Pokaż:
najczęściej oceniane książki
Kategorie:
utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
1
Liczba ocen: 1907
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 1907
|
Średnia ocena: 4,67
Dobre tłumaczenie to podstawa do zrozumienia tego niezwykłego dzieła, które można czytać wielokrotnie i na różne sposoby. W przekładzie Adama Pomorskiego "Faust" po raz pierwszy brzmi tak, jak go wymyślił Goethe: groteskowo, a zarazem bez zbędnych słów. Także główne postaci, które od wieków żyją własnym życiem - doktor Faust, Mefistofeles i Małgorzata - okazują się nieco inne niż ich wizerunki znane z teatru, opery czy kina.
Ponadczasowa historia mężczyzny, kobiety i diabła w wersji odpowiad...
Dobre tłumaczenie to podstawa do zrozumienia tego niezwykłego dzieła, które można czytać wielokrotnie i na różne sposoby. W przekładzie Adama Pomorskiego "Faust" po raz pierwszy brzmi tak, jak go wymyślił Goethe: groteskowo, a zarazem bez zbędnych słów. Także główne postaci, które od wieków żyją własnym życiem - doktor Faust, Mefistofeles i Małgorzata - okazują się nieco inne niż ich wizerunki znane z teatru, opery czy kina.
Ponadczasowa historia mężczyzny, kobiety i diabła w wersji odpowiad...
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 657
|
Średnia ocena: 5,04
Liczba ocen: 657
|
Średnia ocena: 5,04
Friedrich Dürrenmatt (ur. 1921 w kantonie Bern) jest wybitnym szwajcarskim dramaturgiem, prozaikiem i eseistą. Jego utwory o ciekawej, nieraz sensacyjnej fabule łączą w sobie powagę i komizm, rysy groteskowe i nierzadko makabryczne. Mają one charakter dydaktyczny, autor występuje w nich jako moralista, który w krzywym zwierciadle satyry chce ukazać schematyzm i wynaturzenia współczesnych stosunków międzyludzkich.
Do najbardziej cenionych utwórów Dürrenmatta należą dramaty: "Romulus Wielki", "...
Friedrich Dürrenmatt (ur. 1921 w kantonie Bern) jest wybitnym szwajcarskim dramaturgiem, prozaikiem i eseistą. Jego utwory o ciekawej, nieraz sensacyjnej fabule łączą w sobie powagę i komizm, rysy groteskowe i nierzadko makabryczne. Mają one charakter dydaktyczny, autor występuje w nich jako moralista, który w krzywym zwierciadle satyry chce ukazać schematyzm i wynaturzenia współczesnych stosunków międzyludzkich.
Do najbardziej cenionych utwórów Dürrenmatta należą dramaty: "Romulus Wielki", "...
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 352
|
Średnia ocena: 4,59
Liczba ocen: 352
|
Średnia ocena: 4,59
Autor o sobie:
Urodziłem się w 1949 r. w Ambach nad jeziorem Stanberger w Bawarii i gram na fortepianie, a nie na kontrabasie. Od siódmego roku życia moje wykształcenie muzyczne polegało na wyćwiczeniu kilku utworów, jak np. "Die Hunnen kommen" (Hunowie nadciągają), "Album dla młodzieży" oraz kilku sonat na cztery ręce Diabellego. W wieku lat dziewiętnastu, po drugiej partii wyciągu fortepianowego "Symfonii z uderzeniem w kotły" Józefa Haydna (cz.I), zrezygnowałem z robienia w przyszłości kar...
Autor o sobie:
Urodziłem się w 1949 r. w Ambach nad jeziorem Stanberger w Bawarii i gram na fortepianie, a nie na kontrabasie. Od siódmego roku życia moje wykształcenie muzyczne polegało na wyćwiczeniu kilku utworów, jak np. "Die Hunnen kommen" (Hunowie nadciągają), "Album dla młodzieży" oraz kilku sonat na cztery ręce Diabellego. W wieku lat dziewiętnastu, po drugiej partii wyciągu fortepianowego "Symfonii z uderzeniem w kotły" Józefa Haydna (cz.I), zrezygnowałem z robienia w przyszłości kar...
