Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
Aby zalogować się należy podać login.
Aby zalogować się należy podać hasło.
To recenzja dla tych co uważają, że kobieta jest podmiotem, a nie przedmiotem, i ma prawo wyboru, prawo decyzji ... i nie będzie za nią decydował nawiedzony religijny ciemniak prowadzący swoją idiotyczną krucjatę ... Bardzo ciekawa recenzja ... książkę dopisałem do mojej "krótkiej" listy ... będzie to dla mnie dopiero druga pozycja tej autorki, po Blondynka.
1. Wieczny Grunwald: Powieść zza końca czasów 2. Związek żydowskich policjantów 3. Lód
Twoje rozumowanie jest słuszne - trudno się z nim nie zgodzić (literatura SF w wielu przypadkach może mieć znamiona historii alternatywnej). W takim razie, jak potraktować "Rok 1984" dzisiaj, w naszym konkursie (wprawdzie nikt go nie zgłosił), w roku 2024 - wykluczyć, czy pozostawić? Czy sprawa dotyczy "tylko" daty w tytule? Metro 2033 zostało napisane w 2007 roku. Autor spodziewał się, że świat przez niego opisany będzie tak wyglądał w ro...
Jeśli uznać, że dystopie nie są historiami alternatywnymi, to masz rację - być może moje rozumienie definicji "historii alternatywnej " jest zbyt pojemne :) Dla mnie Rok 1984 jest historią alternatywną. Jeśli nie mieści się on w Twojej definicji "historii alternatywnej", to rzeczywiście obie moje propozycje są poza tematem naszego konkursu i nie należałoby umieszczać ich na liście książek biorących udział w konkursie.
1. Metro 2033 Rok 2033, apokaliptyczny świat po wojnie atomowej W tunelach i na podziemnych stacjach moskiewskiego metra ukryli się i żyją ci, co ocaleli. Nie wiemy, czy gdzieś na powierzchni przetrwało ludzkie życie. W ruinach Moskwy, w skażonej atmosferze, grasują nieznane ludzkości zmutowane formy życia. Próbują penetrować strukturę metra. Ale i samo metro, w swoich ciemnych i dusznych tunelach, zasypanych przejściach, ukrytych pomieszczen...
Oczywiście moja uwaga dotyczy okresu, przed 1989 rokiem .... :)
Czytaliśmy tę samą "Literaturę na Świecie". :D Prenumerowałem ją przez wiele lat i pamiętam, jak z "urzekajacym" rodzajem ekscytacji czekałem na każdy kolejny numer ... kolejną literacka ucztę (szczególnie fragmenty utworów, o których wiedzielismy, że zapewne nigdy nie zostana opublikowane w całości w ówczesnej Polsce).... Prawdę mówiąc, teraz już nigdy nie mam podobnego uczucia, gdy kupują najnowsze tłumaczenia, najsłynniejszych książek - cz...
Bardzo ciekawe rozważanie - jestem ewidentnym wyznawcą "modelu statusu". Tak, z mojej czystej ciekawości literackiej - próbowałaś na studiach czytać “Pieśni” Ezry Pounda, bo był to wymóg Twoich studiów, czy też czytałaś je "amatorsko", aby sprawdzić czy warte są "bliższego poznania"?
Tak, oczywiście to podstawowa różnica w "rodzaju" kontrowersji dotyczących obu powieści, ale jeśli chodzi o Donnę Tartt, to podobnie jak Ty nie mam żadnych wątpliwości, że Tajemna historia prezentuje bardzo wysoki poziom literacki.
Wspomniałaś Miller Henry - dla mnie to prawdziwa ikona literatury amerykańskiej. Przywołuje u mnie, prawie natychmiast, dwa inne nazwiska z "gwiazdozbioru literackich gwiazd" - Nin Anaïs i Durrell Lawrence, ale również powieść innej amerykańskiej ikony z generacji beatników (beat generation) Big Sur. Masz oczywiście rację, że nie różnimy się w naszej "miłości" do list nagród literackich i rekomendacji - zauważyłem, że masz bardzo ciekawe, "aut...
Sugestia nie taka zła - bo Ford Madox Ford jest na stałe łączony z paryskim "straconym pokoleniem", miał nawet przed Covidem kawiarnię swojego imienia w dzielnicy Łacińskiej (dzisiaj jest chyba zamknięta - oczywiście kawiarnia, a nie dzielnica). Nawiasem mówiąc, gdy ostatni raz byłem w Paryżu najbardziej zapamiętałem kawiarnię, która reklamowała się napisem przy wejściu "U nas nigdy nie gościł Ernest Hemingway". Opowiadano mi, że nie jest to...
Ja, podobnie jak Ty, zaliczam się do zwolenników, a nawet... gorących zwolenników "Tajemnej historii" i Donny Tartt. Nie wiem dlaczego wzbudza ona takie kontrowersje ... Bardziej zastanawiałbym się nad umieszczoną na liście książką jej bliskiego kolegi uniwersyteckiego (studiowała w Bellington Collage w stanie Vermont - Nowa Anglia) - American Psycho. Tutaj mogą być kontrowersje i to bardzo uzasadnione, chociaż w moim odbiorze książka ma wsp...
Na swojej liście masz Dobry żołnierz: Opowieść o miłości. Ford Madox Ford jest pisarzem i poetą angielskim - był bliskim przyjacielem Josepha Conrada. W latach 20-tych przebywał w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Ernestem Hemingwayem, który sportretował go w Słońce też wschodzi i poświęcił mu długi akapit (jeśli dobrze pamiętam to chyba nawet rozdział) w Ruchome święto. Jest to więc brytyjski trop w literaturze amerykańskiej, ale bardzo zacn...
Dzięki za zauważenie Sympatyk, mam go przeczytanego i ocenionego na 6. Tak więc przeczytałem z listy 22 pozycje.
Czytałem 21 pozycji, oraz inną powieść 13 autorów/autorek. Miłe zaskoczenie to obecność na liście dwóch pozycji, które mam wysoko ocenione, ale są one rzadko wymieniane w biblioNetkowych dyskusjach: Tajemna historia Ostępy nocy Bardzo dziękuję za to, że umieściłaś tę listę, jest bardzo ciekawa - już ją skopiowałem i zaschowkowałem, a kilka pozycji przesunąłem "do góry" na mojej "krótkiej liście do przeczytania".
1. W komnatach Wolf Hall 2. Demon Copperhead 3. Czarodziejka z Florencji
Odebrałem ją (książkę) chyba bardziej jako ostrą krytykę radzieckiej mentalności, niż pochwałę rosyjskości (być może, że podobnie jak niedźwiedź z tobołem już tego nie pamiętam). Chociaż, nie ulega wątpliwości, że sam Sołżenicyn już w trakcie emigracji w USA (gdzie nie integrował się z rosyjską emigracją - a od prasy otrzymał przydomek "samotnika z Vermont"), prezentował poglądy "rosyjsko-patriotyczne", a u schyłku Związku Radzieckiego i po j...
2. Dallas '63 Brawurowa powieść King Stephen (pseud. Bachman Richard, Evans Beryl), której bohater wykorzystuje nieciągłość czaso-przestrzeni i przenosi się w czasy "przed zabójstwem 35 prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna Kennedego". Możliwość śledzenia każdego kroku Lee Oswalda, który strzelał do prezydenta, analiza faktów, próba odpowiedzi na "wszystkie znaki zapytania", przypuszczenia i teorie, paradoksalnie spotkała się z dużym uznaniem ...
Wow - przepraszam, za pomyłkowe umieszczenie mojej propozycji, poza "głównym" wątkiem.
1. Literatura regionu Karaibów raczej rzadko przewija się przez nasze dyskusje. Prawie niezauważalnie "mignęła" w serwisach prasowych informacja o śmierci Condé Maryse (zmarła 2 kwietnia 2024 roku), która była poważną kandydatką do zdobycia nagrody Nobla. Tworzyła w języku francuskim i pochodziła z Gwadelupy. Z innej karaibskiej wyspy, Trynidadu (część Trynidadu i Tobago) pochodzi Naipaul Vidiadhar Surajprasad, laureat nagrody Nobla z roku 200...
Możesz podać tytuł książki, o której napisałeś :)
Motyw 1: 1. Dziady i dybuki 2. Kłamstwa 3. Powrót do Edenu Motyw 2: 1. Wiosna 2. Pan Tadeusz 3. Równonoce
Wow ... oczywiście starszy brat miał na imię Bolesław .... za długo "spacerowałem" w tej brzezinie ...
Motyw "Rodzinne tajemnice" Serce tak białe Najsłynniejsza, przetłumaczona na 37 języków, powieść przedwcześnie zmarłego hiszpańskiego pisarza Javiera Mariasa. Jej tytuł został zaczerpnięty z dramatu Makbet. Pierwsze zdanie powieści zdobyło "szczególną" sławę wśród krytyków i czytelników i idealnie odpowiada motywowi przewodniemu naszego marcowego głosowania: " „Nie chciałem wiedzieć, ale dowiedziałem się, że jedna z dziewczynek, kiedy już...
Motyw "Wiosna" Brzezina Napisane w 1932 roku, jedno z najsłynniejszych opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza, genialnie przeniesione na ekran przez Andrzeja Wajdę. Zawsze łączę je z napisanym w 1924 roku, arcydziełem literatury światowej Czarodziejska góra. Młody, chory na gruźlicę Stanisław, powraca z wysokogórskiego sanatorium w Davos (w Szwajcarii) do zagubionej w ostępach leśnych, małej leśniczówki swojego starszego brata Stanisława. Powr...
Zastanawiałem się, czy nie zgłosić zgłosić "Pana Tadeusza" w motywie "tajemnice rodzinne" - ksiądz Robak i jego tajemnica :)
To była moja książka 2023 roku - porywająca i odkrywcza. Proza, rzeczywiście bardzo piękna. Aż żałuję, że już czytałem....
"Szaleńcze zaprzęgi mają w sobie wiele ciepła i trzeba się ich uczepić. Niosą też zapach macierzanki i odurzającą woń stęchłego chleba, albo ogrodowych narcyzów." Aby wykreować taki fragment, autor musiał się chyba nawąchać czegoś bardziej odurzającego niż stęchły chleb. Gratulacje - zgromadziłeś chyba największy zbiór cytatów "od czapy" :)
U mnie wyrzuty sumienia przekształciły się w jeden, "globalny" wyrzut sumienia - przeczytałem tylko jedną (!) pozycję. Ale pozostałe wrzucam do czegoś, co przypomina w mojej wyobraźni naczynia wypełnione powieściami pogrupowanymi według różnych kodów: tematycznych, geograficznych, historycznych, rodzajowych, językowych .... czasami bardzo dziwnych (np. powieści o miłości w wielkich miastach, o pograniczach kultur, o schyłkach wielkich epok, o ...
Nic na to nie poradzę, że mam podobne odczucie jak Golding .... każdy ma zapewne jakieś swoje odczucie.... nie zamierzam nikogo przekonywać, że "czerwony jest ładniejszy od niebieskiego", i że moje odczucie jest "prawdziwe" ... nie napisałem, że tak jest, napisałem, że mam "niepewne" podejrzenie, że tak jest i są osoby, które mają podobne wrażenie, a dodatkowo piszą powieści (szczególnie dotyczy to wielu dystopii) ...
W pełni się zgadzam - ale uważam, że te subiektywne opinie recenzentów, krytyków i redakcji, jako "całość", mylą się bardzo rzadko. Absolutnie nie namawiam nikogo, aby podzielał mój pogląd :)
Ja, jak zwykle, podążę za "głównym nurtem", z wiarą, że myli się on bardzo rzadko. Również Władca much, podobnie jak Malowany ptak znajduje się na liście Tygodnik Time z 2005 roku "100 najlepszych anglojęzycznych powieści od 1923 do 2005 roku".
W 1954 roku, prawie dziesięć lat wcześniej, niż wydanie powieści Jerzego Kosińskiego, William Golding (przyszły noblista) opublikował swoją najsłynniejszą powieść Władca much. Jest to dystopia, tocząca w bliżej nieokreślonej przyszłości w trakcie konfliktu nuklearnego. Grupa brytyjskich chłopców w wieku szkolnym, w wyniku katastrofy lotniczej, zostaje uwięziona na bezludnej, tropikalnej wyspie. Chłopcy próbują organizować się lecz ich działania...
1. Szlak umrzyka 2. Cztery muzy 3. Sensacyjne życie ptaków: Pierzaste wampiry, tęczowe albatrosy i trujące przepiórki Niestety nie mogłem zagłosować na Miła 18 i Pałac snów, ale na pewno do nich powrócę.
Pierwsze wydanie "Malowanego ptaka" w USA było wyraźnie oznaczone przez wydawcę, jako fikcja. Na tylnej okładce był krótki życiorys pisarza, informacja o tym, że urodził się w Polsce i przybył do USA w 1957 roku, z podkreśleniem, że jego dwie poprzednie publikacje osiągnęły popularność w Niemczech (opublikował je pod psudonimem Joseph Novak). Nic na temat pochodzenia i nic na temat dzieciństwa. Książka okazała się niebywałym sukcesem wydawnicz...
1. Austerlitz Jacques Austerlitz poszukuje swojej tożsamości, po tym jak dowiaduje się, że został adoptowany przez walijską rodzinę. Jego dokumenty zostały zagubione, tajemnicze obrazy dworców, transporty dzieci w czasie wojny .... czy znajdzie odpowiedzi na wszystkie pytania, czy jego podróż w przeszłość ma swój kres ... Najsłynniejsza, ostatnia powieść niemieckiego pisarza (od roku 1966 mieszkającego w Anglii). Wydana w 2001 roku, przynio...
Świetna powieść - miałem ją na mojej liście do zgłoszenia :) Odbieram ją jako powieść paraboliczną - rzeczywiście, nadal bardzo aktualną. Zgadzam się, że jest bardzo niedoceniona przez polskich czytelników.
Poruszyłaś wiele tematów w większości dotyczących życia osobistego Jerzego Kosińskiego, a nie jego książki. Wiele z tych teorii to tylko domysły - ktoś coś słyszał o ghost-writerze, ale on sam się nie ujawnił, a raczej nie udowodnił, że rzeczywiscie tak było - pojawiła się nawet jeszcze bardziej skandaliczna teoria, podkreślająca przebiegłość i perfidię Kosińskiego - że ghost-writerów było kilku, bo podejrzliwy Kosiński nie ryzykował pokazani...
Malowany ptak to fikcja literacka, podobnie jak Na Zachodzie bez zmian, czy Wybór Zofii. Z założenia nie jest to literatura faktu, wiec trudno raczej oceniać ją z punktu widzenia prawdziwości i koloryzowania - to książka o istocie zła, oczywiscie umieszczona w optyce autora, obciążonego bagażem własnych doświadczeń życiowych - taka jest optyka autora i ma do niej prawo, tak jak każdy z nas, i tyle .... czy to się musi nam podobać, oczywiście, że ...
Malowany ptak z pewnością zostawia szczególne "znamię" w świadomości chyba wielu czytelników (sądząc po ocenach). Koleżanka zna Ciebie lepiej niż kryjący się pod nickami użytkownicy tego portalu, więc może Twoje decyzja nie jest pochopna (może zmienisz ją z upływem czasu). Ja mam traumę po przeczytaniu pierwszego tomu pozycji naukowej pod redakcją Barbary Engelking i Jana Grabowskiego. Nie spodziewałem się po sobie takiej reakcji, drugi to...
Gratulacje dla zwycięzców. Jak widać po finałowej tabeli, finisz pierwszej trójki był imponujący, tym większe brawa dla minutka :D Podziękowania dla dot59 za wkład włożony w przygotowanie ciekawej listy dusiołków (i fragmentów) oraz finezyjne podpowiedzi i mataczenia - kilka pozycji dopisałem do mojej "krótkiej listy" :)
Ja bym dodał: Malowany ptak Na półce, obok mojego biurka, już od dawna stoi i czeka na swoją kolejkę Orkan na Jamajce - przesuwam do przodu :)
Mam wrażenie, że Szabó Magda, absolutnie zasłużenie, uzyskała w Biblionetce bardzo wysoki status literacki. Czytałem dotychczas tylko Piłat, gdzie głębia psychologiczna bohaterów jest po mistrzowsku oddana, a zmysł obserwacyjny (spostrzegawczość) autorki zauważalny od pierwszej do ostatniej strony powieści. PS. Napisałaś, że "wchodzisz" głębiej w tematykę dzieci i ich problemów - przyszło mi do głowy, że byłoby ciekawe zestawienie takiej li...
1. Życie Pi 2. Okręt 3. Złoto z Porto Bello
Świetnie napisana recenzja :)
Gratulacje * Teraz to podwójne :D
Gartulacje :)
cywilni *
2. Idąc rakiem 30 stycznia 1945 roku, w mroźną i wietrzną noc , na wzburzonym Bałtyku, został storpedowany i zatopiony największy niemiecki statek pasażerski "Wilhelm Gustloff". Większość jego pasażerów stanowili cywili uciekinierzy z Prus Wschodnich i obszaru Wolnego Miasta Gdańsk. Wydarzenie to uznawane jest za największą katastrofę morską w dziejach marynarki - nie jest znana dokładna liczba ofiar, szacuje się że waha się ona od siedmiu do...
Wow .... ja taką listę korelacji (wg Pawła Wolniewicza) prowadzę do dzisiaj i oceny wielu książek, które zamierzam przeczytać sprawdzam u osób z "mojej listy" ... myślę, że jest to miarodajna rekomendacja .. Pozdrawiam
Wiemy, że na wschód od Edenu leżała kraina Nod. Niewiele to pomoże - ale jest to konkretna nazwa krainy, więc może jakieś "nowe zwoje z Qumran", przechowane przez suche piaski pustyń Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki czekają na odkrywców i rzucą nowe światło na genezę tej biblijnej frazy ....
1. Życie na Missisipi Autobiograficzna powieść Marka Twaina, który jako siedemnastolatek zaciągnął się na rzeczny statek parowy, i kilka lat pływał po wielkiej i dziewiczej Missisipi, jako pomocnik pilota. Obraz ogromnej rzeki i historyczny już obraz pionierskiej Ameryki u zarania swojej wielkości.
Miało być więcej kobiet - ale Elenę Ferrante czytałaś.
Wybrałem 10 książek (oczywiście tylko te, których nie czytałaś), może na coś się "skusisz": 1. Demony: Według kroniki radcy departamentu Geyrenhoffa 2. Gubernator 3. Normalni ludzie 4. Osobisty przewodnik po Pradze 5. Lampart 6. O bohaterach i grobach 7. Kot i mysz 8. Muzeum niewinności 9. Żar 10. Witaj, smutku Najbardziej identyfikuję się z pozycją 2, 3 i 6 (oczywiście w czasach, gdy byłem w wieku ich bohaterów). :D A najbardzie...
No i kapitulacja, i zmiana planów czytelniczych - już zarezerwowałem w bibliotece Złoty pelikan. :D Dzięki Jacek
Zaciekawiłaś mnie Yanagiharą Do raju, zauważyłem, że jej Małe życie oceniłaś na 3,0, a ja "entuzjastycznie" na 6,0 - zresztą książka ta chyba do dzisiaj pobudza do gorących dyskusji (szkoda, z nie ma więcej takich dyskusji na naszym portalu), wnoszę więc z tego, że musi być coś intrygujacego w "Do raju" - przesunę ją wyżej na mojej liście do przeczytania :) Prawie na samej górze tej listy jest u mnie książka, do której napisałaś recenzję - Śmi...
Uaktualnienie listy z października 2023 po przeczytaniu opublikowanej w tym roku najnowszej powieści pisarza Noce zarazy. W nawiasie liczba ocen czytelników w biblioNETce na dzień 31.12.2023.: 1. Muzeum niewinności (267) „Mój sen śmiertelny ciałem spełniasz i słowem płochym w śnie poczętym”[1]… 2. Śnieg (1095) 3. Stambuł: Wspomnienia i miasto (335) 4. Noce zarazy (7) 5. Rudowłosa (47) 6. Dom ciszy (294) 7. Nowe życie (334) 8. Nazywam ...
1. Kulawe konie 2. Cena: W poszukiwaniu żydowskich dzieci po wojnie 3. Diamentowy Plac
Dario, Dzięki za przywrócenie tej opcji :):):)
2. Zostało z uczty bogów Jeden z najciekawszych obrazów Rosji w przełomowym momencie jej historii - wojna i Rewolucja Bolszewicka, a potem pierwsze lata nowej, okrutnej sowieckiej rzeczywistości.... Wszystko barwnym piórem naocznego świadka ... cenny dokument czasu wielkich transformacji ... Szczęśliwy, kto oglądał świat W chwilach przemiany i przełomu: Bogowie go do swego domu Wezwali, by do uczty siadł; W ich radzie uczestniczył świę...
1. Podręcznik dla inkwizytorów Bardzo często na naszym portalu jest przywoływana i polecana powieść szwajcarskiego pisarza, tworzącego w języku niemieckim Pascala Merciera Nocny pociąg do Lizbony. Jej akcja w wiekszości rozgrywa się w stolicy Portugalii Lizbonie, w czasach krwawej dyktatury António de Oliveiry Salazara. Dyktatura ta trwała ponad 40 lat i w znaczący sposób zdefiniowała rzeczywistość Portugalii w XX wieku. Trauma i rozliczanie ...
Twoja rekomendacja Cabre tkwiła w mojej głowie cały czas - i to wstyd, że trwało to kilka lat. Ale w końcu nadszedł czas Wyznaję i nie ma w tym przesady, że jestem oczarowany. Porywająca łatwość ciekawego i wciągającego opowiadania, wielowątkowość, mnogość odniesień do muzyki i do literatury, głębia problemów, które nurtują naszą rzeczywistość i wielki humanizm. To naprawdę ożywczy wiatr w naszych czasach, kiedy tak często pogarda i nietole...
Zastanawiam się, czy lista książkowych rekomendacji "na fazę smutnych książek", nie byłaby ciekawa dla wielu biblioNetkowiczów - interesujący trop :)
Skopiowałem sobie Twoją listę, ale długo zbierałem się, żeby napisać te kilka słów podziękowania - jest to naprawdę bardzo dobra rekomendacja i materiał wyjściowy do własnej analizy, kolejnych śladów czytelniczych i odkryć literackich. Przeczytałem zaledwie 6 pozycji z Twoich 105 rekomendacji, ale rok 2023 zakończyłem Srebrne orły - dzięki wspaniałej recenzji idiom1983 - Mogło było być tak właśnie , a teraz u Ciebie to numer 1 - wow .... Mi...
Miłe dodatki "czytelnicze" wszyscy chyba lubią, ja też robię takie "przerwy" po wymagajacych pozycjach - więc zachęcam Cię do "podrzucania" innym tych "słodkich wisienek czytelniczych".
Bardzo ciekawa lista :} Zauważyłem, że Szklany klosz czytałaś w 1988 i 2000 roku, chyba że coś się źle podstawiło w linku. A może, czytasz Szklany klosz, co kilka lat, tak jak ja Demony: Według kroniki radcy departamentu Geyrenhoffa. Czekam na lata 2003-2023 ..
Bardzo ciekawa recenzja. Powieść dodałem do mojej długiej "krótkiej listy" ......
Teatr Miejski ... wow ... rzeczywiście wspaniały .... koniecznie należy go odbudować ;) Dziękuję za życzenia biblionetkowo-urodzinowe - chciałbym Cię poczęstować jakimś literackim przysmakiem. Powróciłem ostatnio literacko do Wiednia, który zresztą nie jest mi obcy (z racji zawodowej) - a tam oczywiście czekoladowy tort Sachera, koniecznie w hotelu Sacher - o pilnie strzeżonej recepturze (tort, nie hotel). Chyba, że zaryzykujesz i skusisz się...
Bardzo ładna recenzja, o Twojej małej ojczyźnie. Ten termin chyba nadal słabo w Polsce zaistniał - i nie ukrywam, zawsze, kiedy zwiedzam Niemcy, czy to jest Bawaria, czy Saksonia, zadziwia mnie (podziwiam) i jednocześnie zazdroszczę, ich pojmowania i przywiązania do "małej ojczyzny" (Heimat). Ten "Twój most" w Bydgoszczy, przywodzi mi na myśl powieść noblisty Ivo Andrica Most na Drinie. A jeśli chodzi o pisarzy, to z Bydgoszczą zawsze kojarzy...
Ja czytam tak średnio co 3 lata Demony: Według kroniki radcy departamentu Geyrenhoffa. Dlaczego - bo taką mam "zachciankę", a jak będę miał "zachciankę", żeby czytać tylko wybrane rozdziały z tej książki, to też tak zrobię. Jeśli ktoś wymysla problem pt. "nie czytamy ponownie tej samej książki" - to rzeczywiście jest to jego problem, nie mój, nie nasz. Sorry.... dawno nie słyszałem takiego "idiotyzmu". Szkoda, że tracimy nasz czas na jego dysk...
Szkoda, że nie oceniasz ksiązek - bo ja akurat śledzę Twoje oceny - i ciekawi mnie, co przeczytałaś ostatnio .... a tu wszystko ocenione ponad dwa lata temu .... :) A może działasz zgodnie z Durrellem? <<Odsyłam czytelnika do czystej kartki, żeby musiał sięgnąć do własnej głowy, co w końcu każdy czytając książkę powinien robić>> :D
Dario, Ale czy możemy się dowiedzieć, w czym rzeczywiście tkwi problem? 1. Czy programisci po prostu nie mają czasu, żeby tym się zająć, lub kierownictwo firmy postanowiło, że nie ma na to czasu (pieniędzy) i programiści tym się nie będą zajmować? 2. Czy programiści (w co nie chce mi się wierzyć), nie potrafią przywrócić tej funkcjonalności? 3. A może, po prostu nie ma programistów, którzy nie tylko tą utraconą funkcją, ale i wieloma...
1. Normalni ludzie 2. Blaszany bębenek 3. Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia
1. Wóz ognisty Jedna z najciekawszych powieści australijskiego laureata Nagrody Nobla z 1973 roku. Napisana w 1961 roku i doceniona przez krytyków literackich i czytelników. Historia czterech luźno związanych ze sobą postaci, wyrzuconych poza nawias pozornie tolerancyjnego społeczeństwa australijskiego lat 50-tych XX wieku. Atmosfera przedmieścia, gdzie codzienne życie zdaje się razić swoją monotonią, ale pod jego powierzchnią kipi wzajemnymi ...
Chodzi chyba o krótki fragment o prostytutkach na samym początku książki, kiedy inspektor podsłuchuje rozmowę Sabiny w barze: "Mówiła o przyjęciu, na którym zdarzyło się coś niejasnego, z mglistych scen inspektor nie umiał wyłowić bohaterki czy ofiary. Mówiła niby w rwącym się śnie, z przerwami, nawrotami, poprawkami, z natłokiem fantastycznych obrazów. Teraz była w łaźni w Maroku, pożyczała pumeks od miejscowych kobiet i uczyła się od prostyt...
Mam bardzo podobne odczucie jeśli chodzi o poezję Zuzanny Ginczanki, na pewno warto się w tę poezję zagłębić - wszak do pisania zachęcał ją sam Julian Tuwim, a to już inny poziom rekomendacji poetyckiej, niż nasza konstatacja. Fragment wiersza Ginczanki "Gramatyka" umieściła jako swoją wizytówkę biblioNetkową fugare i napisała o tym w Twojej czytatce Liryka, liryka, tkliwa dynamika.... Masz rację, że chyba nieprzypadkowo przyszedł "jakiś czas" ...
1. Ciotka Julia i skryba 2. Lato, gdy mama miała zielone oczy 3. 1001 książek, które musisz przeczytać
Ja bardzo nie lubię Jona (syna Ireny) - emocjonalnie mały chłopczyk zawsze robiący to co zadowoli mamusię. Utkwił mi w pamięci cytat dotyczący Fleur i jej ślubu. "Panna młoda była doskonale opanowana, a w białej sukni i welonie, zarzuconym na krótko przycięte, ciemnokasztanowate włosy, piękniejsza niż kiedykolwiek; skromnie przymknięte powieki skrywały ciemnobrunatne oczy. Na zewnątrz zdawała się całą sobą uczestniczyć w ceremonii. Ale gdzi...
1. Kot i mysz Napisana w 1961 roku, krótka powieść laureata Nagrody Nobla, jest jednocześnie drugą częścią trylogii gdańskiej zapoczątkowanej słynnym Blaszany bębenek. Niemiecki Gdańsk u schyłkowy II Wojny Światowej i grupa licealistów. Ich historia, a właściwie historia jednego z nich, Joachima Mahlke, wychowującego się bez ojca, wyobcowanego samotnika. Historia, a może legenda o Mahlke, opowiedziana po latach przez jego jedynego przyjaciela...
Mam świadomość tego, że wątek ten w swoim zamyśle powinien być listą ciekawych książek rekomendowanych do przeczytania, ale nie mogę się powstrzymać od paru skojarzeń dotyczących obu tak zacnych propozycji. Pierwsze skojarzenie dotyczy powieści "Nazywam się czerwień" Orhana Pamuka. Jest on moim ulubionym noblistą (przeczytałem wszystkie jego powieści, wliczając opublikowane w tym roku w języku polskim "Noce zarazy" - Orhan Pamuk i bezludna wy...
Luksusowa ksiegarnia Barnes & Noble, w której Ezra Blazer (Philip Roth) zakupił książki dla Alice, pojawia się również w innej, znacznie słynniejszej powieści amerykańskiej - wydanej w 1991 roku: American Psycho. Ksiegarnię odwiedzał główny bohater i jednocześnie narrator powieści Patrick Bateman, bogaty bankier z Wall Street, przedstawiciel pokolenia yuppie, a jednocześnie seryjny morderca i kanibal. Szokujące, nadzwyczaj szczegółowe opisy jeg...
Wspaniała recenzja - pomimo, że książki jeszcze nie czytałem, recenzję mogłem przeczytać do końca, bo oglądałem ekranizację tej powieści. Dla mnie jest to jeden z najbardziej niepokojących i jednocześnie pociągających mnie filmów, bo podświadomie identyfikuję się z optyką widzenia 15-letniego bohatera. Mam poczucie, że nie jest to odpowiednia perspektywa, ale chcąc bym uczciwym wobec siebie samego, nic na to nie mogę poradzić. Idealnie odnajdu...
1. Belcanto 2. Samotnia 3. Gorzko, gorzko
2. Śmiertelnie ranny Najcenniejszą włoską nagrodą literacką przyznawaną od roku 1947 wyłącznie w dziedzinie prozy jest Premio Strega (Nagroda Stregi). W XXI wieku tylko jeden pisarz, Veronesi Sandro otrzymał ją dwukrotnie. Szczęśliwie (zastanawiam się, czy jest to odpowiednie słowo) dla polskiego czytelnika jego obie, nagrodzone powieści zostały przetłumaczone na język polski: Spokojny chaos (nagroda z 2006 roku - w BiblioNetce 8 ocen) ...
I tak się spóźniłem - a jeszcze ten bełkot - wszystkich serdecznie przepraszam ...
1. Słońce też wschodzi Polski czytelnik poznaje zwykle twórczość Hemingwaya poprzez pryzmat szkolnych lektur - "Komu bije dzwon" i "Stary człowiek i morze" (jeśli pamięć mnie nie myli, w moich dawnych, komunistycznych czasach lekturą uzupełniającą było również "Pożegnanie z bronią"). Nieliczni sięgają po jego inne pozycje. Na amerykańskiej liście Modern Library 100 najlepszych powieści anglojęzycznych pierwszą powieścią (na 44 miejscu) Hemingwa...
Tak. Mam podobne odczucie. Wielki smutek i żal, że zabrakło Jej i to właśnie teraz.
Brawo - chyba nie do pobicia :):):)
"Nie będę na pewno dyskutował z recenzją (a raczej bełkotliwym paszkwilem) Kochajmy Planetę Ziemię oraz tematem Śmiech na sali... - recenzja oraz większość wypowiedzi pochodzi z kont stworzonych w bardzo bliskich sobie terminach i wykorzystywanych jedynie w dniu utworzenia. Widać komuś pani Nawrocka bardzo zalazła za skórę – aż się narzuca wściekły, miotający się zdemaskowany szatan..." Twoja recenzja bardzo ciekawa, chociaż to zdecydowanie ni...
Wow, wynik z pewnością "wyśrubowany". Widzę, że książkę czytałeś. Czy rzeczywiście jest kontrowersyjna i wzbudza tak skrajne odczucia, od zachwytu do odrzucenia?
No i już muszę dodać korektę: Justyna przy 132 ocenach.
*odbiegłem
Zainteresowałaś mnie spostrzeżeniem o rozpiętości skali ocen i jej "pełnym wypełnieniu" od 1 do 6 (w tym przypadku z brakiem oceny dla 1,5). Ciekawe, która książka w biblioNetce posiada takie "pełne wypełnienie", przy najmniejszej liczbie czytelników? Oczywiście nie miałem czasu, żeby przeprowadzić dokładne badanie, ale już wcześniej zauważyłem, że takie "pełne" wypełnienie ma moja przedostatnia przeczytana książka - (Pulitzer 1981) Sprzysi...
Pozycja 17 na liście Eleny Ferrante ukazała się w polskim tłumaczeniu: Piersi i jajeczka
1. Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd: Listy z podróży afrykańskiej z lat 1931-1936 2. Łowcy przygód w dalekich krainach: Wielkie pionierskie podróże i wiedza antyku o świecie 3. Aku-Aku: Tajemnica Wyspy Wielkanocnej
To chyba wpływ nocnej konfiguracji planet na moje późne zgłoszenie i oczywiscie zawodność mojej pamięci, która głównie skupiła się na wątkach związanych z eksploracją planety. Dzięki za korektę :) Jacek
1. Aku-Aku: Tajemnica Wyspy Wielkanocnej Wyprawa na najbardziej samotną wyspę świata i jej tajemnice. Kamienne figury "długouchych"- kogo przedstawiają i kto je wzniósł? Liczne pytania i śmiałe, "urzekające" teorie. Jedna z ulubionych książek moich młodych lat .... która i dzisiaj często mi towarzyszy .... chociaż wiele "urzekających" teorii nie oparło się wynikom współczesnych badań ,,,, 2. Astronauci Wyprawa na Księżyc w porywające...
Misiaku, może zdradzisz tytuły :)
Użytkownicy polecają:
Dodany: 20.01.2024 09:11
Autor: zielkowiak
Humboldt – to dopiero był gość! Gdyby zaproponował mi udział w jednej ze swoich wypraw, rzuciłabym wszystko i pojechała. To temu człowiekowi zawdzi (...)
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 14.04.2024 21:41
„Srebrzysko” określa autor w podtytule „powieścią dla dorosłych”. Jak dorosłym trzeba być, żeby wyrzec się buntu, zdecydować się nadstawić przysłowiow (...)
Dodany: 02.04.2024 21:51
Autor: fugare
Fantastyka naukowa to nie był nigdy mój ulubiony gatunek literacki, filmowy zresztą też nie, ale bardzo dobrze przechowałam, a nawet pielęgnuję pewne (...)
Dodany: 23.03.2024 09:19
Autor: Meszuge
Ze względu na ogromną liczbę przypisów i cytowanych materiałów źródłowych jest to najprawdopodobniej najbardziej rzetelna biografia Feliksa Dzierżyńsk (...)
Dodany: 09.03.2024 20:02
Autor: jolietjakeblues
Jesteśmy pokoleniem poszukiwaczy, my, obecni pięćdziesięciolatkowie, z których wielu miało to szczęście, że dzięki odwadze, inteligencji, talentowi sw (...)
Dodany: 03.03.2024 09:31
Breece D'J Pancake, a właściwie Breece Dexter John Pancake (pancake – naleśnik; dziwaczny zapis imienia był wynikiem błędu w The Atlantic Monthly, gdz (...)