Teksty i komentarze

Teksty i komentarze z okresu:

Filmy, które oglądam - 2022 r.

Autor: Losice Dodany 22.02.2022 15:03

"Rewers" Borysa Lankosza - to również mój film z listy "Filmy, które lubię i polecam".

Zobacz całą dyskusję

Filmy, które oglądam - 2022 r.

Autor: fugare Dodany 22.02.2022 14:56

To piękny film ze smutną puentą. Taką smutną, jak to w życiu bywa, kiedy pasmo problemów i kłopotów wynikających z odruchu serca wcale nie kończy się szczęśliwie. No, ale żeby nie było tak smutno to jeszcze dwa niesmutne z mojej listy (chociaż przypuszczam, że też widziałaś) - "Rewers" Borysa Lankosza i "Statyści" Michała Kwiecińskiego.

Zobacz całą dyskusję

Filmy, które oglądam - 2022 r.

Autor: ilia Dodany 22.02.2022 14:42

Widziałam film "Joanna". Właśnie po nim zachwyciłam się Urszulą Grabowską. Jest to kameralny film dziejący się w czasie II wojny światowej. Samotna kobieta, której mąż, polski żołnierz walczy gdzieś, ratuje żydowskie dziecko; jest jeszcze mężczyzna, Niemiec. Skomplikowana sytuacja. A co do polecania filmów. To można polecać, bo wszystkiego nie widziałam, gdyż jest to po prostu niewykonalne :)

Zobacz całą dyskusję

Filmy, które oglądam - 2022 r.

Autor: fugare Dodany 22.02.2022 12:13

Zauważyłam Urszulę Grabowską wśród Twoich ulubionych aktorek. Chciałabym Ci polecić (o ile jeszcze go nie znasz) doskonały film Feliksa Falka pt. "Joanna", w którym zagrała główną (nagrodzoną zresztą) rolę. To, jak mi się wydaje, mało znany film, a naprawdę, moim zdaniem, warty obejrzenia, ale to ryzykowny krok, bo jak można polecać cokolwiek komuś, kto obejrzał tyle filmów. :)

Zobacz całą dyskusję

Filmy, które oglądam - 2022 r.

Autor: ilia Dodany 21.02.2022 15:59

Uwielbiam filmy. Gdybym miała powiedzieć co bardziej lubię - czytać książki, czy oglądać filmy - trudno byłoby mi dać odpowiedź. Przeczytałam ok. 3 tysięcy książek, filmów i seriali obejrzałam kilkadziesiąt tysięcy. Były okresy, że nic nie oglądałam przez długi czas, a były takie że widziałam kilka filmów dziennie, a właściwie wieczorem lub w nocy; robiłam też całodzienne maratony filmowe. Najpierw było kino, telewizja, kasety video, kablówko...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: janmamut Dodany 21.02.2022 12:54

W ramach usuwania naleciałości językowych: Dlaczego mówi się MENstruacja zamiast WOMENstruacja? Dlaczego stricte kobiecy rzeczownik został zmaskulinizowany?

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Losice Dodany 21.02.2022 10:25

Zgadzam się, że formy nieodmienne to zły pomysł (mój przykład był żartem). Ale jestem za tym, żeby wprowadzać żeńskie formy do określania wszystkich zawodów, w sytuacji kiedy mówimy o konkretnej osobie - np. "Anna Kowalska to młoda architektka, która zdobyła II nagrodę w ......". Powiem szczerze, że mam kłopot z rozwiązaniem problemu wypowiedzi dotyczących całej grupy zawodowej, typu - "architekt to zawód wymagający stałego śledzenia ....". W ...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: fugare Dodany 21.02.2022 10:02

Właśnie tak to rozumiem. To są najczęściej nazwy zawodów lub stanowisk. <Inżynier> czy <informatyk> to osoba o pewnym zakresie kompetencji, która może w związku z ich posiadaniem wykonywać określony zawód. Osoba - to jest właśnie równouprawnienie. Kobiety same je sobie wywalczyły, nie poprzez domaganie się używania dla siebie osobnych określeń, tylko przez swoją pracę, zdolności, umiejętności i upór. W związku z tym, nie w...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: asia_ Dodany 21.02.2022 08:59

Nie, "inżynier" nie podkreśla płci, bo możesz tak nazwać i mężczyznę, i kobietę. "Inżynierka" podkreśla nie dlatego, że jest rodzaju żeńskiego, tylko dlatego, że mężczyzny nikt tak nie nazwie. Określając się jako informatyk, nie mam poczucia, że "równam do mężczyzn", bo jest dla mnie oczywiste, że informatykiem może być równie dobrze kobieta, jak mężczyzna. To tylko nazwa zawodu. Komputer też jest rodzaju męskiego i nic szczególnego z tego nie...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 21.02.2022 07:48

Nie, nie jest "wsadzaniem kija" – może niejasno się wyraziłem: chodzi o słowa z owej hermetycznej korpomowy, które przeniknęły już poza środowisko (jak gwara knajacka w ustach uczniów). I niektóre są dość potrzebne, ale wiele to zachwaszczanie języka – oczywiście mechanizm jest inny, ale tu na korzyść korpomowy. Przykład z płaskoziemstwem całkowicie chybiony – zarówno w kontekście zdrowego rozsądku (to nie to samo, co "chłopski rozum"), jak i...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Raptusiewicz Dodany 21.02.2022 06:41

Ale sęk w tym, że to nie są różne stanowiska, a forma męska tylko pozornie reprezentuje obie płcie, bo różne badania pokazują, że niestety konotuje raczej mężczyzn. W ogóle nasza kultura sugeruje, że kobiety i mężczyźni to dwie odrębne kategorie, co w końcu też jest konstruktem tylko. Ale czy pozbycie się wyrazów typu: matka i ojciec, brat i siostra, nauczyciel i nauczycielka to dobry pomysł na równość - według mnie, nie. Szczególnie, że język...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Marylek Dodany 20.02.2022 23:36

To jest właśnie typowe wsadzanie kija w mrowisko! W korpo niechże sobie pracownicy mówią, jak chcą. Każdy język branżowy bądź specjalistyczny jest dziwny i hermetyczny dla osób z zewnątrz. Dlaczego w korpo ma być inaczej? Bo więcej da się z tego języka zrozumieć, niż z języka fizyków teoretycznych czy marynarzy? I to nam się wydaje śmieszne? A osłuchanie się jest faktem. Mnie, podobnie jak Niedźwiedziowi, kilka lat temu żołnierka czy psyc...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Losice Dodany 20.02.2022 22:10

Pozornie Twój punkt widzenia może się wydawać słuszny, a argumentacja rzeczowa. Ale podążając Twoim tokiem myślenia - ... ja jestem inżynierem i oczywiście od "zawsze" każdy tak okresla mój zawód .... no ale, ja podobnie jak Ty, nie życzę sobie aby na każdym kroku podkreślać moją płeć, dlaczego jestem dyskryminowany w stosunku do kobiet, które mają taki sam zawód i wykształcenie, a ich płci się nie podkreśla - chciałbym aby moja płeć była ukr...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: margines Dodany 20.02.2022 18:51

(Sorry, że piszę to pod twoim komentarzem, ale szczerze to mam dosyć użerania się z kilkoma osobami. Nota bene to tych, których ten mój komentarz dotyczy). >>> „Ustawa, agitka” - jak widać wyżej - tymi, które najbardziej „plują się” są osoby, których to… nijak! nie dotyczy! Bo - uwaga! - są mężczyznami! Wg mnie jak kobiety (jak widać to też niektóre) chcą feminatywów to ich prawem jest, by takie rzeczy istniały. Żadnego męż...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: asia_ Dodany 20.02.2022 17:51

Dorzucę mój punkt widzenia. Jestem naukowcem i informatykiem - dokładnie takim samym, jak moi koledzy mężczyźni. Nie życzę sobie, żeby na każdym kroku podkreślać moją płeć, która w życiu zawodowym nie powinna mieć żadnego znaczenia. Jeśli jakaś koleżanka chce, żeby nazywać ją naukowczynią - proszę bardzo. Jeśli mnie ktoś nazwie od czasu do czasu informatyczką, jakoś to zniosę, choć nie lubię. Natomiast absolutnie nie toleruję coraz powszechniejsz...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Raptusiewicz Dodany 20.02.2022 15:17

To, że seksizm jest często niewidoczny, to żadna nowość. Właśnie po to są jego analizy, żeby te mechanizmy uwidocznić. Widzę, że strasznie lubisz słowo ideologia, ale czy zdajesz sobie sprawę, że używanie zwrotów typu "pani profesor" też jest ideologiczne? Tyle że ideologię trudniej zauważyć, jeśli się do niej przywykło.

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 20.02.2022 14:37

Nie, dla nikogo wcześniej NIE BYŁY "seksistowskie" słowa "matematyk" na kobietę zajmującą się matematyką, jak i wszelkie dalsze. I szczerze – nadal nie są. To jest ideologiczny bełkot: uważać, że zwracając się np. "pani profesor" do kobiety-profesora postępuję seksistowsko :D

Zobacz całą dyskusję

Początki telewizji a literatura piękna

Autor: Krzysztof Dodany 20.02.2022 14:08

170222 Psie pazury Telewizor pojawił się w domu w połowie lat sześćdziesiątych jako jeden z pierwszych na naszej ulicy. Był wtedy urządzeniem tak nowym i pociągającym, że sąsiedzi przychodzili ze stołeczkami na wiadomości lub film. Do dzisiaj pamiętam ojca kręcącego anteną, żeby chociaż trochę zmniejszyć śnieżenie obrazu. Pamiętam też reagowanie starszych ludzi: bywało, że ostrzegali bohaterów oglądanego filmu przed niebezpieczeństwem lub udz...

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Raptusiewicz Dodany 20.02.2022 12:22

Jaka ustawa, jaka agitka?! Tłumaczenie, że wybór pewnych słów w języku może mieć dyskryminacyjne, w tym przypadku seksistowskie, podłoże, to nie jest żadna agitka. Nie wiem, na czym według ciebie polega uzus, ale tak się składa, że na używaniu słów, co niektórzy właśnie robią. Z wyboru. A agitka to jest raczej przeciw temu używaniu.

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 20.02.2022 12:14

Ja "mansplaininguję" (czy tam co), a Ty co robisz, nie rozumiejąc nadal, że pewne słowa słusznie mają swoje odpowiedniki "żeńskie", a pewne wcale ich nie potrzebują? I być może okaże się, że uzus jednak wprowadzi pewne słowa dla mnie kuriozalne, ale niech to zrobi uzus, a nie ustawa czy ideologiczna agitka "bo należy wprowadzić i stosować dany zestaw słów".

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Raptusiewicz Dodany 20.02.2022 12:05

Aha, więc jest jednak różnica między formami i ich rodzajem gramatycznym, takimi jak "osoba", a nazwami zawodów? Więc czemu je zrównujesz? Naprawdę, proszę, przestań wypowiadać się na temat, w którym się nie specjalizujesz, bo piszesz bez sensu. Mansplaining kontynuowany.

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 20.02.2022 11:54

Matematyk – osoba zajmująca się matematyką. Jestem TĄ osobą, która studiowała matematykę. Matematyczka to kobieta-matematyk. Jesteś filolożką i nie rozumiesz różnicy między słowem "osoba" a "matematyk/matematyczka"? Zaraz znowu będę oskarżony o wytłusamczanie :D

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Raptusiewicz Dodany 20.02.2022 11:50

A jakie to ma znaczenie? Wydaje ci się, że "matematyk" nie pochodzi od niczego?

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 20.02.2022 11:48

Wiele słów z tzw. korpomowy także nam się już osłuchało – czy jest to ok czy może jednak jakiś opór i zdrowy rozsądek by się przydał?

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 20.02.2022 11:47

"Osoba" jest słowem pochodnym od jakiegoś? Hmm…

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: Raptusiewicz Dodany 20.02.2022 08:15

Czyli nie przeszkadzałoby ci bycie tą matematyczką?

Zobacz całą dyskusję

Chcę być Waszą gościnią! Subiektywne i niemodne spojrzenie na feminatywy

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 19.02.2022 20:01

To jest po prostu redundantne wykręcanie języka – jako TEN mężczyzna jestem TĄ osobą i niepotrzebna mi nowa, męskoosobowa forma.

Zobacz całą dyskusję

PRZECZYTANE 2022 - 47 książek

Autor: margines Dodany 19.02.2022 19:11

Tak się domyśliłem:), ale dzięki wielkie za odpowiedź.

Zobacz całą dyskusję

PRZECZYTANE 2022 - 47 książek

Autor: Małgorzata_ Dodany 19.02.2022 18:26

To e-book wydany przez SQN specjalnie na 30. Finał WOŚP. Tu znajdziesz więcej szczegółów https://szepty-wosp.wsqn.pl/ . Jakby co, to chętnie podzielę się plikiem ;)

Zobacz całą dyskusję
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: