Premiera gry "Świteź"
Ukazała się gra karciana "Świteź", inspirowana debiutanckim zbiorem wierszy Adama Mickiewicza "Ballady i romanse". Towarzyszy jej internetowa platforma wiedzy dotyczącej wierszy polskiego wieszcza.
Głównym celem, jaki przyświecał twórcom projektu "Świteź" od początku była popularyzacja i chęć zainteresowania utworami Adama Mickiewicza osób, które na co dzień niechętnie sięgają po klasykę, ale za to lubią literaturę fantastyczną i gry. Przełożenie klasycznego utworu literackiego na inne medium okazało się także szansą na postawienie nowych pytań – interesujących również dla wytrawnych czytelników.
Nie wszystkie utwory z "Ballad i romansów" można było "zgrywalizować". Twórcy postanowili więc zmienić w grę dziewięć z czternastu utworów. Informacje o pozostałych można znaleźć na platformie wiedzy znajdującej się TUTAJ.
W grze karcianej "Świteź" bardzo ważną rolę pełnią ilustracje. Twórcy postarali się odejść od tradycyjnych wyobrażeń, przedstawiających bohaterki "Ballad i romansów" z rozwianym włosem i w zwiewnych koszulach. Podjęła się tego Anna Pałosz – artystka specjalizująca się w syntezie i poszukiwaniu prostych, wyrazistych rozwiązań. Na grafikę projektu duży wpływ wywarł folklor pogranicza litewsko-białoruskiego, a więc terenów "domowych" Mickiewicza.
Karkołomnego zadania "zgrywalizowania" "Ballad i romansów" podjęli się z kolei ceniony projektant gier Wojciech Rzadek i prof. Tomasz Majkowski – groznawca i polonista z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Praktycznym dostosowaniem efektów projektu do realiów szkolnych zajęła się doświadczona nauczycielka Biserka Čejović. Również ona przygotowała scenariusze lekcji – wykorzystujące grę i platformę wiedzy, a zarazem zgodne z obowiązującą podstawą programową.
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Źródło: IK / Agencja Promocjna OKO
Zdjęcie: IK
Opracowanie: DZ