Pokaż:
najwyżej oceniane książki
Kategorie:
utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
Ocenione książki otrzymały minimum 50 ocen
1
Liczba ocen: 123
|
Średnia ocena: 5,04
Liczba ocen: 123
|
Średnia ocena: 5,04
- "Czekając na Godota"
- "Końcówka"
- "Ostatnia taśma"
- "Szczęśliwe dni" (w innej edycji "Radosne dni")
[Porozumienie Wydawców, 2002]
[Ossolineum, 2002, Kanon na Koniec Wieku]
---
W obu wydaniach występują te same dramaty.
- "Czekając na Godota"
- "Końcówka"
- "Ostatnia taśma"
- "Szczęśliwe dni" (w innej edycji "Radosne dni")
[Porozumienie Wydawców, 2002]
[Ossolineum, 2002, Kanon na Koniec Wieku]
---
W obu wydaniach występują te same dramaty.
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 68
|
Średnia ocena: 4,99
Liczba ocen: 68
|
Średnia ocena: 4,99
Jak wiele sztuk teatralnych pan napisał?
Około dziesięciu.
Czy któraś z nich była wystawiona w Polsce?
Nie, nigdy. Nie były dotąd tłumaczone.
Który ze swoich dramatów lubi pan najbardziej, czy zawsze najnowszy?
Nie mam jednego wybranego. Lubię "Da Vinci miał rację", "Joko świętuje rocznicę" i "Zimę pod stołem".
Fragment wywiadu z autorem zamieszczonego w "Nowym Nurcie"
Z niezwykłym światem wyobraźni Ronalda Topora, w którym łączy się humor i makabra, mieliście Państwo okazję zet...
Jak wiele sztuk teatralnych pan napisał?
Około dziesięciu.
Czy któraś z nich była wystawiona w Polsce?
Nie, nigdy. Nie były dotąd tłumaczone.
Który ze swoich dramatów lubi pan najbardziej, czy zawsze najnowszy?
Nie mam jednego wybranego. Lubię "Da Vinci miał rację", "Joko świętuje rocznicę" i "Zimę pod stołem".
Fragment wywiadu z autorem zamieszczonego w "Nowym Nurcie"
Z niezwykłym światem wyobraźni Ronalda Topora, w którym łączy się humor i makabra, mieliście Państwo okazję zet...
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 101
|
Średnia ocena: 4,88
Liczba ocen: 101
|
Średnia ocena: 4,88
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 1280
|
Średnia ocena: 4,85
Liczba ocen: 1280
|
Średnia ocena: 4,85
Samuel Beckett, pisarz irlandzki, laureat Nagrody Nobla w 1969 roku. Dramaturg, powieściopisarz i poeta piszący po angielsku i francusku.
Światową sławę przyniosła mu sztuka "Czekając na Godota". Od Sofoklesa, Szekspira i Dostojewskiego nikt nie ukazał w równie wstrząsający sposób losu człowieka, nikt nie zadał równie niepokojących pytań na temat istnienia i zbawienia. Ta ponura wizja absurdalnego świata ukazana jest z humorem. Beckett uczy nas śmiać się, jego śmiech działa oczyszczająco. "Cz...
Samuel Beckett, pisarz irlandzki, laureat Nagrody Nobla w 1969 roku. Dramaturg, powieściopisarz i poeta piszący po angielsku i francusku.
Światową sławę przyniosła mu sztuka "Czekając na Godota". Od Sofoklesa, Szekspira i Dostojewskiego nikt nie ukazał w równie wstrząsający sposób losu człowieka, nikt nie zadał równie niepokojących pytań na temat istnienia i zbawienia. Ta ponura wizja absurdalnego świata ukazana jest z humorem. Beckett uczy nas śmiać się, jego śmiech działa oczyszczająco. "Cz...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 238
|
Średnia ocena: 4,76
Liczba ocen: 238
|
Średnia ocena: 4,76
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 209
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 209
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 2769
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 2769
|
Średnia ocena: 4,75
Nowy bestseller autora "Oskara i Pani Róży".
„Kiedy widzicie kobietę i mężczyznę w urzędzie stanu cywilnego, zastanówcie się, które z nich stanie się mordercą”. Małe zbrodnie małżeńskie to przewrotna, zabawna i pełna zaskakujących zwrotów akcji opowieść o związku dwojga kochających się niegdyś ludzi. Co zostało między nimi po 15 latach małżeństwa?
Schmittowi udała się nie lada sztuka: napisał dramat, który czyta się jak najbardziej wciągającą powieść.
[Wydawnictwo Znak, 2005]
Nowy bestseller autora "Oskara i Pani Róży".
„Kiedy widzicie kobietę i mężczyznę w urzędzie stanu cywilnego, zastanówcie się, które z nich stanie się mordercą”. Małe zbrodnie małżeńskie to przewrotna, zabawna i pełna zaskakujących zwrotów akcji opowieść o związku dwojga kochających się niegdyś ludzi. Co zostało między nimi po 15 latach małżeństwa?
Schmittowi udała się nie lada sztuka: napisał dramat, który czyta się jak najbardziej wciągającą powieść.
[Wydawnictwo Znak, 2005]
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 167
|
Średnia ocena: 4,72
Liczba ocen: 167
|
Średnia ocena: 4,72
["Dwie sceny miłosne: Salome; Tragedia Florencka"]
Oscar Wilde (1854-1900), angielski poeta, prozaik i dramatopisarz pochodzenia irlandzkiego, wyznawca skrajnego estetyzmu, znany jest polskim czytelnikom przede wszystkim jako autor powieści "Portret Doriana Graya" oraz kilku salonowych komedii obyczajowych. Mniej popularne są jego tragedie. Książka zawiera dwie z nich, szczególnie godne uwagi: opartą na biblijnej opowieści "Salome", która posłużyła jako libretto do słynnej opery Richarda St...
["Dwie sceny miłosne: Salome; Tragedia Florencka"]
Oscar Wilde (1854-1900), angielski poeta, prozaik i dramatopisarz pochodzenia irlandzkiego, wyznawca skrajnego estetyzmu, znany jest polskim czytelnikom przede wszystkim jako autor powieści "Portret Doriana Graya" oraz kilku salonowych komedii obyczajowych. Mniej popularne są jego tragedie. Książka zawiera dwie z nich, szczególnie godne uwagi: opartą na biblijnej opowieści "Salome", która posłużyła jako libretto do słynnej opery Richarda St...
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 170
|
Średnia ocena: 4,71
Liczba ocen: 170
|
Średnia ocena: 4,71
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 303
|
Średnia ocena: 4,70
Liczba ocen: 303
|
Średnia ocena: 4,70
"Mieszczanin szlachcicem" to jedna z najsławniejszych i najśmieszniejszych komedii Molière'a, a zarazem nieśmiertelne studium ludzkiego snobizmu.
Główny bohater, mieszczanin Jourdain, postanawia dostać się do wyższych sfer. Gotów jest popełnić każdą niedorzeczność i głupstwo, aby tylko osiągnąć swój cel. Między innymi opłaca drogich nauczycieli, od których ze zdumieniem dowiaduje się, że przez 40 lat "mówił prozą". Jego mania grozi mu ruiną finansową oraz unieszczęśliwieniem najbliższych. Jed...
"Mieszczanin szlachcicem" to jedna z najsławniejszych i najśmieszniejszych komedii Molière'a, a zarazem nieśmiertelne studium ludzkiego snobizmu.
Główny bohater, mieszczanin Jourdain, postanawia dostać się do wyższych sfer. Gotów jest popełnić każdą niedorzeczność i głupstwo, aby tylko osiągnąć swój cel. Między innymi opłaca drogich nauczycieli, od których ze zdumieniem dowiaduje się, że przez 40 lat "mówił prozą". Jego mania grozi mu ruiną finansową oraz unieszczęśliwieniem najbliższych. Jed...
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 124
|
Średnia ocena: 4,69
Liczba ocen: 124
|
Średnia ocena: 4,69
Dramat Alberta Camusa "Kaligula" to przejmujące studium samotności władzy i ludzkiej niemocy. Jego główny bohater, cesarz rzymski Kaligula, czyni zło i sieje wokół siebie spustoszenie. O ile jednak jego mająca posmak prowokacji demonstracja siły wobec swoich poddanych, ludzi od niego zależnych, osiąga zamierzone efekty, o tyle jego bluźnierstwa wobec bogów pozostają bez odpowiedzi; tym samym nie udaje mu się udowodnić ich istnienia. Ostatecznie Kaligula, zastanawiając się, ile zniosą ludzie, zan...
Dramat Alberta Camusa "Kaligula" to przejmujące studium samotności władzy i ludzkiej niemocy. Jego główny bohater, cesarz rzymski Kaligula, czyni zło i sieje wokół siebie spustoszenie. O ile jednak jego mająca posmak prowokacji demonstracja siły wobec swoich poddanych, ludzi od niego zależnych, osiąga zamierzone efekty, o tyle jego bluźnierstwa wobec bogów pozostają bez odpowiedzi; tym samym nie udaje mu się udowodnić ich istnienia. Ostatecznie Kaligula, zastanawiając się, ile zniosą ludzie, zan...
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 83
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 83
|
Średnia ocena: 4,67
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 152
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 152
|
Średnia ocena: 4,67
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 54
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 54
|
Średnia ocena: 4,67
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 133
|
Średnia ocena: 4,65
Liczba ocen: 133
|
Średnia ocena: 4,65
Pan Laurent - Czy mogę prosić panią o przysługę, pani Fleury? Zechciałaby pani tłuc dziecko przez jakiś kwadransik? Muszę pójść na pocztę.
Pani Fleury - Bardzo chętnie, panie Laurent... Ale czy będę umiała?
Pan Laurent - Co znowu, przecież potrafi pani uderzać w klawisze maszyny do pisania? Z dzidziusiem robi się dokładnie tak samo. To dziecinnie proste!
[Wydawnictwo L&L, Gdańsk 1996]
Pan Laurent - Czy mogę prosić panią o przysługę, pani Fleury? Zechciałaby pani tłuc dziecko przez jakiś kwadransik? Muszę pójść na pocztę.
Pani Fleury - Bardzo chętnie, panie Laurent... Ale czy będę umiała?
Pan Laurent - Co znowu, przecież potrafi pani uderzać w klawisze maszyny do pisania? Z dzidziusiem robi się dokładnie tak samo. To dziecinnie proste!
[Wydawnictwo L&L, Gdańsk 1996]
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 195
|
Średnia ocena: 4,63
Liczba ocen: 195
|
Średnia ocena: 4,63
To dzieło wielowymiarowe, którego odczytanie jest możliwe na kilku poziomach. "Mizantrop" jest bowiem satyrą na XVII-wieczne salony, komedią charakterów oraz dramatem o nieszczęśliwej miłości. Jako satyra, jest znakomitym dokumentem epoki, obrazem życia arystokracji za panowania Ludwika XIV. Jako komedia charakterów, sztuka prezentuje galerię mistrzowsko przedstawionych typów ludzkich.
[Zielona Sowa, 2003]
To dzieło wielowymiarowe, którego odczytanie jest możliwe na kilku poziomach. "Mizantrop" jest bowiem satyrą na XVII-wieczne salony, komedią charakterów oraz dramatem o nieszczęśliwej miłości. Jako satyra, jest znakomitym dokumentem epoki, obrazem życia arystokracji za panowania Ludwika XIV. Jako komedia charakterów, sztuka prezentuje galerię mistrzowsko przedstawionych typów ludzkich.
[Zielona Sowa, 2003]
Czytaj więcej
17
Liczba ocen: 76
|
Średnia ocena: 4,62
Liczba ocen: 76
|
Średnia ocena: 4,62
Doskonała sztuka, wyjątkowo zgodnie uznana przez publiczność i krytykę za najlepszy tekst Yasminy Rezy, francuskiej aktorki i dramatopisarki. Wystawiana na scenach najbardziej prestiżowych teatrów, m.in. w Berliner Ensemble, na West Endzie czy Broadwayu, sztuka jest również zdobywczynią prestiżowych teatralnych nagród, w tym Tony Awards (Najlepsza Sztuka) i Laurence Olivier Award (Najlepsza Nowa Komedia). Główną przyczyną tych sukcesów jest mistrzowsko skonstruowana fabuła – z pozoru niewinne sp...
Doskonała sztuka, wyjątkowo zgodnie uznana przez publiczność i krytykę za najlepszy tekst Yasminy Rezy, francuskiej aktorki i dramatopisarki. Wystawiana na scenach najbardziej prestiżowych teatrów, m.in. w Berliner Ensemble, na West Endzie czy Broadwayu, sztuka jest również zdobywczynią prestiżowych teatralnych nagród, w tym Tony Awards (Najlepsza Sztuka) i Laurence Olivier Award (Najlepsza Nowa Komedia). Główną przyczyną tych sukcesów jest mistrzowsko skonstruowana fabuła – z pozoru niewinne sp...
Czytaj więcej
18
Liczba ocen: 186
|
Średnia ocena: 4,60
Liczba ocen: 186
|
Średnia ocena: 4,60
Tematem sztuki uczynił dramaturg jedną z ludzkich namiętności - zazdrość. Główną postacią jest Arnolf, czterdziestoletni mieszczanin, zatwardziały kawaler, który szykuje się do zawarcia małżeństwa ze swoją wychowanicą. Będąc przekonanym o wrodzonej niemoralności kobiet, za żonę pragnie pojąć dziewczę niewinne i głupiutkie, którego naiwność i niewiedzę świadomie pielęgnuje. Los jednak bywa przewrotny.
[Zielona Sowa, 2003]
Tematem sztuki uczynił dramaturg jedną z ludzkich namiętności - zazdrość. Główną postacią jest Arnolf, czterdziestoletni mieszczanin, zatwardziały kawaler, który szykuje się do zawarcia małżeństwa ze swoją wychowanicą. Będąc przekonanym o wrodzonej niemoralności kobiet, za żonę pragnie pojąć dziewczę niewinne i głupiutkie, którego naiwność i niewiedzę świadomie pielęgnuje. Los jednak bywa przewrotny.
[Zielona Sowa, 2003]
Czytaj więcej
19
Liczba ocen: 139
|
Średnia ocena: 4,59
Liczba ocen: 139
|
Średnia ocena: 4,59
[Tekst dotyczy zbioru "Łysa śpiewaczka; Lekcja; Krzesła"]
Nieprzemijająca świeżość myśli Eugène'a Ionesco i jego moc chwytania czytelnika za trzewia wynikają po części ze swoistej formy jego dzieł, w których manifestuje się zarówno jego nieokiełznane poczucie humoru, jak i skłonność do nihilizmu. W swoim pisarstwie nieodmiennie walczył o prawa człowieka, zagubionego w odhumanizowanych strukturach współczesnego społeczeństwa. Porzucił jednak logiczny rozwój wątku i postaci, zastępując to ana...
[Tekst dotyczy zbioru "Łysa śpiewaczka; Lekcja; Krzesła"]
Nieprzemijająca świeżość myśli Eugène'a Ionesco i jego moc chwytania czytelnika za trzewia wynikają po części ze swoistej formy jego dzieł, w których manifestuje się zarówno jego nieokiełznane poczucie humoru, jak i skłonność do nihilizmu. W swoim pisarstwie nieodmiennie walczył o prawa człowieka, zagubionego w odhumanizowanych strukturach współczesnego społeczeństwa. Porzucił jednak logiczny rozwój wątku i postaci, zastępując to ana...
Czytaj więcej
20
Liczba ocen: 68
|
Średnia ocena: 4,55
Liczba ocen: 68
|
Średnia ocena: 4,55
Dramaty Eugène Ionesco, który będąc autorem awangardy Teatru Absurdu lat pięćdziesiątych protestował przeciw wszelkim schematom i kompromisom tego czasu, zaliczane są do kanonu dramaturgii współczesnej.
Oznacza to, że wbrew swej woli znalazł się w muzeum literackim bądź archiwum teatralnym.
Akcja dramatów dzieje się w przestrzeni bliżej nieokreślonej. Prowincjonalne miasteczko ("Nosorożec"), sala tronowa ("Król umiera"), miasto ("Morderca nie do wynajęcia"), źle utrzymany pokój ("Kubuś cz...
Dramaty Eugène Ionesco, który będąc autorem awangardy Teatru Absurdu lat pięćdziesiątych protestował przeciw wszelkim schematom i kompromisom tego czasu, zaliczane są do kanonu dramaturgii współczesnej.
Oznacza to, że wbrew swej woli znalazł się w muzeum literackim bądź archiwum teatralnym.
Akcja dramatów dzieje się w przestrzeni bliżej nieokreślonej. Prowincjonalne miasteczko ("Nosorożec"), sala tronowa ("Król umiera"), miasto ("Morderca nie do wynajęcia"), źle utrzymany pokój ("Kubuś cz...
Czytaj więcej
21
Liczba ocen: 92
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 92
|
Średnia ocena: 4,50
Nieśmiertelna historia przebiegłego i dowcipnego sługi, Figara [...]*. Postać Figara odgrywa w sztuce pierwszoplanową rolę; zachowanie i wypowiedzi sługi nadają całości komedii satyrycznego tonu. Ulubiony bohater publiczności, przewyższający swojego chlebodawcę pod wieloma względami, stał się symbolem żądań ludu wobec monarchii francuskiej.
[Zielona Sowa, 2003]
---
Fragment usunięty przez redakcję, poniewaz zdradza zakonczemnie utworu.
Nieśmiertelna historia przebiegłego i dowcipnego sługi, Figara [...]*. Postać Figara odgrywa w sztuce pierwszoplanową rolę; zachowanie i wypowiedzi sługi nadają całości komedii satyrycznego tonu. Ulubiony bohater publiczności, przewyższający swojego chlebodawcę pod wieloma względami, stał się symbolem żądań ludu wobec monarchii francuskiej.
[Zielona Sowa, 2003]
---
Fragment usunięty przez redakcję, poniewaz zdradza zakonczemnie utworu.
Czytaj więcej
22
Liczba ocen: 222
|
Średnia ocena: 4,45
Liczba ocen: 222
|
Średnia ocena: 4,45
Jean Baptiste Racine (1639-99) – obok Corneille'a i Moliera, jeden z najznakomitszych dramaturgów francuskich XVII wieku. Sławę przyniosły mu tragedie: "Andromacha", "Berenika", "Ifigenia" i "Fedra", w których w mistrzowski sposób potrafił oddać subtelność kobiecej psychiki. Jego dzieła wyprzedziły nowoczesny dramat psychologiczny.
"Fedra" to tragedia oparta na mitologicznym wątku miłości żony Tezeusza do pasierba, Hipolita. Racine zaczerpnął temat z antycznego dramatu Eurypidesa, pogłębił je...
Jean Baptiste Racine (1639-99) – obok Corneille'a i Moliera, jeden z najznakomitszych dramaturgów francuskich XVII wieku. Sławę przyniosły mu tragedie: "Andromacha", "Berenika", "Ifigenia" i "Fedra", w których w mistrzowski sposób potrafił oddać subtelność kobiecej psychiki. Jego dzieła wyprzedziły nowoczesny dramat psychologiczny.
"Fedra" to tragedia oparta na mitologicznym wątku miłości żony Tezeusza do pasierba, Hipolita. Racine zaczerpnął temat z antycznego dramatu Eurypidesa, pogłębił je...
Czytaj więcej
23
Liczba ocen: 175
|
Średnia ocena: 4,41
Liczba ocen: 175
|
Średnia ocena: 4,41
Tytułowy bohater jest postacią zaczerpniętą z wierszowanej komedii Tirso de Moliny. Don Juan to synonim uwodziciela pozbawionego wszelkich zasad i skrupułów. Bohater Molière'a działa pod wpływem impulsu, ale za każdym razem doskonale potrafi uzasadnić swoje postępowanie; jest człowiekiem całkowicie wolnym wobec zasad moralnych i norm społecznych, a przy tym nie pozbawionym odwagi. Na końcu czeka go jednak straszliwa kara.
[Wydawnictwo Zielona Sowa, 2002]
Tytułowy bohater jest postacią zaczerpniętą z wierszowanej komedii Tirso de Moliny. Don Juan to synonim uwodziciela pozbawionego wszelkich zasad i skrupułów. Bohater Molière'a działa pod wpływem impulsu, ale za każdym razem doskonale potrafi uzasadnić swoje postępowanie; jest człowiekiem całkowicie wolnym wobec zasad moralnych i norm społecznych, a przy tym nie pozbawionym odwagi. Na końcu czeka go jednak straszliwa kara.
[Wydawnictwo Zielona Sowa, 2002]
Czytaj więcej
24
Liczba ocen: 2305
|
Średnia ocena: 4,33
Liczba ocen: 2305
|
Średnia ocena: 4,33
"Skąpiec", jedna z najzabawniejszych komedii Molière'a, należy do "żelaznego repertuaru" teatrów.
W utworze tym autor prowadzi z czytelnikiem swoistą grę, balansując między komizmem a tragizmem. Molière potrafi rozśmieszać do łez, a równocześnie ukazać smutną prawdę o nas samych. "Skąpiec" jest, tak naprawdę, komedią o człowieku ogarniętym chorobliwą manią posiadania majątku za wszelką cenę. A cena to naprawdę wysoka - zniszczone więzy rodzinne i samotność. Tytułowy bohater, Harpagon, przest...
"Skąpiec", jedna z najzabawniejszych komedii Molière'a, należy do "żelaznego repertuaru" teatrów.
W utworze tym autor prowadzi z czytelnikiem swoistą grę, balansując między komizmem a tragizmem. Molière potrafi rozśmieszać do łez, a równocześnie ukazać smutną prawdę o nas samych. "Skąpiec" jest, tak naprawdę, komedią o człowieku ogarniętym chorobliwą manią posiadania majątku za wszelką cenę. A cena to naprawdę wysoka - zniszczone więzy rodzinne i samotność. Tytułowy bohater, Harpagon, przest...
Czytaj więcej
25
Liczba ocen: 3280
|
Średnia ocena: 4,32
Liczba ocen: 3280
|
Średnia ocena: 4,32
Autor "Świętoszka", najwybitniejszy komediopisarz francuski, a zarazem aktor i dyrektor teatru, pięć lat walczył o wystawienie swojej sztuki na scenie - pokazał ją królowi w 1664 roku, natomiast publiczności dopiero w roku 1669. Tak bardzo utwór ten bulwersował współczesnych ostrym, krytycznym obrazem obyczajowości XVII-wiecznej Francji.
W tym znakomitym studium obłudy obok postaci głównego bohatera przedstawił też Molier barwną galerię typów uosabiających wieczne ludzkie wady oraz zbudował ...
Autor "Świętoszka", najwybitniejszy komediopisarz francuski, a zarazem aktor i dyrektor teatru, pięć lat walczył o wystawienie swojej sztuki na scenie - pokazał ją królowi w 1664 roku, natomiast publiczności dopiero w roku 1669. Tak bardzo utwór ten bulwersował współczesnych ostrym, krytycznym obrazem obyczajowości XVII-wiecznej Francji.
W tym znakomitym studium obłudy obok postaci głównego bohatera przedstawił też Molier barwną galerię typów uosabiających wieczne ludzkie wady oraz zbudował ...
Czytaj więcej
26
Liczba ocen: 188
|
Średnia ocena: 4,12
Liczba ocen: 188
|
Średnia ocena: 4,12
Alfred Jarry (1873-1907), francuski poeta, prozaik i dramatopisarz, uchodzi za prekursora awangardowych kierunków w sztuce początku XX wieku: dadaizmu, surrealizmu i kubizmu. Zarówno jego twórczość, jak i życie naznaczone były chęcią prowokacji i zgorszenia mieszczańskiego społeczeństwa. Służyło temu odrzucenie konwencji artystycznych i norm obyczajowych, parodia i wyśmiewanie uświęconych przez tradycję wartości i symboli. Wszystko to można znależć w najbardziej uznanym jego dziele, które przyni...
Alfred Jarry (1873-1907), francuski poeta, prozaik i dramatopisarz, uchodzi za prekursora awangardowych kierunków w sztuce początku XX wieku: dadaizmu, surrealizmu i kubizmu. Zarówno jego twórczość, jak i życie naznaczone były chęcią prowokacji i zgorszenia mieszczańskiego społeczeństwa. Służyło temu odrzucenie konwencji artystycznych i norm obyczajowych, parodia i wyśmiewanie uświęconych przez tradycję wartości i symboli. Wszystko to można znależć w najbardziej uznanym jego dziele, które przyni...
Czytaj więcej
27
Liczba ocen: 149
|
Średnia ocena: 4,08
Liczba ocen: 149
|
Średnia ocena: 4,08
Oto nienawiść, która nie cofnie się przed niczym. Oto namiętność, która wybaczy nawet najgorsze winy. Dzieli je od siebie zaledwie mały krok.
Pięć kobiet pałających żądzą zemsty zastawia pułapkę na mężczyznę, który dawno temu złamał każdej z nich serce. Jednak kiedy zwabiony podstępem Don Juan wpada w ich sidła, cały misterny plan obraca się w gruzy. Okazuje się, że mimo upływu lat uwodzicielskie słowa Don Juana nie straciły nic ze swojej zniewalającej mocy. Kobiety szybko odkrywają, że ta...
Oto nienawiść, która nie cofnie się przed niczym. Oto namiętność, która wybaczy nawet najgorsze winy. Dzieli je od siebie zaledwie mały krok.
Pięć kobiet pałających żądzą zemsty zastawia pułapkę na mężczyznę, który dawno temu złamał każdej z nich serce. Jednak kiedy zwabiony podstępem Don Juan wpada w ich sidła, cały misterny plan obraca się w gruzy. Okazuje się, że mimo upływu lat uwodzicielskie słowa Don Juana nie straciły nic ze swojej zniewalającej mocy. Kobiety szybko odkrywają, że ta...
Czytaj więcej
28
Liczba ocen: 63
|
Średnia ocena: 4,03
Liczba ocen: 63
|
Średnia ocena: 4,03
Czytaj więcej
29
Liczba ocen: 335
|
Średnia ocena: 3,90
Liczba ocen: 335
|
Średnia ocena: 3,90
Jakkolwiek "Cyd" był jednym z wielu arcydzieł, jakie Corneille napisał, to jednak jest on jedyną sztuką tego wielkiego poety, która zachowała, pomimo trzech wieków, swą urzekającą młodość i wytrzymała próbę czasu. Temat książki zaczerpnął Corneille z historii średniowiecznej Hiszpanii, w której Cyd zajmuje jedno z pierwszych miejsc. Ruy Diaz de Bivar, zwany przez Arabów Cydem (sidi - po arabsku: pan), a przez rodaków Campeador (od campeare - walczyć), stał się dzięki swoim bohaterskim czynom sym...
Jakkolwiek "Cyd" był jednym z wielu arcydzieł, jakie Corneille napisał, to jednak jest on jedyną sztuką tego wielkiego poety, która zachowała, pomimo trzech wieków, swą urzekającą młodość i wytrzymała próbę czasu. Temat książki zaczerpnął Corneille z historii średniowiecznej Hiszpanii, w której Cyd zajmuje jedno z pierwszych miejsc. Ruy Diaz de Bivar, zwany przez Arabów Cydem (sidi - po arabsku: pan), a przez rodaków Campeador (od campeare - walczyć), stał się dzięki swoim bohaterskim czynom sym...
Czytaj więcej