Pokaż:
najczęściej oceniane książki
Kategorie:
językoznawstwo, nauka o literaturze
1
Liczba ocen: 106
|
Średnia ocena: 4,06
Liczba ocen: 106
|
Średnia ocena: 4,06
Oto książka francuskiego literaturoznawcy, która trafiła na czołówki list bestsellerów, wyprzedzając wiele dzieł literatury popularnej. Autor bierze w niej pod rozwagę nasz stosunek do książek, zwłaszcza książek nam nieznanych, choć w jakiś sposób znajdujących się w polu naszego zainteresowania (np. jako pozycje klasyczne).
Bayard identyfikuje sytuacje, w których bywamy zmuszani do mówienia o takich książkach, mimo że nigdy do nich nie zaglądaliśmy albo tylko je przekartkowaliśmy, zapomnieliś...
Oto książka francuskiego literaturoznawcy, która trafiła na czołówki list bestsellerów, wyprzedzając wiele dzieł literatury popularnej. Autor bierze w niej pod rozwagę nasz stosunek do książek, zwłaszcza książek nam nieznanych, choć w jakiś sposób znajdujących się w polu naszego zainteresowania (np. jako pozycje klasyczne).
Bayard identyfikuje sytuacje, w których bywamy zmuszani do mówienia o takich książkach, mimo że nigdy do nich nie zaglądaliśmy albo tylko je przekartkowaliśmy, zapomnieliś...
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 15
|
Średnia ocena: 4,77
Liczba ocen: 15
|
Średnia ocena: 4,77
Gdzie kończy się dzieło, a zaczyna szaleństwo? Jak możliwy jest język, który w jednym i tym samym dyskursie mówi o poezji i szaleństwie? Dlaczego śmierć jest bez wątpienia najistotniejszą przypadłością języka? Kiedy narodziła się literatura i z jakiego doświadczenia? Jak, w jakich warunkach i za pomocą jakich form, coś takiego jak podmiot może pojawić się w porządku dyskursu? Jak odzyskać swą tożsamość w pisaniu?
W tomie po raz pierwszy w języku polskim zbierającym rozproszone teksty Michela ...
Gdzie kończy się dzieło, a zaczyna szaleństwo? Jak możliwy jest język, który w jednym i tym samym dyskursie mówi o poezji i szaleństwie? Dlaczego śmierć jest bez wątpienia najistotniejszą przypadłością języka? Kiedy narodziła się literatura i z jakiego doświadczenia? Jak, w jakich warunkach i za pomocą jakich form, coś takiego jak podmiot może pojawić się w porządku dyskursu? Jak odzyskać swą tożsamość w pisaniu?
W tomie po raz pierwszy w języku polskim zbierającym rozproszone teksty Michela ...
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,32
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,32
Ferdinand de Saussure (1857-1913), jeden z największych językoznawców XX wieku, jest uważany za twórcę strukturalizmu – przełomowej koncepcji systemu językowego. Główne tezy swojej teorii zawarł Uczony w wykładach uniwersyteckich z lat 1907-1911, których oryginalny tekst, niestety, do nas nie dotarł. Na podstawie materiałów i notatek słuchaczy wydali je uczniowie de Saussure'a w 1916 r. pod tytułem "Cours de linguistique générale". Ten pierwotny przekaz odegrał znaczącą rolę w naukach społecznyc...
Ferdinand de Saussure (1857-1913), jeden z największych językoznawców XX wieku, jest uważany za twórcę strukturalizmu – przełomowej koncepcji systemu językowego. Główne tezy swojej teorii zawarł Uczony w wykładach uniwersyteckich z lat 1907-1911, których oryginalny tekst, niestety, do nas nie dotarł. Na podstawie materiałów i notatek słuchaczy wydali je uczniowie de Saussure'a w 1916 r. pod tytułem "Cours de linguistique générale". Ten pierwotny przekaz odegrał znaczącą rolę w naukach społecznyc...
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 5,22
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 5,22
Jan Błoński: Szekspir przekładu
Tadeusz Żeleński (Boy): Wstęp
– Tadeusz Żeleński (Boy): "Pieśń o Rolandzie"
– Z "Pieśni o Rolandzie"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Powieść o Tristanie i Izoldzie
– Z "Dziejów Tristana i Izoldy"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Villon
– Villon: Z "Wielkiego testamentu"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Rabelais
– Rabelais: Z "Gargantui"
– Rabelais: Z "Pantagruela"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Montaigne
– Montaigne: Z "Prób"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Brantôme...
Jan Błoński: Szekspir przekładu
Tadeusz Żeleński (Boy): Wstęp
– Tadeusz Żeleński (Boy): "Pieśń o Rolandzie"
– Z "Pieśni o Rolandzie"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Powieść o Tristanie i Izoldzie
– Z "Dziejów Tristana i Izoldy"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Villon
– Villon: Z "Wielkiego testamentu"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Rabelais
– Rabelais: Z "Gargantui"
– Rabelais: Z "Pantagruela"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Montaigne
– Montaigne: Z "Prób"
– Tadeusz Żeleński (Boy): Brantôme...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,61
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,61
Nie jest to jeszcze jedna książka o baśniach, ale raczej poetyka baśni, w której autor – w przeciwieństwie do przedstawicieli psychoanalizy, a zwłaszcza B. Bettelheima, z którym otwarcie polemizuje – wystrzega się interpretowania za wszelką cenę cudownych i fantastycznych historii. Pierre Péju sugeruje raczej, byśmy wsłuchali się w ich głosy, podążyli zaznaczonymi ścieżkami, nieustannie kreśląc mapę dziwnych miejsc, magicznych działań, przeobrażeń.
Możemy zanurzyć się w opowieści, dać się por...
Nie jest to jeszcze jedna książka o baśniach, ale raczej poetyka baśni, w której autor – w przeciwieństwie do przedstawicieli psychoanalizy, a zwłaszcza B. Bettelheima, z którym otwarcie polemizuje – wystrzega się interpretowania za wszelką cenę cudownych i fantastycznych historii. Pierre Péju sugeruje raczej, byśmy wsłuchali się w ich głosy, podążyli zaznaczonymi ścieżkami, nieustannie kreśląc mapę dziwnych miejsc, magicznych działań, przeobrażeń.
Możemy zanurzyć się w opowieści, dać się por...
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,44
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,44
"Stopień zero pisania" był debiutem książkowym (1953) francuskiego pisarza i semiologa Rolanda Barthes'a (1915-1980), ale stanowi do dziś jeden z fundamentów współczesnej humanistyki. Autor datuje początek literatury jako "przedmiotu" na połowę XIX wieku, kiedy to pisarstwo, wcześniej służące jakimś celom, językowo przezroczyste, stało się właśnie sprawą języka. "Pisanie" jest więc pojęciem szerszym niż "literatura". Barthes szkicuje w tym eseju jego zwięzłą historię, a także systematykę: pisani...
"Stopień zero pisania" był debiutem książkowym (1953) francuskiego pisarza i semiologa Rolanda Barthes'a (1915-1980), ale stanowi do dziś jeden z fundamentów współczesnej humanistyki. Autor datuje początek literatury jako "przedmiotu" na połowę XIX wieku, kiedy to pisarstwo, wcześniej służące jakimś celom, językowo przezroczyste, stało się właśnie sprawą języka. "Pisanie" jest więc pojęciem szerszym niż "literatura". Barthes szkicuje w tym eseju jego zwięzłą historię, a także systematykę: pisani...
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,93
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,93
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,33
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,33
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,42
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,42
Doskonale już znany polskiemu czytelnikowi autor koncepcji "kozła ofiarnego" podejmuje w tej pracy wysiłek zmierzenia się ze światem typowych reprezentantów powieści dziewiętnastowiecznej. Wychodząc z założenia, że człowiek nie jest zdolny do tego, by pragnąć sam z siebie, Girard poszukuje członu pośredniczącego, narzucającego mu przedmiot pragnień, osoby trzeciej, sytuującej się w trójkącie, którego wierzchołki wyznaczają: pragnący, przedmiot i pośrednik pragnienia.
Pomiędzy pragnącym a pośr...
Doskonale już znany polskiemu czytelnikowi autor koncepcji "kozła ofiarnego" podejmuje w tej pracy wysiłek zmierzenia się ze światem typowych reprezentantów powieści dziewiętnastowiecznej. Wychodząc z założenia, że człowiek nie jest zdolny do tego, by pragnąć sam z siebie, Girard poszukuje członu pośredniczącego, narzucającego mu przedmiot pragnień, osoby trzeciej, sytuującej się w trójkącie, którego wierzchołki wyznaczają: pragnący, przedmiot i pośrednik pragnienia.
Pomiędzy pragnącym a pośr...
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,58
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,58
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,50
Ponad dwieście najbardziej znanych i lubianych powieści od starożytności do czasów współczesnych. Analiza podstawowych gatunków powieściowych z przykładami, omówienie treści, ciekawostki i dane historyczne, biogramy autorów.
[Wydawnictwo Opus, 1994]
Ponad dwieście najbardziej znanych i lubianych powieści od starożytności do czasów współczesnych. Analiza podstawowych gatunków powieściowych z przykładami, omówienie treści, ciekawostki i dane historyczne, biogramy autorów.
[Wydawnictwo Opus, 1994]
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,80
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,80
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,75
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,75
„Europie nie udało się przemyśleć własnej literatury jako historycznej jedności i nigdy nie przestanę powtarzać, że to właśnie jest jej intelektualną porażką, niemożliwą do nadrobienia” – pisał w 2005 roku czeski powieściopisarz Milan Kundera. "Literatura Europy" udowadnia, że to wieloletnie zaniedbanie można nadrobić – i że jedność europejskiej literatury sięga korzeniami średniowiecza i trwa aż do dziś.
Książka została zaprojektowana i napisana przez ponad dwustu naukowców z całego kontynen...
„Europie nie udało się przemyśleć własnej literatury jako historycznej jedności i nigdy nie przestanę powtarzać, że to właśnie jest jej intelektualną porażką, niemożliwą do nadrobienia” – pisał w 2005 roku czeski powieściopisarz Milan Kundera. "Literatura Europy" udowadnia, że to wieloletnie zaniedbanie można nadrobić – i że jedność europejskiej literatury sięga korzeniami średniowiecza i trwa aż do dziś.
Książka została zaprojektowana i napisana przez ponad dwustu naukowców z całego kontynen...
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,67
Tom mniejszych i większych, ale zawsze ważnych tekstów Michela Leirisa o literaturze to niezwykły wgląd w kilka pasjonujących dekad literatury francuskiej. To także wyrafinowana opowieść o literaturze i języku w ogóle, opowieść, której bohaterami są m.in. Jean-Arthur Rimbaud, Raymond Roussel, Raymond Queneau.
"Wskutek jakiejś monstrualnej aberracji ludzie sądzą, że język powstał po to, żeby ułatwić im wzajemne relacje" – pisze Leiris, zachęcając do poszukiwania "prawdziwego sensu słowa, to zn...
Tom mniejszych i większych, ale zawsze ważnych tekstów Michela Leirisa o literaturze to niezwykły wgląd w kilka pasjonujących dekad literatury francuskiej. To także wyrafinowana opowieść o literaturze i języku w ogóle, opowieść, której bohaterami są m.in. Jean-Arthur Rimbaud, Raymond Roussel, Raymond Queneau.
"Wskutek jakiejś monstrualnej aberracji ludzie sądzą, że język powstał po to, żeby ułatwić im wzajemne relacje" – pisze Leiris, zachęcając do poszukiwania "prawdziwego sensu słowa, to zn...
Czytaj więcej
17
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 2,33
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 2,33
Pierre Guiraud, uczony francuski, wykładający na uniwersytetach w Holandii i Francji, zasłynął wśród badaczy języka i literatury dziełem "Les caractères statistiques du vocabulaire" (1954), które ukazało dorobek statystyki językoznawczej i uprzytomniło jej przydatność w badaniach nad tekstem. Termin "słowa-klucze" został rozsławiony właśnie przez Guirauda. Czytelnik polski może zaznajomić się z dwoma pracami prof. Guirauda: z napisanym specjalnie dla polskiego wydawcy "Zarysem wersyfikacji franc...
Pierre Guiraud, uczony francuski, wykładający na uniwersytetach w Holandii i Francji, zasłynął wśród badaczy języka i literatury dziełem "Les caractères statistiques du vocabulaire" (1954), które ukazało dorobek statystyki językoznawczej i uprzytomniło jej przydatność w badaniach nad tekstem. Termin "słowa-klucze" został rozsławiony właśnie przez Guirauda. Czytelnik polski może zaznajomić się z dwoma pracami prof. Guirauda: z napisanym specjalnie dla polskiego wydawcy "Zarysem wersyfikacji franc...
Czytaj więcej
18
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,50
"Książkę tę uznać trzeba za jedną z najciekawszych spośród tych, które o Gombrowiczu do tej pory napisali autorzy niepolscy. Być może nawet jest ona książką najciekawszą".
Tak pracę Salgasa o Gombrowiczu rekomendował wydawcy nieodżałowanej pamięci Lech Budrecki. Praca to o tyle niezwykła, że wskazuje tropy interpretacyjne, którymi dotąd nie postępowali badacze twórczości autora "Ferdydurke".
Jean-Pierre Salgas (ur. 1953), krytyk literacki, profesor historii i teorii sztuki w École Nationa...
"Książkę tę uznać trzeba za jedną z najciekawszych spośród tych, które o Gombrowiczu do tej pory napisali autorzy niepolscy. Być może nawet jest ona książką najciekawszą".
Tak pracę Salgasa o Gombrowiczu rekomendował wydawcy nieodżałowanej pamięci Lech Budrecki. Praca to o tyle niezwykła, że wskazuje tropy interpretacyjne, którymi dotąd nie postępowali badacze twórczości autora "Ferdydurke".
Jean-Pierre Salgas (ur. 1953), krytyk literacki, profesor historii i teorii sztuki w École Nationa...
Czytaj więcej
19
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
20
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,17
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,17
Książka niniejsza to summa hermeneutyczna Paula Ricoeura. Scalając w jednym dziele swoje dotychczasowe rozważania nad rozumieniem i egzystencją człowieka, Ricoeur analizuje wnikliwie kondycję poznania historycznego.
Książka, będąca efektem wieloletnich badań, składa się z trzech części, wyraźnie wyodrębnionych ze względu na temat i metodę. Pierwszej, poświęconej pamięci i zjawiskom mnemonicznym, przyświeca hasło fenomenologii w husserlowskim sensie tego terminu. Druga – poświęcona historii –...
Książka niniejsza to summa hermeneutyczna Paula Ricoeura. Scalając w jednym dziele swoje dotychczasowe rozważania nad rozumieniem i egzystencją człowieka, Ricoeur analizuje wnikliwie kondycję poznania historycznego.
Książka, będąca efektem wieloletnich badań, składa się z trzech części, wyraźnie wyodrębnionych ze względu na temat i metodę. Pierwszej, poświęconej pamięci i zjawiskom mnemonicznym, przyświeca hasło fenomenologii w husserlowskim sensie tego terminu. Druga – poświęcona historii –...
Czytaj więcej
21
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 3,67
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 3,67
Czytaj więcej
22
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
"»Drogi zeszycie...«, »drogi ekranie...«. O dziennikach osobistych" to drugi polski wybór prac Philippe'a Lejeune'a, jednego z najwybitniejszych na świecie znawców pisarstwa autobiograficznego i dzienników osobistych, wieloletniego wykładowcy literatury francuskiej na Uniwersytecie Paris-Nord (Villetaneuse), współzałożyciela i działacza Stowarzyszenia na rzecz Autobiografii i Dziedzictwa Autobiograficznego (l'Association pour l'autobiographie et le patrimoine autobiographique).
Jego pierwsza...
"»Drogi zeszycie...«, »drogi ekranie...«. O dziennikach osobistych" to drugi polski wybór prac Philippe'a Lejeune'a, jednego z najwybitniejszych na świecie znawców pisarstwa autobiograficznego i dzienników osobistych, wieloletniego wykładowcy literatury francuskiej na Uniwersytecie Paris-Nord (Villetaneuse), współzałożyciela i działacza Stowarzyszenia na rzecz Autobiografii i Dziedzictwa Autobiograficznego (l'Association pour l'autobiographie et le patrimoine autobiographique).
Jego pierwsza...
Czytaj więcej
23
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Pierre Bayard (ur. 1954), profesor literatury w Paryżu, jest autorem ponad dwudziestu książek o bardzo specyficznym charakterze krytyki "zaangażowanej" i "interwencyjnej". Jeden wątek to analizy powieści kryminalnych i innych utworów ("Hamlet") wykazujące, że autor (Agatha Christie, Conan Doyle) niewłaściwie, w świetle danych fabuły, zidentyfikował przestępcę. W kilku innych publikacjach Bayard doradza czytelnikowi, jak się zachować w określonych okolicznościach kulturowych.
Niniejsza książk...
Pierre Bayard (ur. 1954), profesor literatury w Paryżu, jest autorem ponad dwudziestu książek o bardzo specyficznym charakterze krytyki "zaangażowanej" i "interwencyjnej". Jeden wątek to analizy powieści kryminalnych i innych utworów ("Hamlet") wykazujące, że autor (Agatha Christie, Conan Doyle) niewłaściwie, w świetle danych fabuły, zidentyfikował przestępcę. W kilku innych publikacjach Bayard doradza czytelnikowi, jak się zachować w określonych okolicznościach kulturowych.
Niniejsza książk...
Czytaj więcej
24
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
"Teorie symbolu" – pierwsza część historyczno-teoretycznego dyptyku – nie są historią semiotyki. Owszem, jest tu mowa o semiotyce. A raczej o całym zespole dyscyplin, które w przeszłości dzieliły między siebie dziedzinę znaku i symbolu: o semantyce, logice, retoryce, hermeneutyce, estetyce, filozofii, etnologii, psychoanalizie i poetyce. I o niektórych z ich przedmiotów, którymi były: piękno i imitacja, docere et placere, tropy i figury, kondensacja i przemieszczenie...
Czyż nie jest zresztą ...
"Teorie symbolu" – pierwsza część historyczno-teoretycznego dyptyku – nie są historią semiotyki. Owszem, jest tu mowa o semiotyce. A raczej o całym zespole dyscyplin, które w przeszłości dzieliły między siebie dziedzinę znaku i symbolu: o semantyce, logice, retoryce, hermeneutyce, estetyce, filozofii, etnologii, psychoanalizie i poetyce. I o niektórych z ich przedmiotów, którymi były: piękno i imitacja, docere et placere, tropy i figury, kondensacja i przemieszczenie...
Czyż nie jest zresztą ...
Czytaj więcej
25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,50
Czytaj więcej
26
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,00
Michela Foucault nie trzeba już nikomu prezentować. Z ważniejszych jego prac - oprócz "Słów i rzeczy" - brakowało polskim czytelnikom tylko niniejszego studium.
We wczesnych latach sześćdziesiątych, kiedy książka powstała, Roussel był zapoznanym geniuszem, którego dzieła spoczywały w kurzu antykwariatów. I oto ponownie odkryty casus Roussela staje się pożywką dla opracowań Ferry'ego, Kristevej, Derridy. Nie mielibyśmy zapewne polskiej wersji "Locus Solus", gdyby nie fala zainteresowania, do ...
Michela Foucault nie trzeba już nikomu prezentować. Z ważniejszych jego prac - oprócz "Słów i rzeczy" - brakowało polskim czytelnikom tylko niniejszego studium.
We wczesnych latach sześćdziesiątych, kiedy książka powstała, Roussel był zapoznanym geniuszem, którego dzieła spoczywały w kurzu antykwariatów. I oto ponownie odkryty casus Roussela staje się pożywką dla opracowań Ferry'ego, Kristevej, Derridy. Nie mielibyśmy zapewne polskiej wersji "Locus Solus", gdyby nie fala zainteresowania, do ...
Czytaj więcej
27
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
28
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
29
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Czytaj więcej
30
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Wybór wywiadów przeprowadzonych przez Frédérica Beigbedera w latach 1999 – 2014 ze znanymi i nieznanymi w Polsce pisarzami. Autor pisze we wstępie: „Rozmowa dwóch pisarzy przypomina pocieranie krzemienia o krzemień: ogień nie jest gwarantowany, ale na pewno trafi się kilka iskier […]. Zadawałem pytania dwudziestu autorom tej książki, tak jak praktykant w warsztacie samochodowym pyta majstra, jak się zmienia uszczelkę głowicy cylindra. Chciałem zgłębić ich metodę, zrozumieć zawiłości ich pracy, w...
Wybór wywiadów przeprowadzonych przez Frédérica Beigbedera w latach 1999 – 2014 ze znanymi i nieznanymi w Polsce pisarzami. Autor pisze we wstępie: „Rozmowa dwóch pisarzy przypomina pocieranie krzemienia o krzemień: ogień nie jest gwarantowany, ale na pewno trafi się kilka iskier […]. Zadawałem pytania dwudziestu autorom tej książki, tak jak praktykant w warsztacie samochodowym pyta majstra, jak się zmienia uszczelkę głowicy cylindra. Chciałem zgłębić ich metodę, zrozumieć zawiłości ich pracy, w...
Czytaj więcej
31
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
32
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
33
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Maciej Żurowski: Wstęp
– Balzac
– "Ziemia"
– Pan Guy de Maupassant i tradycja
– Gustaw Flaubert
– Dzień jutrzejszy
– Pan Karol Morice
– Opowiadania chińskie
– Obrona plagiatu – "Wariat" i "Przeszkoda"
– Obrona plagiatu – Molier i Scarron
– Dialogi żywych – "Bestia ludzka"
– Poglądy Gustawa Flauberta
– Emil Zola
– Diderot, przyjaciel ludu
[Czytelnik, 1951]
Maciej Żurowski: Wstęp
– Balzac
– "Ziemia"
– Pan Guy de Maupassant i tradycja
– Gustaw Flaubert
– Dzień jutrzejszy
– Pan Karol Morice
– Opowiadania chińskie
– Obrona plagiatu – "Wariat" i "Przeszkoda"
– Obrona plagiatu – Molier i Scarron
– Dialogi żywych – "Bestia ludzka"
– Poglądy Gustawa Flauberta
– Emil Zola
– Diderot, przyjaciel ludu
[Czytelnik, 1951]
Czytaj więcej
34
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Oddajemy do rąk Czytelnika oryginalne pisma Ferdinanda de Saussure'a – ojca nowoczesnej lingwistyki, który polskiemu odbiorcy był znany dotychczas jedynie z "Kursu językoznawstwa ogólnego", zredagowanego po śmierci wielkiego genewczyka na podstawie notatek jego słuchaczy.
Uważane za ostatecznie zaginione rękopisy prezentowanych w niniejszym tomie tekstów zostały odnalezione w 1996 roku w oranżerii posiadłości de Saussure'a w Genewie i opracowane przez językoznawców francuskich.
Z nieznanyc...
Oddajemy do rąk Czytelnika oryginalne pisma Ferdinanda de Saussure'a – ojca nowoczesnej lingwistyki, który polskiemu odbiorcy był znany dotychczas jedynie z "Kursu językoznawstwa ogólnego", zredagowanego po śmierci wielkiego genewczyka na podstawie notatek jego słuchaczy.
Uważane za ostatecznie zaginione rękopisy prezentowanych w niniejszym tomie tekstów zostały odnalezione w 1996 roku w oranżerii posiadłości de Saussure'a w Genewie i opracowane przez językoznawców francuskich.
Z nieznanyc...
Czytaj więcej
35
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Niezależnie od tego, co głosi złota legenda literatury, istnieje niewidzialna i potężna struktura literackiej uniwersalności. Owa światowa republika literatury ma swój południk Greenwich, względem którego mierzy się skalę nowatorstwa i nowoczesności dzieł. Niniejsza książka odtwarza dzieje i opisuje strukturę tej literackiej republiki. Jednakże kraina literatury nie jest zaczarowaną wyspą czystych form. To uniwersum, w którym panuje nierówność; terytorium, gdzie literacko najubożsi doświadczają ...
Niezależnie od tego, co głosi złota legenda literatury, istnieje niewidzialna i potężna struktura literackiej uniwersalności. Owa światowa republika literatury ma swój południk Greenwich, względem którego mierzy się skalę nowatorstwa i nowoczesności dzieł. Niniejsza książka odtwarza dzieje i opisuje strukturę tej literackiej republiki. Jednakże kraina literatury nie jest zaczarowaną wyspą czystych form. To uniwersum, w którym panuje nierówność; terytorium, gdzie literacko najubożsi doświadczają ...
Czytaj więcej
36
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
37
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
38
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Ponad dwa i pół tysiąca lat temu grecki poeta napisał dwa eposy, jeden o wojnie, drugi o drodze powrotnej do domu. Od tego czasu każde pokolenie analizuje te dzieła, próbując zrozumieć, co zostało w nich wyrażone. Jak większość dzieci Sylvain Tesson nudził się na lekcjach, kiedy w programie były "Iliada" i "Odyseja". Powrócił do nich niejako z obowiązku jako czterdziestolatek, przygotowując cykl audycji radiowych, które później zaadaptował dla potrzeb tej właśnie książki. Z literaturą przedmiotu...
Ponad dwa i pół tysiąca lat temu grecki poeta napisał dwa eposy, jeden o wojnie, drugi o drodze powrotnej do domu. Od tego czasu każde pokolenie analizuje te dzieła, próbując zrozumieć, co zostało w nich wyrażone. Jak większość dzieci Sylvain Tesson nudził się na lekcjach, kiedy w programie były "Iliada" i "Odyseja". Powrócił do nich niejako z obowiązku jako czterdziestolatek, przygotowując cykl audycji radiowych, które później zaadaptował dla potrzeb tej właśnie książki. Z literaturą przedmiotu...
Czytaj więcej
39
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,50
Czytaj więcej
40
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
41
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
"L'apparition du livre" przedstawia pierwsze trzy wieki dziejów książki drukowanej, umiejętnie łącząc wykład bogaty w informacje z podejściem funkcjonalnym, traktującym fakty jako elementy życia gospodarczego, społecznego i kulturalnego Europy XV-XVIII w. Czytelnik zyskuje więc wiedzę o różnych aspektach produkcji i dystrybucji dawnej książki: omówiono produkcję papieru, istotę wynalazku Gutenberga, odlewanie czcionek, technikę składu ręcznego i łamania książek, kompozycję druku, charakterystykę...
"L'apparition du livre" przedstawia pierwsze trzy wieki dziejów książki drukowanej, umiejętnie łącząc wykład bogaty w informacje z podejściem funkcjonalnym, traktującym fakty jako elementy życia gospodarczego, społecznego i kulturalnego Europy XV-XVIII w. Czytelnik zyskuje więc wiedzę o różnych aspektach produkcji i dystrybucji dawnej książki: omówiono produkcję papieru, istotę wynalazku Gutenberga, odlewanie czcionek, technikę składu ręcznego i łamania książek, kompozycję druku, charakterystykę...
Czytaj więcej
42
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
43
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
44
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
45
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
46
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Co to jest literatura? Jaki jest związek między literaturą i autorem? Jaki jest związek między literaturą a rzeczywistością? Jaki jest związek między literaturą a czytelnikiem? Jaki jest związek między literaturą a językiem? Aby istniała literatura, niezbędnych jest pięć elementów: autor, książka, czytelnik, język oraz odniesienie. Do tego trzeba dodać dwie kwestie, które sytuują się nie całkiem na tej samej płaszczyźnie, a odnoszą się właśnie do historii i krytyki: jakie hipotezy stawiamy na te...
Co to jest literatura? Jaki jest związek między literaturą i autorem? Jaki jest związek między literaturą a rzeczywistością? Jaki jest związek między literaturą a czytelnikiem? Jaki jest związek między literaturą a językiem? Aby istniała literatura, niezbędnych jest pięć elementów: autor, książka, czytelnik, język oraz odniesienie. Do tego trzeba dodać dwie kwestie, które sytuują się nie całkiem na tej samej płaszczyźnie, a odnoszą się właśnie do historii i krytyki: jakie hipotezy stawiamy na te...
Czytaj więcej
47
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
48
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
49
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
"Za czasów Voltaire'a znane było w ogrodach Palais-Royal takie miejsce, gdzie spotykali się próżniacy, prostytutki i spekulanci; tam również zbierali się nowinkarze. Miejsce to znajdowało się u stóp Drzewa Kraków, rozłożystego kasztanowca, użyczającego swego cienia nowinkom i plotkom z całej Europy" (ze "Wstępu").
Przywołując w tytule książki Drzewo Kraków, symbolizujące obecność Polski w sercu Paryża i w świadomości Francuzów, François Rosset analizuje motywy polskie w literaturze francuskie...
"Za czasów Voltaire'a znane było w ogrodach Palais-Royal takie miejsce, gdzie spotykali się próżniacy, prostytutki i spekulanci; tam również zbierali się nowinkarze. Miejsce to znajdowało się u stóp Drzewa Kraków, rozłożystego kasztanowca, użyczającego swego cienia nowinkom i plotkom z całej Europy" (ze "Wstępu").
Przywołując w tytule książki Drzewo Kraków, symbolizujące obecność Polski w sercu Paryża i w świadomości Francuzów, François Rosset analizuje motywy polskie w literaturze francuskie...
Czytaj więcej
50
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
51
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Palimpsest to pergamin, z którego wydrapano pierwszy tekst, by nanieść w jego miejsce inny, który jednak nie całkiem go zakrywa, tak że ten dawny, prześwitując, daje się wciąż odczytać. W znaczeniu przenośnym palimpsestami (a dosłowniej: hipertekstami) nazywa Gérard Genette wszystkie utwory wywiedzione – przez przekształcenie lub naśladowanie – z jakiegoś utworu wcześniejszego.
Na ogół nie docenia się miejsca i siły sprawczej owej literatury drugiego stopnia, którą pisze się, czytając. Ta ks...
Palimpsest to pergamin, z którego wydrapano pierwszy tekst, by nanieść w jego miejsce inny, który jednak nie całkiem go zakrywa, tak że ten dawny, prześwitując, daje się wciąż odczytać. W znaczeniu przenośnym palimpsestami (a dosłowniej: hipertekstami) nazywa Gérard Genette wszystkie utwory wywiedzione – przez przekształcenie lub naśladowanie – z jakiegoś utworu wcześniejszego.
Na ogół nie docenia się miejsca i siły sprawczej owej literatury drugiego stopnia, którą pisze się, czytając. Ta ks...
Czytaj więcej
52
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
53
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
54
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
55
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
56
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
57
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Niniejszy wybór pism Philippe’a Lacoue-Labarthe obejmuje niezwykle szeroką problematykę. Znajdziemy w tej książce rozprawę o antysystemowej filozofii Friedricha Nietzschego, analizy poświęcone koncepcji tragedii Friedricha Hölderlina i jego relacji z antyczną Grecją, drobiazgowe odczytanie dzieła jednego z najciekawszych psychoanalityków, Theodora Reika, esej o Freudowskiej koncepcji teatru, artykuły o ontologii i politycznym zaangażowaniu Martina Heideggera, czy przekrojowy szkic o znaczeniu po...
Niniejszy wybór pism Philippe’a Lacoue-Labarthe obejmuje niezwykle szeroką problematykę. Znajdziemy w tej książce rozprawę o antysystemowej filozofii Friedricha Nietzschego, analizy poświęcone koncepcji tragedii Friedricha Hölderlina i jego relacji z antyczną Grecją, drobiazgowe odczytanie dzieła jednego z najciekawszych psychoanalityków, Theodora Reika, esej o Freudowskiej koncepcji teatru, artykuły o ontologii i politycznym zaangażowaniu Martina Heideggera, czy przekrojowy szkic o znaczeniu po...
