Pokaż:
najczęściej oceniane książki
1
Liczba ocen: 129
|
Średnia ocena: 4,23
Liczba ocen: 129
|
Średnia ocena: 4,23
O tym, jaki jest cel tej książki
Czytelniku, ta książka chciałaby być szczera. Napisał ją człowiek, którego wiedza jest skromna i ograniczona. Ta książka nie chce niczego więcej niż wszystkie niezliczone książki w czasie zaprzeszłym i przeszłym dokonanym, które pragnęły mówić o losie ludzkim na ziemi. Chciałby ów człowiek opowiedzieć, jak należy mieszkać, jeść, pić, spać; jak chorować i jak zachować zdrowie, jak kochać i jak się nudzić, jak sposobić się na śmierć i jak pogodzić się z życiem....
O tym, jaki jest cel tej książki
Czytelniku, ta książka chciałaby być szczera. Napisał ją człowiek, którego wiedza jest skromna i ograniczona. Ta książka nie chce niczego więcej niż wszystkie niezliczone książki w czasie zaprzeszłym i przeszłym dokonanym, które pragnęły mówić o losie ludzkim na ziemi. Chciałby ów człowiek opowiedzieć, jak należy mieszkać, jeść, pić, spać; jak chorować i jak zachować zdrowie, jak kochać i jak się nudzić, jak sposobić się na śmierć i jak pogodzić się z życiem....
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 44
|
Średnia ocena: 5,18
Liczba ocen: 44
|
Średnia ocena: 5,18
"Dawny podróżnik obserwował, słuchał, widział i zapamiętywał. My już tylko jeździmy. [...] Celem eskapad nie była zmiana miejsca, a celem listu podróżnego nie była literatura, ale po prostu tęsknota za przeżyciem; i to właśnie ono wyparowało z podróżowania".
Sándor Márai
"To nieprawda, że akurat Saint-Malo było tak niezapomnianie piękne, a nastrój Pistoi tak boleśnie słodki, a Chartres tak ekscytująco ciemnoniebieskie, a Bergen tak sennie szare i deszczowe. [...] Cudowne było wszystko razem,...
"Dawny podróżnik obserwował, słuchał, widział i zapamiętywał. My już tylko jeździmy. [...] Celem eskapad nie była zmiana miejsca, a celem listu podróżnego nie była literatura, ale po prostu tęsknota za przeżyciem; i to właśnie ono wyparowało z podróżowania".
Sándor Márai
"To nieprawda, że akurat Saint-Malo było tak niezapomnianie piękne, a nastrój Pistoi tak boleśnie słodki, a Chartres tak ekscytująco ciemnoniebieskie, a Bergen tak sennie szare i deszczowe. [...] Cudowne było wszystko razem,...
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 25
|
Średnia ocena: 4,44
Liczba ocen: 25
|
Średnia ocena: 4,44
"Peter Zilahy to węgierski Andy Warhol. Nawet ze sloganu potrafi zrobić dzieło sztuki".
Arnon Grunberg
"Mieszanka reportażu, poezji dokumentalnej i intymnej archeologii wewnętrznej... Péter Zilahy, podróżnik, poszukiwacz przygód, prowokator i twórca wspaniałych performance'ów bardzo przypomina Jeana-Arthura Rimbaud z czasów Komuny Paryskiej. I chociaż nie wiem, jak Jean-Arthur wyglądał, mam silne przeczucie, że wyglądał jak Peter Zilahy".
Jurij Andruchowycz
"Ta proza jest inteligentna, r...
"Peter Zilahy to węgierski Andy Warhol. Nawet ze sloganu potrafi zrobić dzieło sztuki".
Arnon Grunberg
"Mieszanka reportażu, poezji dokumentalnej i intymnej archeologii wewnętrznej... Péter Zilahy, podróżnik, poszukiwacz przygód, prowokator i twórca wspaniałych performance'ów bardzo przypomina Jeana-Arthura Rimbaud z czasów Komuny Paryskiej. I chociaż nie wiem, jak Jean-Arthur wyglądał, mam silne przeczucie, że wyglądał jak Peter Zilahy".
Jurij Andruchowycz
"Ta proza jest inteligentna, r...
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 17
|
Średnia ocena: 4,38
Liczba ocen: 17
|
Średnia ocena: 4,38
"Nawet jeśli mówię o czymś zupełnie innym, mówię o Auschwitz", podsumował swą twórczość Kertész, dając jednocześnie wyraz przekonaniu, że tylko głęboko subiektywna, zakorzeniona we własnym doświadczeniu refleksja może być skutecznym narzędziem poznania. Zebrane w tym tomie eseje i przemówienia z lat 1990-2002 są tejże wiary wyrazem. Rozważania nad kulturą i historią podejmowane z perspektywy biografii autora nieuchronnie, jego zdaniem, prowadzą do wniosku, że holokaust nie był wydarzeniem obcym ...
"Nawet jeśli mówię o czymś zupełnie innym, mówię o Auschwitz", podsumował swą twórczość Kertész, dając jednocześnie wyraz przekonaniu, że tylko głęboko subiektywna, zakorzeniona we własnym doświadczeniu refleksja może być skutecznym narzędziem poznania. Zebrane w tym tomie eseje i przemówienia z lat 1990-2002 są tejże wiary wyrazem. Rozważania nad kulturą i historią podejmowane z perspektywy biografii autora nieuchronnie, jego zdaniem, prowadzą do wniosku, że holokaust nie był wydarzeniem obcym ...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 17
|
Średnia ocena: 4,74
Liczba ocen: 17
|
Średnia ocena: 4,74
"Filozofię Wina" napisał Hamvas latem 1945 r. podczas pobytu w Bereny nad Balatonem. Tworzył Hamvas tę uważaną za perełkę w jego twórczości, pełną erudycji rozprawę w panującej wówczas powszechnie powojennej biedzie, jednym tchem, niczym łyk wina.
[Wydawnictwo Studio EMKA, 2001]
"Filozofię Wina" napisał Hamvas latem 1945 r. podczas pobytu w Bereny nad Balatonem. Tworzył Hamvas tę uważaną za perełkę w jego twórczości, pełną erudycji rozprawę w panującej wówczas powszechnie powojennej biedzie, jednym tchem, niczym łyk wina.
[Wydawnictwo Studio EMKA, 2001]
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 4,69
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 4,69
"Cztery pory roku" (1938) to trzeci po "Księdze ziół" (1943, wyd. pol. 2003) oraz "Niebie i ziemi" (1942, wyd. pol. 2011) zbiór miniatur Sándora Máraiego w tłumaczeniu Feliksa Netza. Tomik podzielony jest na dwanaście części odpowiadających kolejnym miesiącom, a w każdej z nich Márai w swoich "epigramach prozą" spisuje nastroje i spostrzeżenia towarzyszące przemianom pogody i rytmom natury; notuje znaki, które, jak pisze, zaczęły "przemawiać do mnie równocześnie z bezpośredniej obserwacji i ze s...
"Cztery pory roku" (1938) to trzeci po "Księdze ziół" (1943, wyd. pol. 2003) oraz "Niebie i ziemi" (1942, wyd. pol. 2011) zbiór miniatur Sándora Máraiego w tłumaczeniu Feliksa Netza. Tomik podzielony jest na dwanaście części odpowiadających kolejnym miesiącom, a w każdej z nich Márai w swoich "epigramach prozą" spisuje nastroje i spostrzeżenia towarzyszące przemianom pogody i rytmom natury; notuje znaki, które, jak pisze, zaczęły "przemawiać do mnie równocześnie z bezpośredniej obserwacji i ze s...
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,50
Pierwsze wydanie tomu felietonów "Kronika Niedzielna" ("Vasárnapi Krónika") Sándora Máraiego ukazało się nakładem wydawnictwa Révai, Budapeszt 1943; pierwsze wydanie powojenne - Akadémiai-Helikon Kiadó, 1994 roku.
"Kronika Niedzielna" to autorski wybór felietonów Sándora Máraiego, publikowanych od grudnia 1936 do stycznia 1943 roku w dzienniku "Pesti Hirlap", w prestiżowej rubryce stworzonej przez Ferenca Molnára, następnie wiele lat prowadzonej przez Dezső Kosztolányiego, innego wybitnego pi...
Pierwsze wydanie tomu felietonów "Kronika Niedzielna" ("Vasárnapi Krónika") Sándora Máraiego ukazało się nakładem wydawnictwa Révai, Budapeszt 1943; pierwsze wydanie powojenne - Akadémiai-Helikon Kiadó, 1994 roku.
"Kronika Niedzielna" to autorski wybór felietonów Sándora Máraiego, publikowanych od grudnia 1936 do stycznia 1943 roku w dzienniku "Pesti Hirlap", w prestiżowej rubryce stworzonej przez Ferenca Molnára, następnie wiele lat prowadzonej przez Dezső Kosztolányiego, innego wybitnego pi...
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,50
Znak równości stawiany między 11 września a Auschwitz, Europa, która kapituluje przed terrorem "niczym tania kurwa przed spuszczającym lanie sutenerem" – w swoich zapiskach z lat 2001-2009 noblista Imre Kertész nie rezygnuje z wyrazistych i ostrych obserwacji współczesności. Jednak książka ta jest przede wszystkim brutalnie szczerym studium przemijania – choroby, starości, spadku kreatywności, a wreszcie – czekania na śmierć.
[W.A.B., 2016]
Znak równości stawiany między 11 września a Auschwitz, Europa, która kapituluje przed terrorem "niczym tania kurwa przed spuszczającym lanie sutenerem" – w swoich zapiskach z lat 2001-2009 noblista Imre Kertész nie rezygnuje z wyrazistych i ostrych obserwacji współczesności. Jednak książka ta jest przede wszystkim brutalnie szczerym studium przemijania – choroby, starości, spadku kreatywności, a wreszcie – czekania na śmierć.
[W.A.B., 2016]
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,50
Béla Hamvas stoi osobno, nie ma poprzedników ani następców. Należał do najbardziej oczytanych, najgłębiej i najśmielej myślących ludzi na Węgrzech. Po II wojnie światowej skazany na milczenie, wykluczony z kręgu publikujących, największe dzieła napisał pracując jako robotnik i magazynier na wielkich budowach socjalistycznych. Pozostawił bogatą i cenną spuściznę. Jej cechą jest powaga, dociekliwość i wiedza filozofa, piszącego swobodnie, lekko, jak poeta. Ciekawiło go niemal wszystko, co ważne, b...
Béla Hamvas stoi osobno, nie ma poprzedników ani następców. Należał do najbardziej oczytanych, najgłębiej i najśmielej myślących ludzi na Węgrzech. Po II wojnie światowej skazany na milczenie, wykluczony z kręgu publikujących, największe dzieła napisał pracując jako robotnik i magazynier na wielkich budowach socjalistycznych. Pozostawił bogatą i cenną spuściznę. Jej cechą jest powaga, dociekliwość i wiedza filozofa, piszącego swobodnie, lekko, jak poeta. Ciekawiło go niemal wszystko, co ważne, b...
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
"Godzina owoców" to kolejny, po "Księdze gaju laurowego", zbiór esejów węgierskiego pisarza Béli Hamvasa. W tekstach powstałych krótko po II wojnie światowej, autor rozmyśla nad melancholią ostatnich dzieł wielkich twórców, kreśli portret człowieka całkowicie wolnego, przygląda się swojemu dotychczasowemu życiu i przedstawia prognozy dotyczące społeczeństwa przyszłości.
Béla Hamvas sięga w swoich esejach do dramatów Szekspira, utworów Beethovena i obrazów Velázqueza. Czerpie inspiracje z Bibl...
"Godzina owoców" to kolejny, po "Księdze gaju laurowego", zbiór esejów węgierskiego pisarza Béli Hamvasa. W tekstach powstałych krótko po II wojnie światowej, autor rozmyśla nad melancholią ostatnich dzieł wielkich twórców, kreśli portret człowieka całkowicie wolnego, przygląda się swojemu dotychczasowemu życiu i przedstawia prognozy dotyczące społeczeństwa przyszłości.
Béla Hamvas sięga w swoich esejach do dramatów Szekspira, utworów Beethovena i obrazów Velázqueza. Czerpie inspiracje z Bibl...
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
"W łodzi Charona" to powieść-esej Gyuli Illyésa (ur. w 1902 r.), wybitnego prozaika, poety i eseisty węgierskiego.
W utworze tym - napisanym z ogromną erudycją oraz głęboką kulturą literacką - podejmuje Gyula Illyés jedno z najbardziej frapujących zagadnień filozoficznych: problem czasu w życiu człowieka, a więc problem starzenia się i śmierci.
"Wyruszamy w swą podróż w łodzi Charona - pisze autor - już na wiele lat przed zgonem, jesteśmy bowiem nosicielami zarodka śmierci od momentu urodz...
"W łodzi Charona" to powieść-esej Gyuli Illyésa (ur. w 1902 r.), wybitnego prozaika, poety i eseisty węgierskiego.
W utworze tym - napisanym z ogromną erudycją oraz głęboką kulturą literacką - podejmuje Gyula Illyés jedno z najbardziej frapujących zagadnień filozoficznych: problem czasu w życiu człowieka, a więc problem starzenia się i śmierci.
"Wyruszamy w swą podróż w łodzi Charona - pisze autor - już na wiele lat przed zgonem, jesteśmy bowiem nosicielami zarodka śmierci od momentu urodz...
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Wybór esejów prof. Csaby G. Kissa publikowanych w ciągu ostatnich 15 lat w Polsce i na Węgrzech. Autor – wybitny znawca zagadnień środkowoeuropejskich – jest historykiem kultury, politologiem i historykiem literatury; prowadzi badania z zakresu komparatystyki literatur Europy Środkowej, a także mitów i symboli narodowych w literaturze. W roku 2000 ukazało się polskie wydanie jego "Dziennika polskiego" (1980–1982).
[Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków, 2009]
Wybór esejów prof. Csaby G. Kissa publikowanych w ciągu ostatnich 15 lat w Polsce i na Węgrzech. Autor – wybitny znawca zagadnień środkowoeuropejskich – jest historykiem kultury, politologiem i historykiem literatury; prowadzi badania z zakresu komparatystyki literatur Europy Środkowej, a także mitów i symboli narodowych w literaturze. W roku 2000 ukazało się polskie wydanie jego "Dziennika polskiego" (1980–1982).
[Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków, 2009]
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
17
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
18
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
"Powinowactwa wyszehradzkie" to kolejna, wydana w Polsce, książka profesora Csaba G. Kissa, węgierskiego eseisty, historyka literatury i kultury. Cenionego uczonego, polonofila.
Csaba G. Kiss w swych badaniach i publikacjach pozostał wierny problematyce środkowoeuropejskiej. Zajmuje się nią od dawna, niezależnie od koniunktur politycznych i mód intelektualnych. "Powinowactwa wyszehradzkie" są tego kolejnym świadectwem.
Pomieszczone w niej wspomnienia, szkice i eseje traktują o związkach, a...
"Powinowactwa wyszehradzkie" to kolejna, wydana w Polsce, książka profesora Csaba G. Kissa, węgierskiego eseisty, historyka literatury i kultury. Cenionego uczonego, polonofila.
Csaba G. Kiss w swych badaniach i publikacjach pozostał wierny problematyce środkowoeuropejskiej. Zajmuje się nią od dawna, niezależnie od koniunktur politycznych i mód intelektualnych. "Powinowactwa wyszehradzkie" są tego kolejnym świadectwem.
Pomieszczone w niej wspomnienia, szkice i eseje traktują o związkach, a...
Czytaj więcej