Powoli wysycha źródełko z Waszymi listami przebojów. W zapasie (poza dzisiejszą) mamy tylko jedną listę i jeżeli nie wesprzecie akcji swoimi propozycjami (przypominamy - propozycje wysyłamy prywatnymi wiadomościami do użytkownika "Wiadomości"), już jutro będzie po wszystkim. Zanim jednak to nastapi, zapraszamy do zapoznania się z listą użytkownika jolietjakeblues.
1. "Chcę dawać świadectwo aż do końca: Dzienniki", Victor Klemperer
Autor to kuzyn znakomitego niemieckiego dyrygenta pochodzenia żydowskiego, romanista, filolog, urodzony w Gorzowie Wielkopolskim. Dzienniki od lat nie wydane. Kosztują na rynku około tysiąca złotych. Nie tylko świadectwo Zagłady, ale historia Europy.
2."Dionizos: Archetyp życia niezniszczalnego", Karl Kerenyi
Podstawa humanistyki i kulturoznawstwa. W zasadzie trudny wybór spośród pozostałych książek autora, ale ten polecało, czy nawet kazało przeczytać dwóch wielkich polskich uczonych, historyk i religioznawca.
3. "Pamiętnik Dawida Rubinowicza"
Nie wyobrażam sobie poważniejszej i ważniejszej lektury w gimnazjum. Dawidek jest tym kimś dla Polski, jak Anna Frank dla Zachodniej Europy.
4. "Opętanie w Loudun", Michel de Certeau lub "Montaillon: Wioska heretyków 1294-1324", Emmanuel Le Roy Ladurie
Do wyboru, o tym jak uczyć się tolerancji na podstawie historii
5. "Homo sacer", "Stan wyjątkowy" i "Co zostaje z Auschwitz", Giorgio Agamben
Nie warto skończyć na jednej. Znać trzeba koniecznie.
6. "Czy to jest człowiek", Primo Levi i "Poza winą i karą",Jean Amery, oraz "Kadysz za nienarodzone dziecko", Imre Kertesz
Pytania o poczucie winy, karę, człowieczeństwo, zemstę, ból. Ciężar Europy w całej, zatrważającej okazałości.
7. "Wirgińczyk: Jeździec z równin", Owen Wister
Chyba jeden z pierwszych, jeśli nie pierwszy western na papierze. Wydany w Polsce w 1964 roku i dotąd niewznowiony, jeśli się nie mylę.
8. "Winnetou" i "Old Surehand", Karol May
Niech ktoś w końcu wyda pięknie i uporządkuje tłumaczenie!
9. "Spadkobierca z Kalkuty", Robert Sztilmark
Nie ma bez tej przygodowej epopei dzieciństwa. Podobno autor napisał tylko jedną książkę. A pisał ją na zesłaniu.
10. A na koniec nic z pozoru szczególnego:
"Bracia Karamazow", Fiodor Dostojewski,
"Czarodziejska góra", Tomasz Mann,
"Władca Pierścieni" J.R.R. Tolkien,
"Kubuś Puchatek" i "Chatka Puchatka", A.A. Milne,
Muminki (wszystkie) Tove Jansson,
Mikołajki (wszystkie)Rene Goscinny i Jean-Jacques Sempe,
"Gra szklanych paciorków", Herman Hesse,
"Lot nad kukułczym gniazdem", Ken Kesey,
"Paragraf 22", Joseph Heller,
"Sto lat samotności", Gabriel Garcia Marquez
Bez tych książek nie może istnieć jakakolwiek domowa biblioteczka...