Dodany: 18.02.2024 15:41|Autor:
z okładki
Wybitny znawca żydowskiego mesjanizmu, autor wielu studiów o Jakubie Franku, w najnowszej książce podsumowuje i rewiduje wnioski swoich niemal czterdziestoletnich badań poświęconych założycielowi ruchu zwanego później frankizmem.
"Dzieje frankizmu wymagają korekty w wielu ważnych punktach. Już obraz początków ruchu budzi poważne wątpliwości. Trzeba wreszcie ustalić, w jaki sposób doszło do powstania w połowie XVIII w. nowej żydowskiej formacji religijnej, która zdecydowała się wyjść z ukrycia po trzech latach szarpaniny i tułaczki, straciwszy nadzieję na legalizację, zbiorowo przyjęła chrzest i weszła do Kościoła rzymskokatolickiego.
W jakich okolicznościach powstały dokumenty, na podstawie których rysujemy historię frankizmu? Jak doszło do tego, że w otoczeniu Franka zaczęto spisywać jego nauki, czego tradycja sabataistyczna surowo zabraniała? Jak należy traktować te zapiski i czy są one wiarygodne? Czy Frank rzeczywiście zainicjował poruszenie podolskich sekciarzy, czy też jedynie próbował się do niego przyłączyć? Na te i inne pytania będę szukał odpowiedzi w książce, zdając sobie sprawę, że przedstawione wyjaśnienia nie zawsze będą jednoznaczne i rozstrzygające".
na podstawie "Wstępu"
Jan Doktór - badacz religijności Żydów polskich, pracownik naukowy ŻIH. Przed laty - działacz podziemnej Solidarności. Wydał m.in. "Słowa Pańskie" (2017), jest autorem wielu monografii, jak "Początki chasydyzmu polskiego" (2004) czy "Misjonarze i żydzi w czasach mesjańskiej zawieruchy 1648-1792" (2012). Redaktor naczelny "Kwartalnika Historii Żydów". W ramach zespołu badawczego wraz z Michałem Galasem (Instytut Judaistyki UJ) zainicjował serię wydawniczą Źródła do Studiów nad Duchowością Żydów, w której ukazują się klasyczne dzieła duchowości żydowskiej. Za nadzwyczajne osiągnięcia w tej dziedzinie otrzymał Nagrodę im. Jana Karskiego i Poli Nireńskiej (2021).
[Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, 2023]
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.