Dodany: 31.07.2020
|
Autor: ka.ja
"Na obcej ziemi" jest pierwszym polskim przekładem uważanych za mistrzowskie opowiadań autorstwa Izraela Joszuy Singera ilustrujących wielokulturowość ziem dawnej Rzeczypospolitej. Zbiór został wydany po raz pierwszy w Wilnie w 1925 roku. Zróżnicowany pod względem typów narracji, a także podejmowanych tematów – stanowi ewenement w ówczesnej literaturze jidysz, wykraczając poza ramy symbolicznego getta żydowskiego. Izrael Joszua Singer w doskonały literacko sposób prezentuje czytelnikowi mieszankę stylów, perspektyw, nacji, religii… złożony splot ludzkich losów.
Izrael Joszua Singer (1893–1944) – pisarz, dramaturg i dziennikarz żydowski tworzący w języku jidysz. Urodzony w Biłgoraju, był bratem oraz mentorem najsłynniejszego po drugiej wojnie światowej pisarza jidysz, noblisty – Izaaka Baszewisa Singera oraz pisarki Ester Singer Kreitman. Przed 1914 r. związany był z żydowskimi środowiskami artystycznymi Warszawy. Jedna z głównych postaci literackich środowiska żydowskiego Warszawy lat 1921–33, a od 1933 r. również w Nowym Jorku. Początkowo tworzył małe formy prozatorskie, m.in. zbiór "Perły i inne opowiadania" (1922) i dramaty, m.in. "Ból ziemi" (1922). Uznanie zyskał jako powieściopisarz, m.in. "Josie Kałb" (1932, wyd. pol. 1992), i autor sag rodzinnych, m.in. "Bracia Aszkenazi" (1936, wyd. pol. 1998), "Rodzina Karnowskich" (1943, wyd. pol. 1992). Już po śmierci opublikowano jego wspomnienia z dzieciństwa "Ze świata, którego już nie ma" (1946).
Fragment "Na obcej ziemi":
"(…)Zaręba wie, że znów będzie TO robił. Ponuro obserwuje każdy ruch Fabiana, widzi przenikliwe spojrzenie jego czarnych oczu, jego śmiesznie zakręcone wąsy. Spogląda na rzucony na podłogę pędzel i cedzi przez zaciśnięte zęby:
-Żyd… Przeklęty Żyd…
Fabian patrzy mu prosto w twarz, uśmiecha się co wygląda tak, jakby jego własny zakrzywiony nos miał zaraz wpaść do ust, i mówi spokojnie:
-Rozluźnij się Stasiu… Dziś robimy Rubensa, oryginalnego Rubensa. A Rubens był człowiekiem z poczuciem humoru. Z bardzo dobrym poczuciem humoru". (…)
[Fame Art, 2020]