Dodany: 30.07.2010 14:25|Autor: ka.ja
Lista osobista
1.Adams Douglas, Autostopem przez galaktykę
2.Allende Isabel, Dom dusz
3.Axelsson Majgull, Kwietniowa czarownica
4.Boell Heinrich, Dziennik irlandzki
5.Bułhakow Michaił, Mistrz i Małgorzata (!)
6.Caldvell Erskine, Jenny
7.Carson Ciaran, Irlandzka herbatka
8.Chmielewska Joanna, Wszystko czerwone
9.Christie Agatha, Pierwsze, drugie, zapnij mi obuwie (ale może być cokolwiek innego)
10.Clavell James, Król szczurów
11.Cortazar Julio, Gra w klasy (!)
12.Czechow Antoni, Wujaszek Wania
13.Dehnel Jacek, Lala
14.Dostojewski Fiodor, Zbrodnia i kara
15.Eco Umberto, Imię róży
16.Fadiman Anne, Ex libris: wyznania czytelnika
17.Flagg Fannie, Smażone zielone pomidory
18.Gałczyński Konstanty Ildefons, Wiersze zebrane
19.Garcia Marquez Gabriel, Sto lat samotności (!)
20.Ginsberg Allen, Skowyt
21.Gombrowicz Witold, Ferdydurke
22.Hamsun Knut, Błogosławieństwo ziemi (!)
23.Heller Joseph, Paragraf 22 (!)
24.Hesse Hermann, Wilk stepowy
25.Hłasko Marek, Następny do raju
26.Hodgson-Burnett Frances, Tajemniczy ogród
27.Homer, Iliada
28.Irving John, Regulamin tłoczni win
29.Ishiguro Kazuo, Pejzaż w kolorze sepii
30.Janosch, Cholonek, czyli dobry Pan Bóg z gliny
31.Jansson Tove, Dolina Muminków w listopadzie
32.Jansson Tove, Lato
33.Kazantzakis Nikos, Grek Zorba
34.Kerouac Jack, W drodze
35.Kesey Ken, Lot nad kukułczym gniazdem,
36.Kesey Ken, Pieśń żeglarzy (!)
37.Kępiński Antoni, Schizofrenia
38.Kosiński Jerzy, Malowany ptak
39.Kraszewski Józef Ignacy, Chata za wsią
40.Krupska Beata, Sceny z życia smoków
41.Lear Edward, Limeryki
42.Lindgren Astrid, Dzieci z Bullerbyn
43.Lindgren Astrid, Ronja, córka zbójnika
44.MacLean Alistair, Lalka na łańcuchu
45.Makuszyński Kornel, List z tamtego świata
46.Marai Sandor, Krew świętego Januarego
47.McMurtry Larry, Ostatni seans filmowy
48.Mills Magnus, Trzech na audiencji u króla
49.Moberg Vilhelm, Emigranci (!)
50.Moberg Vilhelm, Imigranci
51.Molier, Skąpiec
52.Montgomery Lucy Maud, Ania z Zielonego Wzgórza
53.Murakami Haruki, Norwegian Wood
54.Musierowicz Małgorzata, Opium w rosole
55.Osiecka Agnieszka, Biała bluzka
56.Pearl Matthew, Klub Dantego
57.Pirsig Robert, Zen i sztuka oporządzania motocykla
58.Platon, Uczta
59.Proulx Anne E., Akordeonowe zbrodnie
60.Przedpełska-Trzeciakowska Anna, Na plebanii w Haworth
61.Renard Jules, Dziennik
62.Reymont Władysław, Chłopi (!)
63.Robbins Tom, I kowbojki mogą marzyć
64.Saint-Exupery Antoine de, Mały książę
65.Salinger Jerome David, Buszujący w zbożu (!)
66.Saramago Jose, Ewangelia według Jezusa Chrystusa (!)
67.Schlink Bernhardt, Miłosne ucieczki
68.Stachura Edward, Siekierezada albo Zima leśnych ludzi
69.Stasiuk Andrzej, Jak zostałem pisarzem: próba autobiografii intelektualnej
70.Steinbeck John, Tortilla Flat
71.Szabo Judit, Czy można mnie pokochać?
72.Szabo Magda, Staroświecka historia
73.Tołstoj Lew, Anna Karenina
74.Tolkien, J.R.R, Władca Pierścieni (!)
75.Topor Roland, Chimeryczny lokator
76.Tuwim Julian, Kwiaty polskie
77.Twain Mark, Prostaczkowie za granicą
78.Varga Krzysztof, Tequila
79.Vonnegut Kurt, Kocia kołyska
80.Witkacy, Narkotyki; Niemyte dusze
Skończyłam na osiemdziesięciu, bo już kilka ostatnich dopisałam jakby trochę na siłę. Na liście znalazły się te książki, bez których nie byłabym sobą jako czytelniczka, takie, które po prostu muszę mieć, bo są mi do życia niezbędne i takie, które bez zastanowienia polecę innym. Spokojnie mogłabym zrobić jeszcze listę niezawodnych czytadeł, listę książek irytujących albo nieznośnych oraz listę lektur dla liceum. Fajna zabawa. Przy okazji obejrzałam sobie moje oceny niektórych dzieł i już jestem zdziwiona. Kilka książek nie otrzymało po przeczytaniu najwyższych not, ale im więcej czasu upływa, tym bardziej je doceniam i chyba będę musiała zmienić im oceny.
Kilka książek dodałam do listy dlatego, że stanowiły jakiś moment przełomowy w moim czytaniu. Taki "Wilk stepowy" - co ja się namęczyłam nad tą książką, zanim wpadłam w zachwyt! Miałam jakieś siedemnaście lat i nigdy wcześniej nie czytałam czegoś TAKIEGO. Na początku więc musiało boleć. Albo "Iliada" - klęłam, plułam, rzucałam w kąt, a potem wpadłam na genialny w swej prostocie pomysł i zaczęłam czytać na głos. Do dziś uwielbiam wynajdywać co smaczniejsze kawałki.
Mam wrażenie, że niepokojąco mało poskich książek jest w tym spisie. To nie tak, że nie czytam. Ani - że nic nie warte. Sporo naprawdę świetnych, ale jednak nie aż TAK. Nadal szukam. Na półce czeka na mnie nowy Podsiadło - na przykład.
Bardzo jestem ciekawa, co pomyślę o swoim wyborze za kilka lat.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.