Obawiam się, że 52 książki w 52 tygodnie to w moim przypadku nierealne, ale zobaczymy, może uda się chociaż trzydzieści osiem osiągnąć - trzydzieści osiem z okazji moich trzydziestych ósmych urodzin w tym roku.
Styczeń
1.
ABC zbrodni Agathy Christie: Sekrety z archiwum pisarki (
Curran John)
Z tą książką w ręce rozpoczęłam Nowy Rok :-)
Luty
2.
Dom i jego głowa (
Compton-Burnett Ivy)
Jedna z najbardziej nietuzinkowych książek, jakie czytałam. Począwszy od formy: napisana w zasadzie tylko dialogami, które początkowo wydają się jakąś dziwną stylizacją (kto mówi niemal aforyzmami?) po to by strona po stronie odkryć drugie dno: bohaterowie w książce mówią, to co mówią, mówią to co myślą, a nawet czasem jedno mówią, a myślą coś zupełnie innego. Po drugie, sama fabuła: takiego nagromadzenia oczywistej dwulicowości i fałszu ukrytego starannie za fasadą już dawno nie widziałam. Nie jest to jedyna pozycja, która krytykuje pewien sposób życia społeczeństwa i wartości nim rządzących, ale z uwagi na sposób, w jaki Ivy Compton-Burnett to zrobiła - jest to książka wyjątkowa.
3.
Kostium Arlekina: Przygody śledczego Iwana Dmitriewicza Putilina (
Józefowicz Leonid)
Kryminalną Rosję carską znam już od lat, ale tylko z książek Borysa Akunina. Tym razem sięgnęłam po coś zupełnie innego - zbeletryzowaną opowieść o człowieku, który istniał naprawdę - i rzeczywiście jego udziałem była kariera od nikogo do naczelnika policji kryminalnej w Petersburgu. Cieszę się już na kolejne dwie części.
4.
Na ustach grzechu (
Samozwaniec Magdalena (właśc. Kossak Magdalena))
Czytam sobie w wolnym czasie dla czystej przyjemności. Któraś już powtórka, ale za każdym razem dostaję ataków niepohamowanego śmiechu.
5.
Pani Bovary (
Flaubert Gustave (Flaubert Gustaw))
Zaczynam dopiero - do tej pory pani Bovary nie czytałam, czas to nadrobić. Czytam nowe wydanie w tłumaczeniu Ryszarda Engelkinga: książka plus komentarz oparty na m.in. notatkach autora to czysta radość.
Marzec
6.
Kurtyna (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Czytana po raz kolejny, ale po wieloletniej przerwie (tu jednak trudno zapomnieć zakończenie), w duecie z I. Sundermann, "Irre klar und doch klar geirrt: Strategien der Irreführung im Golden-Age-Detektivroman am Beispiel von Agatha Christies 'Curtain'"
Czyli innymi słowy szczegółowa analiza sposobów wyprowadzania czytelnika w pole przez autorów kryminałów na podstawie "Kurtyny" Agaty Christie.
7.
Morderstwo w Boże Narodzenie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
Kolejna powtórka po latach, ale nie pamiętałam zakończenia. Udało mi się prawidłowo wytypować mordercę, możliwy motyw i czas/ogólne okoliczności popełnienia zbrodni, ale szczegóły mnie przerosły. Sposób popełnienia zbrodni jest nieco... akrobatyczny :). Herkules Poirot jak zwykle nie do pokonania.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.