Dodany: 31.12.2023 17:30|Autor: dot59Opiekun BiblioNETki

Jak się dogadać, kiedy nie da się dogadać?


Polecono mi tę książkę jako bardzo cenny poradnik komunikacji międzyludzkiej, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych. Tych co prawda staram się unikać, ale nie zawsze się da, na przykład gdy człowiek spędza dłuższą chwilę z członkiem rodziny mającym diametralnie odmienne poglądy w jakiejkolwiek kwestii, albo gdy permanentnie się z kimś nie dogaduje mimo deklarowanych dobrych chęci z obu stron. Wbrew pozorom nie jest łatwo rozmawiać tak, żeby nie wygłaszać ocen („ale z ciebie egoista!”), nie zwalać winy na kogoś („nie byłabym rozdrażniona, gdybyś się nie snuł po kuchni”), nie prezentować własnych poglądów i upodobań jako prawd uniwersalnych („przyzwoita dziewczyna by czegoś takiego nie włożyła”) i nie interpretować cudzych myśli i postaw („bo ty uważasz, że wszyscy mają koło ciebie skakać”). A nie każdy zdaje sobie sprawę, że takie wyrażenia, których używa „od zawsze”, mogą (choć nie muszą – ale my tego nie przewidzimy) kogoś ranić, wpędzać w poczucie winy, umniejszać jego poczucie własnej wartości.

Pierwsze rozdziały zawierają rzeczywiście sporo cennych wskazówek z tego zakresu, włącznie z ćwiczeniami i przykładowymi dialogami. Później narracja stopniowo dryfuje w stronę empatii, rozumianej jako niewyrażanie w rozmowie żadnych własnych opinii i interpretacji i niepodsuwanie propozycji (nieempatyczne odpowiedzi to np. „rozumiem, co czujesz” albo „nie denerwuj się tak”), tylko powtarzanie myśli rozmówcy, który jest zrozpaczony, sfrustrowany lub wściekły (na wykrzyknienie rodzica: „Cholera jasna, sprzątniesz wreszcie ten bajzel z biurka?” empatyczny potomek winien odpowiedzieć coś w rodzaju: „Czy dobrze rozumiem? Złości cię to, że mam bałagan na biurku?”), póki ten się nie uspokoi. Autor jest głęboko przekonany, że to się zawsze sprawdza – a ja znam ten schemat z czytanej ze 30 lat temu książki „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały – jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Elaine Mazlish i Adele Faber i nie jestem o tym przekonana. Przynajmniej w odniesieniu do mnie samej, bo przy trzecim takim powtórzeniu miałabym wrażenie, że rozmówca mnie przedrzeźnia, a coś podobnego doprowadziłoby mnie do szału; a skoro mnie, to czemu nie kogoś innego, więc raczej nie odważyłabym się stosować tej techniki w każdej spornej sytuacji.

Jak to w amerykańskich poradnikach, momentami więcej jest na temat wyrazów wdzięczności otrzymywanych przez autora od ludzi, którym wskazał właściwą drogę, niż samej tej drogi, ale kiedy się odsieje takie niepotrzebne ozdobniki i powtórzenia, można jednak co nieco na temat tej bezprzemocowej komunikacji wyciągnąć. Na początek choćby tyle, że jeśli zamiast warknięcia: „Rusz się, leniu!” powiemy zbolałym tonem: „Przez to, że jesteś taki leniwy i nie chcesz mi pomagać, zaharuję się na śmierć”, to wcale nie wyeliminujemy z naszej wypowiedzi elementu przemocy słownej, tylko go złagodzimy pozorem uprzejmości …

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 470
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 7
Użytkownik: Rbit 01.01.2024 17:29 napisał(a):
Odpowiedź na: Polecono mi tę książkę ja... | dot59Opiekun BiblioNETki
Na bazie tej i innych prac autora powstała cała gałąź coachingowo-szkoleniowa. Oraz oczywiście wiele książek.
Na naszym podwórku wielką orędowniczką NVC (porozumienia bez przemocy) jest Joanna Berendt. Znana między innymi z Dogadać się z innymi czyli Porozumienie bez przemocy nie tylko w życiu organizacji (Berendt Joanna, Kozak Agnieszka) czy Dogadać się z nastolatkiem: Dojrzałość i szacunek w relacji (Berendt Joanna, Kozak Agnieszka) Na jej szkolenia klienci walą drzwiami i oknami, a tania nie jest.

A w przypadku cytowanej przez ciebie wypowiedzi nastolatka - bałaganiarza „Czy dobrze rozumiem? Złości cię to, że mam bałagan na biurku?” zamiast uspokojenia rodzica prędzej spodziewałbym się odpowiedzi "nie wymądrzej się", albo "nie filozofuj" :)
Użytkownik: dot59Opiekun BiblioNETki 01.01.2024 19:27 napisał(a):
Odpowiedź na: Na bazie tej i innych pra... | Rbit
Ja bym najpewniej powiedziała (no, powiedzmy, że powiedziała, a nie wrzasnęła...) "a jak ci się wydaje?!" :-).
Użytkownik: wwwojtusOpiekun BiblioNETki 02.01.2024 18:01 napisał(a):
Odpowiedź na: Polecono mi tę książkę ja... | dot59Opiekun BiblioNETki
"Polecono mi tę książkę jako bardzo cenny poradnik komunikacji międzyludzkiej, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych. Tych co prawda staram się unikać, ale nie zawsze się da, na przykład gdy człowiek spędza dłuższą chwilę z członkiem rodziny mającym diametralnie odmienne poglądy w jakiejkolwiek kwestii, albo gdy permanentnie się z kimś nie dogaduje mimo deklarowanych dobrych chęci z obu stron"
Ja bym polecił: Co robić, gdy rozmowa staje się niemożliwa: Bardzo praktyczny poradnik (Boghossian Peter, Lindsay James A.)
Użytkownik: dot59Opiekun BiblioNETki 02.01.2024 18:20 napisał(a):
Odpowiedź na: "Polecono mi tę książkę j... | wwwojtusOpiekun BiblioNETki
Dzięki, na ten tytuł dotąd nie trafiłam!
Użytkownik: wwwojtusOpiekun BiblioNETki 02.01.2024 20:52 napisał(a):
Odpowiedź na: Dzięki, na ten tytuł dotą... | dot59Opiekun BiblioNETki
Myślę, że opisane są tam całkiem niezłe sposoby. Np. dwie najważniejsze rady:
- przerwij dyskusję, jeśli widzisz, że to nie ma sensu.
- nie dyskutuj na tematy polityczne w mediach społecznościowych
Czyli nic prostszego :-D

Tytuł miał kiedyś trafić do konkursu czytamy i polecamy, ale o nim zapomniałem.
Może jeszcze zgłoszę w kolejnej edycji, to ktoś więcej się tą książką nacieszy. ;-)
Użytkownik: fugare 02.01.2024 23:07 napisał(a):
Odpowiedź na: Polecono mi tę książkę ja... | dot59Opiekun BiblioNETki
Sztuka skutecznego porozumiewania się (McKay Matthew, Davis Martha, Fanning Patrick) to też warta polecenia książka, a ponieważ do zastosowania w praktyce porad w niej zawartych niezbędne jest (powinnam pewnie dodać, że przynajmniej mnie) panowanie nad emocjami - dołączam jeszcze Emo Sapiens: Harmonia emocji i rozumu (Ohme Rafał). Ta ostatnia bardzo przyjemna, niemal rozrywkowa.
Użytkownik: dot59Opiekun BiblioNETki 03.01.2024 08:13 napisał(a):
Odpowiedź na: Sztuka skutecznego porozu... | fugare
Dziękuję, też nie znam!
Legenda
  • - książka oceniona przez Ciebie - najedź na ikonę przy książce aby zobaczyć ocenę
  • - do książki dodano opisy lub recenzje
  • - książka dostępna w naszej księgarni
  • - książka dostępna u innych użytkowników (wymiana, kupno)
  • - książka znajduje się w Twoim schowku
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: