1.
Smolarnia nad Bobrową Wodą: Powieść historyczna z XI w. (
Czernik Stanisław) Czasy palatyna Sieciecha , jego wpływów na politykę dynastyczną w Polsce, represji, masowych prześladowań , czyli schyłek XI w. Obok polityki możnych wątek nieszczęśliwej miłości dziewczyny z podupadłego rycerskiego rodu - Marzenki, która schronienie znalazła w smolarni, a swe uczucia nieszczęśliwie lokuje w młodym księciu. Książka ciekawa pod względem obyczajowym i językowym. Moc archaizmów, ale czytanie ciekawsze.
2.
Pomiędzy nami góry (
Martin Charles)
Książka ciekawa, potrafi trzymać czytelnika w napięciu, zaskakuje w stopniu umiarkowanym, zwłaszcza zakończenie (może zbyt przesłodzone). Uczy pokory wobec sił przyrody, wprawia w podziw nad ludzkim poświęceniem i umiejętnościami. Dobra lektura, polecam.
3.
Dwórka królowej (
Kowalczuk Halina)
. Sięgnęłam po tę książkę wyłącznie dla czasu akcji- początek panowania Elżbiety I Tudor. Niby osadzona w epoce i realiach, a jednak...Tytułowa dwórka- zielarka, córka lekarza, sama starająca się o dyplom uczelni (!)w elżbietańskiej Anglii absolutnie nie ma na to szans, tym bardziej na romansowanie z hiszpańskim księciem. Elementy magii wplecione w treść jeszcze bardziej odrealniają tę opowieść. Nie trzyma się ona żadnych ram, ani historycznych, ani obyczajowych. Z trudem dobrnęłam do końca, historia gubi się i mąci, brak wyrazistej konstrukcji. Szkoda czasu!
4.
Kochanek dziewicy (
Gregory Philippa)
Philippa Gregory to niekwestionowana mistrzyni powieści historycznej. Nie można się nudzić czytając jej powieści. Mocno zarysowane sylwetki bohaterów, nieszablonowo ujęta zwłaszcza młoda Elżbieta I Tudor na początku swego panowania. Jej humory, niezdecydowanie, walka o miłość czyni tę książkę bardzo ciekawą. Rozterki jej konkurentki -Amy Dudley, która nie może przestać kochać męża Roberta i "oddać " go królowej, czynią ją bliższą czytelnikowi niż sama królowa. Świetnie zarysowana charakterologicznie postać lorda Cecila- doradcy królowej.Jego nieustanna gra o życie i bezpieczeństwo młodej władczyni wzbudzają podziw nawet po wiekach. Nieszablonowo pokazana Elżbieta, jej trudny charakter, bolączki, ciekawostki z epoki, czynią tę książkę bardzo ciekawą. Polecam!.
5.
Na zgliszczach Zakonu (
Morawska Zuzanna (Morawska Z. lub pseud. Dąbrowa A. Z. lub Z. M.))
Powieść z początku lat sześćdziesiątych XXw. Jasny i wyraźny podział na "dobrych i sprawiedliwych" mieszkańców ziem polskich, prawego władcę Jagiełłę i złych, podstępnych, Krzyżaków. Przyczyny wojny, przebieg bitwy pod Grunwaldem, upadek zakonu, nieudane oblężenie Malborka.... to wszystko tu się znajdzie. Czyta się z ciekawością, to prawda, sporo obyczajowych detali z życia XV wiecznej Polski, Litwy i Żmudzi.Pojawia się nawet wątek romansowy zakończony happy endem . Polecam.
6.
O miłości romantycznej (
Wasylewski Stanisław (pseud. Bury Jan))
Świetna książka o miłości romantycznej, wielkich Polakach epoki romantyzmu i tych, które powodowały szybsze bicia serc. Znajdziemy tu rozdziały poświęcone pani Joannie Bobrowej - muzie Z. Krasińskiego i J. Słowackiego. Ten ostatni napisze" Na Boga!, rzuć Pani błękitnymi oczyma w stronę Paryża, niech mi tu od tego spojrzenia błyśnie i rozwidni się na chwilę ciemne powietrze...". Jest mowa o pełnej poświęcenia, ukochanej za pomoc dla emigrantów Klaudynie Potockiej, pięknej samarytance oraz o dzielnej dziewicy- bohaterce Emilii Plater. Ciekawe są rozdziały o magnatkach, milionerkach z Ukrainy (pani Ewelinie z Rzewuskich Hańskiej, która rozkochała tego biedaka Balzaka i pani Karolinie Iwanowskiej ks. Wittgensteinowej- ukochanej Liszta ). Nie może zabraknąć Mickiewicza, jego młodzieńczych i późniejszych miłości, bez których być może ta sława i te utwory nigdy by nie powstały?.. Bardzo ciekawa książka. Polecam.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.