Czytaj więcej
58
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Georges Kleiber, profesor Uniwersytetu Strasbourg II, jest jednym z największych autorytetów francuskich w zakresie językoznawstwa francuskiego i ogólnego.
Prezentowana książka jest pierwszym całościowym krytycznym przedstawieniem zalet i wad wykorzystania pojęcia prototypu w semantyce. Jest niesłychanie ważna dla każdego, kto wkracza w obszar językoznawstwa kognitywnego: porządkuje podstawowe pojęcia, ustali pewną hierarchię opisu, pokazuje ewolucję teorii i ich różnorodność. Hipotezą wyjś...
Georges Kleiber, profesor Uniwersytetu Strasbourg II, jest jednym z największych autorytetów francuskich w zakresie językoznawstwa francuskiego i ogólnego.
Prezentowana książka jest pierwszym całościowym krytycznym przedstawieniem zalet i wad wykorzystania pojęcia prototypu w semantyce. Jest niesłychanie ważna dla każdego, kto wkracza w obszar językoznawstwa kognitywnego: porządkuje podstawowe pojęcia, ustali pewną hierarchię opisu, pokazuje ewolucję teorii i ich różnorodność. Hipotezą wyjś...
Czytaj więcej
59
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
60
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
61
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
62
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena: 0,00
Celem "Słownika" jest przybliżenie czytelnikowi polskiemu głównych dzieł literatury francuskiej.
Obejmuje on podstawowy zrąb klasyki tego piśmiennictwa, poczynając od "chanson de geste" i wierszowanej powieści średniowiecznej, aż po współczesną powieść, poezję i dramat.
Przeznaczony jest przede wszystkim dla licealistów oraz studentów, choć prezentuje utwory spoza kanonu szkolnego i akademickiego.
"Słownik" jest najlepszym przewodnikiem po literaturze francuskiej.
[Wydawnictwo Dolnoś...
Celem "Słownika" jest przybliżenie czytelnikowi polskiemu głównych dzieł literatury francuskiej.
Obejmuje on podstawowy zrąb klasyki tego piśmiennictwa, poczynając od "chanson de geste" i wierszowanej powieści średniowiecznej, aż po współczesną powieść, poezję i dramat.
Przeznaczony jest przede wszystkim dla licealistów oraz studentów, choć prezentuje utwory spoza kanonu szkolnego i akademickiego.
"Słownik" jest najlepszym przewodnikiem po literaturze francuskiej.
[Wydawnictwo Dolnoś...
Czytaj więcej
63
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
64
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
65
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Opublikowana po raz pierwszy w roku 1955, "Przestrzeń literacka" stanowiła przełom w sposobie pisania o literaturze, a także w myśli samego autora. Blanchot, pisząc niezwykle literackim stylem o literaturze, ujmuje ją przede wszystkim jako wyjątkowe wyzwanie dla naszej uwagi. Zgłębia zarówno proces czytania, jak i proces pisania, nieustannie odnosząc oba do problemu czasu, historii, przemijania i śmierci. Jest to nie tyle metodyczna rozprawa akademicka, ile zbiór medytacji nad doświadczeniem lit...
Opublikowana po raz pierwszy w roku 1955, "Przestrzeń literacka" stanowiła przełom w sposobie pisania o literaturze, a także w myśli samego autora. Blanchot, pisząc niezwykle literackim stylem o literaturze, ujmuje ją przede wszystkim jako wyjątkowe wyzwanie dla naszej uwagi. Zgłębia zarówno proces czytania, jak i proces pisania, nieustannie odnosząc oba do problemu czasu, historii, przemijania i śmierci. Jest to nie tyle metodyczna rozprawa akademicka, ile zbiór medytacji nad doświadczeniem lit...
Czytaj więcej
66
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku we Francji rozpoczyna się nie tylko rewolucja społeczna i obyczajowa, której kulminacją jest maj 1968 roku, ale również prawdziwa rewolucja w dziedzinie badań humanistycznych, przebiegająca pod znakiem strukturalizmu i semiotyki. Niepoślednią rolę odgrywa w tej rewolucji młoda Bułgarka, która kilka lat wcześniej przybyła do Paryża, aby pracować nad doktoratem. „Séméiotikè” to jej pierwsza książka, opublikowana w roku 1969. Kristeva wnosi w posagu do...
W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku we Francji rozpoczyna się nie tylko rewolucja społeczna i obyczajowa, której kulminacją jest maj 1968 roku, ale również prawdziwa rewolucja w dziedzinie badań humanistycznych, przebiegająca pod znakiem strukturalizmu i semiotyki. Niepoślednią rolę odgrywa w tej rewolucji młoda Bułgarka, która kilka lat wcześniej przybyła do Paryża, aby pracować nad doktoratem. „Séméiotikè” to jej pierwsza książka, opublikowana w roku 1969. Kristeva wnosi w posagu do...
Czytaj więcej
67
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
68
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Polsko-francuskie wydawnictwo Eperons-Ostrogi przygotowało znakomity przekład pracy słynnego duetu Gilles Deleuze & Felix Guattari o literaturze Franza Kafki.
Tym razem francuski filozof wraz z psychiatrą i aktywistą politycznym konstruują nową interpretację czeskiego Żyda, giganta literatury, sprzeciwiając się dotychczasowym, według nich ograniczającym Kafkę, analizom zanurzonym w teologiczno-metafizycznych spekulacjach. To język mniejszościowy, język czeskiego Żyda, który próbuje odnaleźć ...
Polsko-francuskie wydawnictwo Eperons-Ostrogi przygotowało znakomity przekład pracy słynnego duetu Gilles Deleuze & Felix Guattari o literaturze Franza Kafki.
Tym razem francuski filozof wraz z psychiatrą i aktywistą politycznym konstruują nową interpretację czeskiego Żyda, giganta literatury, sprzeciwiając się dotychczasowym, według nich ograniczającym Kafkę, analizom zanurzonym w teologiczno-metafizycznych spekulacjach. To język mniejszościowy, język czeskiego Żyda, który próbuje odnaleźć ...
Czytaj więcej
69
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Literatura budzi zgorszenie. Zawsze budziła. To właśnie ją określa. Czytelniku, zostałeś uprzedzony: jeżeli nie chcesz się zgorszyć, wyrzuć tę książkę, nim będzie za późno. W przeciwnym razie - witaj i wiedz, że to, o czym myślisz, że jest gorszące, nie zawsze takie jest.
[Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Słowo / obraz terytoria, 2023]
Literatura budzi zgorszenie. Zawsze budziła. To właśnie ją określa. Czytelniku, zostałeś uprzedzony: jeżeli nie chcesz się zgorszyć, wyrzuć tę książkę, nim będzie za późno. W przeciwnym razie - witaj i wiedz, że to, o czym myślisz, że jest gorszące, nie zawsze takie jest.
[Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Słowo / obraz terytoria, 2023]
Czytaj więcej
70
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Książka Henriego Lewiego to jak dotąd jedyna napisana i opublikowana w języku francuskim monografia twórczości literackiej Brunona Schulza. Proza Schulza została tu określona jako w dwojakim sensie "biała". Po pierwsze dlatego, że przemilcza dramat osobistych losów pisarza, po drugie, bo przemilcza dramat jego rodziny, polskich Żydów i całej ówczesnej Polski. Zarówno życie osobiste, jak i rzeczywistość lat trzydziestych są dla Schulza źródłem cierpienia. "Wstydliwy sekret utworów Schulza - powia...
Książka Henriego Lewiego to jak dotąd jedyna napisana i opublikowana w języku francuskim monografia twórczości literackiej Brunona Schulza. Proza Schulza została tu określona jako w dwojakim sensie "biała". Po pierwsze dlatego, że przemilcza dramat osobistych losów pisarza, po drugie, bo przemilcza dramat jego rodziny, polskich Żydów i całej ówczesnej Polski. Zarówno życie osobiste, jak i rzeczywistość lat trzydziestych są dla Schulza źródłem cierpienia. "Wstydliwy sekret utworów Schulza - powia...
Czytaj więcej
71
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
72
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Pojęcie autora od kilku wieków jest traktowane co najmniej podejrzliwie - już Montaigne wiedział, że jego księga tworzy go w tym samym stopniu, w jakim on tworzy swoją księgę.
"Ikonografia autora" to nie tylko próba odróżnienia dwóch "autorów" - tego znajdującego się poza dziełem i tego obecnego w dziele. To przede wszystkim próba odpowiedzi na paradoksalne pytanie, czym w świetle dwudziestowiecznej "śmierci autora" jest jego portret, dokonana na podstawie analizy wizerunków takich pisarzy, ...
Pojęcie autora od kilku wieków jest traktowane co najmniej podejrzliwie - już Montaigne wiedział, że jego księga tworzy go w tym samym stopniu, w jakim on tworzy swoją księgę.
"Ikonografia autora" to nie tylko próba odróżnienia dwóch "autorów" - tego znajdującego się poza dziełem i tego obecnego w dziele. To przede wszystkim próba odpowiedzi na paradoksalne pytanie, czym w świetle dwudziestowiecznej "śmierci autora" jest jego portret, dokonana na podstawie analizy wizerunków takich pisarzy, ...
Czytaj więcej
73
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Serge Fauchereau analizuje twórczość plastyczną i literacką Schulza w kontekście awangardowych europejskich prądów literackich i artystycznych XX wieku, odwołując się do takich twórców, jak Alfred Jarry, Alfred Kubin, Franz Kafka, Giorgio de Chirico, Max Blecher, Robert Walser, Leopold Sacher-Masoch, Balthus czy Pierre Klossowski. Odsłania jego głębokie związki z freudyzmem, dadaizmem, surrealizmem i futuryzmem, podkreśla też metafizyczny wymiar jego twórczości. Ukazuje Schulza, na pozór tak bar...
Serge Fauchereau analizuje twórczość plastyczną i literacką Schulza w kontekście awangardowych europejskich prądów literackich i artystycznych XX wieku, odwołując się do takich twórców, jak Alfred Jarry, Alfred Kubin, Franz Kafka, Giorgio de Chirico, Max Blecher, Robert Walser, Leopold Sacher-Masoch, Balthus czy Pierre Klossowski. Odsłania jego głębokie związki z freudyzmem, dadaizmem, surrealizmem i futuryzmem, podkreśla też metafizyczny wymiar jego twórczości. Ukazuje Schulza, na pozór tak bar...
Czytaj więcej