Dodany: 10.08.2013 18:33|Autor: Literadar

Zaczynaj od DLACZEGO


Okładka

Rec. Piotr Szymoniczek
Ocena 4,5/6

Simon Sinek jest człowiekiem niezwykłym. Zajmuje się bowiem inspirowaniem ludzi do działania. Niezależnie od tego czy chcesz pisać książki, składać modele samolotów czy pragniesz zostać rozpoznawalnym perkusistą – Simon potrafi wpłynąć na każdego człowieka, a sale na których odbywają się jego motywacyjne wykłady pękają w szwach. Zapraszają go największe korporacje na świecie takie jak Microsoft czy Wal-Markt i proszą by omówił sposoby wpływania na inspirację innych osób oraz opowiedział o swojej koncepcji DLACZEGO.

Zaczynaj od dlaczego posiada bardzo proste przesłanie. Niezależnie od tego czym się zajmujesz (albo zajmuje się twoje przedsiębiorstwo) powinieneś odpowiedzieć sobie na jedno kluczowe pytanie „DLACZEGO robisz to co robisz”? „Ludzie nie kupują tego CO robisz ani JAK robisz, ale DLACZEGO to robisz” - jest to teza, którą autor próbuje obronić w swojej książce i wychodzi mu to całkiem nieźle. Najważniejszymi elementami stworzonej przez Simona Sinka układanki są przykłady kilku (kilkunastu) firm, które są dziś liderami w swojej branży, a które wcale nie wytwarzają najtańszego czy najlepszego pod względem jakościowym produktu. Na pierwszym miejscu można wyróżnić tutaj markę Apple i sukces jaki osiągnęła od czasu początkowych kroków stawianych w branży elektronicznej przez Steve'a Jobsa. Autor z całą stanowczością stwierdza fakt, że triumf ugryzionego jabłuszka nad konkurencją bierze się z jasno określonego DLACZEGO tego przedsiębiorstwa. Po zapoznaniu się z rozszerzoną wersją tej teorii nie sposób autorowi nie przyznać racji.

Rozważania zawarte w Zaczynaj od dlaczego można przenieść do większości podejmowanych przez nas czynności w życiu. Jak przekonuje autor tylko z jasno zdeklarowanym DLACZEGO mamy szansę na ogromny sukces, nie tylko zawodowy. Sinek snuje także rozważania nad zastosowaniem mechanizmów swojej teorii do takich elementów codziennego życia jak chociażby randki. I choć w tym zakresie można traktować jego przemyślenia z przymrużeniem oka (bo nikt nie jest w stanie podać nam gotowego przepisu na miłość) to po raz kolejny nie można odmówić mu racji w większości opisywanych kwestii. Oprócz samej teorii DLACZEGO autor wyjaśnia, także wiele mniejszych procesów, które zachodzą w przedsiębiorstwach, a które są nam (konsumentom) znane bardzo dobrze, choć może nie zawsze zwracamy na nie uwagę. Mowa tutaj między innymi o pojawiających się od czasu do czasu nowych rodzajach past do zębów, kremów na zmarszczki czy proszków do prania. Skoro jedna pasta działa ochronnie na nasze zęby, wybiela je, dba o dziąsła, dlaczego w ciągu kilku miesięcy pojawiA się nowa (choć cechująca się praktycznie tymi samymi właściwościami), oznaczona logiem tego samego producenta?

Największym minusem Zaczynaj od dlaczego jest wyraźna powtarzalność książki. Przez większość czasu autor mówi o tym samym wtrącając przy tym nowe przykłady i lekko modyfikując perspektywę z której przygląda się opisywanemu zjawisku.

Nie sposób odmówić opisywanej pozycji wyjątkowości i wyraźnej wartości dodanej. Wszyscy, którzy poszukują nowych mechanizmów motywujących powinni być książką zachwyceni. I choć samej unikatowej treści mogłoby być w niej więcej, to jest to pozycja, której warto poświęcić czas.

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 1849
Dodaj komentarz
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: