Komentarze użytkownika Monika.W

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany przedwczoraj, 17:49

Na kanwie biografii Reymonta przeczytałam książkę, o której nie wiedziałam, że istnieje: Bunt. Komuniści wpisali ją na indeks. Nie była to duża strata dla Reymonta. To na pewno najsłabsza jego książka, jaką czytałam. Alegoryczna baśń o buntujących się zwierzętach.

Zobacz całą dyskusję

19

Autor: Monika.W Dodany 19.02.2024 19:30

Piękny wiek - następnych równie wspaniałych lat w Biblionetce. Mam nadzieję, że będziesz częściej się odzywał w rozmowach książkowych.

Zobacz całą dyskusję

Łódź marcowa i lutowo pospotkaniowa

Autor: Monika.W Dodany 18.02.2024 11:22

Wszyscy bohaterowie Żeromskiego są irytujący :). Taki miał styl chyba. Najbardziej lubię 'Przedwiośnie". Najsłabsza powieść to chyba "Ludzie bezdomni" - wg mnie to w ogóle nie jest powieść ani nawet nie jest to literatura piękna. To publicystyka ubrana w formę fabuły - ale nie wyszło. Fabuła koszmarna. Publicystykę można docenić. "Popioły" cenię, choć znowu - warsztatowo - to jest koszmar.

Zobacz całą dyskusję

Łódź marcowa i lutowo pospotkaniowa

Autor: Monika.W Dodany 18.02.2024 08:41

Bo do niego dorasta się po 30-tce dopiero. Ale ogólnie - męczący jest. Choć ja lubię to zmęczenie - czasem dla jakiegoś 1 zdania.

Zobacz całą dyskusję

Najciekawsze książki, które przeczytałam w ciągu 42 lat. Część 2

Autor: Monika.W Dodany 17.02.2024 08:24

Biblionetka jako aktywator wzrostu czytelnictwa w pierwszych dekadach XXI wieku... Taki doktorat powinien powstać niedługo. Ile materiału źródłowego w postaci wpisów. Piękna rzecz. Bo niesporne i oczywiste jest, że Biblionetka wpływa na liczbę czytanych książek. A przede wszystkim - na jakość. Ja bardzo dużo zawdzięczam Biblionetce, odkryłam dzięki niej całe regiony literatury, których wcześniej nie znałam.

Zobacz całą dyskusję

Kocham starą Słaboniową!

Książka: Stara Słaboniowa i spiekładuchy (Łańcucka Joanna)
Autor: Monika.W Dodany 11.02.2024 09:20

U mnie podobnie - przeczytałam pod wpływem tej recenzji i innych pochwalnych wypowiedziach. Zdecydowanie warto czytać o Słaboniowej. Mam nadzieję, że ta recenzja zachęci jeszcze wiele osób do lektury.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia ze stycznia 2024

Autor: Monika.W Dodany 05.02.2024 10:15

Jeśli "Zabójcza biel" to część krótka i jeśli wątki uczuciowe przeważają nad intrygą - to jednak podziękuję :).

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia ze stycznia 2024

Autor: Monika.W Dodany 04.02.2024 20:24

Tak sobie czytam Waszą rozmowę o Cormoranowym cyklu i zaczęłam się zastanawiać. A może jednak warto wrócić? Pierwsze z cyklu "Wołanie kukułki" podobało mi się, ale "Zabójcza biel" była okropna. zamiast kryminału były uczuciowe rozterki. No i ta objętość - cały czas miałam świadomość, że 2/3 książki można spokojnie pominąc. A tu piszecie, że kolejne tomy dobre... Hmmm.....

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia ze stycznia 2024

Autor: Monika.W Dodany 04.02.2024 20:19

Rylski jest chyba bardzo nierówny. A w każdym razie mam takie odczucia. Po śniadaniu jest absolutnie przepiękne, dałam 6 - co bardzo rzadko mi się zdarza. A jednocześnie potrafi napisać coś tak dziwnego i nieudanego jak Blask czy Człowiek w cieniu. Może po prostu lepiej wychodzą mu eseje??? Jadąc czytałam całkiem niedawno i była to lektura całkiem udana. Choć niestety Rylski ma tendencje do pisania o swojej twórczości, taka autoreklama.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia ze stycznia 2024

Autor: Monika.W Dodany 02.02.2024 08:22

Miałam takie wrażenie, jakby się nim chwalił, jakby ten wybitny historyk miał nobilitować Kurskiego. Nic nie dowiedzieliśmy się o ojcu czy matce, prawie nic o dziadku socjaliście. Wybiórcze te wspomnienia.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia ze stycznia 2024

Autor: Monika.W Dodany 31.01.2024 21:32

1. Testament czyli Opowieść o Tadeuszu Kościuszce słowami jego ordynansa, syna afrykańskiego księcia Agrippy Hulla, ocena: 4 Sama opowieść o Kościuszce - bardzo ciekawa. Bardzo polubiłam Kościuszkę. Jego obraz z lekcji historii jest znacznie uproszczony - a to rzeczywiście postać wielka i wspaniała. Umiłowaniem równości i wolności jest mi bliski bardzo. Samo wykonanie - nie podobało mi się bardzo. Wpisuje się w trend ludyzmu - czyli piszemy jęz...

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: Monika.W Dodany 31.01.2024 21:27

Postaram się zrobić podsumowanie roczne - ile własnych przeczytałam.

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: Monika.W Dodany 31.01.2024 12:41

Ale ja już wyparłam wrażenia po lekturze... Jak tu argumentować??? :)

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: Monika.W Dodany 31.01.2024 10:08

Dopisze się do tej ogólnej dyskusji z moim postanowieniem na 2024 rok - czytać własne książki. Te, które już czasem latami czekają. Nie ulegać chwili i nie pożyczać z biblioteki tego, co gdzieś tam się przewinęło. Przy czym - jeśli mi się nie podoba książka, to nie mam problemu, aby czytać ją "po przekątnej". Czyli sprawdzam wyrywkowo - czy w dalszej części nadal mi się nie podoba, itd. Nie męczę się zatem z takimi nieudanymi wyborami. W kont...

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: Monika.W Dodany 31.01.2024 10:05

Ja mam gorzej - będę musiała Mu oddać książkę, którą nisko oceniłam. Nie wiem, jak zadośćuczynię...

Zobacz całą dyskusję

A w Krakowie wielka woda

Książka: Śmierć na Wenecji (Szymiczkowa Maryla (właśc. Dehnel Jacek, Tarczyński Piotr))
Autor: Monika.W Dodany 30.01.2024 13:46

Ja z wiekiem coraz bardziej lubię "Zimę".

Zobacz całą dyskusję

A w Krakowie wielka woda

Książka: Śmierć na Wenecji (Szymiczkowa Maryla (właśc. Dehnel Jacek, Tarczyński Piotr))
Autor: Monika.W Dodany 29.01.2024 10:52

No tak - analogia jak się patrzy. Wstyd - ale ja chyba nic nie pamiętam z Lata Muminków...

Zobacz całą dyskusję

Niezbyt wielka opowieść o naprawdę wielkim człowieku.

Autor: Monika.W Dodany 21.01.2024 09:56

Przyłączę się do tego grona, którzy doceniają, ale nie zachwycają się. Czegoś w tej książce brakuje albo czegoś jest za dużo. W każdym razie - czytałam i czytałam. Bardziej w celu poznania życia Hadriana, niż dlatego, że zachwyciłam się książką. Ogrom pracy autorki doceniam. Ale iskry w tym nie ma.

Zobacz całą dyskusję

Rok 2023 w czytelniczym podsumowaniu

Autor: Monika.W Dodany 17.01.2024 09:16

Przepiękne podsumowanie. Tak dobre, jak polecane powieści.. PS. Pani La Capria zamówiona. W Krakowie owszem jest w kilku bibliotekach, tylko z magazynu muszą ją dla mnie wyciągnąć...

Zobacz całą dyskusję

Koniec i bomba – czyli bardzo poważne podsumowanie 2023 roku, na które nikt nie czekał

Autor: Monika.W Dodany 14.01.2024 20:16

Osły są odważne. Stawią czoło nawet niedźwiedziowi:)

Zobacz całą dyskusję

Koniec i bomba – czyli bardzo poważne podsumowanie 2023 roku, na które nikt nie czekał

Autor: Monika.W Dodany 14.01.2024 19:30

"Jak mi się jeszcze kiedyś uda z sukcesem wmusić w kogoś Backmana, będę mogła umrzeć spełniona." No to masz mnie na sumieniu - zapisałam się w bibliotece na pierwszą z cyklu o Mieście Niedźwiedzia. A że gust mam dziwny, a nawet dziwniejszy - to na kolejnym zlocie możemy mieć wiele do omówienia.

Zobacz całą dyskusję

Koniec i bomba – czyli bardzo poważne podsumowanie 2023 roku, na które nikt nie czekał

Autor: Monika.W Dodany 14.01.2024 19:28

To bardzo dobra i ważna książka. Dawno, dawno temu była nawet wędrującą książką w Biblionetce. Tak, była kiedyś taka instytucja.

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie czytelniczego roku 2023

Autor: Monika.W Dodany 13.01.2024 09:08

To i ja wpiszę się w wątku Misiaka. Mało w tym roku podsumowań poprzedniego roku. Ale może teraz coś się ruszy? To pierwszy weekend po Godach, zakończyło się świętowanie, może czytelnicy będą mieli więcej czasu? Przeczytanych książek: 104 - dla mnie to dużo, bardzo dużo. Dawno nie przekroczyłam 100 książek rocznie. I już z tego samego faktu - uważam 2023 rok za bardzo dobry. Książka roku: Patrząc po ocenach - jedyne 5,5 (6 w ogóle nie po...

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 11.01.2024 22:18

:) Jako i mnie znudziła. Każdy ma swoje zdanie.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 11.01.2024 12:18

Wprowadzenie zmywarki do kuchni, przy aprobacie zmywających Gaby i Mii - jest ODMÓWIENIEM zmywania. A Ignacy wobec tego odmówienia zaoponował

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 11.01.2024 12:17

Nie sprowadzajmy też tej wartości do czytania i opowiadaniu o tym, co się przeczytało. Cała dyskusja zaczęła się nie od tego, że Ignacy nie gotował i nie zmywał. Ale od tego - że oponował przeciwko użytkowaniu zmywarki, pomimo iż nigdy nie zhańbił się zmywaniem po 7-osobowej rodzinie. Wprowadzenie zmywarki do kuchni, przy aprobacie zmywających Gaby i Mii - jest OMDOWIENIEM zmywania. A Ignacy wobec tego odmówienia zaoponował.

Zobacz całą dyskusję

Rok 2023 – podsumowanie tematyczne

Autor: Monika.W Dodany 11.01.2024 09:29

Ciekawa konstrukcja - każda przeczytana książka jest jakimś tam tropem do kolejnej, tworzą się ciągi. Ciekawe zestawienie Martina Edena z Lalką. Nigdy tak nie myślałam. Bo wszak Wokulski to szlachcic, wyedukowany, itd., a nie prosty człowiek. Ale to jak go tak widziałam. Dla Łęckich - prosty człowiek, który pcha się, gdzie go nikt nie chce.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 11.01.2024 09:05

I urodził się z tym wrednym charakterem? Odziedziczył go po przodkach? Nie wierzę w teorię dziedziczenia cech. Jesteś taki, jak Cię wychowają(rodzina, doświadczenie, otoczenie, szkoła, itd.). Pewnie i Bogumiła popełnił błędy. Ale - przyjmując lansowaną przez Ciebie teorię o podziale ról w rodzinie i jej słuszności (w XX wieku wcześniej) - to jednak wyłącznie Barbara była za to odpowiedzialna.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 11.01.2024 09:02

I cóż uczynił - poza zdaniem sobie z tego sprawy?

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 11.01.2024 09:01

Nie zapominajmy, że Gaba miała doktorat i smarowała chleb masłem oraz dokonywała miliona innych czynności. Zaś Mila była uznanym dramaturgiem. I też ten chleb smarowała dla wszystkich dookoła. Zaś Ignacy był tylko czytaczem. Wiem, że na Biblionetce bycie czytaczem to warunek sine qua non. Ale właśnie - konieczny, ale nie wystarczający. Dla Ignacego nic więcej nie istnieje. Nie czyńmy z niego wzorca do naśladowania.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 10.01.2024 18:12

W kontekście Niechciców - to dla mnie znacznie gorsza do strawienia była Barbara. Tomaszek to efekt działań i zaniechań Barbary. Obojga nie lubiłam. Ale irytacji raczej nie budzili.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 10.01.2024 16:21

Irytuje mnie Ignacy, bo jest egoistą i egocentrykiem, który nie zważa na uczucia innych osób. A nie dlatego, że jest stary. Mila też jest stara. Wiem, że uważasz inaczej i dlatego chętnie poczytam sobie przykłady pozytywne. Zupełnie serio piszę. Może oceniam go zbyt subiektywnie? Może w II połowie Jeżycjady jest mnóstwo przykładów tego, jak altruistycznym, ciepłym i myślącym o innych jest człowiekiem, a ja jedynie je wyparłam? Wyparcia są wsza...

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 09.01.2024 20:00

Jeśli umiar nie wynika z wyboru, ale był skutkiem rzeczywistości - nie jest umiarem. Jest faktem. Na prawdę - nie przykładajmy minimalizmu XXI wieku (któremu też hołduję) do innych epok. To tak jakby powiedzieć, że polski chłop był wegetarianinem, bo nie jadł mięsa. Na prawdę - patrzenie na przeszłość z naszej optyki do niczego nie prowadzi. Do żadnych wniosków mądrych. Zawsze trzeba rozważać sprawę w kontekście. Może ta patelnia z punktu wi...

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 09.01.2024 08:39

Czekaj - czyli jeśli coś istniało parę tysięcy lat temu, to jest w porządku? Czyli - mam 55 patelni, to jest OK? Albo - pije wino słodkie jak miód, to jest w porządku, ale wytrawne, to już nie? Być może była to ironia, ale uśmieszku zabrakło. Zresztą - już dawno zauważyłam, że ogromnym brakiem BN jest np. niemożliwość polubienia czyjejś wypowiedzi. Bez pisania całego wywodu. Brak tego znaczka - zgadzam się z tą wypowiedzią. Ale wiem - to...

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 09.01.2024 08:36

Czekam na ten wątek. Bo nie pamiętam w ogóle przyzwoitego zachowania Ignacego z II połowy Jeżycjady. Chętnie poczytam to, co mi umknęło. Subiektywizm rządzi. Królik jest wkurzający. Owszem. Ale chyba bardziej w bajce Disneya, niż w ikonicznym Kubusiu.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 09.01.2024 08:31

Uwielbiam Anię z Zielonego Wzgórza. Myślę jednak, że bohaterowie 27 śmierci Toby'ego Obeda mieliby ciut inne spojrzenie na sielankowość Kanady. Gdyby bohaterowie nie mieli tyle ziemi, ile mieli (a którą zabrali dotychczasowym użytkownikom) - ale tyle, ile chłopi w Polsce w XIX wieku, to już tej sielanki by nie było. Zatem bezkrytyczne idealizowanie przeszłości nie obroni się. A takie bezkrytyczne idealizowanie reprezentuje Ignacy. Zmywarka j...

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 09.01.2024 08:21

Bo jednak Ignacy aojdą nie był. Może kiedyś, na początkach Jeżycjady.... Potem był już tylko egoistycznym zrzędą. Dla którego wszystko, co nowe jest złe. Z założenia, jako aksjomat. Bez cienia zastanowienia się. Nie uruchomił wyobraźni ani na chwilę - żaden z niego aojda.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 08.01.2024 17:02

Odpuszczanie jest ważne.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 08.01.2024 09:39

Mogłabym go dołożyć do mojej listy. Bardzo go nie lubiłam.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 08.01.2024 09:38

Króliki wszystkich krajów - łączcie się...

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 08.01.2024 09:36

Nie umiał zmywać? Tiaaaa. to argumentacja na poziomie 15latka. Nie chciał umieć zmywać - taka jest prawda. Podobnie zresztą było w 6 klepce - jakoś cała rodzina nauczyła się zmywać, gdy Cesia odmówiła.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 08.01.2024 09:35

I właśnie o to chodzi. Dokładnie w punkt.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 07.01.2024 13:41

Też jestem Królikiem. W 100%. Zgroza... Ale bardzo dziękuję za Twoją charakterystykę. Daje jakąś nadzieję. Do tej pory akceptowałam tylko to, że wszystko muszę zorganizować. A ty tyle pozytywów mi pokazałeś.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 07.01.2024 13:39

1. Ignacy Borejko z Jeżycjady. Za totalny egoizm i egocentryzm. Wiele przykładów nie przejmowania się uczuciami innych, żadnej chęci zrozumienia. Elitaryzm posunięty do absurdu - kto nie jest taki, jak ja - jest nie wart niczego. 2. Emma Bovary - j.w. Egoizm i egocentryzm. 3. Izabela Łęcka - tu bardziej subiektywnie: przez nią Wokulski się zmarnował. A tyle mógł zrobić. Pewnie w tym jest sporo winy Wokulskiego też. Ale to Łęcka nie wkurza...

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 07.01.2024 13:34

Z pewnością nie był to argument - będę zmywał, tylko nie instalujcie tej zmywarki. A tylko taki miałby sens.

Zobacz całą dyskusję

Najbardziej wkurzający bohaterowie literaccy.

Autor: Monika.W Dodany 07.01.2024 13:32

A co ciekawe - Ignacy nigdy nie odniósł się do kwestii: "Tato, czy zmywanie naczyń przez jedną osobę, po posiłkach wielu osób, uważasz za przejaw naturalnych związków międzyludzkich? ". Ciekawe. Bardzo nawet. Swoją drogą - w ramach naturalnych związków międzyludzkich to Ignacy powinien zmywać, bo miał najwięcej czasu. Gaba pracowała na uczelni, Ignacy był na emeryturze.

Zobacz całą dyskusję

Moje lektury grudnia 2023 - ostatnie

Autor: Monika.W Dodany 03.01.2024 22:09

No to będą tropy :)

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z grudnia 2023

Autor: Monika.W Dodany 02.01.2024 22:34

Ja tylko odnośnie dowodów - mam wrażenie, że Poirot też ich na ogół nie miał. Przestawiał wywód. Cała reszta - pewnie masz rację. I dlatego tak lubię Szymiczkową, a przestałam czytać socjologiczne wywody o złym świecie. Pewnie Ty oczekujesz innego typu kryminału.

Zobacz całą dyskusję

Nowy Rok z Książką

Autor: Monika.W Dodany 02.01.2024 22:31

Noworocznie bardziej niż sylwestrowo - Testament czyli Opowieść o Tadeuszu Kościuszce słowami jego ordynansa, syna afrykańskiego księcia Agrippy Hulla. Ale wciąż nie mogę się wciągnąć, ciągle coś mnie odrywa.

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie czytelniczego roku 2023

Autor: Monika.W Dodany 02.01.2024 22:24

Kąkolewski - mam podobnie. Bardzo spodobało mi się - Co u pana słychać?: Dziesięć reportaży o powojennej moralności zbrodniarzy hitlerowskich I potem przeczytałam 2 kolejne. Nie były już tak dobre. Ale za to w antykwariacie kupiłam kilka innych. Będę czytać nadal. Coś w sobie ma.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z grudnia 2023

Autor: Monika.W Dodany 02.01.2024 22:15

Ale to są kryminały - z intrygą, śledztwem, itp. Tylko jest w nich mnóstwo smaczków. Wolę smaczki Szymiczkowej niż nadmiar socjologii skandynawskich kryminałów. To dla mnie intryga nie jest ważna. Ale kryminału w kryminale jest odpowiednia ilość.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z grudnia 2023

Autor: Monika.W Dodany 02.01.2024 22:13

Proszę Szymiczkowej do Kwiatkowskiej nie porównywać. Nie wypada :) To tak jakby Jamę Michalikową porównywać z McDonaldem - oba lokale na Floriańskiej.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z grudnia 2023

Autor: Monika.W Dodany 02.01.2024 21:54

Bardzo jestem z siebie dumna - bo przeczytałam ponad 100 książek w 2023 roku!!!!! 98. Wybrane zagadnienia z fizyki katastrof, ocena: 3 Zapewne to książka nie dla mnie. Nie jestem jednak pewna, kto w założeniu ma być odbiorcą. Same smaczki literackie i uczelniane, ojciec - myśliciel z pogardą dla świata, forma przypisów - to jest bardzo dobre. I gdyby książka miała 200 stron i na tym się skupiała, to byłaby inna ocena. Ale książka ma prawie 6...

