STYCZEŃ
1.
"Dom nad błękitnym morzem" T. J. Klune -
ocena: 4,5 - lektura ciepła jak kocyk :)
2.
"Cuda wianki" Aneta Jadowska -
ocena: 4 - baaardzo polubiłam ten nieokiełzany żywioł czyli ród Koźlaczek :)
3.
"Panie czarowne" Jakub Ćwiek -
ocena: 4 - 2 w 1, czyli zaczęłam pomału odkrywać książki z motywami słowiańskimi + chciałam poznać warsztat pisarski Ćwieka. I nie żałuję, że sięgnęłam po tę książkę :)
4.
"Ludzie, których spotykamy na wakacjach" Emily Henry -
ocena: 4 - nieplanowana czytanka :) a pojawiła się w ramach akcji Legimi wspierającej WOŚP. Legimi udostępniło kolekcję 20 bezpłatnych e-booków i audiobooków i każdy przeczytany lub odsłuchany egzemplarz oznaczał wpłatę 10 zł na rzecz WOŚP. A sama książka ok, standardowy romans.
5.
"Practice girl" Estelle Laure -
ocena: 3,5 - zdecydowanie książka przeznaczona głównie dla nastoletnich dziewczyn.
LUTY
6.
"Wywiad z wampirem" Anne Rice -
ocena: 3,5 - odkąd zobaczyłam film, bardzo chciałam poznać książkowy pierwowzór. Niestety... dla mnie książka okazała się zbyt monotonna. Za najciekawszy w książce uważam wątek relacji Louisa i Armanda.
7.
"Dar krwi" S.T. Gibson -
ocena: 4 - listy żony do swojego męża - potężnego wampira, być może Drakuli. Nie jest to książka wybitna, ale przyjemna. Nie żałuję czasu spędzonego przy niej.
8.
"Book lovers" Emily Henry -
ocena: 4 - kolejny romans tym miesiącu i to tej samej autorki. Jego lektura ani mnie nie porwała, ani nie odrzuciła, czyli chyba… typowy średniak.
9.
"Nie było nam dane" Monika Sygo -
ocena: 4 - jest to bezpośrednia kontynuacja „A ty będziesz dumna" trylogii „Listami pisane”. Pierwsza cześć opowiadała o smutku, tęsknocie i żałobie. Druga skupia się na rozliczeniu z przeszłością, na pogodzeniu się z tym, co spotkało bohaterów. Po przeczytaniu epilogu z niecierpliwością czekam na ostatni tom. Gorąco polecam zapoznać się z tymi książkami i śledzić dalszy rozwój pisarski Moniki Sygo.
10.
"Wzór na miłość" Christina Lauren -
ocena: 4 - kolejny romans!!! A ja naprawdę nie czytuję romansów :P Z tych przeczytanych w lutym zdecydowanie najlepszy.
11.
"Lekcje chemii" Bonnie Garmus -
ocena: 4,5 - faworyt miesiąca!!! Powieść napisana lekkim piórem mądra, zabawna, oryginalna, a jeszcze przy tym poruszająca ważny temat dyskryminacji płciowej. Po prostu polecam.
12.
"Perswazje" Jane Austen -
ocena: 4 - jedno z postanowień czytelniczych spełnione :)
MARZEC
13.
"Cudowne lata" Valerie Perrin -
ocena: 4 - podczas czytania pierwszej książki autorki, czyli „Życia Violette” bardzo przypadł mi do gustu styl pisania Perrin. „Cudowne lata” trzymają poziom poprzedniczki.
14.
"Sydonia: Słowo się rzekło" Elżbieta Cherezińska -
ocena: 4,5 - misternie utkana historia Pomorza z przełomu XVI i XVII wieku z Sydonią von Borck oraz rodem Gryfitów w tle. Jestem pod wrażeniem pracy źródłowej, którą wykonała autorka.
15.
„Wiedźmy z Manningtree" A.K. Blakemore -
ocena: 4 - Książka ma piękną okładkę, jednak sama opowieść o polowaniach na czarownice w XVII-wiecznej Anglii jest dość przeciętna.
16.
„Kukolka" Lana Lux -
ocena: 4 - Ta powieść była mocna i brutalna, opisując dzieci, które nigdy nie miały szansy na normalne dzieciństwo. Autorka do bólu realistycznie przedstawiła maltretowanie, molestowanie i prostytucję nieletnich.
17.
„Cieszę się, że moja mama umarła" Jennette McCurdy -
ocena: 4 - Ta prosta i szczera autobiografia opowiada o toksycznej i destrukcyjnej relacji matki z córką. Książka ukazuje, jak spełnianie marzeń innych może prowadzić do nieszczęścia.
18.
„Wrony" Petra Dvořáková -
ocena: 4,5 - Ta książka zapadła mi w pamięć. Opowiada historię dzieciństwa i patologicznego rodzicielstwa, które ukrywane jest za fasadą pozornej normalności.
KWIECIEŃ
19.
„Kiedy kobiety były smokami" Kelly Barnhill -
ocena: 3 - Z kolei ta książka nie przypadła mi do gustu. Zupełnie nie zrozumiałam, co autorka chciała przekazać, przedstawiając masową transformację kobiet w smoki.
20.
„Legendy i latte" Travis Baldree -
ocena: 4 - Ta ciepła i sympatyczna opowieść opowiada historię orczycy, która postanawia otworzyć wymarzoną kawiarnię. To lekka fantastyka, którą miło się czyta.
21.
„Jutro, jutro i znów jutro" -
ocena: 4 - Mimo że tematyka gier komputerowych jest mi obca, książka przyciągnęła mnie swoją zgrabną warstwą obyczajową. Czytanie jej było przyjemne.
22.
„Park Jurajski" Michael Crichton -
ocena: 4 - Po tylu latach od premiery filmu, wreszcie przeczytałam tę książkę. Ciekawiło mnie, w jakim stopniu fabuła została sfabularyzowana. Byłam mile zaskoczona tym, jak dobrze się ją czytało.
23.
„Pani March" Virginia Feito -
ocena: 4 - Ta powieść była dla mnie trudna do oceny. Z jednej strony fabuła wydawała się leniwa, ale z drugiej strony postać pani March była intrygująca. Nie dostrzegłam w niej satyry społecznej, ale raczej dramat jednostki.
MAJ
24.
„Reina Roja. Czerwona Królowa” Juan Gomez-Jurado -
ocena: 4 - Międzynarodowy bestseller. Kryminał z najinteligentniejszą osobą na świecie w roli głównej. Mimo wielu pozytywnych opinii w sieci, uważam, że książka jest przyzwoita, ale wcale nie rewelacyjna i oryginalna. Trochę zmarnowany potencjał. Można przeczytać podczas urlopu.
25.
„Wylot” Olesia Ivchenko -
ocena: 4 - Dystopijna opowieść o wykluczeniu i walce o siebie z dobrze wykreowaną główną bohaterką.
26.
„Pokrzywa i Kość” T. Kingfisher -
ocena: 4 - Z lektury zapamiętałam nie samą historię, ale ciekawych bohaterów.
27.
„Miasto w chmurach” Anthony Doerr -
ocena:4 - O ile zostałam zawiedzona nagrodzonym Pulitzerem „Światłem, którego nie widać”, ta powieść zrobiła na mnie większe wrażenie. Czułam w niej miłość autora do książek.
28.
„Wojna biedaków” Éric Vuillard -
ocena: 4 - Krótka nowelka o fanatycznym kaznodziei, komunistycznym reformatorze i buntowniku Tomaszu Münzerze. Krótko, zwięźle i na temat.
29.
„Tak właśnie przegrywasz Wojnę Czasu” Amal El-Mohtar, Max Gladstone -
ocena: 4 - Pomimo, że nie jestem fanką SF, wciągnęła mnie rozwijająca się relacja między głównymi bohaterkami.
30.
„Cztery pory magii” Antologia -
ocena: 4 - Cztery opowiadania inspirowane czterema porami roku. Za najlepsze w zbiorze uważam opowiadania reprezentujące lato – „Żar i wicher” Magdy Kubasiewicz oraz jesień – „Listopadowe dzieci” Anety Jadowskiej. Wiosna, czyli „Cicha woda” Mileny Wójtowicz wypada przeciętnie. A najsłabsze jest opowiadanie zimowe, czyli „Jak długo trawi lew” Marty Kisiel.
CZERWIEC
31.
„Necrovet” Joanna W. Gajzler -
ocena: 4 - Lekkie i letnie czytadełko fantasy. Przyciąga uwagę okładką. Jedynie absurdalny i przesadzony wątek z okiem psuje nieco ogólny odbiór książki.
32.
„Dwie i pół duszy” Justyna Hankus -
ocena: 4,5 - Powieść kupiła mnie klimatem dusznej, mrocznej i dzikiej polskiej wsi.
33.
„Hamnet” Maggie O’Farrell -
ocena: 4 - Napisana ładnym stylem historia o relacjach rodzinnych i o radzeniu sobie ze stratą.
34.
„Młody Mungo” Douglas Stuart -
ocena: 4 - To jest powieść o życiu w patologicznej rodzinie. O alkoholizmie, przemocy, biedzie i braku akceptacji. Brutalna i szczera.
35.
„Nasze winy” Louise Kennedy -
ocena: 4 - Trudno było mi się rozeznać w tle historycznym powieści, ponieważ czasy IRA nie są mi dobrze znane. Wątek romansowy nie był porywający, ale mimo to książka jest dobrze napisana.
36.
„Pod szepczącymi drzwiami” TJ Klune -
ocena: 3,5 - Poprzednia książka autora zdecydowanie bardziej przypadła mi do gustu. W tej główną tematyką jest śmierć i żałoba. Moim zdaniem bohaterom za łatwo przychodzi pogodzenie się z tym, co nieuniknione. Zakończenie jest banalne i cukierkowe.
LIPIEC
37.
„Raj pierwszej miłości Fang Si-chi” Lin Yihan -
ocena: 4 - Jest to powieść o wykorzystaniu seksualnym nastolatek, praktycznie dzieci, przez nauczyciela. Trudna lektura ze względu na formę i treść.
38.
„Heaven” Mieko Kawakami -
ocena: 4 - Smutna historia o przemocy szkolnej i jej skutkach.
39.
”Przyjęcie” Natasha Brown -
ocena: 4 -Napisana w ciekawiej formie, treściwa minipowieść o rasizmie i płciowej dyskryminacji.
40.
„Żmijątko” Monika Maciewicz -
ocena: 4 - Trzeci i zarazem ostatni tom słowiańskiej serii o wiedmie Biwii. Autorka bardzo dobrze wykreowała dawny, magiczny świat.
41.
„Gniewa” Katarzyna Berenika Miszczuk -
ocena: 4 - Nie jest to książka pozbawiona wad, ale jest to również jedna z moich ulubionych serii "guilty pleasure".
SIERPEŃ
42.
„Tofa: Księżniczka Słowian” Grzegorz Gajek -
ocena: 4 - Z pewnością nie jest to powieść historyczna, a raczej fantazja autora o losach jednej mało znanej słowiańskiej księżniczki. Mimo to jest to zgrabnie napisane i szybko się czyta.
43.
„Cecylia” Annie Garthwaite -
ocena: 4 - Kolejne fabularyzowane dzieje historyczne, tym razem o czasach wojen Dwóch Róż. Czytało się dobrze i szybko.
44.
„Czerwona baśń” Wiktoria Korzeniewska -
ocena: 4 - Połączenie Czerwonego Kapturka z motywami słowiańskich wierzeń. Mroczna i klimatyczna baśń, ale autorce zabrakło nieco warsztatu.
45.
„Jeśli jutra ma nie być” Jen St. Jude -
ocena: 4 - Książka porusza m.in. trudny temat depresji. Jak na młodzieżówkę, jest to bardzo dobra powieść.
WRZESIEŃ
46.
„Cyberpunk: Bez przypadku” Rafał Kosik -
ocena: 4 - Nie znam gry, ale czytało mi się całkiem przyjemnie. Nie czułam się zagubiona w wykreowanym świecie.
47.,48.
„Inne światy”,
„Inne nieba” Antologie -
ocena: 3,5 i 4 - Z tych dwóch antologii zdecydowanie bardziej przypadły mi do gustu "Inne nieba". Były bardziej w moim klimacie. W "Innych światach" niektóre opowiadania przeczytałam pobieżnie.
[*].
„Dziedzictwo Orquidei Diviny” Zoraida Córdova - Odłożyłam po 100 stronach.
PAŹDZIERNIK
49.
„Cyrk nocy” Erin Morgenstern -
ocena: 4 Magiczna historia, która przyciąga baśniowym klimatem.
50.
„Bezgwiezdne Morze” Erin Morgenstern -
ocena: 4 - Dziwna książka. Nie do końca wiem, o czym czytałam, ale jednocześnie coś mnie w tym wciągało.
51.
„Wiedźmy” Emilia Hart -
ocena: 4 - Książka w jesiennym klimacie, ale po zasłyszanych opiniach spodziewałam się czegoś więcej.
LISTOPAD, GRUDZIEŃ
52., 53., 54.
Cykl „Pęknięta ziemia” N.K. Jemisin -
ocena: 4 -„Pęknięta Ziemia” to wyjątkowy cykl z pogranicza science fiction i fantasy, który wyróżnia się oryginalnym pomysłem, bogatym światem przedstawionym i wielowymiarowymi postaciami. Jemisin stworzyła świat, który jest jednocześnie piękny i brutalny, a jej bohaterowie są wiarygodni i interesujący. Jednak muszę dodać, że lektura tych książek wymaga dużej koncentracji i uwagi.
55.
„Wypieki defensywne” T. Kingfisher -
ocena: 4 - Sympatyczna bajka dla dzieci, ale i dla dorosłych, może być przyjemną lekturą, zwłaszcza na zimowy wieczór.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.