Najciekawsze recenzje
Recenzje
Dostępność książki: X
Polecają X

Idzie nowe - koniec prezentacji na maturze?

Ogólne> Matury

Autor: gosiaw

Data dodania: 2013-01-22 08:40

O projektowanych zmianach dotyczących matury z języka polskiego można przeczytać w GW - Koniec prezentacji na maturze

W skrócie:
"MEN zapowiedział zmiany, a wczoraj przedstawił szczegóły nowej ustnej matury z języka polskiego. Po dziesięciu latach od wprowadzenia (w 2005 r.) prezentacja maturalna zniknie. Zamiast niej wchodzi stare, wypróbowane losowanie zestawów pytań. Z tym że nie będą to układane przez nauczycieli pytania z literatury i gramatyki - maturzysta będzie losował zadanie. Dostanie do interpretacji obrazek (plakat, okładkę książki itp.) albo tekst - literacki czy popularnonaukowy."

"To nie koniec zmian - zespół profesora pracuje również nad nową maturą pisemną z polskiego. To z kolei odpowiedź na protesty uczniów i nauczycieli, że nowa matura - częściowo składająca się z zadań dotyczących interpretacji podanego tekstu, a w części z wypracowania - jest zbyt schematyczna. Od lat uczniowie się żalą, że ich maturalne wypracowania są sprawdzane według jednolitego klucza, który nagradza przeciętnych, a krzywdzi zdolniejszych. A MEN tłumaczy, że bez tego nie da się oceniać prac obiektywnie i jednakowo w całym kraju.

Narzekają też na to nauczyciele akademiccy - ich zdaniem matura przestała sprawdzać rzeczywiste umiejętności uczniów, za bardzo zbliżyła się do schematycznych testów. Z uczelni płynęły więc postulaty, żeby wrócić do zwyczaju pisania dużego, swobodnego wypracowania na maturze. I MEN w końcu zdecydowało się na zmiany - ma być wypracowanie, ale nadal sprawdzane przez zewnętrznych egzaminatorów."

Podziel się:

komentarzy: 3 | wyświetleń: 1002

Dodaj komentarz  

Pokaż: [drzewo komentarzy] [komentarze według daty dodania]

Użytkownik: Eida 2013-01-22 09:39 napisał(a):

Odpowiedź na: O projektowanych zmianach... | gosiaw Pokaż rodzica

Z ogólnymi założeniami się zgadzam, zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce. Mogłyby jeszcze wrócić egzaminy na studia, bo uważam, że obecne rozwiązanie - kiedy dobry wynik z matury jest przepustką na studia - to opuszczanie poprzeczki.

Jako anglistka uważam też, że błędem było wprowadzenie nauki języka angielskiego od pierwszej klasy podstawówki. Dużo lepsze, moim zdaniem, efekty dałoby zwiększenie ilości lekcji angielskiego w starszych klasach, w gimnazjum i liceum.

Linka Odpowiedz

Użytkownik: Pingwinek 2018-12-18 03:15 napisał(a):

Odpowiedź na: Z ogólnymi założeniami si... | Eida Pokaż rodzica

Jeśli chodzi o angielski - pełna zgoda. A co do matury z polskiego - jak teraz, po kilku latach, oceniasz nową formę?

Linka Odpowiedz

Użytkownik: modem2 2013-01-22 09:58 napisał(a):

Odpowiedź na: O projektowanych zmianach... | gosiaw Pokaż rodzica

Pamiętam sejmową debatę przed wprowadzeniem obecnej prezentacji. Pytań było ze sto i każde z nich wykazywało mankamenty tego pomysłu - wszystko potwierdziło się w praktyce. I nikt, jak zwykle, nie odpowie za to, że miał poroniony pomysł...

Linka Odpowiedz