Dodany: 23.08.2010 09:25|Autor:

z okładki


"Książka »Wychowanie przez czytanie« zawiera niezbędną wiedzę o roli, jaką czytanie dzieciom odgrywa w procesie ich rozwoju i edukacji. W dobie mediów wychowanie dzieci na miłośników czytania wymaga zaangażowania dorosłych. Samo mechaniczne czytanie dziecku nie wystarczy – ważne jest, by wiedzieć, co, jak i komu czytać. I jak uczyć czytania. Czytajmy więc mądrze. Praktyczne rady zawarte w tej książce pomogą Państwu w wychowaniu dzieci na czytelników – ludzi wykształconych, dobrych i szczęśliwych, którzy żyją nie tylko lepiej i ciekawiej, ale nawet dłużej".

Dorota Zawadzka, psycholog, telewizyjna Superniania


"Czytanie dzieciom wartościowych książek, rozmowa o ich treści, kształtowanie potrzeby i nawyku czytania jest warunkiem rozwoju krytycznego myślenia, mądrości życiowej, wyobraźni i wrażliwości moralnej. To droga do uczestnictwa w kulturze i jej współtworzenia. Umiejętność korzystania z tekstów pozwala radzić sobie z koniecznością wielokrotnej zmiany naszych dróg zawodowych i życiowych. Dlatego program »Cała Polska czyta dzieciom« i książka »Wychowanie przez czytanie« mają ogromną wartość".

prof. Zbigniew Kwieciński, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego


Irena Koźmińska – założycielka i prezes Fundacji "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom", członek zarządu International Center for Missing and Exploited Children. Po pobycie w Ameryce w latach 1994-2000, związanym z pełnieniem przez jej męża funkcji ambasadora Polski w USA, zainicjowała kampanię społeczną "Cała Polska czyta dzieciom" oraz Program Nauczania Wartości "Szkoła z charakterem". Mieszka w Warszawie, ma córkę Kingę.

Elżbieta Olszewska – członek zarządu i dyrektor programowy Fundacji "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom". Jest współautorką programów edukacyjnych Fundacji, m.in. "Dzieciństwo na całe życie" oraz "Szkoła z charakterem". Prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu zdrowia emocjonalnego dzieci oraz Programu Nauczania Wartości. Mieszka w Toruniu, gdzie wraz z mężem założyła interaktywne Muzeum Piernika. Ma dwie córki – Bognę i Zuzię.

Autorki książki "Z dzieckiem w świat wartości" (Świat Książki 2007)


Fundacja "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom" otrzymała szereg nagród, m.in. Honorową Nagrodę Pro Publico Bono oraz prestiżową międzynarodową nagrodę IBBY – Asahi Reading Promotion Award.

[Świat Książki, 2010]

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 2077
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 1
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 01.04.2020 08:45 napisał(a):
Odpowiedź na: "Książka »Wychowanie prze... | asienia_s
Na końcu książki umieszczony jest wywiad z Michaelem Medvedem, współautorem książki "Ocali dzieciństwo", w którym padają takie m.in. słowa:

"- Czy współcześni rodzice są gorzej przygotowani do swojej roli niż poprzednie generacje?

- Rodzice nigdy nie byli dobrze przygotowani. Różnica polega na tym, że dawniej instytucje społeczne takie jak: kościół, wioska, wspólnota, szkoła definiowały oczekiwania pod adresem rodziców i wspierały ich w tej roli. Kiedy moi rodzice posyłali mnie do szkoły, mogli mieć pełne zaufanie, że przekazuje ona te same wartości, które oni mi wpajali. Kiedy po szkole oglądałem telewizję, można było sądzić, że wszystko, co płynie z telewizji, uczy tych samych wartości, co dom. Te instytucje nie wspierają dzisiaj rodziców."[312]

Słowa te trochę można by skwitować popularnym "ok, boomer". Trochę też idealizuje p. Medved te instytucje społeczne, bo starczy wspomnieć wszędobylskie palenie tytoniu w filmach i serialach czy propagandę, uprawianą w szkole za PRL-u (może w USA było to trochę inaczej, istnieją różnorodne propozycje programowe szkół).

Tym niemniej coś jest istotnie na rzeczy - walki ideologiczne o dusze dzieci nasilają się, różne "postępowe" grona próbują na siłę wtłoczyć do programu treści, które wielu rodziców uważa za niewłaściwe na danym etapie rozwoju. (piszą o tym zresztą w innym miejscu książki autorki). W programie nauczania powinno być miejsce dla różnorodnych treści, także kontrowersyjnych czy delikatnych - jednak nawet jeśli nie o zawartości, to o momencie ich przedstawienia dzieciom, powinni raczej decydować rodzice, a nie urzędnicy. I jakkolwiek by to trudne nie było, powyższe instytucje społeczne powinny celować w takim ujmowaniu treści, przekazywanych dzieciom, aby rodzicie mieli minimum podstaw do niepokoju.
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: