Komentarze użytkownika LouriOpiekun BiblioNETki

Lektury o woke

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 18.04.2024 08:20

Obecnie zdaje się to dotykać osób głównie wewnątrz pewnej bańki czy grupy (np. postępowa lewica) – jak choćby próby cancellowania lub stawiania do pionu (a nawet imputowania wolt światopoglądowych) osób dotychczas będącymi tuzami owej strony: Dawkins Richard, Rowling Joanne (pseud. Rowling J. K., Skamander Newt, Whisp Kennilworthy, Galbraith Robert). Warto się o tym więcej dowiadywać, aby nie skończyć z ręką w nocniku…

Zobacz całą dyskusję

Lektury o woke

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 17.04.2024 12:32

Czytałem 7., na półce mam 4. i 6., w schowku 1., 3., 9.

Zobacz całą dyskusję

BiblioNETkowa książka kwietnia: zgłoś propozycje!

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 16.04.2024 14:55

1. Ostatni Władca Pierścienia: Wojna o pierścień oczami Saurona mam nadzieję, że się kwalifikuje, otagowana jest jak należy – lecz jest to historia alternatywna tolkienowskiej Wojny o Pierścień. Tutaj to elfy są wyrachowane, zaś książka niezwykle przenikliwie (i niezbyt krzepiąco) opisuje mechanizmy władzy. Wybitna, drapieżna lektura dla (jak to mówią) dojrzałego, wyrobionego czytelnika.

Zobacz całą dyskusję

Rekomendacja kwietnia: "Demon Copperhead" Barbary Kingsolver

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 16.04.2024 13:38

To wartościowa książka, dobrze i bez przesadnego pesymizmu ukazuje ważkie aktualne problemy USA. Jest także naprawdę sprawnie uwspółcześnioną wersją Dawid Copperfield!

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z marca 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 16.04.2024 12:15

W kontekście Traktat o historii religii chyba najbardziej sztandarowe prace to: Doświadczenia religijne Niewidzialna religia: Problem religii we współczesnym społeczeństwie Przesłanie symboli w mitach kulturach i religiach Polecam!

Zobacz całą dyskusję

Lista magazynu The Atlantic – Najlepsze amerykańskie powieści ostatnich 100 lat

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 14.04.2024 02:02

Ja tę książkę czytałem na fali zainteresowania pewnym typem literatury – mogę polecić czytane "z tej samej przyczyny" Lista siedmiorga oraz Sześcioro mesjaszy (nie wspominając już o Mag ).

Zobacz całą dyskusję

Lista magazynu The Atlantic – Najlepsze amerykańskie powieści ostatnich 100 lat

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 14.04.2024 02:00

Tę trójkę (trójcę?) także swego czasu połączyłem, za sobą mam (z różnych powodów – mogę wyłuszczyć, jeśli interesuje): – Millera trylogię Różoukrzyżowanie oraz 2 tomy trylogii Zwrotnik Raka – Nin Szpieg w domu miłości oraz Dziennik Anaïs Nin: Tom 1: 1931-1934 (reszta czeka na półce) – Durrella Kwartet aleksandryjski Warci siebie (w pozytywnym znaczeniu)! Ostatniego wspomnianego jedynie W drodze … 

Zobacz całą dyskusję

Konteksty, tropy literatury amerykańskiej

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 13.04.2024 11:28

Znalazłem :) Jest we fragmencie eseju "Markiza wyszła o piątej, czyli pierwsze zdanie", jednak dorzucenie tego do literatury amerykańskiej nie wzięło się na pewno stamtąd – musiałem sam siebie zasugerować :)

Zobacz całą dyskusję

Konteksty, tropy literatury amerykańskiej

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 12.04.2024 12:14

Hmm, dobra uwaga – mam zapisane w schowku z adnotacją "wspomniane w Książka o czytaniu czyli Resztę dopisz sam" – będę musiał sprawdzić, czemu wrzuciłem to akurat tutaj! Gdzieś mi się ta Sobolewska przed oczami plątała na półce niedawno…

Zobacz całą dyskusję

Lista magazynu The Atlantic – Najlepsze amerykańskie powieści ostatnich 100 lat

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 11.04.2024 08:30

Będziesz jeszcze uzupełniać listę o linki? Bo np. wydane po polsku jeszcze jest Sympatyk A z listy czytałem dotąd 24 pozycje, szczególnie polecam: Korekty Kompleks Portnoya Lolita Niewidzialny człowiek Gubernator no i Faulknera oczywiście :) Polecam również moją zajawkę do (planowanej) akcji AFL = AmerykanoFilia Literacka, powyższy temat również tam dodaję ;) Konteksty, tropy literatury amerykańskiej

Zobacz całą dyskusję

Lektury 2024r.

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 09.04.2024 21:21

2024-04-09 za 10zł w Biedrze: Dziewczyny Mam nadzieję, że nie zdublowałem sobie na półce, aczkolwiek kiedyś dałem się nabrać i kupiłem to w audiobooku.

Zobacz całą dyskusję

"Trening członków kliki"[179]

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.04.2024 11:20

Renton wspominał nawet wielokrotnie C.S.Lewisa, także Orwella i Churchilla oraz inne prominentne postaci. Jaeggy wygląda bardzo interesująco, dzięki za polecankę! Choć to Szwajcaria, nie brytyjska szkoła…

Zobacz całą dyskusję

"Trening członków kliki"[179]

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 07.04.2024 09:45

Pewna kwestia mi umknęła, a kilka razy przyszła mi do głowy w trakcie lektury: dawno temu na konwersatorium z Wstępu do Socjologii prowadząca Kurczewska Urszula wygłosiła rewelację (znamienne, że utyskiwała na "tylko jedną półkę z kategorią «gender» w bibliotece wydziałowej"), jakoby "instynkt macierzyński był wymysłem czasów nowoczesnych, ponieważ w przeciwnym przypadku kobiety nie byłyby w stanie psychicznie znieść tragedii utraty dziecka p...

Zobacz całą dyskusję

Mroczne książki

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 06.04.2024 00:52

Nie wiem, czy ze wszystkim trafię, ale polecam szczególnie: Wielki marsz na 100% podobnie cykl Wielki Północny Ocean jedna z najsmutniejszych książek: Bóg zwierząt niewątpliwie także Obłęd oraz Auto da fé prócz tego: Plugawy ptak nocy Lista nieobecności American Psycho Diabły z Loudun Fiasko Kilka nocy poza domem Musimy porozmawiać o Kevinie Niewidzialny człowiek Pan Żniw Zabić ptaka Piknik pod Wiszącą Skałą Rebeka Smęt...

Zobacz całą dyskusję

"Trening członków kliki"[179]

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 04.04.2024 11:45

Tak, myślę, że także Twój komentarz uwzględniłem w ujęciu "Niektórzy zarzucają jej zbyt suchy i paranaukowy styl" :) I czytałem, mając takowe zarzuty na uwadze. Zastanawiałem się przy okazji, czy zasadniczo reportaż powinien być jednak subiektywny, emocjonalny, wręcz literacki, czy też po prostu są różne rodzaje reportażu "dopuszczalne", a ja jestem z tych wolących skupienie autora na temacie, nie na sobie, minimalizację spekulacji, szczególn...

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z marca 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 03.04.2024 18:45

============================ MARZEC 2024 (ΣR=6141s;Σm=2016s;𝔼m=2047) 1.(12.) Ostatnich gryzą psy czyli O drodze do bogactwa czytatka Balans państwo/wolność gospodarcza 4.5 (301s) 2.(13.) Morderca znad Green River: Historia polowania na najokrutniejszego zabójcę w historii Stanów Zjednoczonych książka jest dobra, choć pierwsza połowa zaczyna się dłużyć w pewnym momencie, gdy mamy powtarzające się w dużej mierze rysy biograficzne młodocian...

Zobacz całą dyskusję

Lektury 2024r.

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 02.04.2024 08:29

2024-03-27 za 113zł: 2. Piękno nietolerancji: Spojrzenie na moralność i poprawność polityczną Bożymi oczami 3. Inżynieria danych w praktyce: Kluczowe koncepcje i najlepsze technologie

Zobacz całą dyskusję

Książki o pionierach "zdobywających" Dziki Zachód

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 01.04.2024 11:20

Dostałem dodatkowe polecanki na pewnej grupce fb: Przełęcz Grozy (XVIII wiek, stan Kentucky, o autentycznych polskich pionierach braciach Sadowskich) oraz cykl Kronika Rodziny Kentów

Zobacz całą dyskusję

Rozwiązanie kunkursu nr 276: (KONTR)KONKURS czyli KONTRSŁOWA W LITERATURZE

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 29.03.2024 13:45

Dziękuję za konkurs i gratulacje dla zwycięzców! Ja również widzę, że kilka dusiołków mogłem jeszcze trafić, bo czytałem. Cóż, trzeba się zabierać nie na ostatnią chwilę…

Zobacz całą dyskusję

Lektury 2024r.

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 21.03.2024 20:24

No cóż, nie był już niewinny w swej obleśnej zabawie, która wszystko rozpoczęła. Potem także potrafił odnosić się do innych bardzo opryskliwie, albo zachowywać skrajnie niedojrzale nawet w wieku 19 lat (narracja podróży do Grimsby). Ale to nawet lepiej – wyglądałby BARDZO niewiarygodnie, jako taka czysta jak łza totalna ofiara losu i okoliczności! Szczerze – dałbym 5.5, gdyby zakońćzenie mnie lekko nie rozczarowało…

Zobacz całą dyskusję

[WOS] - Wielkie Oczyszczanie Schowka

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 14.03.2024 22:04

Odświeżając temat – choć ze schowka wyczytywałem/kupowałem: Akurat naszło mnie na pożyczki bbteczne: 34. Inny chłopiec 35. Grzech miłosierdzia 36. Dusze i serca 37. Rana pełna ryb (pani bibliotekarka potwierdzila dobry wybór) 38. Anomalia

Zobacz całą dyskusję

Wietrzenie schowka

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 12.03.2024 16:43

Po lekturze Habicha wyleciało dość dużo "ekonomicznych", w sumie 17 tytułów.

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z lutego 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 03.03.2024 09:41

Ja mam na półce z 15 rzeczy z Alethei, nadal wydają, choć nieczęsto… Zaś do Le Goffa i jego Kultura średniowiecznej Europy zachęcił mnie (trochę wulgarny) tekst o Halloween ;) : (Uwaga: po kliknięciu pokażą się szczegóły fabuły lub zakończenia utworu)...

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z lutego 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 03.03.2024 09:24

============================ LUTY 2024 (ΣR=4125s;Σm=2095s;𝔼m=2063) 1.(6.) Demon Copperhead czytatka Demon(y) Ameryki 5.0 (607s) 2.(7.) Omon Ra i inne opowieści Pożyczka od koleżanki, którą zafascynowało opowiadanie "Żółta strzała". "Omon Ra" to minipowieść o chłopcu, zafascynowanym podróżą na Księżyc. Udaje mu się stać częścią sowieckiego programu kosmicznego – lecz wszystko rozbija się o kulturę ułudy, fałszu, niewydolności oraz propaga...

Zobacz całą dyskusję

Rozwiązanie konkursu nr 275: OBYŚ UCZYŁ CUDZE DZIECI, czyli NAUCZYCIELE W LITERATURZE

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 01.03.2024 13:22

Gratulacje dla wygranych i dzięki wielkie za konkurs. Ja żałuję, że dołączyłem (standardowo niestety) w ostatniej chwili – postaram się poprawić, żeby jednak lepiej wgryźć się w dusiołki :)

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia z lutego 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 01.03.2024 11:29

Czy możesz napisać coś o biografii Nienackiego, proszę?

Zobacz całą dyskusję

Wybraliście BiblioNETkowe książki lutego!

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 29.02.2024 19:31

Dziękuję :)

Zobacz całą dyskusję

Wybraliście BiblioNETkowe książki lutego!

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 29.02.2024 13:44

A czy można gdzieś znaleźć zbiorcze zestawienie tematów, które zostały już wykorzystane, aby się nie powtarzać?

Zobacz całą dyskusję

OBYŚ UCZYŁ CUDZE DZIECI, CZYLI NAUCZYCIELE W LITERATURZE - konkurs nr 275

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 26.02.2024 19:19

Ja z pytaniem organizacyjnym – to do środy czy do 29.II? :D >Termin nadsyłania odpowiedzi upływa 29 lutego (środa) o 23.00.

Zobacz całą dyskusję

z okładki

Książka: Sposób na Alcybiadesa (Niziurski Edmund)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 23.02.2024 13:55

Super! Zdaje się więc, że takie biblijne skojarzenie z powodzeniem mogło być łatwe do odczytania dla czytelników, a przynajmniej szeroko szermowali nim autorzy młodzieżówek :) Na marginesie: tak sobie pomyślałem, że współcześnie, aby nikogo nie urazić, redaktor/wydawnictwo nie chce budować skojarzenia nauczyciela z jakimś apokaliptycznym stworem ;)

Zobacz całą dyskusję

z okładki

Książka: Sposób na Alcybiadesa (Niziurski Edmund)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 22.02.2024 18:09

Pewnie, że nie zakładają, raczej puszczają oczko do tych, którzy potrafią wyłapać – jak to się mówi "pozdro dla kumatych" ;)

Zobacz całą dyskusję

BiblioNETkowa książka lutego: GŁOSOWANIE

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 22.02.2024 16:31

1. Moby Dick czyli Biały Wieloryb 2. Solaris 3. Tajemnicza wyspa

Zobacz całą dyskusję

z okładki

Książka: Sposób na Alcybiadesa (Niziurski Edmund)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 22.02.2024 16:00

Dzięki za tę kwerendę! Wg mnie te parędziesiąt lat temu nawet uczniowie mieli większą erudycję, język powieści także był dużo bogatszy, a kulturowe motywy przenikały życie dużo głębiej. No i dokładnie tak, jak piszesz: czemu oba znaczenia/interpretacje nie miały być prawdziwe? Równie dobrze można by stworzyć postać leniwego profesora, o którym autor napisałby "mniej był psorem, niż kotorem, bo tylko by spał" ;) PS: nawiązania kulturow...

Zobacz całą dyskusję

z okładki

Książka: Sposób na Alcybiadesa (Niziurski Edmund)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 21.02.2024 17:57

Nie zgadzam się. Oczywiście, że jest skrótem od pedagoga, ale ten fragment "nie była gogiem, tylko aniołem" dla mnie jasno wskazuje, że Niziurski świadomie użył głębszej gry słów. Znając jego skłonność do zabawy słowami, skojarzeniami, aliteracjami – ani trochę nie mam wątpliwości ;)

Zobacz całą dyskusję

z okładki

Książka: Sposób na Alcybiadesa (Niziurski Edmund)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 21.02.2024 14:28

Czytam wydanie Grega z 2018r., z opracowaniem – i jestem lekko zaskoczony/przerażony… Daaawno temu, gdy chodziłem do szkoły (ok boomer, prawie nas nabrałeś) było normą, że albo w trakcie czytania, albo w trakcie omawiania już, musieli uczniowie odnajdywać odpowiednie fragmenty: a to tyczące charakterystyki bohaterów, a to jakiś wydarzeń, a to na coś wskazujące. Normą było robienie planu, pisanie tekstów typu streszczenie czy opis. A teraz? Wszyst...

Zobacz całą dyskusję

Demon(y) Ameryki

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 21.02.2024 09:08

Dziękuję, cieszy mnie, gdy uda mi się kogoś zachęcić do wartościowej książki :) Po komentarzach niektórych czytelników także spodziewałem się nie wiadomo jakich nieszczęść i cierpień, ale – tak jak napisałem – szczęściem autorka raczej lubi swojego bohatera, obdarza go również ważkim w kontekście przetrwania poczuciem humoru. To nie jest żaden "wyciskacz łez", nie funduje huśtawki nastrojów i dobrze balansuje chwile dobre i złe, jak w prawdziwym ...

Zobacz całą dyskusję

Zagadki i pytania biblijne

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 18.02.2024 10:22

Nie rozumiem takiego stylu prowadzenia dyskusji, ignotum per ignotum… Zaś o szczęściu bardzo zachęcam poczytać w Pozostać przy zdrowych zmysłach: Jak nie stracić głowy w stresie współczesnego życia Parę fragmentów: [53] "- pogoń za szczęściem, zwłaszcza za szczególnie silnymi doznaniami, według wszelkiego prawdopodobieństwa zwiększa szanse depresji; - próby trwałego utrzymywania podniesionego nastroju są zwykle skazane na niepowodz...

Zobacz całą dyskusję

BiblioNETkowa książka lutego: zgłoś propozycje

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 16.02.2024 08:22

1. Moby Dick czyli Biały Wieloryb oczywista oczywistość: nie tylko statek Pequod, ale i sam biały wieloryb, a także wszelkie inne stworzenia pływające, które są prawdziwym bohaterem zbiorowym tego niezwykłego dzieła – legendy "trudnej lektury", odpłacającej z nawiązką tym, którzy się jej nie przestraszą. 2. Solaris nieklasycznie: pływają po żywym oceanie jego wytwory o nieznanych funkcjach i przeznaczeniu: mimoidy, symetriady, asymetriady… To...

Zobacz całą dyskusję

Zagadki i pytania biblijne

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 15.02.2024 15:51

Kolejna podrzutka: Nowy polski przekład Pisma Świętego z języków oryginalnych: Krytyczna ocena tzw. Biblii Tysiąclecia W dyskusji o niej: "Biblia tysiąclecia (zwana też żartobliwie tysiąca błędów) czerpała z francuskiego przekładu, zapożyczając sobie składnię, czy nieudolnie tłumacząc pewne francuskie zwroty. Przykładem może być nagłówek w księdze Ezechiela "Avant le siège de Jérusalem", przetłumaczony jako "Przed stolicą w Jerozolimie...

Zobacz całą dyskusję

Zagadki i pytania biblijne

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 15.02.2024 12:30

Zapuściłem wici na fb, póki co 2 konkretne propozycje: Przeinaczanie Jezusa: Kto i dlaczego zmieniał Biblię Jak przekłady zmieniają sens Biblii… O teorii i praktyce tłumaczenia Biblii

Zobacz całą dyskusję

Zagadki i pytania biblijne

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 15.02.2024 12:29

Dzięki, tym razem działa – choć kieruje poza BNetkę bez możliwości pójścia wstecz… Ale pana sobie zapisuję, choć poszukam może na YT, nie korzystam z IG.

Zobacz całą dyskusję

Zagadki i pytania biblijne

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 15.02.2024 08:51

To też bardzo ciekawe! Jestem przekonany, że musi być jakaś dobra monografia, dotycząca błędnych przekładów Biblii (szczególnie przy "łańcuszkowych" przekładach przez kilka kolejnych języków), które wpłynęły na kulturę i doktrynę. Może ktoś zna?

Zobacz całą dyskusję

Zagadki i pytania biblijne

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 15.02.2024 08:47

Dzięki za sprostowanie, to ciekawe! A propos "hodowania przez człowieka" – analogicznie przecież jest z np. truskawką, wieloma zbożami, a najpiękniejsza jest grafika, pokazująca drogę od dzikiej kapusty do jarmużu, brukselki, brokułów, kalafiora itd.: www.facebook.com/damian.parol/posts/​1591965134256565/

Zobacz całą dyskusję

Zagadki i pytania biblijne

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 14.02.2024 14:38

Jabłko to chyba jakieś uproszczenie, apologeci biblijni raczej się zżymają na wskazywanie tego owocu. Może pomarańcza? Kiedyś obiło mi się o uszy, że wszystkie drzewa, rodzące bezpestkowe pomarańcze, pochodzą od odszczepek jednego drzewka pomarańczowego, które w wyniku jakiejś anomalii genetycznej rodziło wyłącznie owoce bez nasion :)

Zobacz całą dyskusję

Lektury 2024r.

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 12.02.2024 08:58

Tradycyjnie w komentarzach wrzucam książki zakupione w danym roku. 1. Babie lato w Mrągowie 2024-02-10 za 56zł, grubaśna (1069 stron) historyczna o IIwś i powojniu na terenie Prus Wschodnich. Może będzie uzupełnieniem "Dzieci Jerominów"? Polecam z okładki. Okazuje się zresztą, że autor prowadził zrzutkę na tę książkę: "Chciałbym w ten sposób spełnić swoje marzenie wydawnicze, a przy okazji przedstawić historię swojego regionu, Warmii. Nas...

Zobacz całą dyskusję

Kontrwłodarze dla Carly

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 05.02.2024 17:55

Dobrze napisane! A z ideologią to chodziło mi nawet nie o to, że w książkach miała być "jedyna słuszna wizja", ale że raczej nie zabierano się za tłumaczenie tych, które zbyt mocno prezentowały wizję przeciwną.

Zobacz całą dyskusję

Kontrwłodarze dla Carly

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 05.02.2024 13:57

Niestety, wygląda to na dowody anegdotyczne :/ Obawiam się, że godzien pochwały dziadek był raczej ewenementem. Hobby mocno wspieranym przez Partię był "spirytyzm". Z drugiej strony obecnie mnóstwo wartościowych, acz nieznanych rzeczy, drukowanych onegdaj, spisuje się na straty – bo półki bbteczne trzeba zapełnić nowościami, którymi niektóre wydawnictwa strzelają jak cekaem, a pamięć o nich znika wraz z zakończeniem akcji promocyjnej. Z jeszcze i...

Zobacz całą dyskusję

Kontrwłodarze dla Carly

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 05.02.2024 08:40

No, to stwierdzenie o czytelnictwie może otworzyć dość szeroką dyskusję! Nakład to jedno – czytelnictwo drugie. Mogły być powody propagandowe lub inne wyższych nakładów, niekoniecznie liczono się także z opłacalnością ekonomiczną przedsięwzięć. Poza tym współcześnie część nakładów przechodzi do postaci elektronicznej (e-booki, audiobooki), no i za prylu czytanie było bardziej preferowaną rozrywką z tytułu braku dostępu do innych: 1-2 kanały tv, b...

Zobacz całą dyskusję

Kontrwłodarze dla Carly

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 05.02.2024 07:33

Opowiadanie wyszło też m.in. w zbiorze Czerwone liście – niestety, nie mam pod ręką, by sprawdzić nakład (choć nie wiem, w czym by to pomogło?).

Zobacz całą dyskusję

105 powieści historycznych na 105 rocznice odzyskania niepodległości

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 03.02.2024 00:26

No tak, ta informacja mi umknęła xD Ja mam zamiar "Kumata" przeczytać ponownie – ponieważ mam przeświadczenie, że kilka imion do cyklu o Wiedźminie ściągnął z niej Sapkowski ;)

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Dzieci Jerominów (Wiechert Ernst)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 02.02.2024 11:47

Brzmi trochę jak Krystyna córka Lavransa ;) Choć muszę przyznać – może się nie podobać do końca. Szczególnie przez to, że pewne postaci są zbyt jednobarwne. Albo, że "idea wsi" jawi się jako monolit, od którego burze dziejowe się odbijają, niszcząc jedynie dobra materialne i ewentualnie "zasób ludzki", który jednak się odnawia…

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Dzieci Jerominów (Wiechert Ernst)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 01.02.2024 16:42

Jestem zaintrygowany! Rozwiniesz? :D

Zobacz całą dyskusję

105 powieści historycznych na 105 rocznice odzyskania niepodległości

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 01.02.2024 12:21

Odleżała do czytania ta Twoja czytatka, oj długo! I jestem pod wrażeniem. Tytaniczna praca! Jak wiesz, nie jestem zbytnio wielbicielem książki historycznej, choć czasem staram się nadrabiać braki – tu z pewnością muszę w końcu zabrać się do Malewskiej, Bunscha, może Parnickiego? Nie wiem, czy mogę zgodzić się z "zapomnieniem" Mamerkusa, skoro ja – abnegat historyczny – pamiętam o tej książce i planuję również przeczytać kiedyś :D Widz...

Zobacz całą dyskusję

Wspomnienia ze stycznia 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 31.01.2024 21:18

STYCZEŃ 2024 (ΣR=Σm=2030s;𝔼m=2030) 1. Letnisko: Subiektywny przewodnik po linii otwockiej Świetny początek roku! Przewodnik ze wspaniałymi zdjęciami, pełen świdermajerów i cudownych krajobrazów. 6.0 (191s) 2. Wieża Jaskółki powtórka 5.5 (428s) 3. Dzieci Jerominów recenzja: Wieś w Prusiech 5.5 (732s) 4. Pani Jeziora Coś słąbiej mi szedł ten Wiedźmin – już nie odbieram go aż tak dobrze, choć nadal nie jest źle – powtórka na 5.5 (520s)...

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 30.01.2024 23:26

Pisząc "konfrontacja" miałem na myśli, że nie obawiam się przyznać, że książki powtarzam i przedstawić swoje racje, otwarcie nie zgadzając się z kimś, kto będzie próbował krytykować powtarzanie książek :) Oczywiście w kulturalnej dyspucie! "Niekonfrontacja" oznaczałaby położenie uszu po sobie i udawanie, że się zgadzam i powtórek unikam…

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 30.01.2024 23:23

Oczywiście, że nie warto się przejmować takimi próbami narzucania stylu czytania czy też krytykowania powtórek (ja niemal "chwalę" się tym, że ze 40 razy w życiu czytałem Niewiarygodne przygody Marka Piegusa a Wielki marsz był przez lata "książką rotacyjną": po przeczytaniu po prostu przekładałem zakładkę z powrotem na początek – oczywiście równolegle i inne rzeczy czytałem), tylko trochę nerwy jednak szarpią owe głoszone z piedestału farmazony.

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 30.01.2024 11:10

Personalnie nikt się mnie nie czepiał oczywiście – po prostu były to stwierdzenia krytyczne wobec robienia powtórek. Z tym "ogłaszaniem wszem i wobec" – ja oczywiście w pewien sposób "wystawiam się" poprzez BNetkę, czasem na jakiejś grupie czytelniczej na fb, jednak oczywiście nie lękam się konfrontacji z osobami krytycznymi, dziwi mnie po prostu robienie problemów z powtórek. Chce ktoś czytać tylko rzeczy nowe? Proszę bardzo! Ale powtarzanie...

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 29.01.2024 18:09

Tak, na kilku kanałach tzw. booktube'a przekaz jest krytyczny bądź co najmniej ironiczny. Niestety – nie wskażę dokładnie materiałów, dużo tego słucham, rzuca się w ucho, ale nie zapisuję sobie konkretnie :/

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 29.01.2024 16:32

Tak jest, do diabła z wszelkimi "52 książkami w roku"! Do diabła z "technikami szybkiego czytania"! Do diabła z "byciem na bieżąco z głośnymi tytułami"! Niech to będzie przyjemnością. A martwić należy się zacząć, gdy problemem będzie przeczytanie więcej niż 1 książki w roku ;)

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 29.01.2024 16:29

Piękne! Coraz bardziej się skłaniam ku temu, co Ty już wprowadziłaś w życie. I staram się nie dawać argumentacji tych, którzy mocno postponują powtórki!

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 27.01.2024 19:40

To ja taki zamiar mam z własną półką: wyczytać to, czego potencjalnie będę chciał się pozbyć i zrobić miejsce na nowe. Ale ostatecznie różnie to wychodzi...

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 27.01.2024 19:35

Taka archiwizacja danych to pewnie moje zboczenie zawodowe ;)

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 27.01.2024 16:40

"najważniejsze w czytaniu, radość z lektury lub cel edukacyjny, w tym roku zamierzam postawić sobie jako priorytet" Dokładnie, taki też jest cel. Mniej zmuszania się do czytania (choć czasem jest też dobrze umieć trzymać się w ryzach albo zacisnąć zęby, bo efekty potrafią wynagrodzić wysiłek), mniej ciśnienia na wszelkie sposoby (czytelniczego wyścigu szczurów).

Zobacz całą dyskusję

Podsumowanie 2023 / Plany 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 27.01.2024 16:38

Ja co jakiś czas powtarzam działanie z tej "akcji": Wietrzenie schowka

Zobacz całą dyskusję

Podziękowania dla Biblionetkołaja 2023 r.

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 24.01.2024 23:39

O, jestem bardzo ciekaw Twoich wrażeń z Pamiętnik jasnowidza – wiele razy tę książkę czytałem, przede wszystkim dla opisu Polski przedwojennej i czasów wojny.

Zobacz całą dyskusję

Podziękowania dla Biblionetkołaja 2023 r.

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 24.01.2024 23:32

Mnie odwiedzić musiał tenże sam Mikołaj, co Olimpię i Marylka – i u mnie moc pierników i innych smakołyków, prócz tego nawet płyta (tu gorące podziękowania od mojej żony) oraz oczywiście książki: Kamień na kamieniu Tektonika uczuć oraz 2 dla milusińskich :) Serdecznie dziękuję, jestem oczarowany prezentem! PS: odpowiedź na pytanie z kartki z życzeniami to 6 ;)

Zobacz całą dyskusję

Zestawienie lektur roku 2023

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 24.01.2024 21:54

Bardzo cieszy zasłużona ocena dla Kwiaty dla Algernona.

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Dzieci Jerominów (Wiechert Ernst)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 19.01.2024 14:18

Szczerze? Dla mnie ZA MAŁO jest tu owej wsi! Nie jest ona również bynajmniej wesoła i spokojna – zbrodnie, burze dziejowe, bieda i niesnaski… Niezbyt satysfakcjonujące kilkadziesiąt stron z czasu Iwś. (ale to nie zarzut wobec Wiecherta – po prostu ja nie przepadam za literaturą wojenną), istotnie w centrum jest Jons, a nie wszystkie dzieci, jednak jego wątek jest bardzo wartościowy i budujący – taki na swój sposób pozytywistyczny. Przede mną osta...

Zobacz całą dyskusję

Samotna walka Dr Petersona

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 19.01.2024 10:11

Wando – Ty wiesz dużo lepiej, co się dzieje w Kanadzie. Dr Peterson został właśnie skazany przez kanadyjski Sąd Apelacyjny na obóz reedukacyjny. Czy chodzi o całokształt czy o jakiś konkretny fragment jego poglądów? Jak myślisz, jak to się rozwinie? I czy współćzesna Kanada nie za bardzo zaczyna przypominać Koreę Północną czy Chiny w pewnych obszarach?

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Dzieci Jerominów (Wiechert Ernst)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 19.01.2024 09:23

Powieść została wznowiona w 2023 roku nakładem Oficyny Wydawniczej Retman. Fun fact: w podmrągowskim Piersławku, w domu, gdzie się był urodził, funkcjonuje muzeum Ernsta Wiecherta.

Zobacz całą dyskusję

BiblioNETkowa książka stycznia - zgłoś swoje propozycje

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 18.01.2024 13:52

20 000 mil podmorskiej żeglugi – kapitan Nemo, wygnaniec, walczący o wyzwolenie skolonizowanej ojczyzny – wzorowany przecież pierwotnie na Polaku. Przemierza niezbadane głębiny, niby powracając do tego środowiska, w którym ludzie żyć już nie mogą, skąd ewolucja niejako wygnała ich setki milionów lat wcześniej…

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Edgar Allan Poe: Ciemna strona księżyca (Tresch John)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 18.01.2024 10:36

No ale to była propaganda oświeceniowych ciemniaków (nomen omen), a tutaj nie widzę żadnego celu propagandowego ;)

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Edgar Allan Poe: Ciemna strona księżyca (Tresch John)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 17.01.2024 15:00

No takie wytłumaczenie ma więcej sensu (jako źródła określenia), choć myślę, że i tak ludzie musieli zauważyć, że po prostu cień pada przy kolejnych fazach nadal na tę stronę, która nie jest "terra incognita". Jak się "patrzy z Ziemi", to po prostu nie jest widoczna, a nie jest ciemna – chyba, że "ciemna" w znaczeniu "ukryta" :)

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Edgar Allan Poe: Ciemna strona księżyca (Tresch John)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 17.01.2024 13:10

Symbolizm ma sens, jest wyrażeniem algebraicznym kultury. Nie rozumiem tylko, skąd akurat "ciemna strona", skoro nie jest to w żaden sposób powiązane z niczym (taki np. jednorożec, smok czy diabeł ma swoją historię powstawania wyobrażenia czy konotacji). To jakby używać wyrażenia "w cieniu Słońca" :D

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Edgar Allan Poe: Ciemna strona księżyca (Tresch John)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 17.01.2024 10:50

Nie mam nic do książki, ale czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć fenomen określenia "Ciemna strona księżyca"? Jest użyte tutaj, jest także słynna płyta Pink Floyd, ale… to nie ma sensu! Owszem, istnieje strona Księżyca niewidoczna nigdy z Ziemi, ale ciemna ona bynajmniej nie jest, Słońce oświetla ją, gdy Księżyc jest w nowiu chociażby…

Zobacz całą dyskusję

Rok 2023 w czytelniczym podsumowaniu

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 17.01.2024 08:56

A już myślałem, że likierem nawiązujesz do Strega tudzież Woda na sicie: Apokryf czarownicy…

Zobacz całą dyskusję

Przekład „Lodu” Jacka Dukaja nominowany do Magnesia Litera

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 16.01.2024 14:43

Raczej nie przeczytam przekładu, ale jestem bardzo ciekaw recenzji anglojęzycznych czytelników :)

Zobacz całą dyskusję

Jaką książkę kupiliście ostatnio? Część 12

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 12.01.2024 13:37

Do tego Konecznego to koniecznie trzeba dobrać: Bogactwo i nędza narodów: Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy oraz O procesie cywilizacji :)

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 09.01.2024 14:38

Może błędnie odczytałem Twoje zdanie – w każdym razie cieszy mnie, że ani Ty ani autor nie mieliście na myśli projektowania "romantyzowania wojny" na całe społeczeństwo. Chyba sama wizja takiego romantyzowania jest dla mnie zbyt kuriozalna, bym potrafił "na luzie" przejść do uznania, że są ludzie, którzy tak potrafią wojnę widzieć :/ Nie miej urazy proszę :)

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 09.01.2024 14:35

Haha, moja omyłka – myślałem, że piszesz o Paulu Johnsonie :D

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Chłopcy: Idą po Polskę (Kącki Marcin)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 09.01.2024 14:33

No i wyszło, że przyganiał kocioł garnkowi…

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 09.01.2024 14:21

>na początku entuzjazm był i szli ochoczo Tak, NIEKTÓRZY. I to u owych niektórych romantyczny obraz wojny musiał ulec zburzeniu – daleko nie u wszystkich. >najbardziej do wojny dążyły Niemcy i część władz Austro-Węgier To było w pierwszym cytacie, co do innych krajów – nie będę przepisywał całej książki :)

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 09.01.2024 14:18

>autor opisuje perspektywę amerykańską Eee? Autor był brytyjczykiem… I tak, był taki nastrój – ale tylko u młodzieży (napędzanej przez niektórych intelektualistów) – i to zapewne takiej "postępowej", która łatwo szła za modą czy tłumem. Nie próbuję utrzymywać, że wojna dla części społeczeństwa nie miała "festynowego" charakteru – nie zgadzam się tylko z tezą, jakoby była to postawa wszechobecna i musiała być dopiero uświadomiona całemu spo...

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 09.01.2024 00:12

A dalej jest już całkiem akuratne objaśnienie dla samego clou dyskusji: "Przekonanie, iż młodzi zostali bezlitośnie poświęceni w 1914 roku przez samolubną i cyniczną epokę, jest mitem. Wypowiedzi przedwojennych polityków roiły się aż od apeli do młodzieży. Organizacje młodzieżowe były fenomenem europejskim – zwłaszcza w Niemczech, gdzie 25 tys. członków «Wandervogel» przemierzało kraj, brzdąkając na gitarach, protestowało przeciw zanieczyszcz...

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.01.2024 18:36

Na szybko w Historia świata od roku 1917 do lat 90-tych znalazłem: "Niemcy ze strachu i ambicji, Austria z rozpaczy i braku nadziei dążyły do wojny z uporem, którego nie podzielały inne zangażowane strony. Wojna ta była kulminacyjnym punktem fali pesymizmu, najbardziej charakterystycznej cechy przedwojennej filozofii niemieckiej. Germański pesymizm, kontrastujący jakże ostro z optymizmem zmian politycznych i reform w Stanach Zjednoczonych, Wi...

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.01.2024 16:34

>miała być taka wojna na kolorowo Jak rozumiem, dotyczyło to tylko początku wojny, która może jawiła się inicjalnie jako incydent czy spór do naprawienia w kilka dni czy tygodni? Niestety – historia nie jest moim konikiem, a nadrabianie zaległości nieustannie jest w przyszłości. Z literatury "wojennej" czytałem właściwie tylko "Na zachodzie bez zmian" i "Łaskawe" Littela, poza tym tylko o cywilach w czasie wojny. Teza jednak o tym, że OGÓL...

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.01.2024 15:02

Ok, rozumiem, że o tym jest książka – choć niekoniecznie uważam, że prezentuje tym prawdziwy obraz świadomości żołnierzy nt. ryzyka bojowego i postępowania z rannymi na polu bitwy, tudzież z późniejszą opieką medyczną. Choć zapewne Iwś. była pod tym względem bardzo mało "humanitarna", starczy wspomnieć Ypres…

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.01.2024 14:52

Nie jestem zbyt filmowy – jakie są tezy i przesłanie powyższych filmów? Że wszyscy szli na wojnę jak na "zabawę w strzelanego", bez świadomości jej zła? W sumie wojna na Ukrainie może też podobnie z perpektywy przyszłości wyglądać: parę dni szoku, a potem kilka miesięcy "beki" z "4-dniowej operacji specjalnej", zaś obecnie konflikt pełnoskalowy jest coraz bardziej prawdopodobny…

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.01.2024 14:45

>skoczna melodia jednak ujmuje temu tekstowi powagi Nie mam pojęcia, jakie mechanizmy czy cele psychologiczne za tym stoją – ale zapewne jest to wytłumaczalne :) Może forma oporu, kontestacji, odreagowania? Czy żołnierze lepiej by się czuli, idąc do boju i nucąc "Z dymem pożarów"? Myślę, że po prostu kwestia jest bardziej złożona, a przede wszystkim nie należy generalizować :)

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.01.2024 12:02

Zdaje mi się, że jest to argumentacja pod tezę, tzw. cherry picking. Podany dodatkowo bez kontekstu – a może nawet sam autor go nie zna? Może był to nastrój podobny fin-de-sieclowemu "hulajmy dziś, bo jutro zginiemy"? A może był to wyraz butnego przeświadczenia o własnej sile? Możliwe też, że parady takie mają znaczenie propagandowe, budujące morale, które jest niezbędne do obrony słabych i swego dobytku? Naprawdę, niesłychanie naiwne zdaje się p...

Zobacz całą dyskusję

Rok 2023 - podsumowanie, garść statystyk i lista tytułów

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.01.2024 11:37

A jakie 2 tytuły porzuciłaś i dlaczego, jeśli wolno zapytać?

Zobacz całą dyskusję

Ile życia zmieści się w kalendarzu?

Książka: Prawdziwie, do szaleństwa: Dzienniki (Rickman Alan)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 08.01.2024 11:07

Intrygujące, coraz częściej biografie mnie interesują, a ta może być strzałem w 10, bo jakkolwiek niesłychanie wspaniała jest jego rola Snape'a (moim zdaniem – najlepsza w całej serii), to pamiętam go przecież z charakterystycznych ról z czasem niekoniecznie z nim kojarzonych filmów: "Robin Hood", "Szklana pułapka" (cóż za kreacja! najwybitniejsza czarnego charakteru chyba w historii kina), "Sweeney Todd".

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Dzieci Jerominów (Wiechert Ernst)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 07.01.2024 09:45

Po 1/7 jestem na razie oczarowany nostalgicznością tej powieści! "Wszystko to różniło się od życia, które wiódł dotychczas. Nie wiedział, że żyjąc w lesie byli zacofani o stulecie, że epoka naigrawała się już z wielu rzeczy, które tam były jeszcze nienaruszone i święte, spostrzegł przecież, że rola, na której miał zaprowadzać sprawiedliwość, jest rozleglejsza niż sądził ojciec."[93] Dzisiaj tempo zmian i rozkładu dotychczasowych struktur ...

Zobacz całą dyskusję

Się czyta się - 2024

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 06.01.2024 15:44

@ Johnny poszedł na wojnę warto dodać, że w 1971r. książkę sfilmowano, a jeszcze później sceny z filmu posłużyły do słynnego teledysku do piosenki "One" zespołu Metallica. >zdecydowanie i brutalnie zrywa z romantyczną wizją wojny To interesujące, naprawdę ktoś choćby trochę dojrzały miał "romantyczną wizję wojny"? Obawiam się, że wahadło wychyliło się niedługo potem w przeciwną stronę, budując romantyczną wizję ortodoksyjnego pacyfizmu z r...

Zobacz całą dyskusję

Rozwiązanie konkursu nr 273 - GRUDNIOWE IMPRESJE W LITERATURZE

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 05.01.2024 11:50

Dziękuję za konkurs i gratuluję zwycięzcom :)

Zobacz całą dyskusję

Moje lektury grudnia 2023 - ostatnie

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 02.01.2024 21:11

Także trochę nie rozumiem podejścia – ja tak zacząłem dodawanie książek do katalogu: bo nie było czegoś, co chciałem ocenić; teraz mam już ponad 12k wprowadzonych, już bez tej motywacji :) Jeśli to może Cię zatrzymać na BNetce, to podeślij tytuł w PW, a ja go wprowadzę :D Już nie wprowadzam tak regularnie i tak wiele, jak dawniej, ale czasem miewam zrywy ;)

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Fałszerze pieprzu: Historia rodzinna (Sznajderman Monika)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 02.01.2024 00:53

Zgadzam się. Co do redakcji – problemem może być to, że autorka jest właścicielką wydawnictwa Czarne (a prywatnie także żoną Andrzeja Stasiuka), więc jest w sytuacji "mogę wydawać, co chcę" (a przynajmniej tak jej się zdawało) ;)

Zobacz całą dyskusję

nota wydawcy

Książka: Fałszerze pieprzu: Historia rodzinna (Sznajderman Monika)
Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 01.01.2024 21:40

Na tyle, na ile mogę się zorientować z komentarzy (sam nie czytałem wspomnień Tatarkiewicza, ale wiem, że nie jest lubiany przez pewne gremia), to chodzi o obie sprawy: – we wspomnieniach jest mowa o Żydach oraz – kwestia "symbolicznego mordu" jest zwyczajnie nadinterpretacją, opartą na fałszywych przesłankach

Zobacz całą dyskusję

Lektury roku 2024 - I kwartał

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 01.01.2024 21:37

>dobrze się to czyta, pomimo tematyki Tematyka żydowska w kontekście Polski jest fascynująca, wcale się nie dziwię. Dla mnie oczywiście szczególnie w powiązaniu z Otwockiem i okolicami (zapewne wiesz o getcie i wywózce do Treblinki). Warto nie zagubić tej historii, bo kultura Żydów polskich nadal przenika kulturę polską. I warto nie dać się wkręcić w "strony sporu" – czyli np. być świadomym zarówno istnienia antysemickich nastrojów czy czynów,...

Zobacz całą dyskusję

Lektury roku 2024 - I kwartał

Autor: LouriOpiekun BiblioNETki Dodany 01.01.2024 20:31

Sprawa jest świeża, więc jest "po staremu", wrzucałem info w nota wydawcy – warto mieć to na uwadze przy lekturze :) Swoją drogą akurat w Letnisko: Subiektywny przewodnik po linii otwockiej znalazłem zdjęcie pradziadka autorki, którego historię opisała.

Zobacz całą dyskusję
Legenda
  • - książka oceniona przez Ciebie - najedź na ikonę przy książce aby zobaczyć ocenę
  • - do książki dodano opisy lub recenzje
  • - książka dostępna w naszej księgarni
  • - książka dostępna u innych użytkowników (wymiana, kupno)
  • - książka znajduje się w Twoim schowku
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: