Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
W "Zbrodni i karze" uwielbiam rozmowy między Raskolnikowem, a Porfirym Pietrowiczem. Zderzenie dwóch jakże interesujących i inteligentnych osobowości. Cudo!
Trudno mi wybrać ulubioną scenę w literaturze, bo jest wiele scen, które lubię. Ale najbardziej podobała mi się scena w "Potopie", a jest to scena: Kiedy Jan Kazimierz z Babiniczem i całą eskortą jechał przez wąwóz w górach. Okazało się, że z przeciwnej strony nadciąga oddział szwedzki. Nagle na Szwedów uderzają górale, którzy pokonują Szwedów i nie wiedzą nawet, że uratowali polskiego króla. To moja ulubiona scena, choć podoba...
Witam Przykro słyszeć, że ktoś skradł Pani ulubioną książkę. Osobiście nigdy tej powieści nie czytałam, ale tak, jak pisałam w poprzednim poście, bardzo chciałaby ją mieć moja mama, więc pomyślałam, że zadam pytanie na tym portalu. Nie otrzymałam żadnych ofert odsprzedaży czy też informacji na temat zdobycia tej książki, dlatego moja prośba pozostaje aktualna. Pozdrawiam
To może epofeja:))) Albo epofil - (od gr. "epos"-słowo, opowieść, pieśń i "philein"-lubić:), czyli wielbiciel słowa pisanego:))
Moje odczucia po przeczytaniu "Dziennika Bridget Jones" (druga część, z całym szacunkiem, zalatywała nudą) skłaniają się ku stwierdzeniu, że ktoś próbował z tej inteligentnej dziewczyny zrobić kogoś na kształt blondynki z nędznego dowcipu (przynajmniej tak odczuwam niektóre sytuacje opisane w książce)... Całe szczęście, że nie dokońca to się udało, bo dzieło byłoby kompletnie niestrawne. Pozdrawiam :)
Bardzo dobra jest trylogia o królestwie. W jej skład wchodzą "Tajemnice królestwa", "Rzymianin Minutus" i "Mój syn Juliusz". Polecam. To jest o pierwszych chrześcijanach, ale przede wszystkim jest tam obraz Rzymu, jako wielkiego imperium w czasach m.in. Nerona, podboje Brytanii i obrazki obyczajowe z tamtych czasów, jak to u Waltariego. Nauka języka fińskiego? To jest to o czym też myślę, ale chyba zacznę od norweski...
Przypomniało mi się jeszcze, że moja mama polecała mi biografię Edith Piaf, a także Jima Morrisona "Nikt nie wyjdzie stąd żywy". :)
Czy ktos moze mi doradzic gdzie powinnam sie udac w poszukiwaniu dobrych ksiazek w Krakowie? Chodzi mi o jakas fajna, przyjazna czlowiekowi biblioteke z bogatym ksiegozbiorem i przede wszystkim z wieloma nowosciami. Czy w ogole takie miejsce istnieje czy tez jestem zbyt duza optymistka? To dla mnie wazne, bo bede spedzac czesc wakacji w Krakowie i MUSZE czytac...
Interesuje mnie czy w Polsce pojawily sie platne, prywatne wypozyczalnie ksiazek. Gdzie mozna pozyczyc, oczywiscie za oplata, na przyklad najnowsze bestsellery, jest mozliwosc zamowienia jakiejs rzadkiej ksiazki z innej biblioteki itd. Czy ktos cos wie na ten temat?
Wydaje mi się, że tę teorię można rozciągnąć na wszystkich znanych mi bohaterów Murakamiego - ludzi kreowanych na całkowicie przeciętnych, mających o sobie takie mniemanie, a zarazem posiadających pewne cechy, które ich z tej przeciętności wykluczają (może najbardziej to widać w "Końcu świata..."). Zarazem jednak owe niesamowite wydarzenia, o których piszesz, dotykają na dobrą sprawę jedynie bohaterów Murakamiego w wersji zakręconej - w...
Dzięki! Na pewno sięgnę po te książki! Pozdrowienia :) K.
Właśnie czytam "Kronikę ptaka nakręcacza" Haruki Murakamiego i wydaje mi się, że zamysłem autora było stworzenie bohatera przeciętnego. Jest to ktoś, kto nie ma szczególnych przymiotów i żyje najnormalniejszym życiem. Właściwie trochę nieudacznik - zostawia go żona, porzuca pracę i snuje się tu i tam. I wtedy w jego zyciu zaczynają się dziać zupełnie niezwykłe, niesamowite rzeczy. Nie wiem czy to dobry trop, ale może się przyda. Faktycz...
Dziękuję za informację o autorze tekstu, szczególnie "Jesiennej zadumy". Ruszę jednak do biblioteki, trzeba nadrobić straty i uzupełnić wiedzę... A teraz jeszcze coś... Pamiętacie interpretację Elżbiety Adamiak tego utworu? "W górach jest wszystko co kocham wszystkie wiersze są w bukach zawsze kiedy tam wracam biorą mnie klony z wnuka zawsze kiedy tam wracam siedzę na ławce z Księżyca i szumią brzóz kropidła daleki...
I jeszcze muszę dodać, bo przeczytałem zachwyty nad interpretacją Elżbiety Adamiak : "Głogostan", "Zielnik wierszy", "Prawda" i "Jesienna zaduma"(Rzeczywiście/ tak jak jak księżyc/ ludzie znają mnie / tylko z jednej/ jesiennej strony) -to wszystko są piosenki, do których Adamiak napisała muzykę. A słowa powstały z wierszy Jerego Harasymowicza.
doskonale rozumiem .. :0 tez zdaje maturę teraz .. jest nieciekawie..
Ja się włóczyć raczej nie mogę :), ale z Harasymowiczem można odbyć takie wędrówki nie ruszając się z domu.... Pisze w sposób oszczędny, ale kilkoma zdaniami potrafi pobudzić wyobraźnię, niemal wywołać pod powiekami opisywany przez siebie widok. Działa obrazami, nastrojem, ale i melodią słów, bo przecież w tych tekstach słychać i dźwięki i rytm prawie tak samo, jak w utworach rymowanych. I nie wymawiaj się tu staroświeckimi upodobaniami:)))...
Pewnie jestem staroświecka, ale zdecydowanie wolę poezję rymowaną.
Olczak-Ronikier "W ogrodzie pamięci" - obowiązkowo!!!!!!!!!!!J.
Do czytania poezji nie jestem w stanie zabrać się w normalny dzień. Do tego potrzebny mi jakiś specjalny stan duszy... wyciszenie, całkowite niemal odrwanie od skrzeczącej codzienności. Pewnie dlatego rzadko sięgam po wiersze. Ale jak mi się to już zdarzy, zaglądam np. do "Zielnika": Lekcja gramatyki ------------------------- Najbardziej lubiłem w szkole spoglądać Jak lecą za oknem swobodne chmur pisownie Zaszele...
...i tego samego autora "Żeglarz na koniu" dot. Jacka Londona
Jeszcze "Pasje utajone" Irvinga Stone, biografia Freuda.
Nie dziwię się, że używali sobie jak bąki (wiecie na czym...), bo nudziarz z Mickiewicza jakich mało. Oto mały przykładzik, będący ragmentem starej satyry, ale już nie pamiętam czyjego autorstwa. "... A ja takoż, rzekł Rykow, jak widzę pijaka co onże pajacując udaje kozaka a takoż ględzi, smędzi i jak się zatacza to ja pierwszy wykrzyknę - wodka mać sobacza... Jednakowoż są sprawy katorych nie pajmiosz i katorych bez wodki nijak nie...
Udręka i ekstaza Paryski Orfeusz Miłość niejedno ma imię
Pasja życia - Irvig Stone Moulin Rouge Isadora
Przypomniały mi się kolejne: "Wyznania gorszycielki" Irena Krzywicka "Ja, Fellini" Chandler Charlotte "Na plebanii w Haworth" A. Przedpełska-Trzeciakowska (świetna biografia sióstr Bronte, zresztą bardzo wysoko oceniona w Biblionetce) "Artemizja" Lapierre Alexandra (biografia Artemizji Gentileschi - jednej z pierwszych kobiet malarek - XVII w., zbeletryzowana, ale bardzo ciekawie i rzetelnie napisana)...
Tonkowicz pisze takie wiersze, jakby je ująć... proste? Takie zwyczajne. "zbita jak pies stała na środku placu czekając na nieuchronną śmierć i nagle Miłość wytrąciła z rąk kamienie wyrzutów sumienia" "czasem całymi dniami myślę nad różnymi sprawami i choć bywa że nie przychodzi do głowy odpowiedź to nigdy nie jest to przegrana dopóki się jeszcze myśli" Pozdrawiam :)
Według mnie w szkole są "za powdawane" trochę nieżyciowe książki. Omawiani są "Krzyżacy", "Syzyfowe prace" etc., ale to tylko znikomą częśc młodzieży interesuje. My żyjemy współcześnie i ksiązki też powinny mówić o życiu współczesnym. Nie każdego interesują tamte czasy. A jeśli ktoś taki jest to sam siega po książke albo pilnie przykłada się do histy. Moja kuzynka jest polonistką, ale to jak ona mnie przekonuje d...
Widzę, że nikt jeszcze nie uwzględnił "Pianistki" Jelinek.
Nie wiem, napisałam cytat w google, ale mi tylko wyszło, że Elżbieta Adamiak.
"Ja, Michał z Montaigne" Józefa Hena "Żona pana Miltona" Roberta Gravesa "Inklingowie" Humphreya Carpentera (nie czytałam, ale podobno tłumaczenie nienajlepsze) wiele książek George'a Bidwella, np. "Zdobywca Indii" (o Robercie Clive'ie) czy "Król diamentów" (o Cecilu Rhodesie) - i inne wydane w tej serii przez wydawnictwo Śląsk autobiografia Marii Kureckiej "Niedokończona gawęda"
Użytkownicy polecają:
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Dodany: 20.10.2023 22:05
Recenzja oficjalna PWN Recenzent: dot59 Trafiłam na tę powieść krótko po premierze „Zielonej granicy” i długo po tym, jak pewna część moich rodakó (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 20.02.2024 14:30
„Dziennik pocieszenia” zaczęłam czytać akurat, będąc dość mocno przybita niemożnością pocieszenia przyjaciółki, w której rodzinie wydarzyło się coś ba (...)
Dodany: 12.02.2024 15:54
Autor: koczowniczka
„Kornik” Layli Martinez okazał się, ku mojemu zdumieniu, rasową powieścią grozy. Jest tu niewyjaśniona zagadka, bo w okolicy doszło do kilku zaginięć (...)
Dodany: 12.02.2024 12:54
Autor: Bloom
Są dwie prawdy, mówi Mackiewicz we wstępie do "Kontry": obiektywna i propagandowa. Obie istnieją równolegle, płyną jakby dwiema nurtami w jednej rzece (...)
Dodany: 10.02.2024 19:14
Autor: Uleczkaa38
Typ recenzji: Oficjalna PWN Recenzent: Urszula Janiszyn Mądra opowieść o życiu to taka, która uczy nas czegoś, a jednocześnie zapewnia wielkie e (...)
Dodany: 30.01.2024 10:49
Autor: Fugare
Jazz, stosując duże uproszczenie, zanim jeszcze przybrał formę bluesa, swingu czy ragtime’a i na długo przed pojawieniem się w Nowym Orleanie zespołów (...)