Dodany: 17.10.2007 19:14|Autor: dot59
O lekturach młodego pokolenia co nieco
Zajrzawszy do środka tej publikacji, przekonałam się, że mam do czynienia nie z systematycznym opracowaniem podanego w tytule tematu, ale po prostu ze zbiorem kilkunastu tekstów dotykających różnych jego aspektów.
Kilka z nich ma charakter przekrojowych prac, w których można znaleźć sporo interesujących informacji na temat książek czytanych (czy może raczej przeznaczonych do czytania) przez najmłodsze pokolenie, a przy okazji spojrzeć z pewnej perspektywy na poruszane w nich tematy.
Kilka innych poświęconych jest głównie twórczości określonych autorów (Dahl, Musierowicz, Rowling), wąskim dziedzinom rynku wydawniczego (czasopisma dla graczy komputerowych) albo nawet pojedynczym tytułom („Ziele na kraterze” Wańkowicza, „Podróż Teo” Clement).
Kolejne dwa przedstawiają dzieci nie jako czytelników, lecz jako twórców, prezentując plony konkursów literackich czy poetyckich.
To wszystko razem – gdzieś tak ¾ objętości – stanowić może przedmiot zainteresowania szerszej grupy odbiorców, w tym maturzystów poszukujących literatury przedmiotu do tematów obejmujących literaturę dziecięcą i młodzieżową, rodziców pragnących być na bieżąco z lekturami swoich dzieci, czy też osób wracających po latach do czytanych w dzieciństwie książek. Pozostałych kilka tekstów adresowanych jest raczej – ze względu na ściśle naukowe ujęcie tematu czy też na specyficzną tematykę – do osób zawodowo zajmujących się literaturą dziecięcą i krzewieniem czytelnictwa: krytyków, polonistów, bibliotekarzy.
Dobre wrażenie psują nieco błędy korektorskie. Prócz typowych literówek są omyłki w nazwiskach pisarzy („Byno-Arctowa”[1], „Bachdaj”[2]), patronów ulic („Roosvelta”[3] – i nie jest to przypadkowe przeoczenie jednej litery, bo powtarza się 5 razy w kilkustronicowym tekście), datach („1885”[4] – gdy mowa o książce wydanej u schyłku PRL), tytułach („zjedzony” cały wyraz w tytule powieści J.Dziarnowskiej „Gdy inni dziećmi są”). A zdawałoby się, że w wydawnictwie pozostającym w gestii poważnej placówki naukowej (Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych UW) korekta powinna być na najwyższym poziomie...
_ _
[1] Praca zbiorowa, „Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI wieku”, CEBID, Warszawa 2002, s.22.
[2] Tamże, s.24.
[3] Tamże, s.156.
[4] Tamże, s.48.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.