Zobacz całą dyskusję

Moje lektury grudnia 2023 - ostatnie

Autor: Monika.W Dodany 02.01.2024 21:51

"pisanie o czytaniu ograniczę do Facebookowej grupy" - można wiedzieć, co to za grupa? Szkoda bardzo, że opuszczasz Biblionetkę. Jeśli wszyscy odejdziemy, to skąd brać tropy do czytania???

Zobacz całą dyskusję

Owczym pędem, czyli moi przeczytani Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 26.12.2023 08:33

Czytałam 4, 5, 6, 15, 22 i 24. Z czego polecałabym każdemu 5 - Krystyna jest wspaniała. Co jakiś czas obiecuję sobie powtórkę. Oraz 4 - to ten zapomniany Bonnard. 6, 22 i 24 - nie zachwyciły. Za to Sołżenicyna cenię - zarówno to opowiadanie, jak i inne rzeczy. Kusisz czytaniem Noblistów, słabo mi idzie - Nobliści

Zobacz całą dyskusję

Jakie książki znaleźliście pod choinką? - 2023

Autor: Monika.W Dodany 26.12.2023 08:07

Gotowa lista lektur na 2024 rok :) Wszystkie mi się podobają - oprócz Wajraka, akurat ten mnie rozczarował. Za to Calasso - cudowny, aż zazdroszczę, że to jeszcze przed Tobą.

Zobacz całą dyskusję

Jakie książki znaleźliście pod choinką? - 2023

Autor: Monika.W Dodany 26.12.2023 08:03

Tylko 3 - ale zadowolona jestem: Odyseja XX wieku: Sándor Márai - życie i dzieło Czarne słońce - po Informacji zwrotnej chętnie przeczytam wszystko, Żulczyk umie pisać Ziemianki: Co panie z dworów łączyło z chłopkami - może będą lepsze dla mnie niż Chłopki, przynajmniej rozmiar mają lepszy

Zobacz całą dyskusję

A w Krakowie wielka woda

Książka: Śmierć na Wenecji (Szymiczkowa Maryla (właśc. Dehnel Jacek, Tarczyński Piotr))
Autor: Monika.W Dodany 23.12.2023 20:22

Cytatu z Muminków niestety nie zidentyfikowałam...

Zobacz całą dyskusję

Wyzwanie '24

Autor: Monika.W Dodany 17.12.2023 08:08

Piękne listy. Dla mnie zwłaszcza ta 2 - czytam głównie polską literaturę. Ciekawe bardzo kryterium. Przyglądam się różnym polskim nagrodom, zwłaszcza tym mniej oczywistym. Nagroda Kościelskich od dawna w kręgu moich obserwacji, a Żywi w schowku jest nawet. Właściwie to bardzo szkoda, że nie ma w Biblionetce takiej funkcjonalności - nagrody literackie. Dla mnie byłaby przydatna. Co do wyzwań - różnych próbowałam, z różnym skutkiem (Plany cz...

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z listopada 2023

Autor: Monika.W Dodany 01.12.2023 16:08

Całkiem dobry miesiąc. Choć rozczarowałam się tak chwalonymi "Chłopkami". 89. Luźne kartki (akcja Polskie przykurzątka - część II 2023 - ???), ocena: 5 Zapiski z lat 1945 - 1963, taki niby-dziennik. Ale także dużo wspomnień, rozważań, eseistyczne trochę. Rzecz czarująca - przepiękny styl, głębia przemyśleń. Zachwyca i zaskakuje rozległość zainteresowań Parandowskiego, znacznie wykraczająca poza antyk czy literaturę. Np. świetna notatka o fiz...

Zobacz całą dyskusję

Czytatka-remanentka X 23

Autor: Monika.W Dodany 12.11.2023 09:45

No i zobacz, jak różnie można odebrać tę samą książkę - dla mnie rozdział o uniwersytecie ludowym był najlepszy z całej książki. Bo jedyny który nie opowiadał o rzeczach, które znam. Cieszę się też, że uważasz, że to reportaż historyczny. Też tak uważam. Reportaż. A książka wprowadzona jako zbiór esejów - gdzie tu esej???

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z października 2023

Autor: Monika.W Dodany 01.11.2023 08:15

Opisuje jedzenie tak odmienne od naszego, nawet od sushi - że można traktować jako dzieło. Jakby to był opis rzeźby pompejańskie, opis acrydzieła.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z października 2023

Autor: Monika.W Dodany 31.10.2023 23:53

Herberta i Rusinka tak samo oceniłyśmy. Pokrewieństwo dusz czytelniczych :) Herbert - wiadomo. Klasa sama w sobie. Zaś Rusinek - pamiętam, jak mnie rozczarował. A jeszcze teraz atakują mnie na FB jego reklamy nauki wystąpień publicznych. No po prostu - nie przystoi.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z października 2023

Autor: Monika.W Dodany 31.10.2023 23:48

Miesiąc taki sobie był, kilka wpadek, nic nie zachwycało - a na koniec - 2 perełki. 81. Lata, ocena: 3,5 (akcja Nobliści) Beznamiętna i bezosobowa opowieść o Francji od 1940 roku. Nie ma tam prawie autorki, są zmiany społeczne. Ale głównie pamiętam opis tego, jak społeczeństwo wchodziło w konsumpcję, do tego sporo polityki. 82. Moja rodzina i inne zwierzęta, ocena: 3,5 No i znowu powszechnie chwalona książka wcale mi się nie podobała. Po ...

Zobacz całą dyskusję

Ocalone z szuflady

Książka: Luźne kartki (Parandowski Jan)
Autor: Monika.W Dodany 30.10.2023 08:07

Domyślam się. Pojdę poszukać do antykwariatu. Nurt elitarystyczny - tak wyczytałam...

Zobacz całą dyskusję

Ocalone z szuflady

Książka: Luźne kartki (Parandowski Jan)
Autor: Monika.W Dodany 29.10.2023 22:18

Właśnie czytam. Wypatrzyłam w antykwariacie. Przepiękna rzecz. Stylu i języka już takie nie uświadczysz. A żal. Sama zaś lektura sprowadza na mnie jakiś taki spokój...

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 29.10.2023 08:45

Kolejny Noblista w czytelniczym 2023 roku - Powróceni. Ten, który mi umknął i na którego uwagę zwrócono mi w tym wątku. Za to kocham Biblionetkę. Chociaż coraz mniej w niej dyskusji i rozmów, to jednak nadal tropów literackich jest więcej niż mogę "przerobić". Ale do adremu - Abdulrazak nieźle pisze, dobrze się to czyta. Ale czy aż na Nobla? Nie jestem przekonana. Ot, opowieść w rodzaju sagi. Ale za dużo w jednym, dużo przeskoków, brak ciągło...

Zobacz całą dyskusję

z okładki

Książka: Miasto światłości: Powieść z dni przyszłych (Smolarski Mieczysław)
Autor: Monika.W Dodany 25.10.2023 11:48

Przyłączę się do głosów o braku plagiatu - ja nie widzę żadnego konkretnego podobieństwa z "Nowym, wspaniałym światem". A te dalekie podobieństwa można znaleźć w każdej książce - zawsze ktoś wcześniej o czyś już pisał. Nie zgodzę się jednak, że książka warta czytania. Zupełnie nie warta. Niestety młodopolska maniera i stylistyka zabijają wszystko, w tym ten mały element oryginalności, który jest u Smolarskiego. Aż żal, że w 1924 roku takie mło...

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 03.10.2023 22:04

Jaka piękna wypowiedź. Zacznę od końca - startujemy z typowaniem Noblisty 2024? Mogę obstawiać Ulicką. Czytałam tylko Daniel Stein, tłumacz - ale to świetna pozycja. Z Twojej listy 10 najlepszych książek Noblistów mogę zagłosować na Coetzee i "Hańbę" i oczywiście na "Sto lat samotności". Tokarczuk kocham za "Księgi Jakubowe". Powróceni dziś zaczęłam czytać. Jak miałaby wyglądać moja lista? Sama nie wiem.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z września 2023 r.

Autor: Monika.W Dodany 02.10.2023 19:26

Miało być Bari - nie było w ogóle. Kryzys wieku średniego albo wyjątkowo męski, albo bardzo włoski - ale nie do końca mnie przejmuje.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z września 2023 r.

Autor: Monika.W Dodany 02.10.2023 19:22

Zaintrygowała mnie "Karoca" Jurasza. Nawet jest w bibliotekach osiedlowych.

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 02.10.2023 19:13

A tej Pani nie mam na razie zamiaru czytać.

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 02.10.2023 19:13

Fugare pisze powyżej, że "Bliscy" są bardziej osobiści. Skoro jednak Ty nie czujesz tam emocji, to chyba nadal jest ich za mało. Bardzo dziwna była to książka. czasami miałam wrażenie, jakbym jakieś nagłówki gazet czytała, streszczenia, itp. Zdecydowanie nie moja estetyka.

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 02.10.2023 14:24

Myślę, że więcej osób odbierze jak Ty, niż jak ja. W końcu za coś tego Nobla musiała dostać. A polemizować możesz, a nawet powinnaś. Tak mało dyskusji na Biblionetce.

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 02.10.2023 12:11

Lata. To już 3 Noblista w 2023 roku. Poprawiam się po chudych latach. Pani Ernaux mogłaby być Noblistką moją jeszcze w 2022 roku, bo kupiłam książkę jeszcze w październiku 2022 roku, zaraz po ogłoszeniu. Niestety - nie mogłam przebrnąć, czytałam, odkładałam, wracałam, odkładałam. W końcu się zmusiłam, aby skończyć. No cóż - zupełnie nie moja bajka. Ni to biografia, ni historia Francji. Zaczyna się w 1940 roku, wraz z urodzinami autorki. I tocz...

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z września 2023 r.

Autor: Monika.W Dodany 01.10.2023 15:02

Beethovena też znam. Na prawdę - Siesicka w latach 80 XX wieku to były oczywiste lektury. Nie sądzę, aby 50-latka coś tam teraz znalazła. Nie ma tam niczego dla mnie. A moje oczekiwania wobec książek tylko rosną. To już wolę Anię w nowych tłumaczeniach poczytać.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z września 2023 r.

Autor: Monika.W Dodany 01.10.2023 14:45

Z tym stylem Hena to pewnie tak jest - Solfatara też gubiła się w szczegółach. Ale szczegóły Neapolu sprzed kilkuset lat mogłam znieść. Ten niepotrzebny opis podróży był niemożliwy do zniesienia. No i teraz pytanie - czy warto iść w Segretario??? Bo XV-wieczny Kraków kusi...

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z września 2023 r.

Autor: Monika.W Dodany 01.10.2023 14:42

Czytałam inne Siesickie. Jakby to powiedzieć - w moim pokoleniu to był obowiązek wręcz i standard. Jezioro osobliwości, Fotoplastykon, Zapałka na zakręcie to moja wczesna młodość, ta nastoletnia. Być może zmienił mi się punkt widzenia, a być może Siesicka pisze nierówno i w III RP straciła dar? A podobieństwa do Jeżycjady nie widzę żadnego.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z września 2023 r.

Autor: Monika.W Dodany 01.10.2023 08:03

Zaintrygowałaś mnie tą "Mansardą". Pisząc o KIK masz na myśli starą serię, jeszcze z PRL, z taką samą szatą graficzną?

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z września 2023 r.

Autor: Monika.W Dodany 01.10.2023 07:53

Ostatnio bardzo często wystawiam 3. Najpierw myślałam, że mam pecha i trafiam za słabe książki. Ostatnio jednak doszłam do wniosku, że stałam się wymagająca. Tak bardzo, że aż marudna chyba. Jednak trend mi się utrzymuje. 72. Falbanki, ocena: 3 Zdecydowanie nie jestem grupą docelową, młodzieżowe książki podobają mi się niezmiernie rzadko. 73. Chodź ze mną, ocena: 3 To mój 2 Orbitowski, poprzedni był na 3,5. Chyba już więcej czytać nie będ...

Zobacz całą dyskusję

Spełnione proroctwa?

Książka: Psychologia tłumu (Le Bon Gustaw)
Autor: Monika.W Dodany 30.09.2023 08:50

Jakie to szczęście, że odsłuchałam Le Bona w Audiotece i nie było tam tego wstępniaka. Musi być koszmarny. Zaś sam Le Bon - wspaniały. Podpisuję się pod recenzją obiema rękami, zdecydowanie warto się zapoznać. Książka jest tak aktualna, że nie mogłam uwierzyć, że powstała w 1895 roku.

Zobacz całą dyskusję

Prekursor nihilizmu i nonkonformizmu

Książka: Dzień oszusta (Iredyński Ireneusz (pseud. Pesco Umberto))
Autor: Monika.W Dodany 19.09.2023 09:51

"obraz skrajnego wyalienowania człowieka, który boi się świata, który atakuje, bo ma głębokie przekonanie, że jeśli on tego nie zrobi, zaraz nastąpi cios" Jak dla mnie - tak się tłumaczą takie skrajne jednostki, totalnie złe, psychopatyczne. Aby poprawić swój obraz. Nie wyczytałam u Iredyńskiego żadnej obawy przed światem, przed ciosem. Nic z tych rzeczy. Czyste zło. Jestem, jaki jestem - bo taki jestem. A nawet przebija z powieści ta wyższość ...

Zobacz całą dyskusję

Przewrotnie, ale trochę nijako

Książka: Płaszcz z wielbłądziej wełny (Lebrun Michel)
Autor: Monika.W Dodany 18.09.2023 07:57

Mnie się podobało. Pewnie jestem maniakiem kryminalnym. Nie to, że zachwyciło, ale dobrze się bawiłam czytając. Sama konstrukcja - sprawca jako główny bohater, wszystko wiemy (tak nam się zdaje), jest ciekawa. No i te smaczki, smaczki. Jak ja lubię Europę połowy XX wieku.

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Krwawa setka: 100 najważniejszych powieści kryminalnych (Burszta Wojciech Józef, Czubaj Mariusz)
Autor: Monika.W Dodany 18.09.2023 07:51

"Macdonald to taki Chandler, który uznał, że fabuła też jest istotna" Piękne Wolę MacDonalda od Chandlera. To moje odkrycie antykwaryczne.

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Krwawa setka: 100 najważniejszych powieści kryminalnych (Burszta Wojciech Józef, Czubaj Mariusz)
Autor: Monika.W Dodany 16.09.2023 09:32

Strasznie marna ta lista. Klasyczny dowód na to, że masowe rankingi klasy i stylu nie pokazują. A jedynie - modę oraz marketing.

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Krwawa setka: 100 najważniejszych powieści kryminalnych (Burszta Wojciech Józef, Czubaj Mariusz)
Autor: Monika.W Dodany 16.09.2023 09:15

Czytałam 22 pozycje - ale ja znany miłośnik kryminałów jestem. I to tych starszych, gdzie poza socjologicznymi rozważaniami istnieje jeszcze zwykła piękna intryga. Polecam: Ross MACDONALD – Błękitny młoteczek. MacDonald to mistrz kryminału, przeczytałam wszystko, co mi się udało znaleźć w antykwariacie.

Zobacz całą dyskusję

Anschluss as usual? Appeasement as usual?

Książka: Porządek dnia (Vuillard Éric)
Autor: Monika.W Dodany 14.09.2023 12:05

Piękne zwroty - pokazują osobisty stosunek do danej książki, do literatury. Uwielbiam taką intymność recenzenta. Pewnie tym tropem idziemy od recenzji do eseju... No ale esej zawsze lepszy od recenzji.

Zobacz całą dyskusję

Anschluss as usual? Appeasement as usual?

Książka: Porządek dnia (Vuillard Éric)
Autor: Monika.W Dodany 14.09.2023 07:47

" Taka norma obowiązywała swego czasu recenzentów pisujących do "Literadaru" i nieraz mi się zdarzało musieć własny tekst poprawiać, gdy mi go zwrócono z powodu, że był "za bardzo subiektywny"." A to mnie zaskoczyłaś. Recenzja "za bardzo subiektywna"? W głowie mi się to nie mieści - nie może taka być, bo recenzja, to właśnie czyjaś opinia o książce. Nie rozumiem kierunku, w którym idzie świat. Tego obowiązku obiektywizowania wszystkiego, aby...

Zobacz całą dyskusję

Anschluss as usual? Appeasement as usual?

Książka: Porządek dnia (Vuillard Éric)
Autor: Monika.W Dodany 14.09.2023 07:43

Jaki piękny głos w dyskusji. Prawie jak ... kolejny esej. Bardzo dziękuję za opowieść o Boschach i Junkersach, od razu mam mniejsze wyrzuty sumienia, że uzywam produktów Bosch. A swoją drogą - pierwszy rozdział, ten o 24 rekinach biznesu, jest chyba najlepszy. Tak pięknie pokazana banalność zła.

Zobacz całą dyskusję

Anschluss as usual? Appeasement as usual?

Książka: Porządek dnia (Vuillard Éric)
Autor: Monika.W Dodany 14.09.2023 07:40

Jak dla mnie - esej o książce Vullairda jest lepszy niż książka, zaś esej o "Lalce" nie jest lepszy niż "Lalka". Skoro już zapytałeś, to odpowiadam. Ale zapewne Redakcja kierowała się czym innym.

Zobacz całą dyskusję

Anschluss as usual? Appeasement as usual?

Książka: Porządek dnia (Vuillard Éric)
Autor: Monika.W Dodany 13.09.2023 17:37

Przepiękny esej. Bo nie recenzja. Esej lepszy nawet niż sama książka.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z sierpnia 2023

Autor: Monika.W Dodany 06.09.2023 19:59

Pomyślę nad tym Cunninghamem. Może bym i film obejrzała?

Zobacz całą dyskusję

Lotny mój miły, czyli Wielki Gatsby pozytywizmu

Książka: Lalka (Prus Bolesław (właśc. Głowacki Aleksander))
Autor: Monika.W Dodany 06.09.2023 08:06

Po prostu wspaniały esej - którego motywem, czy też inicjatorem jest "Lalka". Moje stwierdzenie, że to nie jest recenzja nie jest dezawuujące. Esej to coś znacznie więcej niż recenzja. Zaś recenzje często są takie sobie.

Zobacz całą dyskusję

Lotny mój miły, czyli Wielki Gatsby pozytywizmu

Książka: Lalka (Prus Bolesław (właśc. Głowacki Aleksander))
Autor: Monika.W Dodany 05.09.2023 21:31

Zapewne dlatego, że nie jest to recenzja "Lalki" :) Tekst znamienity i ciekawy. Ale "Lalki" w nim może z 10%, jak na lekarstwo. Należy jednak promować, bo jest wspaniały.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z sierpnia 2023

Autor: Monika.W Dodany 03.09.2023 19:16

Ilościowo - najlepszy miesiąc od dawna. Jakościowo - słąbiutko. Na szczęście była Virinia Woolf oraz Tuszyńska, uratowały mi sierpień. 60. Nemezis, ocena: 3 Siembiedę znałam z cyklu Jakub Kania - schemat ten sam: współczesne śledztwo, a w tle zawsze historia, mało znane a ciekawe sprawy. Ciekawe kryminały, historia w tle - czegóż chcieć więcej? Zupełnie nie zauważyłam, że tym razem to cykl Katharsis. I tym razem Siembedzie się nie udało. O...

Zobacz całą dyskusję

Zlot BiblioNETkowy - CIECHOCINEK, 1-3 września 2023 r.

Autor: Monika.W Dodany 31.08.2023 12:02

No właśnie - o której wydają pokoje???

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 29.08.2023 21:19

I nawet nie umiem Ci odpowiedzieć - zupełnie nic nie pamiętam. Nic a nic. A Mauriaca pewnie warto przeczytać.

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 29.08.2023 21:09

To nie jest kwestia europejskiego spojrzenia, ale kwestia mojego spojrzenia. Ja po prostu nie chcę czytać na 400 stronach takich opisów. Nie wybrałabym świadomie żadnej książki opisującej "stosów nagich ciał (szkieletów obciagnietych skórą) z obozów koncentracyjnych i spychacza przesuwajacego je do masowych grobów". Można te kwestie opisywać inaczej - i wojnę z Japończykami, i obozy. Moja krytyka nie dotyczyła tego, że to chińskie/azjatyckie ...

Zobacz całą dyskusję

Nobliści

Autor: Monika.W Dodany 29.08.2023 20:53

Dziękuję za trop. Jakoś umknął mi ten Noblista.

Zobacz całą dyskusję
Legenda
  • - książka oceniona przez Ciebie - najedź na ikonę przy książce aby zobaczyć ocenę
  • - do książki dodano opisy lub recenzje
  • - książka dostępna w naszej księgarni
  • - książka dostępna u innych użytkowników (wymiana, kupno)
  • - książka znajduje się w Twoim schowku
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: