Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
Aby zalogować się należy podać login.
Aby zalogować się należy podać hasło.
The Adventures of Miss Barbara Pym – Paula Byrne; ocena: 4 Nie wiem skąd ta biografia znalazła się na mojej liście do przeczytania. Nigdy nie słyszałam o tej pisarce i w najmniejszym stopniu nie interesowała mnie jej twórczość. Ktoś jednak musiał wyrazić się o tej książce na tyle pochlebnie, że ustawiłam się w bibliotecznej kolejce. I tak oto zaczęła się moja znajomość z tą mało znaną (przynajmniej na rynku polskim) autorką. Barbara Pym to ...
Hamnet już wyszedł u nas.
Uzupełniłem listy z lat 2020-2023. 22 powieści, z których w Polsce wydano 5. Muszę jeszcze sprawdzić, czy nie przełożono czegoś ze starszych lat. Może komuś rzuca się coś w oczy?
Widać te teksty są ponad nasze różnice w ocenianiu literatury :)
Marylku, obie te książki oceniłam na 5 :). Rzadko nam się to zdarza!
Obstawiam Schiracha. I jednocześnie polecam, niezależnie od tego, czy dobrze obstawiam ;) Bo jest świetny! Przestępstwo Wina
Możesz podać tytuł książki, o której napisałeś :)
"Lata" podobały mi się znacznie bardziej niż "Bliscy". Ale generalnie Ernaux mnie nie porwała.
Skoro tak mówisz, to dam mu jeszcze szansę. Tylko muszę chyba do biblioteki podejść, bo w księgarni ebukowej nie rzucił mi się w oczy.
Przestępstwo i wina - niby to oczywiste, tylko czyja wina i jaka wina? Autor, wzięty berliński adwokat, dowodzi, że o zbrodni wielokroć decydują niuanse, ich różnorodność i stałość zarazem, że często w życiu tańczymy na kruchym lodzie, i nigdy nie wiadomo, kiedy ten lód, i pod wpływem jakich czynników się załamie. Bo tak naprawdę nie znamy do końca siebie. Akta sądowe i rozmowy z jego klientami rysują scenariusze wydarzeń, i aberracje, wykraczają...
Hamsun umie jednak pisać - "Błogosławieństwo ziemi" jest cudowne.
Postawiłam mocne 4. Choć nie wiem, czy to na Nobla. Na pewno jednak lepsze niż chociażby ten "Głód" Hamsuna czy też "Lata" Ernaux.
No cóż, nie był już niewinny w swej obleśnej zabawie, która wszystko rozpoczęła. Potem także potrafił odnosić się do innych bardzo opryskliwie, albo zachowywać skrajnie niedojrzale nawet w wieku 19 lat (narracja podróży do Grimsby). Ale to nawet lepiej – wyglądałby BARDZO niewiarygodnie, jako taka czysta jak łza totalna ofiara losu i okoliczności! Szczerze – dałbym 5.5, gdyby zakońćzenie mnie lekko nie rozczarowało…
Cieszę się bardzo, że "Inny chłopiec" się w Twoich oczach obronił, bo miałam spore obawy :). Ciekawi mnie, co masz na myśli pisząc, że "bohater także jest winien przykrościom, które go spotykają"?
Olaboga, tutaj też postawiłam dwójkę! Moniko, czyżbyś była dla mnie drugim Marylkiem, czyli biblioNetkowiczką o najskrajniejszych ocenach :)?
Widzę w swoich ocenach, że w 2012 roku postawiłam dwójkę. Zresztą z adnotacją, że "albo to jest nudny bełkot, albo jestem upośledzona literacko". Kompletnie tej książki nie pamiętam.
Trudno wystawić ocenę... Wstrząsające. Kryzys uchodźczy na polsko-białoruskiej granicy przedstawiony dość jednostronnie, ale nie to jest istotne. Kim tak naprawdę jesteśmy, jako społeczeństwo, czy Polak to rasista, ile jest chrześcijanina w polskim katoliku? Jedna z ważniejszych książek ostatnich lat. Jezus umarł w Polsce
Noblista marca 2024 to Knut Hamsun i Głód. Zaskoczyła mnie ta książka. To nie jest opowieść o głodzie, ale o chorobie psychicznej. W którejś recenzji pojawiła się nawet diagnoza - skostnienie histeryczne.
Ja z Facebooka. Gazeta Wyborcza zamieściła artykuł i Wojciech Szot na swoim profilu "Zdaniem Szota". A o Fransie de Waalu - z facebookowej strony wydawnictwa Copernicus Center Press.
Ja chyba o… „19:30”.
Ja też z Radia - niezmiennie słucham Dwójki.
Ja z radia - po raz pierwszy od kilku lat włączyłam Trójkę...
Smutne. Dowiedziałem się z ogłoszeń mszalnych, a w serwisach niby informacyjnych jest tylko Świątek, Lewandowski i brudna polityka.
Minęły dwa lata, znów zbliża się Wielkanoc. Tylko nie ma wśród nas Poety...
Miałam bardzo podobne odczucia przy czytaniu tej książki. Polubiłam Martina na początku powieści za jego pasję do nauki, za wytrwałość w dążeniu do celu, za miłość do książek i słowa pisanego. Ale kiedy Martin wychodzi ze swego nędznego pokoiku zawalonego książkami lub opuszcza mury biblioteki, to jest to tylko prosty chłopak, któremu wiedza nie pomogła w obyciu, a za to przewróciła mu w głowie. Ciągle zachowuje się prostacko, choć ma o sobie nie...
#3 Martin Eden - 4/6 [laureat plebiscytu na książkę miesiąca - maj, 2023] Książka tak powszechnie znana, zaszczycona tyloma recenzjami i opiniami, że nie wiele mam do napisania. Moje co do niej odczucia? Zdecydowanie nie mój klimat, nie chodzi mi o fabułę, ta dość interesująca, jednak przesłanie jak dla mnie aż nazbyt prosocjalistyczne. Ale pisana w takim czasie, gdy socjalizm był w modzie, podobnie jak to jest i dziś, niestety. Ciekawe, czy Lo...
"Szaleńcze zaprzęgi mają w sobie wiele ciepła i trzeba się ich uczepić. Niosą też zapach macierzanki i odurzającą woń stęchłego chleba, albo ogrodowych narcyzów." Aby wykreować taki fragment, autor musiał się chyba nawąchać czegoś bardziej odurzającego niż stęchły chleb. Gratulacje - zgromadziłeś chyba największy zbiór cytatów "od czapy" :)
Dziękuję. Już poprawione. Właśnie... Kiedy to czytać? 😊
Wrzesień 2023 - zdublowały się pozycje 5 i 6😉 Ja zrobiłam sobie podobną listę na początku roku - tylko kiedy to czytać... 😅🤭
Tyle wspaniałych rekomendacji; dobrze będzie zebrać je w jednym miejscu, często tu zaglądać i wyczytywać polecane tytuły. Wrzesień 2023: 1/ Władca skalnej doliny (książka czeka na czytniku już od dawna) 2/ Miasto niedźwiedzia 3/ Dzieje Tewji Mleczarza (mam na czytniku) 4/ Porządek dnia 5/ Niedźwiedzica z Baligrodu i inne historie Kazimierza Nóżki 6/ Sucha biała pora Październik 2023: 1/ Spacerujący z książkami (zamówiona w bibliotece...
Użytkownicy polecają:
Dodany: 20.01.2024 09:11
Autor: zielkowiak
Humboldt – to dopiero był gość! Gdyby zaproponował mi udział w jednej ze swoich wypraw, rzuciłabym wszystko i pojechała. To temu człowiekowi zawdzi (...)
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 14.04.2024 21:41
„Srebrzysko” określa autor w podtytule „powieścią dla dorosłych”. Jak dorosłym trzeba być, żeby wyrzec się buntu, zdecydować się nadstawić przysłowiow (...)
Dodany: 02.04.2024 21:51
Autor: fugare
Fantastyka naukowa to nie był nigdy mój ulubiony gatunek literacki, filmowy zresztą też nie, ale bardzo dobrze przechowałam, a nawet pielęgnuję pewne (...)
Dodany: 23.03.2024 09:19
Autor: Meszuge
Ze względu na ogromną liczbę przypisów i cytowanych materiałów źródłowych jest to najprawdopodobniej najbardziej rzetelna biografia Feliksa Dzierżyńsk (...)
Dodany: 09.03.2024 20:02
Autor: jolietjakeblues
Jesteśmy pokoleniem poszukiwaczy, my, obecni pięćdziesięciolatkowie, z których wielu miało to szczęście, że dzięki odwadze, inteligencji, talentowi sw (...)
Dodany: 03.03.2024 09:31
Breece D'J Pancake, a właściwie Breece Dexter John Pancake (pancake – naleśnik; dziwaczny zapis imienia był wynikiem błędu w The Atlantic Monthly, gdz (...)