Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
Aby zalogować się należy podać login.
Aby zalogować się należy podać hasło.
Biedne istoty - 4,5 Trzecia lokatorka - 3,5 Przydaj się: Siedem zasad lepszego życia - 4,5 Moje życie z Simoną Kossak - 4,5 Podróż sentymentalna przez Francję i Włochy - 4,5 Tajemne życie seksualne kobiet w średniowieczu - 3,5 Jeden dzień w starożytnym Rzymie: Życie powszednie, sekrety, ciekawostki - 5 Ścieżki chwały - 5 Listy do domu - powtórka, zmiana oceny z 6 na 5,5 Jej mąż: Ted Hughes i Sylvia Plath - powtórka, ocen...
Taka trochę na wyrywki - mam wrażenie, że niekompletna - zaczyna się w sumie, gdy Nienacki idzie na studia. Mocno subiektywna. I naprawdę kiepsko napisana. Nie warto tego czytać. :)
Pierwsze, drugie... zapnij mi obuwie - 4,5 Celebryci z tamtych lat: Prywatne życie wielkich gwiazd PRL-u - 4 Niełatwo mnie zabić: Opowieść o Joannie Chmielewskiej - 4 Nienacki: Skandalista od Pana Samochodzika - 3 George Sand - Fryderyk Chopin: Bieguny miłości - 3 Nie dokończony portret - 4 Piąty kier - 4 Karaibska tajemnica - 4,5 Duma i uprzedzenie - powtórka, ocena bez zmian - 6
Pamiętniki - 4 Elizabeth: Powieść o życiu Elizabeth Barrett-Browning - 4,5 Tak sobie myślę...: Dziennik czasu choroby - 4 Kufer Kasyldy czyli Wspomnienia z lat dziewczęcych: Wybór z pamiętników XVIII-XIX w. -4 Adam Bede - 5
Listy miłosne i nie - 3,5 Prawdziwie, do szaleństwa: Dzienniki - 4,5 Geniusz i bogini - 3,5 Wartka śmierć - 5,5 Niedziela na wsi - 3,5 The Beatles: Jedyna autoryzowana biografia - 4,5
Emily Brontë: Królestwo na wrzosowisku - 4,5 Chłopki: Opowieść o naszych babkach - 5 Katedra w Barcelonie - 4 C. S. Lewis: Chłopiec, który spisał dzieje Narnii - 4,5 Akwarium - 5
Igła - 5 Dlaczego nie Evans? - 4 Zapiski młodego lekarza - 5 Kamień Księżycowy - 3,5 Kalibabka: Historia największego uwodziciela PRL - 3,5 Znachor - powtórka, zmiana oceny z 4,5 na 5 Profesor Wilczur - 4 Queen Meryl - 3,5
Sen o Troi: Opowieść o życiu Schliemanna - 4,5 Ja: Pierwsza i jedyna autobiografia Eltona Johna - 5
Dla mnie tak, niestety, jak sobie zestawię z "Dumą i uprzedzeniem", to uu...
Upiór opery - 3 Zamknięte drzwi - 5 Niepewna godzina - 4 Perswazje - 3,5 Gustaw i ja - 4 Wspomnienia z niepamięci - 4,5
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały - jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły - 5 Próba niewinności - 4 Love, Pamela: Autobiografia - 3 Abominacja - 5 Zadziwienie - 4 Krótko i szczęśliwie: Historie późnych miłości - 4
Morderstwo nie jest takie proste: Agatha Christie: Między kryminałem a true crime - 4,5 Elżbieta i Małgorzata: Prywatny świat sióstr Windsor - 4,5 Sztuka życia: Bez ściemy - 5 Olimp: Tom 1 - 5
Milczące bliźniaczki - 3,5 Poza światem Puchatka: Wybór ze wspomnień - 4 J.R.R. Tolkien: Wizjoner i marzyciel - 5 My Policeman - 3 Colette: Biografia - 4 Szału nie ma, jest rak - 5 Czekam na Was, ale się nie spieszcie: Ks. Kaczkowski we wspomnieniach rodziny i przyjaciół - 5
Serce jak smoła - 5,5 Zabierz mnie do domu - 4 Legendarne kradzieże: Na tropie największych złodziei w historii świata - 5 Lustro i światło - 5
Ilion - 6 Pamiętnik księgarza - 3,5 Z kim tak ci będzie źle jak ze mną?: Historia Kaliny Jędrusik i Stanisława Dygata - 4 Parweniusz z rodowodem: Biografia Tadeusza Dołęgi-Mostowicza - 4 Trzy tłumaczki - 4 Noc w bibliotece - 5
Euforia: Powieść o Sylvii Plath -5 Cyrkówka Marianna - 4,5
Dziewczyna z poczty - 5 Pianistka: Clara Schumann i muzyka miłości - 4 Medicus - 5 Świąteczny dyżur - 4 Mały Wielki Człowiek - 5 Szklane ptaki: Opowieść o miłościach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - 5 Siedem wieków śmierci: Podróż przez życie - 5
Spodziewałam się czegoś głębszego, lepiej napisanego - nie pomogło też porównanie do Sylvii Plath (okropny chwyt marketingowy, na który się sama nabrałam). Denerwująca nijaka bohaterka. Brr.
Noc i ciemność - 3 Autobiografia - 4 Lincoln w Bardo - 4,5 Czerń kruka - 3,5 Smutek i rozkosz - 3,5 Zbrodnia na festynie - 4
"Zielone światła" trafnie określiłaś, właśnie tak to jest z tą książką. generalnie - gdybym jej nie przeczytała - niewiele bym straciła. Liczyłam też na więcej filmowych ciekawostek. A Samozwaniec - jak to się czyta i jak ona opisuje świat, którego już dawno nie ma. Połyka się to jak cukierki.:)
popieram - jest nieczytelna. Ciężko się po niej poruszać, dlatego oceniam już tylko przeczytane książki.
Zielone światła: Wspomnienia - 4 Maria i Magdalena - 5 Prawdziwe fałszerstwa: Kilka niesamowitych historii o podrabianiu - 4 Wygasłe namiętności - 5 Ostatni pojedynek: Zbrodnia, skandal i sąd boży w średniowiecznej Francji - 5 Miłość i śmierć Krzysztofa Kamila - 4
Villette - 4 Zielone światła: Wspomnienia - 4
Zniknięcie Pani Christie - 4 Czytanie wzbronione - 4,5 Co mówią kości: Mroczne tajemnice zbrodni - 4,5 Co mówią zwłoki: Opowieści antropologa sądowego - 4 Trzynaście zagadek - 4
Amok [opowiadania] - 4,5 Godzina zero - 5 Opowieść wtajemniczonego - 5 Lato, gdy mama miała zielone oczy - 4
Kieszeń pełna żyta - 4,5 Z niejednej półki: Wywiady - 4,5 Mężczyzna w brązowym garniturze - 4 Wąski pas lądu - 5
No właśnie - inaczej patrzymy ze swojej perspektywy, kiedy nas to dotyka - prawda? Elżbieta Czyżewska była bardzo pogubionym i skomplikowanym człowiekiem. Ale też wrażliwym, dobrym i pomocnym - co potwierdzało wielu Polaków, których gościła i którym pomagała mieszkając w Stanach. Po wielu latach Meryl Streep, gdy była już uznaną aktorką, mówiła o niej, że to była największa aktorka, jaką znała.
Ale obie się przyjaźniły przed wyjazdem Czyżewskiej do Stanów.
To książka o Elżbiecie Czyżewskiej - za co ta ostatnia się [przestała do Osieckiej odzywać. Wcześniej wieloletnie przyjaciółki.
Pora przypływu - 4,5 Nasz biedny Fiedia: Kobiety i Dostojewski - 4 Ekstaza: Lata 90., początek - 5 Kowalska: Ta od Dąbrowskiej - 4
Diuna - 5 Morderstwo na polu golfowym - 4 Panna Austen - 3,5 Strasznie głośno, niesamowicie blisko - 4,5
Za blisko słońca: Opowieść o pożegnaniu z Afryką -3,5 Barabasz - 3,5 Dom z dwiema wieżami - 5 Roseanna - 4 Mężczyzna, który rozpłynął się w powietrzu - 3,5 Kroniki Jakuba Wędrowycza - 4 Testamenty - 5
A właściwie: "Obiecująca. Młoda. Kobieta."
"Obiecująca młoda kobieta". https://www.filmweb.pl/film/Obiecuj%C4%85ca.+M%C5%82oda.+Kobieta.-2020-835486
Maria Stuart - 6 Wojna światów - 3,5
Z Wiednia do Wersalu - 4 W Wersalu i Petit Trianon - 4 Z pałacu na szafot - 4
Wielka Czwórka - 3,5 Homo Faber: Relacja - 3,5 Tajemniczy pan Quin - 3,5 Maria Antonina - 5,5
Dziękuję za polecenia.:) z książeczek z dziurką już wyrośliśmy, "Gąsiennica" była, a jakże.:)
Szymborska: Znaki szczególne - 4,5 Elka: Wspomnienia o Elżbiecie Czyżewskiej - 5 Zatrute pióro - 4 Król darknetu: Polowanie na genialnego cyberprzestępcę - 5 Henryk Sienkiewicz: Dandys i celebryta - 5
Cykl o "Emilce" równie dobry-;).
Gambit królowej - 5 Wady snu - 4 Hotel "Bertram" - 3,5 Galeria potworów - 4 Elżbieta II: O czym nie mówi królowa? - 4 Potargana w miłości: O Agnieszce Osieckiej - 5 Osiecka: Tego o mnie nie wiecie - 4,5 Listy na wyczerpanym papierze - 4
Dzikie brzoskwinie: Antologia poetek amerykańskich - 4,5 Shirley - 3 Czytadła: Gawędy o lekturach - 4 Czytadła: Gawędy o lekturach - 4,5
Niespokojna krew - 4,5 Tajemnica Wawrzynów - 3 Durrellowie z Korfu - 4
1000 arcydzieł
Stryj Silas - 3,5 N czy M? - 4,5 Dom nad kanałem - 4 Żywot Modrzejewskiej - 4,5
Zawsze są to udana spotkania, są mniej lub bardziej świetne. Bradbury umie poruszyć, to wielki pisarz.
Poziom trzyma, bo to Bradbury (kocham Cię, Rayu Bradbury), jednak "Jakiś potwór.." podobał się mniej niż "Słoneczne wino", chociaż i tak był świetny. Może to też wynikać z moich osobistych upodobań-;)
Green Town - 5 Kwestia ceny - 4 Tajemniczy przeciwnik - 4 Śledztwo na cztery ręce - 4 Złoty gościniec - 4
Płotka - 4 Brzemię - 3,5 Vera - 4 Chleb olbrzyma - 3,5 Córka jest córką - 3,5 Cytrynowy stolik - 4
Są napisy.:) Dzięki za informację, mam dużą ochotę to zobaczyć.
Gratuluję recenzji tej wspaniałej i ważnej książki! Zachęcam do przeczytania biografii samej Mary i jej równie niezwykłej mamy.:) Buntowniczki: Niezwykłe życie Mary Wollstonecraft i jej córki Mary Shelley
Czy te spektakle są tłumaczone czy naprawdę są live i lecą po angielsku?
Krwawe Igrzyska - 3,5 Kurtyna - 5 Pokaż mi swoją bibliotekę - 4,5 Podróże z moją ciotką - 4,5 A. B. C. - 5 Historynka - 4,5
Dzieła (prawie) wszystkie - 5,5 Karty na stół - 4 Profesor - 3,5
Nie mogła być inna, to piękna książka, wspaniała, jedna z ulubionych! Ale z Wrocławia nie jesteś, co by pożyczyć resztę? -;)
Już mam od kilku lat swoją. -;)
Słówka - 4,5 Tabletki z krzyżykiem: Pierwsza pomoc w lękach związanych z Bogiem, końcem świata, czyśćcem i duchami - 4 Detektywi w służbie miłości - 3,5 Maryla z Zielonego Wzgórza - 4,5 Winnetou - 4
Babcia ma gust.-;)
Clea - 4,5 Bobas lubi wybór: Twoje dziecko pokocha dobre jedzenie - 5 Fałszerz w złotych ramach - 4
Książka ma dwie części - wydane osobno najwidoczniej, przynajmniej ja takie miałam - i ja pisałam o tej drugiej części. Niestety, w biblionetce wprowadzona jest to jako jedna pozycja.
Też podchodziłam długo, bo najpierw czytałam - a raczej próbowałam- czytać "Kwintet awinioński", w którym się poplątałam i dlatego "Kwartet" długo czekał na swoją kolej. Niepotrzebnie - bo jest pięknie napisana książka - obecnie to się już rzadko zdarza - taka elegancja i kultura w pisaniu. I nawet do tych "wersji" się nie ma co zrażać, to nie jest tak, jak myślisz.:) To tylko elementy tej samej układanki, części tej samej całości. Tak naprawdę n...
Ziemia tragiczna - 4 Justyna - 5 Balthazar - 5 Mountolive - 5
Do wyboru się załapali tylko ci pisarze, którzy grzecznie służyli Polsce Ludowej i też w takim duchu jest napisana ta ramotka - co jest smutne i momentami nawet zabawne. A pomijając to - literatura to żadna, podle napisane.
Modigliani - 5 Droga - 5,5 Śladami pisarzy - 2,5 Opactwo Northanger - 4
Listy niezapomniane: Korespondencja godna szerszego grona odbiorców: Tom 2 - 5 Ciało nie kłamie - 4
Atlas chmur - 4,5 Opowieści ze Złotego Brzegu - 3 Niedokończone opowieści - 4 Harfa i cień - 5
Gorące podziękowania dla Mikołaja z Krakowa za Ludzie stamtąd. Mam nadzieję, że nadchodzące święta będą dla Ciebie szczęśliwe i spokojne, obowiązkowo w fotelu z i kotem!
Dziennik Samuela Pepysa - 5,5
Taniec ze smokami: Część II - 4,5 Adwokat Diabła - 4 Entliczek pentliczek - 4 Morderstwo na plebanii - 6 Raj - 4 Hypatia z Aleksandrii - 4 Vanessa i Virginia - 4,5 Sekret - 3 Listy i pamiętniki - 4
Nawałnica mieczy: Krew i złoto - 5,5 Uczta dla wron: Cienie śmierci - 4,5 Uczta dla wron: Sieć spisków - 4,5 Zwierciadło pęka w odłamków stos - 4 Chwile istnienia: Eseje autobiograficzne - 5
Kossakowie: Biały mazur - 4 Gra o tron - 5,5 Starcie królów - 5,5 80-te: Jak naprawdę żyliśmy w ostatniej dekadzie PRL - 4 4.50 z Paddington - 4 Nawałnica mieczy: Stal i śnieg - 5
Pani McGinty nie żyje - 5 Narzeczona księcia - 5,5 Ciąża: Pytania i odpowiedzi: Wszystko, co powinniście wiedzieć trymestr po trymestrze - 4 Droga do wyzwolenia: Scjentologia, Hollywood i pułapki wiary - 5,5 Nic takiego; Złe wieści; Jakaś nadzieja - 4 Ciemno, prawie noc - 4 Robin: Biografia Robina Williamsa - 4,5
Podbijam - a w operze?
Nie wiem, czy to kwestia słabszego wzroku - ale ja noszę okulary i - dosłownie - po chwili tak bolą mnie oczy i głowa, że nie jestem w stanie przeglądać serwisu...
Ponieważ nie będę się powtarzać (po 5 minutach zwyczajnie rozbolały mnie oczy :(), to pytanie - czy będzie możliwość wyboru i opcji starej, niebieskiej, skórki?
Znaczy przez dziurkę.:P
Co tu dużo mówić - nudne to jak flaki z olejem. Można przeczytać na zasadzie ciekawostki, trochę podglądania od dziurkę od klucza - ale też nieobiektywne to, że hej! Austen dobra, może za mało w niej samej Austen, ale tło społeczno-obyczajowe pierwsza klasa.
Koniec Wieczności - 3,5 W oczekiwaniu na dziecko: Poradnik dla przyszłych matek i ojców - 5 Buntowniczki: Niezwykłe życie Mary Wollstonecraft i jej córki Mary Shelley - 6 Lukrecja Floriani - 3 Najbliżsi krewni: Jak szympansy uświadomiły mi, kim jesteśmy - 5,5 Jane Austen w domu - 5
A ja właśnie teraz "Wołanie" mam w planach.:)
Jak to się mówi: człowiek się uczy całe życie.:) Nie wiedziałam, że ma to takie znaczenie.:) Wstyd, ale trudno. A książka przyjęcie miała średnie - głównie ze względu na płeć autorki. Bo niektórzy uważali, że autorem był Shelley.
No jak to, a nie jest?! Książka była dosyć popularna już za życia autorki. Potem przyczyniły się do tego ekranizacje, chociaż niewiele miały wspólnego z książką. To klasyk przecież. Nieśmiertelny, jak "Imię róży".:)
Obszerna, barwna, wspaniała biografia dwóch niekonwencjonalnych kobiet - matki i córki. Mary Wolstoncraft napisała jedną z pierwszych feministycznych książek - "Wołanie o prawa kobiety", a jej córka, Mary Shelley, w wieku niespełna dwudziestu lat - osławionego "Frankensteina". Obie były niezależne, zarabiały na siebie, obie żyły w niekonwencjonalnych związkach. Żyły na przekór, w zgodzie ze sobą, w opozycji do reszty. Ich historie wzajemnie się p...
Buntowniczki: Niezwykłe życie Mary Wollstonecraft i jej córki Mary Shelley - i jest szóstka!
Ja się tylko odniosłam do powyższych wypowiedzi o krzywdzeniu dzieci przez księży. :) Tak, też mnie zasmuca dyskusja o dzieciach i księżach zamiast trzymania się tematu.
To samo, co księża - czyli nic.:) Bo widzę, że trzeba dopowiedzieć.
A grupy, które nawołują do tolerancji (i to tak szeroko pojętej, że czasem nie wiadomo, gdzie są jakiekolwiek granice) - jednocześnie tak mało jej w sobie mają. Są zorientowani tylko na siebie. Jest OK, żeby wyjść na kolorowo - wieszakowe protesty. Modny prezydent pewnego miasta chce zabijać dzieci, a potem w mediach pokazuje, że też założył skarpetki nie do pary (z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa). Przecież nie każdy homoseksualista to pe...
Cieszę się, że to napisałeś i podpisuję się pod tym.
Ślepy zabójca - 5 Terror - 6 Służące do wszystkiego - 5,5 Korzenie - 5,5
Niby - jak sugeruje tytuł - ma być to opowieść o poetce i sławnym pisarzu - a wychodzi raczej zbiór anegdot o pisarzach na emigracji - przetykane to przemyśleniami tym bardziej nie związanymi z opowieścią. Niby ma być ambitnie, a jakoś naiwnie. Osieckiej tam nie ma, jest tylko Gretkowska.
Poetka i książę - 3,5 Koronkowa robota: Sprawa Gorgonowej - 5 Jezus z Nazarethu - 5 Genialna przyjaciółka - 4 Szczygieł - 5 Agonia: Lekarze i pacjenci w stanie krytycznym - 4,5 Wiktoria, żona Alberta - 4 Historia Lisey - 4
To prawda, ale równie dobre postacie dorosłych mamy we wcześniejszych wspomnianych Aniach i Emilkach - a na pewno bardziej rozbudowane. W "Janie" ledwo to zarysowane, bo i książka krótka.
Ja wiem, że to specyficzna literatura, ale jak daleko jej do Emilki czy Ani!
Koniec dzieciństwa - 4,5 Pierwszy w Rzymie - 5 (sprzedam wszystkie części) Ulverton - 5 Janka z Latarniowego Wzgórza - 3,5 Królowa Elżbieta i hrabia Essex: Historia tragiczna - 4 Elżbieta Wielka - 4 Wilk: Szlaki życia Jacka Londona - 4,5 Żeglarz na koniu - 4
Czasomierze - 4 Romy i Alain: Szalona miłość - 4 Rozmowa w "Katedrze" - 5,5 Cylinder van Troffa - 4 Dodaj do znajomych - 4 Zabójcza biel - 5 Na wschód od Edenu - 5,5
Nie mogę się zalogować. To raz (jak mawiał Smok Zygmunta). A dwa - spojrzałam na nową stronę - wzrok się rozbiegł...lepsze jest wrogiem nowego.
Oskar Wilde i Bosie: Fatalna namiętność - 4,5 Uśpione morderstwo - 4 O czym myślą koty: Kocie sekrety oczami naukowców - 5 Profil mordercy: Prawdziwa historia jednego z najsłynniejszych profilerów - 4,5 Oryks i Derkacz - 5,5 Rok potopu - 5 MaddAddam - 5 Ciała i dusze - 5
Chyba jest problem z pw, nie pojawia się informacja, że jest nowa wiadomość (ja tak miałam kilka dni temu).
O Jezu - nie czytajcie tego - skuszona opisem fabuły sięgnęłam po ten wynalazek. Gdyby to chociaż było dobre czytadło - bo większych pretensji nie miałam - ale to jest po prostu źle napisane. I te irytujące krótkie zdania! Przelękłam się, że musiałabym się męczyć tyle tomów - i zarzuciłam w cholerę.:)
Dobry omen - 5,5 Co do grosza - 4,5 Marley i ja: Życie, miłość i najgorszy pies świata - 5 Toulouse-Lautrec: Biografia - 5,5 Dziewczyny z Wołynia - 4,5 Najdłuższa podróż do domu: Wspomnienia - 5 SzatAnioł: Powikłane życie Juliusza Słowackiego - 2,5 Jak pisać: Pamiętnik rzemieślnika - 5 Doktorzy - 5,5 Doktor Jekyll i pan Hyde - 5
Jedwabnik - 4,5 Jacyś złośliwi bogowie zakpili z nas okrutnie: Korespondencja 1955-1996 - 4,5 Amerykańscy bogowie - 5 Był dom...: Wspomnienia - 4,5 Przeklęta bariera - 3 Koniec i początek - 5,5 Żniwa zła - 5,5 Bajki [Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek] - 5,5 Czarnoksiężnik z Archipelagu - 5 Grobowce Atuanu - 4 Książka poniekąd kucharska - 5 Będzie bolało: Sekretny dziennik młodego lekarza - 5,5...
Użytkownicy polecają:
Dodany: 20.01.2024 09:11
Autor: zielkowiak
Humboldt – to dopiero był gość! Gdyby zaproponował mi udział w jednej ze swoich wypraw, rzuciłabym wszystko i pojechała. To temu człowiekowi zawdzi (...)
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 14.04.2024 21:41
„Srebrzysko” określa autor w podtytule „powieścią dla dorosłych”. Jak dorosłym trzeba być, żeby wyrzec się buntu, zdecydować się nadstawić przysłowiow (...)
Dodany: 02.04.2024 21:51
Autor: fugare
Fantastyka naukowa to nie był nigdy mój ulubiony gatunek literacki, filmowy zresztą też nie, ale bardzo dobrze przechowałam, a nawet pielęgnuję pewne (...)
Dodany: 23.03.2024 09:19
Autor: Meszuge
Ze względu na ogromną liczbę przypisów i cytowanych materiałów źródłowych jest to najprawdopodobniej najbardziej rzetelna biografia Feliksa Dzierżyńsk (...)
Dodany: 09.03.2024 20:02
Autor: jolietjakeblues
Jesteśmy pokoleniem poszukiwaczy, my, obecni pięćdziesięciolatkowie, z których wielu miało to szczęście, że dzięki odwadze, inteligencji, talentowi sw (...)
Dodany: 03.03.2024 09:31
Breece D'J Pancake, a właściwie Breece Dexter John Pancake (pancake – naleśnik; dziwaczny zapis imienia był wynikiem błędu w The Atlantic Monthly, gdz (...)