca do domu rodzinnego. Stara się on o rękę córki Starosty Gadulskiego, Teresy. Na przeszkodzie ich związkowi stają jednak zaloty drugiego amanta - "kawalera modnego" Szarmanckiego. Nie perypetie miłosne głównych b...
"Powrót posła" to najbardziej znany utwór z bogatego dorobku literackiego Niemcewicza. Jest pierwszą polską komedią polityczną, a powstał w wyniku wydarzeń rozgrywających się podczas obrad Sejmu Wielkiego. Posłem na ten sejm jest Walery, który właśnie - w trakcie zawieszenia obrad - wraca do domu rodzinnego. Stara się on o rękę córki Starosty Gadulskiego, Teresy. Na przeszkodzie ich związkowi stają jednak zaloty drugiego amanta - "kawalera modnego" Szarmanckiego. Nie perypetie miłosne głównych b...
Czytaj więcej
19
Liczba ocen: 445
|
Średnia ocena: 4,53
Liczba ocen: 445
|
Średnia ocena: 4,53
„Widmo
Dosyć. Ani słowa więcej. A więc, wracając do poprzedniego – oto moja hipoteza: zastrzeliłeś mnie śpiącą, i to w dodatku śpiącą snem opiumowym. Dlatego cały czas myślałam, że umarłam od raka. Rozumiesz, stary? Wszyscy mamy rację, wszyscy czworo, jak tu jesteśmy.
Nibek
Nie – te kobiety, jak zechcą, to wszystko mogą człowiekowi wmówić, widma czy nie widma. To piekielna rzecz ta kobieca inteligencja”.
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939), znany jako Witkacy, to jeden z najw...
„Widmo
Dosyć. Ani słowa więcej. A więc, wracając do poprzedniego – oto moja hipoteza: zastrzeliłeś mnie śpiącą, i to w dodatku śpiącą snem opiumowym. Dlatego cały czas myślałam, że umarłam od raka. Rozumiesz, stary? Wszyscy mamy rację, wszyscy czworo, jak tu jesteśmy.
Nibek
Nie – te kobiety, jak zechcą, to wszystko mogą człowiekowi wmówić, widma czy nie widma. To piekielna rzecz ta kobieca inteligencja”.
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939), znany jako Witkacy, to jeden z najw...
Czytaj więcej
20
Liczba ocen: 433
|
Średnia ocena: 4,89
Liczba ocen: 433
|
Średnia ocena: 4,89
„Emigranci” (1974) to najwybitniejszy utwór Sławomira Mrożka od ukazania się „Tanga”, a zarazem jeden z najważniejszych polskich dramatów okresu powojennego.
Dwaj cudzoziemcy z bliżej nieokreślonego kraju zamieszkują wspólnie suterenę w nieznanym mieście Europy Zachodniej. Wyobcowany intelektualista, AA, wybrał emigrację z powodów politycznych, jego towarzysz zaś, „chłoporobotnik” XX, wyjechał wyłącznie dla zarobku. Skazani są na własne towarzystwo, a ich symbioza polega na wzajemnym uzależn...
„Emigranci” (1974) to najwybitniejszy utwór Sławomira Mrożka od ukazania się „Tanga”, a zarazem jeden z najważniejszych polskich dramatów okresu powojennego.
Dwaj cudzoziemcy z bliżej nieokreślonego kraju zamieszkują wspólnie suterenę w nieznanym mieście Europy Zachodniej. Wyobcowany intelektualista, AA, wybrał emigrację z powodów politycznych, jego towarzysz zaś, „chłoporobotnik” XX, wyjechał wyłącznie dla zarobku. Skazani są na własne towarzystwo, a ich symbioza polega na wzajemnym uzależn...
Czytaj więcej
21
Liczba ocen: 383
|
Średnia ocena: 4,74
Liczba ocen: 383
|
Średnia ocena: 4,74
W niniejszym tomie znajdują się wszystkie sztuki Witolda Gombrowicza: "Iwona, księżna Burgunda"; "Ślub"; "Operetka", a także nie dokończony dramat "Historia", odnaleziony wśród pozostawionych przez Gombrowicza rękopisów.
[Wydawnictwo Literackie, 2001]
W niniejszym tomie znajdują się wszystkie sztuki Witolda Gombrowicza: "Iwona, księżna Burgunda"; "Ślub"; "Operetka", a także nie dokończony dramat "Historia", odnaleziony wśród pozostawionych przez Gombrowicza rękopisów.
[Wydawnictwo Literackie, 2001]
Czytaj więcej
22
Liczba ocen: 367
|
Średnia ocena: 4,51
Liczba ocen: 367
|
Średnia ocena: 4,51
Czytaj więcej
23
Liczba ocen: 317
|
Średnia ocena: 4,81
Liczba ocen: 317
|
Średnia ocena: 4,81
Czytaj więcej
24
Liczba ocen: 306
|
Średnia ocena: 4,42
Liczba ocen: 306
|
Średnia ocena: 4,42
Klasyka literatury w nowej edycji to znakomity pretekst, by powrócić do dzieł wybitnych i ważnych - przypomnieć je sobie, przeżyć i zinterpretować na nowo lub odkryć, czytając po raz pierwszy. Seria obejmuje arcydzieła polskiej i światowej literatury pięknej - utwory, które mimo upływu lat wciąż zachwycają, intrygują, wzruszają i skłaniają do refleksji.
Lektura z opracowaniem to znakomita pomoc i inspiracja dla uczniów oraz nauczycieli. Tekst opatrzono wskazówkami interpretacyjnymi i hasłami ...
Klasyka literatury w nowej edycji to znakomity pretekst, by powrócić do dzieł wybitnych i ważnych - przypomnieć je sobie, przeżyć i zinterpretować na nowo lub odkryć, czytając po raz pierwszy. Seria obejmuje arcydzieła polskiej i światowej literatury pięknej - utwory, które mimo upływu lat wciąż zachwycają, intrygują, wzruszają i skłaniają do refleksji.
Lektura z opracowaniem to znakomita pomoc i inspiracja dla uczniów oraz nauczycieli. Tekst opatrzono wskazówkami interpretacyjnymi i hasłami ...
Czytaj więcej
25
Liczba ocen: 294
|
Średnia ocena: 3,81
Liczba ocen: 294
|
Średnia ocena: 3,81
Czytaj więcej
26
Liczba ocen: 269
|
Średnia ocena: 4,15
Liczba ocen: 269
|
Średnia ocena: 4,15
Książkowe wydanie - ilustrowane przez Macieja Sieńczyka - dramatu Doroty Masłowskiej, którego premiera miała miejsce w warszawskim teatrze Rozmaitości w listopadzie 2006 roku.
Krótki, pełen humoru i niekończących się gagów dramat. Dwoje przesympatycznych bohaterów pod wpływem niejasnego impulsu udaje się w niezamierzoną frenetyczną podróż życia po Polsce, pełną śmiesznych przygód, które stopniowo przestają być tak aż śmieszne, a wręcz przeciwnie, całkowicie nieśmieszne, a wręcz straszne. Czyt...
Książkowe wydanie - ilustrowane przez Macieja Sieńczyka - dramatu Doroty Masłowskiej, którego premiera miała miejsce w warszawskim teatrze Rozmaitości w listopadzie 2006 roku.
Krótki, pełen humoru i niekończących się gagów dramat. Dwoje przesympatycznych bohaterów pod wpływem niejasnego impulsu udaje się w niezamierzoną frenetyczną podróż życia po Polsce, pełną śmiesznych przygód, które stopniowo przestają być tak aż śmieszne, a wręcz przeciwnie, całkowicie nieśmieszne, a wręcz straszne. Czyt...
Czytaj więcej
27
Liczba ocen: 260
|
Średnia ocena: 4,72
Liczba ocen: 260
|
Średnia ocena: 4,72
„Dzieło Gombrowicza nie może być mierzone upływem kilku dziesięcioleci. Jest pomnikiem prozy polskiej, częścią tej całości, do której należą też Pasek i Sienkiewicz”.
Czesław Miłosz
W „Operetce” Witolda Gombrowicza nie ma akcji w tradycyjnym znaczeniu. Plejadę bohaterów stanowią dziwaczne postacie podzielone na dwie warstwy społeczne: arystokrację i lokajstwo. Scharakteryzowanie obu grup przez stereotypy uwidacznia dążenie do wyzwolenia się od form, wszechwładnej prozy krępującej ludzkoś...
„Dzieło Gombrowicza nie może być mierzone upływem kilku dziesięcioleci. Jest pomnikiem prozy polskiej, częścią tej całości, do której należą też Pasek i Sienkiewicz”.
Czesław Miłosz
W „Operetce” Witolda Gombrowicza nie ma akcji w tradycyjnym znaczeniu. Plejadę bohaterów stanowią dziwaczne postacie podzielone na dwie warstwy społeczne: arystokrację i lokajstwo. Scharakteryzowanie obu grup przez stereotypy uwidacznia dążenie do wyzwolenia się od form, wszechwładnej prozy krępującej ludzkoś...
Czytaj więcej
28
Liczba ocen: 243
|
Średnia ocena: 4,60
Liczba ocen: 243
|
Średnia ocena: 4,60
Czytaj więcej
29
Liczba ocen: 242
|
Średnia ocena: 4,31
Liczba ocen: 242
|
Średnia ocena: 4,31
Rzecz dzieje się w Polsce, w Łodzi lub w Wałbrzychu, lub w familokach na Dolnym Śląsku, lecz zdjęcia kręcone są częściowo na Litwie, częściowo w Katowicach. Bohater, Jasiek, mieszka w radioaktywnym bloku. Pewnego dnia jego pijany ojciec górnik, zataczając się na stary poniemiecki kredens z witrażykami, łamie sobie obie ręce i obie nogi.
Dla rodziny Jaśka zaczynają się ciężkie czasy. Aby utrzymać umierającą na raka rodzinę, chłopak jest bezrobotny i wpada w złe środowisko. Wszędzie przemoc, po...
Rzecz dzieje się w Polsce, w Łodzi lub w Wałbrzychu, lub w familokach na Dolnym Śląsku, lecz zdjęcia kręcone są częściowo na Litwie, częściowo w Katowicach. Bohater, Jasiek, mieszka w radioaktywnym bloku. Pewnego dnia jego pijany ojciec górnik, zataczając się na stary poniemiecki kredens z witrażykami, łamie sobie obie ręce i obie nogi.
Dla rodziny Jaśka zaczynają się ciężkie czasy. Aby utrzymać umierającą na raka rodzinę, chłopak jest bezrobotny i wpada w złe środowisko. Wszędzie przemoc, po...
Czytaj więcej
30
Liczba ocen: 239
|
Średnia ocena: 4,56
Liczba ocen: 239
|
Średnia ocena: 4,56
Komedia napisana w 1832 r., tematycznie odbiegająca od głównego nurtu literatury romantycznej. Mniej chodzi w niej o fabułę, bardziej o wielostronne i komiczne rysunki takich postaci, jak tytułowy Pan Jowialski, jego żona Pani Jowialska, Szambelan, Szambelanowa. Do dziś bawi absurdalny miejscami humor tej komedii, będącej ponadto skarbnicą przysłów. „Pan Jowiaski” jest też znakomitym przykładem gry konwencjami literackimi i teatralnymi.
[Wydawnictwo Zielona Sowa, 2002]
Komedia napisana w 1832 r., tematycznie odbiegająca od głównego nurtu literatury romantycznej. Mniej chodzi w niej o fabułę, bardziej o wielostronne i komiczne rysunki takich postaci, jak tytułowy Pan Jowialski, jego żona Pani Jowialska, Szambelan, Szambelanowa. Do dziś bawi absurdalny miejscami humor tej komedii, będącej ponadto skarbnicą przysłów. „Pan Jowiaski” jest też znakomitym przykładem gry konwencjami literackimi i teatralnymi.
[Wydawnictwo Zielona Sowa, 2002]
Czytaj więcej
31
Liczba ocen: 200
|
Średnia ocena: 4,07
Liczba ocen: 200
|
Średnia ocena: 4,07
"Noc listopadowa" to rozrachunek z powstaniem, zawierający jednak pochwałę bohaterstwa i nadzieję na przyszłe wyzwolenie narodu.
[Uniwersitas, 2007]
"Noc listopadowa" to rozrachunek z powstaniem, zawierający jednak pochwałę bohaterstwa i nadzieję na przyszłe wyzwolenie narodu.
[Uniwersitas, 2007]
Czytaj więcej
32
Liczba ocen: 198
|
Średnia ocena: 4,88
Liczba ocen: 198
|
Średnia ocena: 4,88
"Nasza klasa" – historia dziesięciu uczniów z jednej klasy – Polaków i Żydów – opowiedziana od roku 1925 aż po współczesność.
Koleżanki i koledzy wspólnie bawią się i śpiewają. Wraz z nadejściem dorosłości zgodne zabawy się kończą. Wybucha wojna, do miasteczka wkracza najpierw radzieckie, a potem niemieckie wojsko. Antysemityzm wybucha w serii gwałtów, morderstw, tortur i kulminuje w masowym pogromie. Niemal wszyscy miejscowi Żydzi giną spaleni w stodole albo zamordowani na rynku. Nielicznym ...
"Nasza klasa" – historia dziesięciu uczniów z jednej klasy – Polaków i Żydów – opowiedziana od roku 1925 aż po współczesność.
Koleżanki i koledzy wspólnie bawią się i śpiewają. Wraz z nadejściem dorosłości zgodne zabawy się kończą. Wybucha wojna, do miasteczka wkracza najpierw radzieckie, a potem niemieckie wojsko. Antysemityzm wybucha w serii gwałtów, morderstw, tortur i kulminuje w masowym pogromie. Niemal wszyscy miejscowi Żydzi giną spaleni w stodole albo zamordowani na rynku. Nielicznym ...
Czytaj więcej
33
Liczba ocen: 190
|
Średnia ocena: 4,76
Liczba ocen: 190
|
Średnia ocena: 4,76
"Antygona..." Głowackiego - jedno z sześciu najpopularniejszych przedstawień teatralnych w USA - to poruszająca opowieść o trójce bezdomnych - Portorykance Anicie, Polaku Pchełce i Rosyjskim Żydzie Saszy. Z jednej strony dowcipne połączenie antycznego tematu ze spojrzeniem na współczesnych emigrantów, z drugiej - poruszająca tragikomedia o miłości, nadziei, rozpaczy. Anita, podobnie jak jej grecka imienniczka, chce pochować swojego przyjaciela. Nie kierują nią jednak wzniosłe nakazy moralne, al...
"Antygona..." Głowackiego - jedno z sześciu najpopularniejszych przedstawień teatralnych w USA - to poruszająca opowieść o trójce bezdomnych - Portorykance Anicie, Polaku Pchełce i Rosyjskim Żydzie Saszy. Z jednej strony dowcipne połączenie antycznego tematu ze spojrzeniem na współczesnych emigrantów, z drugiej - poruszająca tragikomedia o miłości, nadziei, rozpaczy. Anita, podobnie jak jej grecka imienniczka, chce pochować swojego przyjaciela. Nie kierują nią jednak wzniosłe nakazy moralne, al...
Czytaj więcej
34
Liczba ocen: 185
|
Średnia ocena: 3,91
Liczba ocen: 185
|
Średnia ocena: 3,91
"Fantazy czyli Nowa Dejanira", zwany też "Niepoprawni" (powst. 1841-1846, wyd. 1866) to dramat złożony, łączący elementy tragiczne i komediowe, ironiczna prezentacja romantycznej mody i stylu bycia, która powoli przeistacza się w dramat metafizyczny. Akcja utworu koncentruje się wokół miłości Dianny, córki zubożałego hrabiego Respekta, i zesłańca sybirskiego, Jana. Wątek ten staje się okazją do ukazania życia upadającej arystokracji oraz podjęcia tematu romantycznej miłości, która w przypadku pr...
"Fantazy czyli Nowa Dejanira", zwany też "Niepoprawni" (powst. 1841-1846, wyd. 1866) to dramat złożony, łączący elementy tragiczne i komediowe, ironiczna prezentacja romantycznej mody i stylu bycia, która powoli przeistacza się w dramat metafizyczny. Akcja utworu koncentruje się wokół miłości Dianny, córki zubożałego hrabiego Respekta, i zesłańca sybirskiego, Jana. Wątek ten staje się okazją do ukazania życia upadającej arystokracji oraz podjęcia tematu romantycznej miłości, która w przypadku pr...
Czytaj więcej
35
Liczba ocen: 178
|
Średnia ocena: 4,13
Liczba ocen: 178
|
Średnia ocena: 4,13
Czytaj więcej
36
Liczba ocen: 169
|
Średnia ocena: 4,44
Liczba ocen: 169
|
Średnia ocena: 4,44
Czytaj więcej
37
Liczba ocen: 161
|
Średnia ocena: 4,88
Liczba ocen: 161
|
Średnia ocena: 4,88
- Książę istotny. Rozmowa Grzegorza Jarzyny i Piotra Gruszczyńskiego
- Iwona, księżniczka Burgunda
- Henryk formuje Henryka. Rozmowa Jerzego Radziwiłowicza i Piotra Gruszczyńskiego
- Ślub
[Wydawnictwo Literackie, 2005]
- Książę istotny. Rozmowa Grzegorza Jarzyny i Piotra Gruszczyńskiego
- Iwona, księżniczka Burgunda
- Henryk formuje Henryka. Rozmowa Jerzego Radziwiłowicza i Piotra Gruszczyńskiego
- Ślub
[Wydawnictwo Literackie, 2005]
Czytaj więcej
38
Liczba ocen: 158
|
Średnia ocena: 3,74
Liczba ocen: 158
|
Średnia ocena: 3,74
Czytaj więcej
39
Liczba ocen: 152
|
Średnia ocena: 4,47
Liczba ocen: 152
|
Średnia ocena: 4,47
Jerzy Szaniawski (1886-1970) dramatopisarz i prozaik, dwukrotnie wyróżniony państwową nagrodą literacką (1930, 1966). Jako nowelista debiutował w roku 1912, jako dramaturg - w 1917. Jest autorem kilkunastu komedii i dramatów; najczęściej grane to: "Żeglarz" (1925), "Adwokat i róże" (1929), "Most" (1933), "Dwa teatry" (1946). Dużą popularność zdobył cykl opowiadań Szaniawskiego o profesorze Tutce (kolejne tomy: 1954, 1960, 1962). Ostatnim dziełem pisarza były wspomnienia "W pobliżu teatru" (1956)...
Jerzy Szaniawski (1886-1970) dramatopisarz i prozaik, dwukrotnie wyróżniony państwową nagrodą literacką (1930, 1966). Jako nowelista debiutował w roku 1912, jako dramaturg - w 1917. Jest autorem kilkunastu komedii i dramatów; najczęściej grane to: "Żeglarz" (1925), "Adwokat i róże" (1929), "Most" (1933), "Dwa teatry" (1946). Dużą popularność zdobył cykl opowiadań Szaniawskiego o profesorze Tutce (kolejne tomy: 1954, 1960, 1962). Ostatnim dziełem pisarza były wspomnienia "W pobliżu teatru" (1956)...
Czytaj więcej
40
Liczba ocen: 150
|
Średnia ocena: 4,84
Liczba ocen: 150
|
Średnia ocena: 4,84
Czytaj więcej
41
Liczba ocen: 150
|
Średnia ocena: 3,76
Liczba ocen: 150
|
Średnia ocena: 3,76
Czytaj więcej
42
Liczba ocen: 148
|
Średnia ocena: 4,60
Liczba ocen: 148
|
Średnia ocena: 4,60
Czytaj więcej
43
Liczba ocen: 145
|
Średnia ocena: 4,35
Liczba ocen: 145
|
Średnia ocena: 4,35
Czytaj więcej
44
Liczba ocen: 135
|
Średnia ocena: 4,89
Liczba ocen: 135
|
Średnia ocena: 4,89
Najbardziej znana sztuka Karola Wojtyły, dramat poetycki w trzech częściach, będący swoistą medytacją nad sakramentem małżeństwa.
Jest to historia trzech par, które spotkają się przed sklepem jubilera, a podczas przymierzania obrączek dokonują rozrachunku własnego życia. Młodzi pytają o przyszłość, starsi o przeszłość, zastanawiają się patrząc na obrączki, co zostało z dawnego uczucia.
Historie te służą do pokazania, że miłość małżeńska ślubowana w obliczu Boga jest odbiciem Jego miłości d...
Najbardziej znana sztuka Karola Wojtyły, dramat poetycki w trzech częściach, będący swoistą medytacją nad sakramentem małżeństwa.
Jest to historia trzech par, które spotkają się przed sklepem jubilera, a podczas przymierzania obrączek dokonują rozrachunku własnego życia. Młodzi pytają o przyszłość, starsi o przeszłość, zastanawiają się patrząc na obrączki, co zostało z dawnego uczucia.
Historie te służą do pokazania, że miłość małżeńska ślubowana w obliczu Boga jest odbiciem Jego miłości d...
Czytaj więcej
45
Liczba ocen: 133
|
Średnia ocena: 4,33
Liczba ocen: 133
|
Średnia ocena: 4,33
Najdowcipniejsza i najwytworniejsza komedia, zgodnie uważana przez krytyków za jedną z najoryginalniejszych, a już z pewnością najodważniejszych pod względem obyczajowym, sztuk Aleksandra Fredry.
Jak na początek XIX wieku – pełnego pruderii i zakłamania – Fredro napisał utwór ostry i demaskatorski.
Spektakl ten został wpisany na listę „Złota Setka Teatru TVP”, niewątpliwie dzięki wybitnej reżyserii profesora Bohdana Korzeniewskiego, świetnego znawcy Fredry, który przywrócił tej komedii to, c...
Najdowcipniejsza i najwytworniejsza komedia, zgodnie uważana przez krytyków za jedną z najoryginalniejszych, a już z pewnością najodważniejszych pod względem obyczajowym, sztuk Aleksandra Fredry.
Jak na początek XIX wieku – pełnego pruderii i zakłamania – Fredro napisał utwór ostry i demaskatorski.
Spektakl ten został wpisany na listę „Złota Setka Teatru TVP”, niewątpliwie dzięki wybitnej reżyserii profesora Bohdana Korzeniewskiego, świetnego znawcy Fredry, który przywrócił tej komedii to, c...
Czytaj więcej
46
Liczba ocen: 132
|
Średnia ocena: 3,72
Liczba ocen: 132
|
Średnia ocena: 3,72
Utwór uważany jest za wzorcową polską tragedię klasycystyczną. Przedstawia dzieje miłości Barbary i Zygmunta Augusta, który wbrew woli matki i sejmu polskiego poślubił córkę Jerzego Radziwiłła, kasztelana wileńskiego. Głównym tematem jest tragiczny wybór między głosem serca a poczuciem obowiązku względem kraju, którego musi dokonać król Zygmnt August. W konflikt ten uwikłane są jednak wszystkie, znajdujące się w sytuacji bez wyjścia, postacie utworu, dla których dobro kraju (choć różnie rozumian...
Utwór uważany jest za wzorcową polską tragedię klasycystyczną. Przedstawia dzieje miłości Barbary i Zygmunta Augusta, który wbrew woli matki i sejmu polskiego poślubił córkę Jerzego Radziwiłła, kasztelana wileńskiego. Głównym tematem jest tragiczny wybór między głosem serca a poczuciem obowiązku względem kraju, którego musi dokonać król Zygmnt August. W konflikt ten uwikłane są jednak wszystkie, znajdujące się w sytuacji bez wyjścia, postacie utworu, dla których dobro kraju (choć różnie rozumian...
Czytaj więcej
47
Liczba ocen: 131
|
Średnia ocena: 3,93
Liczba ocen: 131
|
Średnia ocena: 3,93
Tematem "Księdza Marka" uczynił poeta niezwykle ważny dla pokolenia polistopadowych wychodźców dramatyczny epizod pierwszego polskiego zrywu narodowościowego - konferencji barskiej - którego spadkobiercami czuli się romantycy. Miejsce akcji - Bar staje się współczesną Golgotą i zyskuje symboliczne znaczenie, a czas akcji osadzony jest w kalendarzu świąt kościelnych, tak że na rzeczywistość historyczną nałożona zostaje rzeczywistość transcendentalna. Konwulsje ginącego świata nie pozwalają dostrz...
Tematem "Księdza Marka" uczynił poeta niezwykle ważny dla pokolenia polistopadowych wychodźców dramatyczny epizod pierwszego polskiego zrywu narodowościowego - konferencji barskiej - którego spadkobiercami czuli się romantycy. Miejsce akcji - Bar staje się współczesną Golgotą i zyskuje symboliczne znaczenie, a czas akcji osadzony jest w kalendarzu świąt kościelnych, tak że na rzeczywistość historyczną nałożona zostaje rzeczywistość transcendentalna. Konwulsje ginącego świata nie pozwalają dostrz...
Czytaj więcej
48
Liczba ocen: 111
|
Średnia ocena: 4,40
Liczba ocen: 111
|
Średnia ocena: 4,40
Czytaj więcej
49
Liczba ocen: 107
|
Średnia ocena: 4,09
Liczba ocen: 107
|
Średnia ocena: 4,09
Czytaj więcej
50
Liczba ocen: 104
|
Średnia ocena: 4,55
Liczba ocen: 104
|
Średnia ocena: 4,55
Czytaj więcej
51
Liczba ocen: 100
|
Średnia ocena: 4,17
Liczba ocen: 100
|
Średnia ocena: 4,17
"Pan Geldhab" (1818) jest uznawany za pierwszą poważną próbę komediową Fredry. Prosta fabuła, w której tytułowy Geldhab, nowobogacki parweniusz, skąpy i przebiegły, stara się wydać córkę Florę za zbankrutowanego księcia Rodosława, chcąc w ten sposób zyskać zięcia z tytułem i awansować do elit społecznych, służy ukazaniu typowego w owych czasach zjawiska. Niemal wszystkie postacie utworu związane są z pieniądzem i ulegają jego sile, z nią też zderzają się romantyczne marzenia o prawdziwej miłości...
"Pan Geldhab" (1818) jest uznawany za pierwszą poważną próbę komediową Fredry. Prosta fabuła, w której tytułowy Geldhab, nowobogacki parweniusz, skąpy i przebiegły, stara się wydać córkę Florę za zbankrutowanego księcia Rodosława, chcąc w ten sposób zyskać zięcia z tytułem i awansować do elit społecznych, służy ukazaniu typowego w owych czasach zjawiska. Niemal wszystkie postacie utworu związane są z pieniądzem i ulegają jego sile, z nią też zderzają się romantyczne marzenia o prawdziwej miłości...
Czytaj więcej
52
Liczba ocen: 97
|
Średnia ocena: 4,42
Liczba ocen: 97
|
Średnia ocena: 4,42
Czytaj więcej
53
Liczba ocen: 97
|
Średnia ocena: 4,15
Liczba ocen: 97
|
Średnia ocena: 4,15
Komedia obyczajowa w 3 aktach. Epizod z życia poczciwej, choć nie pozbawionej śmieszności rodziny mieszczańskiej, która, powodowana snobizmem, zaczyna naśladować styl życia bogaczy. Wydany przez państwa Żelskich bal wywołuje wiele komplikacji rozdzinnych i towarzyskich.
Sztuka krytykowana ze względu na niebogatą zawartość myślową i zbyt proste przesłanie, ale znakomicie skonstruowana, ze zręcznie pomyślaną intrygą. Pełna ciekawych obserwacji obyczajowych. Obfituje w momenty o dużym humorze s...
Komedia obyczajowa w 3 aktach. Epizod z życia poczciwej, choć nie pozbawionej śmieszności rodziny mieszczańskiej, która, powodowana snobizmem, zaczyna naśladować styl życia bogaczy. Wydany przez państwa Żelskich bal wywołuje wiele komplikacji rozdzinnych i towarzyskich.
Sztuka krytykowana ze względu na niebogatą zawartość myślową i zbyt proste przesłanie, ale znakomicie skonstruowana, ze zręcznie pomyślaną intrygą. Pełna ciekawych obserwacji obyczajowych. Obfituje w momenty o dużym humorze s...
Czytaj więcej
54
Liczba ocen: 95
|
Średnia ocena: 4,33
Liczba ocen: 95
|
Średnia ocena: 4,33
Czytaj więcej
55
Liczba ocen: 95
|
Średnia ocena: 4,11
Liczba ocen: 95
|
Średnia ocena: 4,11
Czytaj więcej
56
Liczba ocen: 94
|
Średnia ocena: 4,30
Liczba ocen: 94
|
Średnia ocena: 4,30
Czytaj więcej
57
Liczba ocen: 93
|
Średnia ocena: 4,59
Liczba ocen: 93
|
Średnia ocena: 4,59
Czytaj więcej
58
Liczba ocen: 92
|
Średnia ocena: 4,28
Liczba ocen: 92
|
Średnia ocena: 4,28
Pierwsze wydanie w serii wielkiego dramatu romantycznego poety, publikowane w 200 rocznicę jego urodzin.
"»Horsztyński« jest arcydziełem. To dramat fascynujący i porażający, szczytowe arcydzieło pesymizmu i daleka zapowiedź mistycznej fazy twórczości, dzieło bluźniercze i zawierające głębokie intuicje metafizyczne, tekst o utracie wiary i o poszukiwaniu własnej tożsamości, o odkrywaniu głębin »ja«".
Jarosław Ławski, "Wstęp"
[Ossolineum, 2009]
Pierwsze wydanie w serii wielkiego dramatu romantycznego poety, publikowane w 200 rocznicę jego urodzin.
"»Horsztyński« jest arcydziełem. To dramat fascynujący i porażający, szczytowe arcydzieło pesymizmu i daleka zapowiedź mistycznej fazy twórczości, dzieło bluźniercze i zawierające głębokie intuicje metafizyczne, tekst o utracie wiary i o poszukiwaniu własnej tożsamości, o odkrywaniu głębin »ja«".
Jarosław Ławski, "Wstęp"
[Ossolineum, 2009]
Czytaj więcej
59
Liczba ocen: 92
|
Średnia ocena: 4,42
Liczba ocen: 92
|
Średnia ocena: 4,42
Rosja różnych epok - od dziewiętnastowiecznej, poprzez rewolucyjną, do współczesnej - została tu ukazana w formie pastiszu. Autor odwołuje się nie tylko do literatury, do Czechowowskiego dramatu, ale także do naszych obiegowych wyobrażeń, pewnych skrótów myślowych i wywołujących skojarzenia rekwizytów.
Dramat od samego początku cieszył się wielkim zainteresowaniem reżyserów, do dziś jest wystawiany w teatrach całego świata i cieszy się niezmiennym powodzeniem u publiczności.
[Oficyna Lite...
Rosja różnych epok - od dziewiętnastowiecznej, poprzez rewolucyjną, do współczesnej - została tu ukazana w formie pastiszu. Autor odwołuje się nie tylko do literatury, do Czechowowskiego dramatu, ale także do naszych obiegowych wyobrażeń, pewnych skrótów myślowych i wywołujących skojarzenia rekwizytów.
Dramat od samego początku cieszył się wielkim zainteresowaniem reżyserów, do dziś jest wystawiany w teatrach całego świata i cieszy się niezmiennym powodzeniem u publiczności.
[Oficyna Lite...
Czytaj więcej
60
Liczba ocen: 91
|
Średnia ocena: 4,37
Liczba ocen: 91
|
Średnia ocena: 4,37
Czytaj więcej
61
Liczba ocen: 88
|
Średnia ocena: 5,13
Liczba ocen: 88
|
Średnia ocena: 5,13
Niechętnie wypowiadam się o pracy wybitnych twórców filmowych, gdyż nieuchronnie prowadzi to do uproszczeń i pomniejszania ich dzieła. W odniesieniu do tej książki, zawierającej scenariusze Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza, ograniczę się do stwierdzenia, że autorów cechuje rzadka umiejętność dramatyzowania swoich idei, zamiast mówienia o nich. Wplatając swoje wglądy i pomysły we wciągającą i zaskakującą fabułę, zyskują dodatkową moc dzięki temu, iż niejako pozwalają widzowi same...
Niechętnie wypowiadam się o pracy wybitnych twórców filmowych, gdyż nieuchronnie prowadzi to do uproszczeń i pomniejszania ich dzieła. W odniesieniu do tej książki, zawierającej scenariusze Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza, ograniczę się do stwierdzenia, że autorów cechuje rzadka umiejętność dramatyzowania swoich idei, zamiast mówienia o nich. Wplatając swoje wglądy i pomysły we wciągającą i zaskakującą fabułę, zyskują dodatkową moc dzięki temu, iż niejako pozwalają widzowi same...
Czytaj więcej
62
Liczba ocen: 87
|
Średnia ocena: 4,70
Liczba ocen: 87
|
Średnia ocena: 4,70
Debiut sceniczny dwudziestoośmioletniego pisarza, wystawiony na scenie Teatru Dramatycznego w 1958 r. Choć autor we wstępie napisał: „Sztuka ta nie zawiera niczego poza tym, co zawiera, to znaczy nie jest żadną aluzją do niczego, nie jest też żadną metaforą i nie trzeba jej odczytywać”, publiczność wiedziała swoje i odczytała opowieść o państwie tak idealnym, że niepotrzebna jest już w nim policja jak najbardziej aluzyjnie, a Sławomir Mrożek odniósł swój pierwszy sceniczny sukces.
„Każdemu ne...
Debiut sceniczny dwudziestoośmioletniego pisarza, wystawiony na scenie Teatru Dramatycznego w 1958 r. Choć autor we wstępie napisał: „Sztuka ta nie zawiera niczego poza tym, co zawiera, to znaczy nie jest żadną aluzją do niczego, nie jest też żadną metaforą i nie trzeba jej odczytywać”, publiczność wiedziała swoje i odczytała opowieść o państwie tak idealnym, że niepotrzebna jest już w nim policja jak najbardziej aluzyjnie, a Sławomir Mrożek odniósł swój pierwszy sceniczny sukces.
„Każdemu ne...
Czytaj więcej
63
Liczba ocen: 84
|
Średnia ocena: 4,70
Liczba ocen: 84
|
Średnia ocena: 4,70
- Białe małżeństwo
- Dzidzibobo czyli Miłość romantyczna czeka już pod drzwiami
- Sobowtór
- Dramat rozbieżny
- Czego przybywa czego ubywa
[Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975]
- Białe małżeństwo
- Dzidzibobo czyli Miłość romantyczna czeka już pod drzwiami
- Sobowtór
- Dramat rozbieżny
- Czego przybywa czego ubywa
[Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975]
Czytaj więcej
64
Liczba ocen: 77
|
Średnia ocena: 4,58
Liczba ocen: 77
|
Średnia ocena: 4,58
Czytaj więcej
65
Liczba ocen: 75
|
Średnia ocena: 4,61
Liczba ocen: 75
|
Średnia ocena: 4,61
Czytaj więcej
66
Liczba ocen: 73
|
Średnia ocena: 4,08
Liczba ocen: 73
|
Średnia ocena: 4,08
Czytaj więcej
67
Liczba ocen: 73
|
Średnia ocena: 5,17
Liczba ocen: 73
|
Średnia ocena: 5,17
- Antygona w Nowym Jorku
- Kopciuch
- Choinka strachu
- Polowanie na karaluchy
- Fortynbras się upił
- Czwarta siostra
[Świat Książki, 2007]
- Antygona w Nowym Jorku
- Kopciuch
- Choinka strachu
- Polowanie na karaluchy
- Fortynbras się upił
- Czwarta siostra
[Świat Książki, 2007]
Czytaj więcej
68
Liczba ocen: 72
|
Średnia ocena: 4,99
Liczba ocen: 72
|
Średnia ocena: 4,99
Marek Koterski (ur. w 1942 roku w Krakowie), reżyser filmowy i teatralny, dramaturg i scenarzysta. Absolwent wrocławskiej polonistyki oraz reżyserii w Łódzkiej Szkole Filmowej. Autor sześciu filmów fabularnych (m.in. "Porno", "Nic śmiesznego", "Ajlawju") wyróżnionych wieloma ważnymi nagrodami filmowymi. Film "Dzień świra" otrzymał Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2002), odtwórca głównej roli Marek Kondrat został uhonorowany nagrodą dla najlepszego aktora.
Książka za...
Marek Koterski (ur. w 1942 roku w Krakowie), reżyser filmowy i teatralny, dramaturg i scenarzysta. Absolwent wrocławskiej polonistyki oraz reżyserii w Łódzkiej Szkole Filmowej. Autor sześciu filmów fabularnych (m.in. "Porno", "Nic śmiesznego", "Ajlawju") wyróżnionych wieloma ważnymi nagrodami filmowymi. Film "Dzień świra" otrzymał Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2002), odtwórca głównej roli Marek Kondrat został uhonorowany nagrodą dla najlepszego aktora.
Książka za...
Czytaj więcej
69
Liczba ocen: 72
|
Średnia ocena: 4,40
Liczba ocen: 72
|
Średnia ocena: 4,40
Czytaj więcej
70
Liczba ocen: 71
|
Średnia ocena: 4,66
Liczba ocen: 71
|
Średnia ocena: 4,66
Czytaj więcej
71
Liczba ocen: 69
|
Średnia ocena: 4,35
Liczba ocen: 69
|
Średnia ocena: 4,35
Czytaj więcej
72
Liczba ocen: 68
|
Średnia ocena: 4,28
Liczba ocen: 68
|
Średnia ocena: 4,28
Czytaj więcej
73
Liczba ocen: 67
|
Średnia ocena: 4,84
Liczba ocen: 67
|
Średnia ocena: 4,84
- Jaskinia filozofów
- Drugi pokój
- Rekonstrukcja poety
- Lalek
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970]
- Jaskinia filozofów
- Drugi pokój
- Rekonstrukcja poety
- Lalek
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970]
Czytaj więcej
74
Liczba ocen: 59
|
Średnia ocena: 4,55
Liczba ocen: 59
|
Średnia ocena: 4,55
Czytaj więcej
75
Liczba ocen: 58
|
Średnia ocena: 3,46
Liczba ocen: 58
|
Średnia ocena: 3,46
Czytaj więcej
76
Liczba ocen: 56
|
Średnia ocena: 4,78
Liczba ocen: 56
|
Średnia ocena: 4,78
Czytaj więcej
77
Liczba ocen: 56
|
Średnia ocena: 4,84
Liczba ocen: 56
|
Średnia ocena: 4,84
- Nowe Wyzwolenie
- W małym dworku
- Mątwa
- Janulka, córka Fizdejki
- Matka
- Szewcy
[Ossolineumh, 1974]
- Nowe Wyzwolenie
- W małym dworku
- Mątwa
- Janulka, córka Fizdejki
- Matka
- Szewcy
[Ossolineumh, 1974]
Czytaj więcej
78
Liczba ocen: 52
|
Średnia ocena: 4,21
Liczba ocen: 52
|
Średnia ocena: 4,21
"Panna Maliczewska" wystawiona po raz pierwszy we Lwowie w roku 1910 swoją znakomitą kompozycją i świetną charakterystyką postaci zapewniła sobie trwałe powodzenie sceniczne. Komedia obyczajowa ukazująca los początkującej aktorki, która aby wydobyć się z nędzy i odnieść sukces w teatrze musi zostać utrzymanką najpierw adwokata Dauma, a potem jego znajomego – Boguckiego, wywołała skandal i żywiołowe polemiki między konserwatystami a krytyką postępową. Stefka Maliczewska, dziewczyna z proletariatu...
"Panna Maliczewska" wystawiona po raz pierwszy we Lwowie w roku 1910 swoją znakomitą kompozycją i świetną charakterystyką postaci zapewniła sobie trwałe powodzenie sceniczne. Komedia obyczajowa ukazująca los początkującej aktorki, która aby wydobyć się z nędzy i odnieść sukces w teatrze musi zostać utrzymanką najpierw adwokata Dauma, a potem jego znajomego – Boguckiego, wywołała skandal i żywiołowe polemiki między konserwatystami a krytyką postępową. Stefka Maliczewska, dziewczyna z proletariatu...
Czytaj więcej
79
Liczba ocen: 50
|
Średnia ocena: 4,44
Liczba ocen: 50
|
Średnia ocena: 4,44
Czytaj więcej
80
Liczba ocen: 47
|
Średnia ocena: 4,61
Liczba ocen: 47
|
Średnia ocena: 4,61
Czytaj więcej
81
Liczba ocen: 47
|
Średnia ocena: 4,31
Liczba ocen: 47
|
Średnia ocena: 4,31
Czytaj więcej
82
Liczba ocen: 45
|
Średnia ocena: 4,26
Liczba ocen: 45
|
Średnia ocena: 4,26
Czytaj więcej
83
Liczba ocen: 42
|
Średnia ocena: 4,87
Liczba ocen: 42
|
Średnia ocena: 4,87
- Męczeństwo Piotra Ohey'a
- Indyk
- Tango
- Szczęśliwe wydarzenie
[Wydawnictwo Literackie, 1987]
- Męczeństwo Piotra Ohey'a
- Indyk
- Tango
- Szczęśliwe wydarzenie
[Wydawnictwo Literackie, 1987]
Czytaj więcej
84
Liczba ocen: 40
|
Średnia ocena: 4,73
Liczba ocen: 40
|
Średnia ocena: 4,73
- Rzeźnia (1973)
- Emigranci (1974)
- Wyspa róż (1975)
[Wydawnictwo Literackie, 1975]
- Rzeźnia (1973)
- Emigranci (1974)
- Wyspa róż (1975)
[Wydawnictwo Literackie, 1975]
Czytaj więcej
85
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 4,49
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 4,49
"Requiem dla gospodyni" jest czwartym - po "Złodzieju" (1973), "Kluczniku" (1978) i "Drzewie" (1988) - dramatem Wiesława Myśliwskiego, autora czterech znakomitych powieści, czterech wielkich poematów w prozie.
W "Requiem dla gospodyni" sprawdza pisarz dzisiejsze człowieczeństwo w konfrontacji z doświadczeniem śmierci, w ludzkich postawach wobec niej. Ta konfrontacja zawiera w sobie ukryte odniesienie do największych dzieł dramatu i tragedii.
[Muza, 2000]
"Requiem dla gospodyni" jest czwartym - po "Złodzieju" (1973), "Kluczniku" (1978) i "Drzewie" (1988) - dramatem Wiesława Myśliwskiego, autora czterech znakomitych powieści, czterech wielkich poematów w prozie.
W "Requiem dla gospodyni" sprawdza pisarz dzisiejsze człowieczeństwo w konfrontacji z doświadczeniem śmierci, w ludzkich postawach wobec niej. Ta konfrontacja zawiera w sobie ukryte odniesienie do największych dzieł dramatu i tragedii.
[Muza, 2000]
Czytaj więcej
86
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 5,27
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 5,27
Juwenilia:
- Karaluchy
- Komedie z życia rodzinnego
- Menażeria, czyli Wybryk słonia
- Księżniczka Magdalena, czyli Natrętny książę
- Odważna księżniczka
- Biedny chłopiec
Dramaty:
- Maciej Korbowa i Bellatrix
- Pragmatyści
- Tumor Mózgowicz
- Mister Price, czyli Bzik tropikalny
- Nowe Wyzwolenie
- Oni
- W małym dworku
- Niepodległość trójkątów
- Metafizyka dwugłowego cielęcia
- Gyubal Wahazar, czyli Na przełęczach bezsensu
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972]
Juwenilia:
- Karaluchy
- Komedie z życia rodzinnego
- Menażeria, czyli Wybryk słonia
- Księżniczka Magdalena, czyli Natrętny książę
- Odważna księżniczka
- Biedny chłopiec
Dramaty:
- Maciej Korbowa i Bellatrix
- Pragmatyści
- Tumor Mózgowicz
- Mister Price, czyli Bzik tropikalny
- Nowe Wyzwolenie
- Oni
- W małym dworku
- Niepodległość trójkątów
- Metafizyka dwugłowego cielęcia
- Gyubal Wahazar, czyli Na przełęczach bezsensu
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972]
Czytaj więcej
87
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 3,84
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 3,84
Czytaj więcej
88
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 4,68
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 4,68
Książka zawiera dziewięć niepublikowanych wcześniej sztuk nowych autorów (Roberta Bolesto, Pawła Demirskiego, Magdy Fertacz, Tomasza Kaczmarka, Macieja Kowalewskiego, Danuty Łukasińskiej, Tomasza Mana, Joanny Owsianko i Przemysława Wojcieszka). Kilka z nich zostało wystawionych, m.in. w Legnicy, Warszawie, Gdańsku, inne czekają na realizację. Ich wspólnym mianownikiem jest Polska. Jak zmienili się Polacy pod ciśnieniem przemian? Jaki jest ich stosunek do katolicyzmu, kariery, rodziny, emigracji,...
Książka zawiera dziewięć niepublikowanych wcześniej sztuk nowych autorów (Roberta Bolesto, Pawła Demirskiego, Magdy Fertacz, Tomasza Kaczmarka, Macieja Kowalewskiego, Danuty Łukasińskiej, Tomasza Mana, Joanny Owsianko i Przemysława Wojcieszka). Kilka z nich zostało wystawionych, m.in. w Legnicy, Warszawie, Gdańsku, inne czekają na realizację. Ich wspólnym mianownikiem jest Polska. Jak zmienili się Polacy pod ciśnieniem przemian? Jaki jest ich stosunek do katolicyzmu, kariery, rodziny, emigracji,...
Czytaj więcej
89
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 4,45
Liczba ocen: 37
|
Średnia ocena: 4,45
Czytaj więcej
90
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,54
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,54
Czytaj więcej
91
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,49
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,49
Czytaj więcej
92
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 3,56
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 3,56
Czytaj więcej
93
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,91
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,91
Czytaj więcej
94
Liczba ocen: 33
|
Średnia ocena: 3,80
Liczba ocen: 33
|
Średnia ocena: 3,80
Misterium wielkanocne, napisane w XVI w. prawdopodobnie przez częstochowskiego paulina Mikołaja z Wilkowiecka. W dziele tym styl wzniosły i uroczysty splata się ze stylem potocznym, ze staropolskim rubasznym humorem.
[Ossolineum, 2004]
Misterium wielkanocne, napisane w XVI w. prawdopodobnie przez częstochowskiego paulina Mikołaja z Wilkowiecka. W dziele tym styl wzniosły i uroczysty splata się ze stylem potocznym, ze staropolskim rubasznym humorem.
[Ossolineum, 2004]
Czytaj więcej
95
Liczba ocen: 32
|
Średnia ocena: 4,47
Liczba ocen: 32
|
Średnia ocena: 4,47
Czytaj więcej
96
Liczba ocen: 31
|
Średnia ocena: 3,94
Liczba ocen: 31
|
Średnia ocena: 3,94
Czytaj więcej
97
Liczba ocen: 30
|
Średnia ocena: 4,60
Liczba ocen: 30
|
Średnia ocena: 4,60
Życie to teatr. Życie to labirynt. Czasem i z jednego, i z drugiego nie ma ucieczki. Najnowszy utwór Szczepana Twardocha o mężczyźnie z przeszłością, ale bez przyszłości.
Robert Mamok to zmagający się z własną tożsamością pięćdziesięcioletni rozwodnik. Mężczyzna uwikłany jest w wizerunkowy skandal, z którego, jak się zdaje, nie ma dobrego wyjścia. Całości dopełnia rodzinna tajemnica i skomplikowane relacje z bliskimi wynikające z surowego śląskiego wychowania.
Mamok wkracza na scenę i ro...
Życie to teatr. Życie to labirynt. Czasem i z jednego, i z drugiego nie ma ucieczki. Najnowszy utwór Szczepana Twardocha o mężczyźnie z przeszłością, ale bez przyszłości.
Robert Mamok to zmagający się z własną tożsamością pięćdziesięcioletni rozwodnik. Mężczyzna uwikłany jest w wizerunkowy skandal, z którego, jak się zdaje, nie ma dobrego wyjścia. Całości dopełnia rodzinna tajemnica i skomplikowane relacje z bliskimi wynikające z surowego śląskiego wychowania.
Mamok wkracza na scenę i ro...
Czytaj więcej
98
Liczba ocen: 28
|
Średnia ocena: 4,77
Liczba ocen: 28
|
Średnia ocena: 4,77
Czytaj więcej
99
Liczba ocen: 28
|
Średnia ocena: 4,09
Liczba ocen: 28
|
Średnia ocena: 4,09
Czytaj więcej
100
Liczba ocen: 27
|
Średnia ocena: 4,06
Liczba ocen: 27
|
Średnia ocena: 4,06
Czytaj więcej