W roku 2021 przeczytałam minimalnie mniej, niż w poprzednim – 207 tytułów (w tym 19 powtórkowo) – nadal nie gorzej, niż średni poziom z ostatnich lat. I identycznie, jak w zeszłym roku – najwięcej we wrześniu (22), najmniej w lipcu (13), średnia miesięczna 17,25.
Oceny:
6 – 4 (w tym 2 podwyższone powtórkowo)
5,5 – 19 (w tym 4 „ „ )
5 - 58
4,5 – 37 (w tym 2 podwyższone powtórkowo)
4 - 48
3,5 – 15
3- 12
2,5- 0
2 - 2
1,5 - 1
1 - 0
powtarzane bez zmiany oceny - 10
powtarzane z poprawą oceny - 8
powtarzane z zaniżeniem oceny - 1
średnia ocena, bez wliczania powtórek bez zmian oceny – 4,41 [znów prawie identycznie jak w 2 ostatnich latach]
Gatunkowo (wg liczebności):
thriller, sensacja, kryminał – 41
biografie, wspomnienia, dzienniki, wywiady – 25
literatura faktu, reportaż – 22
popularnonaukowe – 22 (w tym historia 12, medycyna 4, inne nauki przyrodnicze 4, nauki ścisłe 1, sztuka 1)
fantastyka – 21 (w tym fantasy 17, SF 4)
literatura dziecięca/ młodzieżowa – 18
proza współczesna obca – 15
publicystyka literacka, eseje, nauka o języku i literaturze – 11
proza współczesna polska – 8
hobby - 8 ( w tym kulinaria 7, gospodarstwo domowe 1 )
poezja - 6
podróżnicze - 4
satyra – 3
klasyka obca - 1
publicystyka historyczna - 1
romans/klasyka polska - 1
Językowo:
205 po polsku, 1 po chorwacku, 1 tomik dwujęzyczny polsko-chorwacki (plus trochę wierszy luzem po angielsku)
Źródła:
własne 121
w tym zakupione, otrzymane w prezencie lub pobrane z darmowych serwisów online 99
otrzymane do recenzji z PWN 22
pożyczone 86
w tym od Biblionetkowiczów 30
z biblioteki 36
od rodziny i znajomych z pracy (tu wliczam też kupione na prezent i przedtem dyskretnie przeczytane 😊) 20
Najlepsze lektury tego roku (ocenione na 5,5 lub 6), z podziałem na kategorie:
Powieść polska i obca - ocen powyżej 5 nie było, najmocniejsze piątki:
Ucho Igielne (
Myśliwski Wiesław)
Bękart ze Stambułu (
Shafak Elif (Şafak Elif))
Dobre wychowanie (
Towles Amor)
Fantastyka:
Straż nocna (
Pratchett Terry)
(powt.; zmiana oceny z 4 na 6)
Wyprawa czarownic (
Pratchett Terry)
(powt.; zmiana oceny z 5 na 6)
Trzy wiedźmy (
Pratchett Terry)
(powt; zmiana z 5 na 5,5)
Niuch (
Pratchett Terry)
(powt.; zmiana z 5 na 5,5)
Kryminał/thriller - ocen powyżej 5 nie było, spośród piątek wyróżniam:
Niezamknięte drzwi (
Marinina Aleksandra (właśc. Aleksiejewa Marina))
Zasada trzech sprzeciwów (
Marinina Aleksandra (właśc. Aleksiejewa Marina))
Długi zew (
Cleeves Ann)
Biografie, wspomnienia, dzienniki, listy:
Rok magicznego myślenia (
Didion Joan)
Dzienniki 1956-1958 i 1970 (
Osiecka Agnieszka)
Maria Czubaszek: W coś trzeba nie wierzyć (
Ozminkowski Violetta)
Norman Davies: Sam o sobie (
Davies Norman)
Literatura faktu, podróże, reportaż:
1968: Od Wietnamu do Meksyku: Dziennik z przełomowego roku (
Fallaci Oriana)
TOPR: Żeby inni mogli przeżyć (
Sabała-Zielińska Beata)
TOPR 2: Nie każdy wróci (
Sabała-Zielińska Beata)
Pięć Stawów: Dom bez adresu (
Sabała-Zielińska Beata)
Publicystyka literacka, językoznawstwo, eseje:
Pocztówka z Mokum: 21 opowieści o Holandii (
Oczko Piotr)
W ustach sól (
Runcie Charlotte)
Popularnonaukowe:
Zaraza: Najskuteczniejsi zabójcy naszych czasów (
Quammen David)
Pańszczyzna: Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa (
Janicki Kamil)
Gawędy o wilkach i innych zwierzętach (
Kostrzyński Marcin)
Co gryzie weterynarza (
Łebek Łukasz)
Poezja: ocen powyżej 5 nie było, ale wyróżniam
Wiersze wybrane (
Lipska Ewa)
List do patomorfologa (
Tomska Justyna)
Satyra:
Antylopa z Podbeskidzia (
Andrus Artur)
Hobby:
Rośliny przede wszystkim: 101 najlepszych przepisów flexitariańskich (
Pollan Tracy,
Pollan Dana,
Pollan Lori,
Pollan Corky)
Rozczarowania roku:
Lampiony (
Bonda Katarzyna)
Gen (
Adel Juliusz)
Północ: Na przekór losowi i logice wbrew (
Cegiełka Krzysztof)
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.