Pokaż:
najwyżej oceniane książki
Ocenione książki otrzymały minimum 50 ocen
1
Liczba ocen: 85
|
Średnia ocena: 5,17
Liczba ocen: 85
|
Średnia ocena: 5,17
Michel Eyquem de Montaigne (1533-92) - francuski pisarz i filozof, pochodził z rodziny kupieckiej, studiował prawo, był radcą parlamentu oraz burmistrzem w Bordeaux, wiele podróżował po Europie. Swoje poglądy i obserwacje przedstawił w "Próbach", jednym z głównych dzieł renesansowego humanizmu. Zawarte w "Próbach" liczne wątki autobiograficzne stanowią punkt wyjścia do rozważań o charakterze filozoficznym, moralnym, społecznym, obyczajowym. Montaigne to myśliciel pogodnie nastawiony do świata, t...
Michel Eyquem de Montaigne (1533-92) - francuski pisarz i filozof, pochodził z rodziny kupieckiej, studiował prawo, był radcą parlamentu oraz burmistrzem w Bordeaux, wiele podróżował po Europie. Swoje poglądy i obserwacje przedstawił w "Próbach", jednym z głównych dzieł renesansowego humanizmu. Zawarte w "Próbach" liczne wątki autobiograficzne stanowią punkt wyjścia do rozważań o charakterze filozoficznym, moralnym, społecznym, obyczajowym. Montaigne to myśliciel pogodnie nastawiony do świata, t...
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 80
|
Średnia ocena: 4,99
Liczba ocen: 80
|
Średnia ocena: 4,99
Współczesny człowiek doznaje oporów wobec niejednej formy objawiania się sacrum: trudno mu pogodzić się z tym, że dla niektórych istot ludzkich sacrum może przejawiać się np. w kamieniach czy drzewach. Ale nie należy zapominać, że nie chodzi tu o hołd składany kamieniowi jako takiemu, o kult drzewa jako takiego; święty kamień, święte drzewo nie są czczone jako kamień lub jako drzewo, są one przedmiotem kultu dlatego, że są hierofaniami, że wskazują na coś, co nie jest już kamieniem ani drzewem, ...
Współczesny człowiek doznaje oporów wobec niejednej formy objawiania się sacrum: trudno mu pogodzić się z tym, że dla niektórych istot ludzkich sacrum może przejawiać się np. w kamieniach czy drzewach. Ale nie należy zapominać, że nie chodzi tu o hołd składany kamieniowi jako takiemu, o kult drzewa jako takiego; święty kamień, święte drzewo nie są czczone jako kamień lub jako drzewo, są one przedmiotem kultu dlatego, że są hierofaniami, że wskazują na coś, co nie jest już kamieniem ani drzewem, ...
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 50
|
Średnia ocena: 4,94
Liczba ocen: 50
|
Średnia ocena: 4,94
"Szamanizm" należy do głównych dzieł Mircei Eliadego (1907-1986), rumuńsko-francuskiego pisarza i historyka religii. Choć ma już pół wieku, należy do kanonu badań religioznawczych. Jest to dzieło z zakresu historii religii w specyficznym sensie nadanym temu pojęciu przez autora. W odróżnieniu od psychologii czy socjologii religii dziedzina ta bada jego zdaniem "fakt religijny" jako fakt religijny – a nie na przykład społeczny czy psychiczny. Odsłania zatem jego ściśle sakralne znaczenie. W takie...
"Szamanizm" należy do głównych dzieł Mircei Eliadego (1907-1986), rumuńsko-francuskiego pisarza i historyka religii. Choć ma już pół wieku, należy do kanonu badań religioznawczych. Jest to dzieło z zakresu historii religii w specyficznym sensie nadanym temu pojęciu przez autora. W odróżnieniu od psychologii czy socjologii religii dziedzina ta bada jego zdaniem "fakt religijny" jako fakt religijny – a nie na przykład społeczny czy psychiczny. Odsłania zatem jego ściśle sakralne znaczenie. W takie...
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 51
|
Średnia ocena: 4,88
Liczba ocen: 51
|
Średnia ocena: 4,88
"Traktat ateologiczny" to najważniejsza z ponad trzydziestu książek głośnego francuskiego filozofa Michela Onfraya. Autor poddaje w niej radykalnej krytyce trzy główne religie monoteistyczne, wydobywając z nich wspólne rysy: nienawiść do rozumu, do kobiet, do wolności, ciała i rozkoszy. Odrzucając pobożną i czołobitną lekturę świętych ksiąg, proponuje rzeczową analizę tekstów religijnych i skrupulatne badanie historii judaizmu, chrześcijaństwa oraz islamu. Zajmuje się również swoistą archeologią...
"Traktat ateologiczny" to najważniejsza z ponad trzydziestu książek głośnego francuskiego filozofa Michela Onfraya. Autor poddaje w niej radykalnej krytyce trzy główne religie monoteistyczne, wydobywając z nich wspólne rysy: nienawiść do rozumu, do kobiet, do wolności, ciała i rozkoszy. Odrzucając pobożną i czołobitną lekturę świętych ksiąg, proponuje rzeczową analizę tekstów religijnych i skrupulatne badanie historii judaizmu, chrześcijaństwa oraz islamu. Zajmuje się również swoistą archeologią...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 193
|
Średnia ocena: 4,81
Liczba ocen: 193
|
Średnia ocena: 4,81
Na wskroś czytelna pozostała do dziś olbrzymia korespondencja Woltera, jak również jego "Powiastki filozoficzne", ujawniające w żywym swoim toku artyzm bardzo odrębny i swoisty. Wzór tych powiastek, "Kandyd", pozostał dotąd najautentyczniejszym arcydziełem. (...)
"Powiastek" napisał Wolter kilkanaście; wszystkie przypadają na późny okres jego życia; niektóre kreślił jako starzec z górą osiemdziesięcioletni. Czytając zwłaszcza te ostatnie, niepodobna oprzeć się uczuciu podziwu dla żywotności t...
Na wskroś czytelna pozostała do dziś olbrzymia korespondencja Woltera, jak również jego "Powiastki filozoficzne", ujawniające w żywym swoim toku artyzm bardzo odrębny i swoisty. Wzór tych powiastek, "Kandyd", pozostał dotąd najautentyczniejszym arcydziełem. (...)
"Powiastek" napisał Wolter kilkanaście; wszystkie przypadają na późny okres jego życia; niektóre kreślił jako starzec z górą osiemdziesięcioletni. Czytając zwłaszcza te ostatnie, niepodobna oprzeć się uczuciu podziwu dla żywotności t...
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 187
|
Średnia ocena: 4,71
Liczba ocen: 187
|
Średnia ocena: 4,71
Był raz człowiek, który mając lat dwanaście - z kresek i kółek wyczarował matematykę; który mając szesnaście - ułożył traktat o stożkach najbardziej uczony ze wszystkich, jakie były znane od czasów starożytnych; który mając dziewiętnaście - sprowadził do działania maszyny umiejętność dotąd czysto rozumową; który mając dwadzieścia trzy - ustalił fakt ciężaru powietrza i unicestwił jeden z wielkich błędów dawnej fizyki; który w latach, w których inni zaczynają się niejako rodzić, przebiegłszy cały...
Był raz człowiek, który mając lat dwanaście - z kresek i kółek wyczarował matematykę; który mając szesnaście - ułożył traktat o stożkach najbardziej uczony ze wszystkich, jakie były znane od czasów starożytnych; który mając dziewiętnaście - sprowadził do działania maszyny umiejętność dotąd czysto rozumową; który mając dwadzieścia trzy - ustalił fakt ciężaru powietrza i unicestwił jeden z wielkich błędów dawnej fizyki; który w latach, w których inni zaczynają się niejako rodzić, przebiegłszy cały...
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 160
|
Średnia ocena: 4,27
Liczba ocen: 160
|
Średnia ocena: 4,27
Rozprawa zawiera praktyczne i uniwersalne reguły myślenia, którymi powinniśmy się kierować w dochodzeniu do prawdy. Za początek wszelkiej prawdziwej filozofii uznaje ona zwątpienie we wszelkie dotychczasowe twierdzenia, by przyjąć to tylko, w co zwątpić nie można, co jawi się rozumowi jasno i wyraźnie. Takim niepodważalnym twierdzeniem filozoficznym, punktem archimedesowym nauki Kartezjusza, jest słynne "cogito, ergo sum" - myślę, więc jestem.
[Wydawnictwo Zielona Sowa, 2004]
Rozprawa zawiera praktyczne i uniwersalne reguły myślenia, którymi powinniśmy się kierować w dochodzeniu do prawdy. Za początek wszelkiej prawdziwej filozofii uznaje ona zwątpienie we wszelkie dotychczasowe twierdzenia, by przyjąć to tylko, w co zwątpić nie można, co jawi się rozumowi jasno i wyraźnie. Takim niepodważalnym twierdzeniem filozoficznym, punktem archimedesowym nauki Kartezjusza, jest słynne "cogito, ergo sum" - myślę, więc jestem.
[Wydawnictwo Zielona Sowa, 2004]
Czytaj więcej