Dodany: 04.04.2008 14:12|Autor: verdiana
Najważniejsze z ważnych
Pierwsze listy pojawiły się na blogu Infrareda (http://vogler.wordpress.com/knigi-nad-knigami/). I wtedy po raz pierwszy pokusiłam się o zrobienie listy najważniejszych dla mnie książek. Nie książek najwybitniejszych - nie wpisywałam na listę książek tylko po to, żeby dobrze wyglądały. Tylko książek, które coś w niosły w moje życie, książek najistotniejszych, bez względu na to, czy okazały się wiekopomnymi dziełami, czy zwykłymi czytadłami. To nie ich wartość obiektywna decyduje o ich wartości dla mnie.
Powstały 2 listy - jedna złożona z książek najważniejszych, a druga, wchodząca w skład tamtej, zawierający perły z pereł: książki, które muszę mieć przy sobie, których nie jestem w stanie pożyczyć na dłużej, albo nawet wcale. Poniżej pełna lista, a perły zaznaczone boldem. Myślałam o tym, żeby o każdej napisać choć zdanie, ale uświadomiłam sobie, że to niemożliwe: to byłoby jednak zbyt osobiste.
Oczywiście, mam wciąż uczucie, że o jakiejś książce zapomniałam. A za jakiś czas dopiszę nowe. Taka lista ma niezwykłe walory poznawcze - nie tylko pozwala się poznać innym, ale i dla nas stanowi dobry punkt odniesienia, jacy kiedyś byliśmy. Porównam ją z moją kolejną listą za jakieś 10 lat. :-)
Zachęcam i Was do tworzenia i publikowania własnych list i do rozmowy. :-)
A
Agamben – Profanacje
Alvarez – Bóg bestia. Studium samobójstwa
Aronson – Człowiek istota społeczna
B
Banach – Pokonać strach
<b>Baranowska – To jest wasze życie</b>
<b>Barthes – Fragmenty dyskursu miłosnego</b>, Światło obrazu
Bataille – Ksiądz C
Benjamin – Ulica jednokierunkowa, Pasaże
<b>Bernhard – Przegrany, Autobiografie</b>, Dawni mistrzowie, Partyjka, <b>Wymazywanie</b>
Białołęcka – Naznaczeni błękitem
Bieńczyk – Tworki, Melancholia
Bobkowski – Szkice piórkiem, Listy do Giedroycia
Bradshaw – Toksyczny wstyd
Buchowski – Stachura. Biografia i legenda
C
Canetti – Auto da fe
Card – Mówca Umarłych
Carroll – Dziecko na niebie
Cioran – Zeszyty 1957-1972, Rozmowy z Cioranem
Cortazar – Gra w klasy
D
<b>De Hennezel – Śmierć z bliska
De Laveaux – Muzyka moja miłość</b>
Dick – Blade Runner
Dröscher - ...i wieloryb wysadził Jonasza na ląd, Cena miłości
E
<b>Eichelberger – Być tutaj, Pomóż sobie</b>
Ejsmond – Dziennik
Eliade – Wesele w niebie, Próba labiryntu
Elizondo – Farabeuf
Enquist – Sekret
F
Fadiman – Ex libris
Fouts – Najbliżsi krewni
G
Gallego – Białe na czarnym
Gonet – Jak by to powiedzieć... Rozmowy z Krystianem Lupą
Greif - Płakaliśmy bez łez
Grzesiuk – Psychoterapia
H
<b>Herrera – Frida
Hesse – Wilk stepowy</b>, Gra szklanych paciorków
Huberath – Gniazdo światów
J
Jacobi – Psychologia C. G. Junga
Jung – Odpowiedź Hiobowi, O istocie psychiczności
K
Kane – 4.48 Psychosis, Łaknąć, Oczyszczeni
Kania – Ścieżka nocy
Karpiński – Książki zbójeckie
Kerenyi – Eleuzis
Kępiński – Lęk, Schizofrenia, Melancholia, Refleksje oświęcimskie
Kobierski – Harar
Kofta – Lewa, wspomnienie prawej
Konopka – De rerum natura
Krupska - Sceny z życia smoków
<b>Kundera – Nieznośna lekkość bytu</b>
L, Ł
<b>Liiceanu - Dziennik z Păltinişu</b>
Łopieńska – Książki i ludzie
M
Marai – Żar
<b>Markowski – Występek</b>
Maruszewski – Emocje, aleksytymia, poznanie, Psychologia poznawcza
Mroczek – Książka o fotografowaniu
Miller – Dramat udanego dziecka
Musil – Człowiek bez właściwości, Niepokoje wychowanka Törlessa
N
Nabokov – Obrona Łużyna
O
Osiatyński – Rehab
P
Prochaśko – Niezwykli
Przybylski – Pustelnicy i demony
Q
<b>Quignard – Życie sekretne</b>, Wszystkie poranki świata, Błędne cienie
R
<b>Raduńska – Białe zeszyty
Ratoń – Poezje zebrane</b>
Rieger – Glenn Gould, czyli Sztuka fugi
<b>Rudowski – Stopy Pana Boga, Punkt obserwacyjny</b>
<b>Rutkowski – Śmierć w wodzie, Książę bezdomny</b>, Zakochany Stendhal, Requiem dla moich ulic, Ostatni pasaż
Rymkiewicz – Wieszanie, Kinderszenen
S
Sacks – Antropolog na Marsie, Człowiek, który pomylił swoją żoną z kapeluszem
Scheich – Pozytywne myślenie – czy może szkodzić?
Scholem – Mistycyzm żydowski
Simpson – Dotknięcie pustki
Sobolewska – Cela
<b>Stachura – Piosenki</b>, Listy do Olgi, Pogodzić się ze światem
Stefko – Możliwe sny
<b>Steiner – Nauki Mistrzów</b>
Süskind – Gołąb
Szczeklik – Katharsis
T
Tkaczyszyn-Dycki – Daleko stąd zostawiłem swoje dawne i niedawne ciało (poezja)
Tokarczuk – Bieguni, E.E.
V
Vigand – Cholerna cisza
W
Wat – Mój wiek
Wierzyński – Poezje zebrane
Wilczyński – Klatka
Wilk – Dom nad Oniego, Wilczy notes
Willis – Przejście
Woititz – Wymarzone dzieciństwo
Y
Yalom - Dar terapii, Kat miłości, Kiedy Nietzsche szlochał, Patrząc w słońce
Z
Zagajewski – W cudzym pięknie
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.