Dodany: 22.01.2013 08:40|Autor: gosiaw

Ogólne> Matury

Idzie nowe - koniec prezentacji na maturze?


O projektowanych zmianach dotyczących matury z języka polskiego można przeczytać w GW - Koniec prezentacji na maturze

W skrócie:
"MEN zapowiedział zmiany, a wczoraj przedstawił szczegóły nowej ustnej matury z języka polskiego. Po dziesięciu latach od wprowadzenia (w 2005 r.) prezentacja maturalna zniknie. Zamiast niej wchodzi stare, wypróbowane losowanie zestawów pytań. Z tym że nie będą to układane przez nauczycieli pytania z literatury i gramatyki - maturzysta będzie losował zadanie. Dostanie do interpretacji obrazek (plakat, okładkę książki itp.) albo tekst - literacki czy popularnonaukowy."

"To nie koniec zmian - zespół profesora pracuje również nad nową maturą pisemną z polskiego. To z kolei odpowiedź na protesty uczniów i nauczycieli, że nowa matura - częściowo składająca się z zadań dotyczących interpretacji podanego tekstu, a w części z wypracowania - jest zbyt schematyczna. Od lat uczniowie się żalą, że ich maturalne wypracowania są sprawdzane według jednolitego klucza, który nagradza przeciętnych, a krzywdzi zdolniejszych. A MEN tłumaczy, że bez tego nie da się oceniać prac obiektywnie i jednakowo w całym kraju.

Narzekają też na to nauczyciele akademiccy - ich zdaniem matura przestała sprawdzać rzeczywiste umiejętności uczniów, za bardzo zbliżyła się do schematycznych testów. Z uczelni płynęły więc postulaty, żeby wrócić do zwyczaju pisania dużego, swobodnego wypracowania na maturze. I MEN w końcu zdecydowało się na zmiany - ma być wypracowanie, ale nadal sprawdzane przez zewnętrznych egzaminatorów."

Wyświetleń: 3149
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 4
Użytkownik: Eida 22.01.2013 09:39 napisał(a):
Odpowiedź na: O projektowanych zmianach... | gosiaw
Z ogólnymi założeniami się zgadzam, zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce. Mogłyby jeszcze wrócić egzaminy na studia, bo uważam, że obecne rozwiązanie - kiedy dobry wynik z matury jest przepustką na studia - to opuszczanie poprzeczki.

Jako anglistka uważam też, że błędem było wprowadzenie nauki języka angielskiego od pierwszej klasy podstawówki. Dużo lepsze, moim zdaniem, efekty dałoby zwiększenie ilości lekcji angielskiego w starszych klasach, w gimnazjum i liceum.
Użytkownik: Pingwinek 18.12.2018 03:15 napisał(a):
Odpowiedź na: Z ogólnymi założeniami si... | Eida
Jeśli chodzi o angielski - pełna zgoda. A co do matury z polskiego - jak teraz, po kilku latach, oceniasz nową formę?
Użytkownik: modem2{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które! 22.01.2013 09:58 napisał(a):
Odpowiedź na: O projektowanych zmianach... | gosiaw
Pamiętam sejmową debatę przed wprowadzeniem obecnej prezentacji. Pytań było ze sto i każde z nich wykazywało mankamenty tego pomysłu - wszystko potwierdziło się w praktyce. I nikt, jak zwykle, nie odpowie za to, że miał poroniony pomysł...
Użytkownik: poczek 29.10.2020 16:54 napisał(a):
Odpowiedź na: O projektowanych zmianach... | gosiaw
Założenia są dobre, a jak to będzie to trzeba poczekać :)
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: