Dodany: 19.05.2015 11:46|Autor:
Książka: Tradycja i wyzwania: Metodologia badań slawistycznych XX i XXI wieku
Bednarczuk Leszek, Boryś Wiesław, Mieczkowska Halina, Cichońska Maria, Oczkowa Barbara, Papierz Maria, Błaszak Magdalena, Káša Peter, Gajda Stanisław, Siatkowska Ewa, Jesenšek Marko, Paždjerski Dušan-Vladislav, Dudek Anna [filologia], Dudášová-Kriššáková Júlia, Popowska-Taborska Hanna, Pintarić Neda, Tibenská Eva, Kwaśnicka-Janowicz Agata, Waniakowa Jadwiga, Sabol Ján, Bónová Iveta, Ivančová Lena, Sojda Sylwia, Lifanow Konstantin W., Vojteková Marta, Grošelj Robert, Pančíková Marta, Archangielska Ałła, Balowska Grażyna, Wyżkiewicz-Maksimow Regina, Iliewa Maria, Archangielska Tatiana, Ponomarienko Maria, Popko Maria, Sosnowska Danuta, Suwara Bogumiła, Passia Radoslav, Borovnik Silvija, Dąbrowska Magdalena [literatura rosyjska], Dziuba Jolanta, Mitka Marek, Šrank Jaroslav, Małczak Leszek
Notę wprowadził(a): parilicium
nota wydawcy
Przedstawione w monografii "Tradycja i wyzwania. Metodologia badań slawistycznych XX i XXI wieku" szerokie spektrum tematyczne, obejmujące zagadnienia zarówno literaturoznawcze, jak i (w większości) językoznawcze, niekiedy z elementami kulturoznawstwa, stanowi pozorne przeciwieństwo problemów rozpatrywanych na początku minionego stulecia. Przeciwieństwo pozorne, ponieważ ograniczone raczej do metody prezentowanych problemów, nie ich istoty. Zauważalne zmiany, polegające między innymi na staranniejszym doborze kryteriów badawczych i głębszym osadzeniu badanych problemów w szerszym kontekście językowym oraz społecznym i kulturowym, wynikają z nowego sposobu opisu i warsztatu metodologicznego. Slawistyka współczesna, chociaż uprawiana w innych realiach i z pewnością w większym stopniu opierająca się na opisie teoretycznym niż materiałowym, a w konsekwencji – na bogatym zasobie narzędzi badawczych, nadal wykorzystuje wartości opisu wcześniejszego, historycznego i historyczno-porównawczego, tworząc rozległy horyzont badawczy oraz pozwalając na wnioski dogłębniejsze i precyzyjniejsze, także odnośnie do rozwoju perspektywicznego. Przedstawiona w tomie problematyka może więc zostać wykorzystana zarówno w badaniach (ogólno)słowiańskich, jak i dydaktyce uniwersyteckiej, szczególnie na poziomie seminariów i prac dyplomowych (licencjackich i magisterskich).
[Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015]
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.