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 258
|
Średnia ocena: 4,42
Liczba ocen: 258
|
Średnia ocena: 4,42
"Zbójcy", dzieło powstałe w młodzieńczym okresie twórczości Schillera, w okresie "Sturm und Drang", to bez wątpienia dramat zaliczany do największych arcydzieł literatury niemieckiej i światowej. Główną osią konstrukcyjną utworu jest konflikt dwóch braci Moor, Franciszka i Karola, z których pierwszy, zazdroszcząc bratu dającego przywileje starszeństwa, miłości ojcowskiej, narzeczonej, a nawet urody, snuje intrygę, w efekcie której doprowadza do wyklęcia Karola przez ojca. Karol Moor zauważa, że ...
"Zbójcy", dzieło powstałe w młodzieńczym okresie twórczości Schillera, w okresie "Sturm und Drang", to bez wątpienia dramat zaliczany do największych arcydzieł literatury niemieckiej i światowej. Główną osią konstrukcyjną utworu jest konflikt dwóch braci Moor, Franciszka i Karola, z których pierwszy, zazdroszcząc bratu dającego przywileje starszeństwa, miłości ojcowskiej, narzeczonej, a nawet urody, snuje intrygę, w efekcie której doprowadza do wyklęcia Karola przez ojca. Karol Moor zauważa, że ...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 143
|
Średnia ocena: 4,72
Liczba ocen: 143
|
Średnia ocena: 4,72
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 138
|
Średnia ocena: 4,28
Liczba ocen: 138
|
Średnia ocena: 4,28
"Ilekroć wstaję rano, kto jest w domu? Ja. Piję herbatę. Kto siedzi? Ja. Schodzę na dół, na ulicę. Kto idzie? Ja. Wracam na górę. Któż tam jest znowu? Ja. No to już lepiej pójdę do teatru".
Bertolt Brecht
"»Mutter Courage« napisał Brecht w r. 1939. Sztuka ta była nie tylko tragedią, była również oskarżeniem. Mutter Courage żywi się wojną i tym, co wojna wyrzuca. Karmi się padliną. Ta wojna była dla Brechta jej wojną. Do końca nie chciała, nie mogła nic zrozumieć. Wojna ją niszczyła. Ale i on...
"Ilekroć wstaję rano, kto jest w domu? Ja. Piję herbatę. Kto siedzi? Ja. Schodzę na dół, na ulicę. Kto idzie? Ja. Wracam na górę. Któż tam jest znowu? Ja. No to już lepiej pójdę do teatru".
Bertolt Brecht
"»Mutter Courage« napisał Brecht w r. 1939. Sztuka ta była nie tylko tragedią, była również oskarżeniem. Mutter Courage żywi się wojną i tym, co wojna wyrzuca. Karmi się padliną. Ta wojna była dla Brechta jej wojną. Do końca nie chciała, nie mogła nic zrozumieć. Wojna ją niszczyła. Ale i on...
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 83
|
Średnia ocena: 4,47
Liczba ocen: 83
|
Średnia ocena: 4,47
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 82
|
Średnia ocena: 4,24
Liczba ocen: 82
|
Średnia ocena: 4,24
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 44
|
Średnia ocena: 4,06
Liczba ocen: 44
|
Średnia ocena: 4,06
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 38
|
Średnia ocena: 3,75
Liczba ocen: 38
|
Średnia ocena: 3,75
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,24
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,24
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,31
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,31
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 29
|
Średnia ocena: 4,28
Liczba ocen: 29
|
Średnia ocena: 4,28
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 28
|
Średnia ocena: 4,13
Liczba ocen: 28
|
Średnia ocena: 4,13
Kiedy piszę teatralne sztuki, nie staram się o to, by pokazać na scenie postacie działające w psychologicznie prawdopodobny sposób.
Nie chodzi mi wcale o trójwymiarowych ludzi, z ich błędami i słabościami. Chcę polemiki, ostrych kontrastów, mocnych kolorów, czarno-białego malarstwa; czegoś w typie drzeworytu. Jakbym waliła siekierą, by w miejscu pojawienia się moich postaci już nigdy nie wyrosła trawa.
Należy przekonująco udowodnić, że kobieta jako podmiot mówiący nie istnieje i tę sytuacj...
Kiedy piszę teatralne sztuki, nie staram się o to, by pokazać na scenie postacie działające w psychologicznie prawdopodobny sposób.
Nie chodzi mi wcale o trójwymiarowych ludzi, z ich błędami i słabościami. Chcę polemiki, ostrych kontrastów, mocnych kolorów, czarno-białego malarstwa; czegoś w typie drzeworytu. Jakbym waliła siekierą, by w miejscu pojawienia się moich postaci już nigdy nie wyrosła trawa.
Należy przekonująco udowodnić, że kobieta jako podmiot mówiący nie istnieje i tę sytuacj...
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 28
|
Średnia ocena: 5,05
Liczba ocen: 28
|
Średnia ocena: 5,05
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 27
|
Średnia ocena: 4,31
Liczba ocen: 27
|
Średnia ocena: 4,31
Czytaj więcej
17
Liczba ocen: 26
|
Średnia ocena: 4,69
Liczba ocen: 26
|
Średnia ocena: 4,69
Czytaj więcej
18
Liczba ocen: 22
|
Średnia ocena: 4,59
Liczba ocen: 22
|
Średnia ocena: 4,59
Czytaj więcej
19
Liczba ocen: 20
|
Średnia ocena: 4,63
Liczba ocen: 20
|
Średnia ocena: 4,63
Czytaj więcej
20
Liczba ocen: 20
|
Średnia ocena: 4,78
Liczba ocen: 20
|
Średnia ocena: 4,78
Czytaj więcej
21
Liczba ocen: 19
|
Średnia ocena: 4,61
Liczba ocen: 19
|
Średnia ocena: 4,61
Czytaj więcej
22
Liczba ocen: 18
|
Średnia ocena: 5,28
Liczba ocen: 18
|
Średnia ocena: 5,28
W serii "Pisarze Języka Niemieckiego" ukazuje się pierwszy w Polsce wybór utworów scenicznych Thomasa Bernharda (1931-1989) – jednego z najważniejszych dramaturgów XX wieku. Jest to wybór autorski – dokonał go wybitny reżyser teatralny i znawca twórczości austriackiego pisarza, Krystian Lupa. W dwóch tomach zaprezentowane zostają "kamienie milowe" sztuki dramatycznej Bernharda, od głośnego debiutu "Święto Borysa" aż do jego ostatniego, niezwykle kontrowersyjnego utworu "Heldenplatz".
Polski c...
W serii "Pisarze Języka Niemieckiego" ukazuje się pierwszy w Polsce wybór utworów scenicznych Thomasa Bernharda (1931-1989) – jednego z najważniejszych dramaturgów XX wieku. Jest to wybór autorski – dokonał go wybitny reżyser teatralny i znawca twórczości austriackiego pisarza, Krystian Lupa. W dwóch tomach zaprezentowane zostają "kamienie milowe" sztuki dramatycznej Bernharda, od głośnego debiutu "Święto Borysa" aż do jego ostatniego, niezwykle kontrowersyjnego utworu "Heldenplatz".
Polski c...
Czytaj więcej
23
Liczba ocen: 17
|
Średnia ocena: 4,41
Liczba ocen: 17
|
Średnia ocena: 4,41
Czytaj więcej
24
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 3,84
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 3,84
Czytaj więcej
25
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 4,63
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 4,63
Czytaj więcej
26
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 4,72
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 4,72
Kameralny dramat dotykający palących problemów współczesności. Jaka jest cena naszej wolności i bezpieczeństwa?
Terrorysta porywa samolot pasażerski i obiera kurs na stadion wypełniony ludźmi. By uniknąć gigantycznej katastrofy, pilot myśliwca zestrzeliwuje ów samolot – wbrew rozkazom przełożonych. Ocalił kilkadziesiąt tysięcy ludzi czy zabił 164 osoby? Teraz sąd ma zdecydować, czy pilot jest winny, czy niewinny.
Dramat "Terror" był wystawiany w wielu teatrach, po każdym przedstawieniu wid...
Kameralny dramat dotykający palących problemów współczesności. Jaka jest cena naszej wolności i bezpieczeństwa?
Terrorysta porywa samolot pasażerski i obiera kurs na stadion wypełniony ludźmi. By uniknąć gigantycznej katastrofy, pilot myśliwca zestrzeliwuje ów samolot – wbrew rozkazom przełożonych. Ocalił kilkadziesiąt tysięcy ludzi czy zabił 164 osoby? Teraz sąd ma zdecydować, czy pilot jest winny, czy niewinny.
Dramat "Terror" był wystawiany w wielu teatrach, po każdym przedstawieniu wid...
Czytaj więcej
27
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 4,81
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 4,81
Czytaj więcej
28
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 5,13
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 5,13
Czytaj więcej
29
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 5,19
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 5,19
Czytaj więcej
30
Liczba ocen: 14
|
Średnia ocena: 4,93
Liczba ocen: 14
|
Średnia ocena: 4,93
Czytaj więcej
31
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,23
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,23
Czytaj więcej
32
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,85
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,85
Czytaj więcej
33
Liczba ocen: 12
|
Średnia ocena: 4,83
Liczba ocen: 12
|
Średnia ocena: 4,83
Czytaj więcej
34
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,95
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,95
Czytaj więcej
35
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,95
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,95
Czytaj więcej
36
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 5,41
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 5,41
"To oczywiste, że twórca utożsami się ze swoimi bohaterami, nigdy jednak nie dokonywało się to w tym stopniu i w taki, można by rzec, bezwstydny, równie maniakalny sposób".
Krystian Lupa, z posłowia do I tomu "Dramatów" T. Bernharda
Thomas Bernhard (1931-1989) - jeden z najwybitniejszych i zarazem najbardziej kontrowersyjnych pisarzy austriackich XX wieku. W swoich dramatach ukazuje w groteskowym ujęciu ludzkie obsesje i roszczenia w zderzeniu z wrogim światem.
Druga część wyboru utwo...
"To oczywiste, że twórca utożsami się ze swoimi bohaterami, nigdy jednak nie dokonywało się to w tym stopniu i w taki, można by rzec, bezwstydny, równie maniakalny sposób".
Krystian Lupa, z posłowia do I tomu "Dramatów" T. Bernharda
Thomas Bernhard (1931-1989) - jeden z najwybitniejszych i zarazem najbardziej kontrowersyjnych pisarzy austriackich XX wieku. W swoich dramatach ukazuje w groteskowym ujęciu ludzkie obsesje i roszczenia w zderzeniu z wrogim światem.
Druga część wyboru utwo...
Czytaj więcej
37
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,95
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,95
W niniejszym tomie opublikowane zostały trzy kolejne dramaty Bernharda z połowy lat siedemdziesiątych: "Na polowaniu", "Portret artysty z czasów starości" i "Siła przyzwyczajenia". Podejmują one znane także z innych jego sztuk tematy artysty i życiowego "teatru", lecz czynią to w nieznanym dotąd polskim czytelnikom i widzom kontekście: w świadomym nawiązaniu do najbardziej popularnych wątków twórczości Czechowa.
[Księgarnia Akademicka, 2002]
W niniejszym tomie opublikowane zostały trzy kolejne dramaty Bernharda z połowy lat siedemdziesiątych: "Na polowaniu", "Portret artysty z czasów starości" i "Siła przyzwyczajenia". Podejmują one znane także z innych jego sztuk tematy artysty i życiowego "teatru", lecz czynią to w nieznanym dotąd polskim czytelnikom i widzom kontekście: w świadomym nawiązaniu do najbardziej popularnych wątków twórczości Czechowa.
[Księgarnia Akademicka, 2002]
Czytaj więcej
38
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,67
Czytaj więcej
39
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,06
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,06
Czytaj więcej
40
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,44
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,44
Czytaj więcej
41
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,36
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,36
Czytaj więcej
42
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,93
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,93
Czytaj więcej
43
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,93
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,93
Sztuka "Kaspar" nie pokazuje, jak JEST NAPRAWDĘ czy BYŁO NAPRAWDĘ z Kasparem Hauserem. Pokazuje ona, co JEST MOŻLIWE z kimś. Pokazuje, jak można mówieniem doprowadzić kogoś do mówienia. Sztuka ta mogłaby nosić również tytuł "Tortura mówienia".
Kaspar Hauser to postać prawdziwa. Niewiadomego pochodzenia chłopiec w wieku lat szesnastu pojawił się w maju 1828 r. na ulicach Norymbergi. Potrafił powiedzieć tylko jedno zdanie - "chcę być jeźdźcem, jak mój ojciec". Poddany edukacji i przystosowany ...
Sztuka "Kaspar" nie pokazuje, jak JEST NAPRAWDĘ czy BYŁO NAPRAWDĘ z Kasparem Hauserem. Pokazuje ona, co JEST MOŻLIWE z kimś. Pokazuje, jak można mówieniem doprowadzić kogoś do mówienia. Sztuka ta mogłaby nosić również tytuł "Tortura mówienia".
Kaspar Hauser to postać prawdziwa. Niewiadomego pochodzenia chłopiec w wieku lat szesnastu pojawił się w maju 1828 r. na ulicach Norymbergi. Potrafił powiedzieć tylko jedno zdanie - "chcę być jeźdźcem, jak mój ojciec". Poddany edukacji i przystosowany ...
Czytaj więcej
44
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,67
Czytaj więcej
45
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,83
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,83
Czytaj więcej
46
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,92
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,92
Czytaj więcej
47
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,20
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,20
Czytaj więcej
48
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,60
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,60
Czytaj więcej
49
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,70
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,70
Czytaj więcej
50
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,70
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,70
- Opera za trzy grosze (przeł. Bruno Winawer, Barbara Witek-Swinarska)
- Życie Galileusza (przeł. Roman Szydłowski)
- Matka Courage i jej dzieci (przeł. Stanisław Jerzy Lec)
- Kaukaskie koło kredowe (przeł. Włodzimierz Lewik)
[Ossolineum, 1976]
- Opera za trzy grosze (przeł. Bruno Winawer, Barbara Witek-Swinarska)
- Życie Galileusza (przeł. Roman Szydłowski)
- Matka Courage i jej dzieci (przeł. Stanisław Jerzy Lec)
- Kaukaskie koło kredowe (przeł. Włodzimierz Lewik)
[Ossolineum, 1976]
Czytaj więcej
51
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,10
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,10
Teatr Polski poświęcił twórczości Elfriede Jelinek Aneks Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2007. Odbyła się międzynarodowa konfrencja "Teatralne Maski Elfriede Jelinek" przygotowana we współpracy z Katedrą Filologii Germańskiej Uniwersytetu Kazmierza Wielkiego, występ Thalia Theater Hamburg z "Ulrike Maria Stuart" w reżyserii Nicolasa Stemanna oraz prezentacja warsztatowa spektaklu "O zwierzętach" w reżyserii Łukasza Chotkowskiego.
Na niniejszą publikację złożyły się dwa najnowsze "teksty dla te...
Teatr Polski poświęcił twórczości Elfriede Jelinek Aneks Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2007. Odbyła się międzynarodowa konfrencja "Teatralne Maski Elfriede Jelinek" przygotowana we współpracy z Katedrą Filologii Germańskiej Uniwersytetu Kazmierza Wielkiego, występ Thalia Theater Hamburg z "Ulrike Maria Stuart" w reżyserii Nicolasa Stemanna oraz prezentacja warsztatowa spektaklu "O zwierzętach" w reżyserii Łukasza Chotkowskiego.
Na niniejszą publikację złożyły się dwa najnowsze "teksty dla te...
Czytaj więcej
52
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,13
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,13
Dwutomowa antologia dramatu niemieckiego wydana w serii "Dramat współczesny" krakowskiego wydawnictwa Księgarnia Akademicka zawiera dziewięć sztuk: "Raj" Dirka Dobbrowa, "Pan Mautz" Sibylle Berg, "Titanic" Tima Staffela, "Czas kochania, czas umierania" Fritza Katera, "Republika Wineta" Moritza Rinke, "Elita I.1" Johna von Düffela, "Factory" Igora Bauersimy, "Electronic City" Falka Richtera i "Trójkąt" Jensa Roselta. Niektóre sztuki są już znane z realizacji teatralnych - "Electronic City" wyreży...
Dwutomowa antologia dramatu niemieckiego wydana w serii "Dramat współczesny" krakowskiego wydawnictwa Księgarnia Akademicka zawiera dziewięć sztuk: "Raj" Dirka Dobbrowa, "Pan Mautz" Sibylle Berg, "Titanic" Tima Staffela, "Czas kochania, czas umierania" Fritza Katera, "Republika Wineta" Moritza Rinke, "Elita I.1" Johna von Düffela, "Factory" Igora Bauersimy, "Electronic City" Falka Richtera i "Trójkąt" Jensa Roselta. Niektóre sztuki są już znane z realizacji teatralnych - "Electronic City" wyreży...
Czytaj więcej
53
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,13
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,13
Czytaj więcej
54
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,38
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,38
"Trylogia z Prateru" zawiera obraz przekonań, jakie żywimy wobec fundamentalnych sfer naszego życia - a raczej to, co z tych przekonań zostaje po dokonanej przez autora weryfikacji. Na warsztat trafia więc najpierw miasto jako przestrzeń publicznej komunikacji i obszar realizacji kultury ("Miasto jako zdobycz"). Potem dom i związana z nim prywatność, opozycyjna wobec miejsca pracy ("Wytwarzanie domu"). Wreszcie miłość i seks, jako forma wyrażania uczuć ("Seks"). Te fundamentalne sfery życia Poll...
"Trylogia z Prateru" zawiera obraz przekonań, jakie żywimy wobec fundamentalnych sfer naszego życia - a raczej to, co z tych przekonań zostaje po dokonanej przez autora weryfikacji. Na warsztat trafia więc najpierw miasto jako przestrzeń publicznej komunikacji i obszar realizacji kultury ("Miasto jako zdobycz"). Potem dom i związana z nim prywatność, opozycyjna wobec miejsca pracy ("Wytwarzanie domu"). Wreszcie miłość i seks, jako forma wyrażania uczuć ("Seks"). Te fundamentalne sfery życia Poll...
Czytaj więcej
55
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,50
Mimo że oba tytuły można wystawiać w teatrach, mają one charakter płaszczyzn tekstowych i czyta je się jak niezwykle gęstą znaczeniowo i emocjonalnie prozę, która działa jak narkotyk. Ich tematem jest "pornografia" wojny, śmierci i pieniądza. Jak wiele ofiar w tekstach Jelinek - duchy, upiory, samotni wędrowcy na bezdrożach, ofiary "prywatnego faszyzmu", którym odebrano godność, zabłąkani, obłąkani. Prywatna biografia uzyskuje wymiar uniwersalnej historii o wypędzeniach z domów i rodzin, o depor...
Mimo że oba tytuły można wystawiać w teatrach, mają one charakter płaszczyzn tekstowych i czyta je się jak niezwykle gęstą znaczeniowo i emocjonalnie prozę, która działa jak narkotyk. Ich tematem jest "pornografia" wojny, śmierci i pieniądza. Jak wiele ofiar w tekstach Jelinek - duchy, upiory, samotni wędrowcy na bezdrożach, ofiary "prywatnego faszyzmu", którym odebrano godność, zabłąkani, obłąkani. Prywatna biografia uzyskuje wymiar uniwersalnej historii o wypędzeniach z domów i rodzin, o depor...
Czytaj więcej
56
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,63
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,63
Czytaj więcej
57
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,88
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,88
Czytaj więcej
58
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,38
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,38
- Siła przyzwyczajenia: Komedia (przeł. Monika Muskała)
- Minetti: Portret artysty z czasów starości (przeł. Monika Muskała)
- Przed odejściem w stan spoczynku: Komedia o duszy niemieckiej (przeł. Danuta Żmij-Zielińska)
[Czytelnik, 2020]
- Siła przyzwyczajenia: Komedia (przeł. Monika Muskała)
- Minetti: Portret artysty z czasów starości (przeł. Monika Muskała)
- Przed odejściem w stan spoczynku: Komedia o duszy niemieckiej (przeł. Danuta Żmij-Zielińska)
[Czytelnik, 2020]
Czytaj więcej
59
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,50
- Na szczytach panuje cisza
- Komediant
- Plac Bohaterów
[Wydawnictwo Czytelnik, 2021]
- Na szczytach panuje cisza
- Komediant
- Plac Bohaterów
[Wydawnictwo Czytelnik, 2021]
Czytaj więcej
60
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 3,17
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 3,17
Czytaj więcej
61
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
62
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
63
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,17
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,17
Na pierwszy rzut oka oba powyższe dramaty nie mają ze sobą nic wspólnego. Teksty Toma Staffela i Falka Richtera zdają się wręcz należeć do dwóch biegunowo odmiennych nurtów współczesnego pisania dla teatru, dlatego - jak się zdaje - żadną miarą nie mogły z własnej i nieprzymuszonej woli spotkać się w jednym tomie. Wrażenie to rodzi się głównie dlatego, że młodzi niemieccy dramatopisarze podjęli dwa z gruntu różne tematy, choć oba równie współczesne.
[Księgarnia Akademicka, 2006]
Na pierwszy rzut oka oba powyższe dramaty nie mają ze sobą nic wspólnego. Teksty Toma Staffela i Falka Richtera zdają się wręcz należeć do dwóch biegunowo odmiennych nurtów współczesnego pisania dla teatru, dlatego - jak się zdaje - żadną miarą nie mogły z własnej i nieprzymuszonej woli spotkać się w jednym tomie. Wrażenie to rodzi się głównie dlatego, że młodzi niemieccy dramatopisarze podjęli dwa z gruntu różne tematy, choć oba równie współczesne.
[Księgarnia Akademicka, 2006]
Czytaj więcej
64
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,67
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,67
Czytaj więcej
65
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 2,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 2,50
Czytaj więcej
66
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,00
- Baal
- Werble nocą
- W dżungli miast
- Wesele u drobnomieszczan
- Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979]
- Baal
- Werble nocą
- W dżungli miast
- Wesele u drobnomieszczan
- Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979]
Czytaj więcej
67
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,25
Botho Strauss od swego scenicznego debiutu u progu lat 70-tych należy do czołówki niemieckich dramatopisarzy. Został uznany za niezrównanego kronikarza niemieckiej współczesności. Krytyka współczesności, przeprowadzana w formie konfrontacji z mityczną przeszłością, ściągnęła na jego głowę w ostatnich kilkunastu latach liczne oskarżenia o karygodną nostalgię i prawicowy eskapizm, choć Strauss szybko i bardzo trzeźwo reagował na bieżące wydarzenia społeczno-polityczne, pokazując ich wpływ na życie...
Botho Strauss od swego scenicznego debiutu u progu lat 70-tych należy do czołówki niemieckich dramatopisarzy. Został uznany za niezrównanego kronikarza niemieckiej współczesności. Krytyka współczesności, przeprowadzana w formie konfrontacji z mityczną przeszłością, ściągnęła na jego głowę w ostatnich kilkunastu latach liczne oskarżenia o karygodną nostalgię i prawicowy eskapizm, choć Strauss szybko i bardzo trzeźwo reagował na bieżące wydarzenia społeczno-polityczne, pokazując ich wpływ na życie...
Czytaj więcej
68
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,25
- Lot przez ocean
- Badeński moralitet o zgodzie
- Ten, który mówi "tak"
- Ten, który mówi "nie"
- Horacjusze i Kuriacjusze
- Wizje Simony Machard
- Szwejk na drugiej wojnie światowej
- Turandot, czyli Kongres Wybielaczy
[PIW, 1979]
- Lot przez ocean
- Badeński moralitet o zgodzie
- Ten, który mówi "tak"
- Ten, który mówi "nie"
- Horacjusze i Kuriacjusze
- Wizje Simony Machard
- Szwejk na drugiej wojnie światowej
- Turandot, czyli Kongres Wybielaczy
[PIW, 1979]
Czytaj więcej
69
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
70
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
71
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
72
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
73
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
74
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
76
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
77
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
78
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 1,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 1,50
Czytaj więcej
79
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Czytaj więcej
80
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Czytaj więcej
81
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,50
Czytaj więcej
82
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,50
Czytaj więcej
83
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
84
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
85
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
86
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
87
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Od Autora:
Paul Valéry słusznie powiedział kiedyś, że ludzie wolą nie dostrzegać powagi zabaw językiem, ponieważ stanowią one ogromne zagrożenie dla ich własnej egzystencji.
Choć raz od weselszej strony chciałem pokazać tego tragicznego człowieka, jakim był Franz Kafka. Lecz w taki zarazem sposób, by nie stracić związku z rzeczywistością.
[Księgarnia Akademicka, 2000]
Od Autora:
Paul Valéry słusznie powiedział kiedyś, że ludzie wolą nie dostrzegać powagi zabaw językiem, ponieważ stanowią one ogromne zagrożenie dla ich własnej egzystencji.
Choć raz od weselszej strony chciałem pokazać tego tragicznego człowieka, jakim był Franz Kafka. Lecz w taki zarazem sposób, by nie stracić związku z rzeczywistością.
[Księgarnia Akademicka, 2000]
Czytaj więcej
88
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
89
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
- Igor Bauersima: Forever Godard
- Dirk Dobbrow: Więzienie
- Anja Hilling: Bulbus
- Gert Jonke: Fantazja na chór
- Dea Loher: Medea na Manhattanie
- Kristina Nenninger: Restart
- Moritz Rinke: Café Umberto
- Olivier Schmaering: Sztuka żeglarska
- Roland Schimmelpfennig: O lepszy świat
- Tim Staffel: Jeanne D'Arc
[Wydawnictwo Panga Pank, 2007]
- Igor Bauersima: Forever Godard
- Dirk Dobbrow: Więzienie
- Anja Hilling: Bulbus
- Gert Jonke: Fantazja na chór
- Dea Loher: Medea na Manhattanie
- Kristina Nenninger: Restart
- Moritz Rinke: Café Umberto
- Olivier Schmaering: Sztuka żeglarska
- Roland Schimmelpfennig: O lepszy świat
- Tim Staffel: Jeanne D'Arc
[Wydawnictwo Panga Pank, 2007]
Czytaj więcej
90
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
W książce, która jest już szóstą pozycją w serii Nowa Dramaturgia TR, znalazły się trzy dramaty niemieckiego reżysera i dramatopisarza René Pollescha. Są to: "Halo Hotel...!", którego prapremiera odbyła się w Burgtheater-Kasino am Schwarzenbergplatz w Wiedniu w czerwcu 2004 roku. W kwietniu 2006 roku spektakl był gościnnie pokazywany w TR Warszawa. "Pablo w markecie Plusa" - ostatnia część trylogii (Zeltsaga) Pollescha, na którą składają się ponadto "Telefavela" i "Svetlana in a Favela". Praprem...
W książce, która jest już szóstą pozycją w serii Nowa Dramaturgia TR, znalazły się trzy dramaty niemieckiego reżysera i dramatopisarza René Pollescha. Są to: "Halo Hotel...!", którego prapremiera odbyła się w Burgtheater-Kasino am Schwarzenbergplatz w Wiedniu w czerwcu 2004 roku. W kwietniu 2006 roku spektakl był gościnnie pokazywany w TR Warszawa. "Pablo w markecie Plusa" - ostatnia część trylogii (Zeltsaga) Pollescha, na którą składają się ponadto "Telefavela" i "Svetlana in a Favela". Praprem...
Czytaj więcej
91
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
92
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
93
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
94
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
I ty również jesteś marzycielem. Są nimi ludzie pozornie pozbawieni uczuć. Wędrują, przyglądają się, co robią osoby, które na świecie czują się jak w domu. I noszą w sobie coś, czego nie czują. W każdej chwili spadają przez wszystko w przepaść. Nie tonąc.
[Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2021]
I ty również jesteś marzycielem. Są nimi ludzie pozornie pozbawieni uczuć. Wędrują, przyglądają się, co robią osoby, które na świecie czują się jak w domu. I noszą w sobie coś, czego nie czują. W każdej chwili spadają przez wszystko w przepaść. Nie tonąc.
[Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2021]
Czytaj więcej
95
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
96
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
97
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
98
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Tom I
– Santa Cruz
– A oni znowu śpiewają
– Mur Chiński
– Kiedy wojna się skończyła
– Hrabia Öderland
– Ripp van Winkle
Tom II
– Don Juan czyli miłość do geometrii
– Biedermann i podpalacze z epilogiem
– Strategie małżeńskie
– Andora
– Gra w życie
– Tryptyk
[Agencja Dramatu i Teatru "ADiT", 2016]
Tom I
– Santa Cruz
– A oni znowu śpiewają
– Mur Chiński
– Kiedy wojna się skończyła
– Hrabia Öderland
– Ripp van Winkle
Tom II
– Don Juan czyli miłość do geometrii
– Biedermann i podpalacze z epilogiem
– Strategie małżeńskie
– Andora
– Gra w życie
– Tryptyk
[Agencja Dramatu i Teatru "ADiT", 2016]
Czytaj więcej
99
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
100
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej