Ranking powstał w oparciu o oceny najlepszych recenzentów wymienionych tutaj.
1
Średnia: 5,75
|
wg Wszystkich: 5,01
Średnia: 5,75
|
wg Wszystkich: 5,01
"Fragmenty dyskursu miłosnego" to książka niezwykła. Napisał ją profesor paryskiej uczelni, lecz nie jest to książka naukowa (we Francji sprzedano jej ponad 100 tysięcy egzemplarzy). Punktem wyjścia są "Cierpienia młodego Wertera", lecz nie jest to interpretacja ani komentarz. Pojawiają się wszystkie figury poststrukturalistycznego dyskursu (Nietzsche, Bataille, Lacan, Klossowski, Foucault, Deleuze), lecz nie jest to tekst dla nielicznych. Jej przedmiotem jest erotyka, lecz nie jest to ani roman...
"Fragmenty dyskursu miłosnego" to książka niezwykła. Napisał ją profesor paryskiej uczelni, lecz nie jest to książka naukowa (we Francji sprzedano jej ponad 100 tysięcy egzemplarzy). Punktem wyjścia są "Cierpienia młodego Wertera", lecz nie jest to interpretacja ani komentarz. Pojawiają się wszystkie figury poststrukturalistycznego dyskursu (Nietzsche, Bataille, Lacan, Klossowski, Foucault, Deleuze), lecz nie jest to tekst dla nielicznych. Jej przedmiotem jest erotyka, lecz nie jest to ani roman...
Czytaj więcej
2
Średnia: 5,67
|
wg Wszystkich: 4,93
Średnia: 5,67
|
wg Wszystkich: 4,93
Tematyka esejów i aforyzmów Ciorana skupia się wokół pesymistycznie ujętej kondycji człowieka, absurdalnej i wypełnionej cierpieniem egzystencji, paradoksów cywilizacji i kultury.
[Zielona Sowa, 2006]
Tematyka esejów i aforyzmów Ciorana skupia się wokół pesymistycznie ujętej kondycji człowieka, absurdalnej i wypełnionej cierpieniem egzystencji, paradoksów cywilizacji i kultury.
[Zielona Sowa, 2006]
Czytaj więcej
3
Średnia: 5,38
|
wg Wszystkich: 4,99
Średnia: 5,38
|
wg Wszystkich: 4,99
Nie obchodzą mnie moje początki, interesuje mnie tylko początek. Jeśli zmagam się z własnymi narodzinami - z tą obsesją pomniejszą - to dlatego że nie mogę ucapić za łeb momentu początkującego czas. W ostatecznym rozrachunku jednostkowa niewygoda sprowadza się do niewygody kosmogonicznej, każde bowiem z naszych doznań jest pokutą za owo zbrodnicze doznanie pierwotne, poprzez które byt wymknął się nie wiadomo dokąd...
Emil Cioran
[Oficyna Literacka, 1996]
Nie obchodzą mnie moje początki, interesuje mnie tylko początek. Jeśli zmagam się z własnymi narodzinami - z tą obsesją pomniejszą - to dlatego że nie mogę ucapić za łeb momentu początkującego czas. W ostatecznym rozrachunku jednostkowa niewygoda sprowadza się do niewygody kosmogonicznej, każde bowiem z naszych doznań jest pokutą za owo zbrodnicze doznanie pierwotne, poprzez które byt wymknął się nie wiadomo dokąd...
Emil Cioran
[Oficyna Literacka, 1996]
Czytaj więcej
4
Średnia: 5,33
|
wg Wszystkich: 4,66
Średnia: 5,33
|
wg Wszystkich: 4,66
Według pewnej legendy o inspiracji gnostyckiej, w niebie między aniołami wywiązała się walka, w której zwolennicy Michała zwyciężyli zwolenników Smoka. Aniołowie, którzy - niezdecydowani - ograniczyli się do przyglądania, zostali zesłani na ten świat, aby tu zdecydować się na wybór, którego nie potrafili dokonać tam na górze. Wybór tym trudniejszy, że nie zachowali żadnego wspomnienia o walce ani o swej dwuznacznej postawie.
[Wydawnictwo KR, 2004]
Według pewnej legendy o inspiracji gnostyckiej, w niebie między aniołami wywiązała się walka, w której zwolennicy Michała zwyciężyli zwolenników Smoka. Aniołowie, którzy - niezdecydowani - ograniczyli się do przyglądania, zostali zesłani na ten świat, aby tu zdecydować się na wybór, którego nie potrafili dokonać tam na górze. Wybór tym trudniejszy, że nie zachowali żadnego wspomnienia o walce ani o swej dwuznacznej postawie.
[Wydawnictwo KR, 2004]
Czytaj więcej
5
Średnia: 5,33
|
wg Wszystkich: 4,73
Średnia: 5,33
|
wg Wszystkich: 4,73
Ten esej został napisany niczym powieść: w dziewięciu niezależnych częściach pojawiają się i spotykają te same postacie: Strawiński i Kafka oraz ich dziwni przyjaciele: Ansermet i Brod; Hemingway i jego biograf; Janáček i jego mały naród; Rabelais i jego spadkobiercy: wielcy powieściopisarze.
Albowiem głównym bohaterem książki jest sztuka powieści: duch humoru, z którego postała, jej tajemnicze powinowactwo z muzyką, jej historia tworząca się w trzech odsłonach, estetyka jej trzeciej odsłony...
Ten esej został napisany niczym powieść: w dziewięciu niezależnych częściach pojawiają się i spotykają te same postacie: Strawiński i Kafka oraz ich dziwni przyjaciele: Ansermet i Brod; Hemingway i jego biograf; Janáček i jego mały naród; Rabelais i jego spadkobiercy: wielcy powieściopisarze.
Albowiem głównym bohaterem książki jest sztuka powieści: duch humoru, z którego postała, jej tajemnicze powinowactwo z muzyką, jej historia tworząca się w trzech odsłonach, estetyka jej trzeciej odsłony...
Czytaj więcej
6
Średnia: 5,30
|
wg Wszystkich: 4,92
Średnia: 5,30
|
wg Wszystkich: 4,92
Esej historyczno-filozoficzny, udokumentowany, o bogatym ładunku treściowym, dotyczący obłędu i jego wielorakich powiązań z historią społeczeństw. Przedstawia różne sposoby widzenia obłędu: jako stanu cechującego się wyższymi zdolnościami psychicznymi (stany nawiedzenia), jako kondycji godnej pogardy, godnej nawet kary na równi z grzechem, i wreszcie jako choroby.
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1987]
Esej historyczno-filozoficzny, udokumentowany, o bogatym ładunku treściowym, dotyczący obłędu i jego wielorakich powiązań z historią społeczeństw. Przedstawia różne sposoby widzenia obłędu: jako stanu cechującego się wyższymi zdolnościami psychicznymi (stany nawiedzenia), jako kondycji godnej pogardy, godnej nawet kary na równi z grzechem, i wreszcie jako choroby.
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1987]
Czytaj więcej
7
Średnia: 5,20
|
wg Wszystkich: 5,02
Średnia: 5,20
|
wg Wszystkich: 5,02
Rozmowy Ciorana, który udzielał wywiadów niezmiernie rzadko, są nie tylko ważnym komentarzem do jego książek. Przede wszystkim składają się na plastyczny portret człowieka o wielkiej wrażliwości i inteligencji, rozmówcy dowcipnego i pełnego swady, bystrego obserwatora i surowego sędziego świata, myśliciela wyzbytego wszelkich złudzeń, który tym bardziej potrafi cenić każdy - tak rzadki - okruch dobra i piękna znajdowany w tym "piekle", w jakie zdaniem Ciorana coraz wyraźniej przekształca się nas...
Rozmowy Ciorana, który udzielał wywiadów niezmiernie rzadko, są nie tylko ważnym komentarzem do jego książek. Przede wszystkim składają się na plastyczny portret człowieka o wielkiej wrażliwości i inteligencji, rozmówcy dowcipnego i pełnego swady, bystrego obserwatora i surowego sędziego świata, myśliciela wyzbytego wszelkich złudzeń, który tym bardziej potrafi cenić każdy - tak rzadki - okruch dobra i piękna znajdowany w tym "piekle", w jakie zdaniem Ciorana coraz wyraźniej przekształca się nas...
Czytaj więcej
8
Średnia: 5,20
|
wg Wszystkich: 4,59
Średnia: 5,20
|
wg Wszystkich: 4,59
"Dlaczego Japonia? Dlatego, że jest to kraj pisma: z wszystkich krajów, które dane było poznać autorowi, Japonia jest tym, w którym praca znaku najbliższa jest jego przekonaniom, jego fantazmatom, lub, ujmując to inaczej, najdalsza jest od odrazy, niechęci i odrzucenia, jakie wzbudza w nim zachodnia semiokracja. Znak japoński jest solidny: cudownie określony, wyszykowany, wystawiony na pokaz, nigdy nie znaturalizowany lub zracjonalizowany. (...)" (Roland Barthes)
[Wydawnictwo KR, 2004]
"Dlaczego Japonia? Dlatego, że jest to kraj pisma: z wszystkich krajów, które dane było poznać autorowi, Japonia jest tym, w którym praca znaku najbliższa jest jego przekonaniom, jego fantazmatom, lub, ujmując to inaczej, najdalsza jest od odrazy, niechęci i odrzucenia, jakie wzbudza w nim zachodnia semiokracja. Znak japoński jest solidny: cudownie określony, wyszykowany, wystawiony na pokaz, nigdy nie znaturalizowany lub zracjonalizowany. (...)" (Roland Barthes)
[Wydawnictwo KR, 2004]
Czytaj więcej
9
Średnia: 5,20
|
wg Wszystkich: 4,89
Średnia: 5,20
|
wg Wszystkich: 4,89
Po raz pierwszy po polsku! Wybór esejów jednego z najwybitniejszych pisarzy wszech czasów, zawierający m.in. fragmenty słynnego tekstu "Contre Sainte-Beuve", stanowiącego zalążek "W poszukiwaniu straconego czasu", a zarazem manifest artystyczny pisarza. W tomie znalazły się także inne, istotne dla zrozumienia twórczości Prousta teksty, jak choćby te poświęcone Ruskinowi czy stylowi Flauberta i Baudelaire'a.
Dzięki znakomitemu opracowaniu M.P. Markowskiego czytelnik może zrekonstruować proces ...
Po raz pierwszy po polsku! Wybór esejów jednego z najwybitniejszych pisarzy wszech czasów, zawierający m.in. fragmenty słynnego tekstu "Contre Sainte-Beuve", stanowiącego zalążek "W poszukiwaniu straconego czasu", a zarazem manifest artystyczny pisarza. W tomie znalazły się także inne, istotne dla zrozumienia twórczości Prousta teksty, jak choćby te poświęcone Ruskinowi czy stylowi Flauberta i Baudelaire'a.
Dzięki znakomitemu opracowaniu M.P. Markowskiego czytelnik może zrekonstruować proces ...
Czytaj więcej
10
Średnia: 5,17
|
wg Wszystkich: 4,76
Średnia: 5,17
|
wg Wszystkich: 4,76
"Mitologie" Rolanda Barthes'a, jedna z bardziej przenikliwych analiz kultury popularnej, zostały napisane w latach 1954-1956 i wydane w 1957 roku. "Starałem się wówczas - pisze Barthes we »Wstępie« - poddać systematycznej refleksji niektóre mity życia codziennego we Francji. Materiał tych refleksji mógł być rozmaity (artykuł w gazecie, fotografia w tygodniku, film, przedstawienie teatralne, wystawa), a ich temat zupełnie dowolny: z całą pewnością chodziło o rzeczywistość wokół mnie". Od tego cza...
"Mitologie" Rolanda Barthes'a, jedna z bardziej przenikliwych analiz kultury popularnej, zostały napisane w latach 1954-1956 i wydane w 1957 roku. "Starałem się wówczas - pisze Barthes we »Wstępie« - poddać systematycznej refleksji niektóre mity życia codziennego we Francji. Materiał tych refleksji mógł być rozmaity (artykuł w gazecie, fotografia w tygodniku, film, przedstawienie teatralne, wystawa), a ich temat zupełnie dowolny: z całą pewnością chodziło o rzeczywistość wokół mnie". Od tego cza...
Czytaj więcej
11
Średnia: 5,00
|
wg Wszystkich: 4,73
Średnia: 5,00
|
wg Wszystkich: 4,73
Dzieło sztuki znaczy więcej niż dzieło filozoficzne, gdyż to, co spowijają znaki, jest głębsze od wszelkich oczywistych znaczeń. To, co napiera na nas przemocą, jest bogatsze od wszelkich owoców naszej dobrej woli lub uważnej pracy, a to, co „daje do myślenia”, jest ważniejsze od samej myśli.
[słowo/obraz terytoria, 2000]
Dzieło sztuki znaczy więcej niż dzieło filozoficzne, gdyż to, co spowijają znaki, jest głębsze od wszelkich oczywistych znaczeń. To, co napiera na nas przemocą, jest bogatsze od wszelkich owoców naszej dobrej woli lub uważnej pracy, a to, co „daje do myślenia”, jest ważniejsze od samej myśli.
[słowo/obraz terytoria, 2000]
Czytaj więcej
12
Średnia: 5,00
|
wg Wszystkich: 4,79
Średnia: 5,00
|
wg Wszystkich: 4,79
Najnowsza książka Milana Kundery to kontynuacja intelektualnych poszukiwań autora znanego zarówno z eseistycznych fragmentów, jak też z programowej książki "Sztuka powieści". Rozważania o "wynalezieniu" powieści i przemianach tego gatunku współistnieją tu z próbami zdefiniowania zależności literatury i świata. Obsesją pisarza jest stosunek między literaturą narodową a Weltliterature - literaturą światową, o której marzył Goethe. Przywołując Franza Kafkę, Kundera podkreśla, jak wielką sprawą dla ...
Najnowsza książka Milana Kundery to kontynuacja intelektualnych poszukiwań autora znanego zarówno z eseistycznych fragmentów, jak też z programowej książki "Sztuka powieści". Rozważania o "wynalezieniu" powieści i przemianach tego gatunku współistnieją tu z próbami zdefiniowania zależności literatury i świata. Obsesją pisarza jest stosunek między literaturą narodową a Weltliterature - literaturą światową, o której marzył Goethe. Przywołując Franza Kafkę, Kundera podkreśla, jak wielką sprawą dla ...
Czytaj więcej
13
Średnia: 5,00
|
wg Wszystkich: 5,18
Średnia: 5,00
|
wg Wszystkich: 5,18
O szansach dotarcia do granic możliwego, o złożach ciemności myśli, intencji i przeczuć człowieka, o twórczości pisarzy sondujących przepaść ludzkiej duszy, eksplorujących ludzkie tworzywo świata. Zło ludzkiej natury.
[Oficyna Literacka, 1992]
O szansach dotarcia do granic możliwego, o złożach ciemności myśli, intencji i przeczuć człowieka, o twórczości pisarzy sondujących przepaść ludzkiej duszy, eksplorujących ludzkie tworzywo świata. Zło ludzkiej natury.
[Oficyna Literacka, 1992]
Czytaj więcej
14
Średnia: 5,00
|
wg Wszystkich: 4,88
Średnia: 5,00
|
wg Wszystkich: 4,88
Anthelme Brillat-Savarin (1755-1826) był francuskim prawnikiem, sprawował urząd sędziego i pełnił wysokie funkcje urzędnicze. W 1825 r. opublikował "Fizjologię smaku", która od razu została obwołana utworem najwyższego lotu. Jest to lekka, dowcipna, pełna anegdot opowieść o kulturze kulinarnej - dziedzinie, w której Francuzi wiodą prym od stuleci.
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1997]
Anthelme Brillat-Savarin (1755-1826) był francuskim prawnikiem, sprawował urząd sędziego i pełnił wysokie funkcje urzędnicze. W 1825 r. opublikował "Fizjologię smaku", która od razu została obwołana utworem najwyższego lotu. Jest to lekka, dowcipna, pełna anegdot opowieść o kulturze kulinarnej - dziedzinie, w której Francuzi wiodą prym od stuleci.
[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1997]
Czytaj więcej
15
Średnia: 4,90
|
wg Wszystkich: 3,94
Średnia: 4,90
|
wg Wszystkich: 3,94
„Doprawdy wstyd, Czytelniku, że od kiedy pierdzieć począłeś, nie wiesz nawet, jak to robisz i jak to robić powinieneś. Sprawa ta, analizowana przeze mnie rzetelnie, dotąd zaniedbana była wielce nie dlatego, że niegodna uwagi, ale z powodów innych: zdawało się bowiem, iż żadnej metodzie nie podlega, i nowych w tej materii nie poczyniono odkryć. To błąd. Znacznie bardziej, niż zwykliśmy mniemać, potrzebna jest wiedza, po co pierdzimy. Pryncypia owej sztuki przedkładam przeto zainteresowanym”.
„...
„Doprawdy wstyd, Czytelniku, że od kiedy pierdzieć począłeś, nie wiesz nawet, jak to robisz i jak to robić powinieneś. Sprawa ta, analizowana przeze mnie rzetelnie, dotąd zaniedbana była wielce nie dlatego, że niegodna uwagi, ale z powodów innych: zdawało się bowiem, iż żadnej metodzie nie podlega, i nowych w tej materii nie poczyniono odkryć. To błąd. Znacznie bardziej, niż zwykliśmy mniemać, potrzebna jest wiedza, po co pierdzimy. Pryncypia owej sztuki przedkładam przeto zainteresowanym”.
„...
Czytaj więcej
16
Średnia: 4,88
|
wg Wszystkich: 4,54
Średnia: 4,88
|
wg Wszystkich: 4,54
Nieopublikowane za życia autora notatki z podróży do Japonii, które pozwalają zapoznać się z żywymi, barwnymi, wzruszającymi spostrzeżeniami, odznaczającymi się niezwykłą wprost przenikliwością. Zapiski dotyczą głównie drugiej podróży, w 1964 roku, ale odnajdziemy tu również nawiązania do pobytu z roku 1956, a także do trzeciej podróży, w 1970 roku, z okazji Wystawy Światowej w Osace. Migawki, ulotne obrazy z życia codziennego, chwil spędzanych z żoną Éliane, narodzin drugiego syna przeplatają s...
Nieopublikowane za życia autora notatki z podróży do Japonii, które pozwalają zapoznać się z żywymi, barwnymi, wzruszającymi spostrzeżeniami, odznaczającymi się niezwykłą wprost przenikliwością. Zapiski dotyczą głównie drugiej podróży, w 1964 roku, ale odnajdziemy tu również nawiązania do pobytu z roku 1956, a także do trzeciej podróży, w 1970 roku, z okazji Wystawy Światowej w Osace. Migawki, ulotne obrazy z życia codziennego, chwil spędzanych z żoną Éliane, narodzin drugiego syna przeplatają s...
Czytaj więcej
17
Średnia: 4,83
|
wg Wszystkich: 5,25
Średnia: 4,83
|
wg Wszystkich: 5,25
Niniejszy, czwarty już tom "Pism" Rolanda Barthesa, zawiera wybór jego tekstów (zapisów lektur, analiz, wyznań), poświęconych literaturze. Pierwszy z nich, "F.B.", pochodzi z roku 1964 i nie wszedł do ogłoszonych w tym samym roku "Essais critiques". Przez niemal całe swoje życie twórcze, obok krótkich, utkanych z silnie zmetaforyzowanych fragmentów esejów, Barthes pisał też długie analizy, oparte na spójnej konstrukcji wynikowej. Rychło jednak zarzucił marzenia o "naukowym" opisie dzieła literac...
Niniejszy, czwarty już tom "Pism" Rolanda Barthesa, zawiera wybór jego tekstów (zapisów lektur, analiz, wyznań), poświęconych literaturze. Pierwszy z nich, "F.B.", pochodzi z roku 1964 i nie wszedł do ogłoszonych w tym samym roku "Essais critiques". Przez niemal całe swoje życie twórcze, obok krótkich, utkanych z silnie zmetaforyzowanych fragmentów esejów, Barthes pisał też długie analizy, oparte na spójnej konstrukcji wynikowej. Rychło jednak zarzucił marzenia o "naukowym" opisie dzieła literac...
Czytaj więcej
18
Średnia: 4,80
|
wg Wszystkich: 4,65
Średnia: 4,80
|
wg Wszystkich: 4,65
Czytaj więcej
19
Średnia: 4,80
|
wg Wszystkich: 4,69
Średnia: 4,80
|
wg Wszystkich: 4,69
Czy świat bez książek to tylko futurystyczna wizja, czy realne zagrożenie i efekt daleko idącej technizacji życia? Czy rzeczywiście grozi nam "bibliocaust", a jeśli nawet, czy byłoby to wydarzenie bez precedensu? Wiadomo przecież, że od dawien dawna książki dławił pożar, palono je na stosach i poddawano ingerencji cenzury. Słowo pisane było także wydane na pastwę ludzkiej ignorancji i głupoty. To zaś, co zastało jako spuścizna, jest ledwie strzępem twórczości minionych pokoleń.
Dwaj bibliofil...
Czy świat bez książek to tylko futurystyczna wizja, czy realne zagrożenie i efekt daleko idącej technizacji życia? Czy rzeczywiście grozi nam "bibliocaust", a jeśli nawet, czy byłoby to wydarzenie bez precedensu? Wiadomo przecież, że od dawien dawna książki dławił pożar, palono je na stosach i poddawano ingerencji cenzury. Słowo pisane było także wydane na pastwę ludzkiej ignorancji i głupoty. To zaś, co zastało jako spuścizna, jest ledwie strzępem twórczości minionych pokoleń.
Dwaj bibliofil...
Czytaj więcej
20
Średnia: 4,75
|
wg Wszystkich: 4,64
Średnia: 4,75
|
wg Wszystkich: 4,64
Na książkę tę składa się siedem tekstów, w których autor rozwija swoją bardzo osobistą koncepcję powieści europejskiej. Kundera odwołuje się często do twórczości Rabelais'go, Cervantesa, Sterne'a, ale przede wszystkim (w tym upatrywać należy nowatorstwa jego spojrzenia na historię powieści) do mistrzów środkowoeuropejskich, jak Kafka, Musil, Broch, Gombrowicz. W dialogach, powołując się na własne utwory, autor analizuje najsubtelniejsze "techniczne" problemy, zwłaszcza sztukę kompozycji.
[Czy...
Na książkę tę składa się siedem tekstów, w których autor rozwija swoją bardzo osobistą koncepcję powieści europejskiej. Kundera odwołuje się często do twórczości Rabelais'go, Cervantesa, Sterne'a, ale przede wszystkim (w tym upatrywać należy nowatorstwa jego spojrzenia na historię powieści) do mistrzów środkowoeuropejskich, jak Kafka, Musil, Broch, Gombrowicz. W dialogach, powołując się na własne utwory, autor analizuje najsubtelniejsze "techniczne" problemy, zwłaszcza sztukę kompozycji.
[Czy...
Czytaj więcej
21
Średnia: 4,75
|
wg Wszystkich: 4,73
Średnia: 4,75
|
wg Wszystkich: 4,73
Martin Gray (ur. w Warszawie w rodzinie żydowskiej) jest człowiekiem, który mimo ciężkich doświadczeń i przeciwności losu (Pawiak, Treblinka, strata rodziców i braci w okresie okupacji, potem strata żony i czworga dzieci w pożarze lasu na Lazurowym Wybrzeżu) potrafił nie tylko odnaleźć siebie w nowej sytuacji życiowej, ale jeszcze postanowił przyjść z pomocą innym ludziom.
W "Siłach życia" ukazuje czytelnikowi możliwości kształtowania samego siebie, zmiany własnego życia. Udziela rad dotycząc...
Martin Gray (ur. w Warszawie w rodzinie żydowskiej) jest człowiekiem, który mimo ciężkich doświadczeń i przeciwności losu (Pawiak, Treblinka, strata rodziców i braci w okresie okupacji, potem strata żony i czworga dzieci w pożarze lasu na Lazurowym Wybrzeżu) potrafił nie tylko odnaleźć siebie w nowej sytuacji życiowej, ale jeszcze postanowił przyjść z pomocą innym ludziom.
W "Siłach życia" ukazuje czytelnikowi możliwości kształtowania samego siebie, zmiany własnego życia. Udziela rad dotycząc...
Czytaj więcej
22
Średnia: 4,74
|
wg Wszystkich: 4,64
Średnia: 4,74
|
wg Wszystkich: 4,64
"Jak powieść" to błyskotliwy i zabawny esej o literaturze i o czytaniu. Autor, wykorzystując swoje doświadczenia czytelnika, syna, ojca i nauczyciela, ogłasza swego rodzaju manifest miłości czytania. W lekkim i dowcipnym tekście ukazuje własną wizję lektury, a także omawia zjawiska, które sprawiają, że dzisiejsza młodzież nie czyta. Radzi, co zrobić, by nie zniechęcić dziecka, zanim zasmakuje ono w rozkoszach lektury. Podpowiada, w jaki sposób przekazać młodzieży przyjemność czytania, ba! zarazi...
"Jak powieść" to błyskotliwy i zabawny esej o literaturze i o czytaniu. Autor, wykorzystując swoje doświadczenia czytelnika, syna, ojca i nauczyciela, ogłasza swego rodzaju manifest miłości czytania. W lekkim i dowcipnym tekście ukazuje własną wizję lektury, a także omawia zjawiska, które sprawiają, że dzisiejsza młodzież nie czyta. Radzi, co zrobić, by nie zniechęcić dziecka, zanim zasmakuje ono w rozkoszach lektury. Podpowiada, w jaki sposób przekazać młodzieży przyjemność czytania, ba! zarazi...
Czytaj więcej
23
Średnia: 4,71
|
wg Wszystkich: 4,60
Średnia: 4,71
|
wg Wszystkich: 4,60
Niezwykły spacer po świecie literatury i sztuki, pozwalający niemal zajrzeć na chwilę do okien sławnych pisarzy i artystów. Podglądamy burzliwe relacje pisarz - wydawca, zabawne dziwactwa i zaskakujące upodobania, obsesje i odwieczny lęk przed pustą kartką. Simon Leys w pięknym stylu pokazuje nam barwną rzeczywistość twórców.
"Książki są boskie, a kto żyje bez nich, ten nie jest godzien życia – przekonuje każda ze stron tej niewielkiej i pięknej pochwały czytania. Książka Simona Leysa jest ...
Niezwykły spacer po świecie literatury i sztuki, pozwalający niemal zajrzeć na chwilę do okien sławnych pisarzy i artystów. Podglądamy burzliwe relacje pisarz - wydawca, zabawne dziwactwa i zaskakujące upodobania, obsesje i odwieczny lęk przed pustą kartką. Simon Leys w pięknym stylu pokazuje nam barwną rzeczywistość twórców.
"Książki są boskie, a kto żyje bez nich, ten nie jest godzien życia – przekonuje każda ze stron tej niewielkiej i pięknej pochwały czytania. Książka Simona Leysa jest ...
Czytaj więcej
24
Średnia: 4,70
|
wg Wszystkich: 4,95
Średnia: 4,70
|
wg Wszystkich: 4,95
"Nietrudno zrozumieć, że Syzyf jest bohaterem absurdalnym tak przez swoje pasje, jak i udręki. Za pogardę dla bogów, nienawiść śmierci i umiłowanie życia zapłacił niewypowiedzianą męką: całe istnienie skupione w wysiłku, którego nic nie skończy. Oto cena, jaką trzeba zapłacić za miłość tej ziemi. Jeśli ten mit jest tragiczny, to dlatego, że bohater jest świadom. Bo też na czym polegałaby jego kara, jeśli przy każdym kroku podtrzymywałaby go nadzieja zwycięstwa?".
Niniejszy tom zawiera pierw...
"Nietrudno zrozumieć, że Syzyf jest bohaterem absurdalnym tak przez swoje pasje, jak i udręki. Za pogardę dla bogów, nienawiść śmierci i umiłowanie życia zapłacił niewypowiedzianą męką: całe istnienie skupione w wysiłku, którego nic nie skończy. Oto cena, jaką trzeba zapłacić za miłość tej ziemi. Jeśli ten mit jest tragiczny, to dlatego, że bohater jest świadom. Bo też na czym polegałaby jego kara, jeśli przy każdym kroku podtrzymywałaby go nadzieja zwycięstwa?".
Niniejszy tom zawiera pierw...
Czytaj więcej
25
Średnia: 4,67
|
wg Wszystkich: 5,02
Średnia: 4,67
|
wg Wszystkich: 5,02
Książka wybitnego francuskiego teoretyka kultury poświęcona fotografii. Mimo że traktuje o fotografii, jest rozprawą o współczesnej cywilizacji. Autor ukazuje granicę, na której kończy się kod kulturowy, a zaczyna przestrzeń określana przez niego mianem "niedialektycznej" - prześwietlona błyskawicą magnezji czy flesza.
[Wydawnictwo KR, 1996]
Książka wybitnego francuskiego teoretyka kultury poświęcona fotografii. Mimo że traktuje o fotografii, jest rozprawą o współczesnej cywilizacji. Autor ukazuje granicę, na której kończy się kod kulturowy, a zaczyna przestrzeń określana przez niego mianem "niedialektycznej" - prześwietlona błyskawicą magnezji czy flesza.
[Wydawnictwo KR, 1996]
Czytaj więcej
26
Średnia: 4,67
|
wg Wszystkich: 4,92
Średnia: 4,67
|
wg Wszystkich: 4,92
Czytaj więcej
27
Średnia: 4,67
|
wg Wszystkich: 4,56
Średnia: 4,67
|
wg Wszystkich: 4,56
Esej poświęcony Constantinowi Guysowi – francuskiemu rysownikowi i akwareliście, przedstawiającemu w swych pracach życie towarzyskie i obyczajowe dziewiętnastowiecznego Paryża. Baudelaire użył w tekście określenia modernité – "nowoczesność", wprowadzając je do francuskiego słownictwa. Ulubiona lektura Picassa, który uważał, że ten tekst jako jedyny uchwycił w słowie coś z esencji malarstwa. Równie wielką wagę przywiązywał doń Czesław Miłosz. "Odkąd przeczytałem w latach trzydziestych tę rozprawę...
Esej poświęcony Constantinowi Guysowi – francuskiemu rysownikowi i akwareliście, przedstawiającemu w swych pracach życie towarzyskie i obyczajowe dziewiętnastowiecznego Paryża. Baudelaire użył w tekście określenia modernité – "nowoczesność", wprowadzając je do francuskiego słownictwa. Ulubiona lektura Picassa, który uważał, że ten tekst jako jedyny uchwycił w słowie coś z esencji malarstwa. Równie wielką wagę przywiązywał doń Czesław Miłosz. "Odkąd przeczytałem w latach trzydziestych tę rozprawę...
Czytaj więcej
28
Średnia: 4,63
|
wg Wszystkich: 4,67
Średnia: 4,63
|
wg Wszystkich: 4,67
Historia nauki dowodzi, że wiek XIX był czasem chemii, XX fizyki, a XXI prawdopodobnie będzie wiekiem biologii. Nauki biologiczne należą do tych, które w coraz szybszym tempie spektakularnie wyjaśniają skomplikowane mechanizmy rządzące między innymi światem roślin.
W świetle dzisiejszej wiedzy śmiało możemy mówić o inteligentnych zachowaniach roślin. Lektura książki Maurice’a Maeterlincka – belgijskiego dramaturga i poety, laureata Nagrody Nobla, a również znakomitego przyrodnika – pozwoli cz...
Historia nauki dowodzi, że wiek XIX był czasem chemii, XX fizyki, a XXI prawdopodobnie będzie wiekiem biologii. Nauki biologiczne należą do tych, które w coraz szybszym tempie spektakularnie wyjaśniają skomplikowane mechanizmy rządzące między innymi światem roślin.
W świetle dzisiejszej wiedzy śmiało możemy mówić o inteligentnych zachowaniach roślin. Lektura książki Maurice’a Maeterlincka – belgijskiego dramaturga i poety, laureata Nagrody Nobla, a również znakomitego przyrodnika – pozwoli cz...
Czytaj więcej
29
Średnia: 4,50
|
wg Wszystkich: 4,26
Średnia: 4,50
|
wg Wszystkich: 4,26
„Spotkanie moich refleksji i moich wspomnień; moich odwiecznych tematów (egzystencjalnych i estetycznych) i moich odwiecznych miłości”. Tak Milan Kundera doprecyzowuje tytuł swojej najnowszej książki, zbioru szkiców, rozmyślań, impresji.
To prawdziwa uczta dla miłośników literatury. Kundera przyzwyczaił nas do celnych, przenikliwych rozważań, które rzucają na znane i wielokrotnie omawiane dzieła nowe światło, wydobywają z nich głębię.
Nowy tom zaludniają nietuzinkowi pisarze i ich dzieła,...
„Spotkanie moich refleksji i moich wspomnień; moich odwiecznych tematów (egzystencjalnych i estetycznych) i moich odwiecznych miłości”. Tak Milan Kundera doprecyzowuje tytuł swojej najnowszej książki, zbioru szkiców, rozmyślań, impresji.
To prawdziwa uczta dla miłośników literatury. Kundera przyzwyczaił nas do celnych, przenikliwych rozważań, które rzucają na znane i wielokrotnie omawiane dzieła nowe światło, wydobywają z nich głębię.
Nowy tom zaludniają nietuzinkowi pisarze i ich dzieła,...
Czytaj więcej
30
Średnia: 4,45
|
wg Wszystkich: 4,81
Średnia: 4,45
|
wg Wszystkich: 4,81
Bunt ludzki w swoich formach wysokich i tragicznych jest może tylko ciągłym protestem przeciw śmierci, szaleńczym oskarżeniem losu, który określa powszechna kara śmierci. Sprzeciw wobec śmierci, pragnienie trwania i jasności są motorami tych wszystkich szaleństw, wzniosłych albo dziecinnych. Czy byłoby to tylko tchórzliwe i egoistyczne odmówienie zgody na własną śmierć? Nie, ponieważ wielu zbuntowanych zapłaciło, co trzeba było zapłacić, by móc znaleźć się na wysokości swoich wymagań. Zbuntowany...
Bunt ludzki w swoich formach wysokich i tragicznych jest może tylko ciągłym protestem przeciw śmierci, szaleńczym oskarżeniem losu, który określa powszechna kara śmierci. Sprzeciw wobec śmierci, pragnienie trwania i jasności są motorami tych wszystkich szaleństw, wzniosłych albo dziecinnych. Czy byłoby to tylko tchórzliwe i egoistyczne odmówienie zgody na własną śmierć? Nie, ponieważ wielu zbuntowanych zapłaciło, co trzeba było zapłacić, by móc znaleźć się na wysokości swoich wymagań. Zbuntowany...
Czytaj więcej
31
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,12
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,12
Wiosną 1990 roku zafascynowani twórczością Ingmara Bergmana (ur. 1918) filmowcy i krytycy, Olivier Assayas i Stig Björkman, przeprowadzili z nim trzy rozmowy. Na wyjątkowy klimat tej opowieści wpływ miała wcześniejsza decyzja reżysera, który oficjalnie uznał własne dzieło za dopełnione i zamknięte.
Wyprawa w przeszłość, podjęta przez Bergmana z otwartością i dystansem, to okazja do spojrzenia ze szczególnej perspektywy na dokonania wielkiego artysty kina.
[Świat Literacki, 2007]
Wiosną 1990 roku zafascynowani twórczością Ingmara Bergmana (ur. 1918) filmowcy i krytycy, Olivier Assayas i Stig Björkman, przeprowadzili z nim trzy rozmowy. Na wyjątkowy klimat tej opowieści wpływ miała wcześniejsza decyzja reżysera, który oficjalnie uznał własne dzieło za dopełnione i zamknięte.
Wyprawa w przeszłość, podjęta przez Bergmana z otwartością i dystansem, to okazja do spojrzenia ze szczególnej perspektywy na dokonania wielkiego artysty kina.
[Świat Literacki, 2007]
Czytaj więcej
32
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,71
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,71
Guy Sorman w swojej najnowszej książce, „Made in USA”, ukazuje rozległą panoramę Stanów Zjednoczonych, widzianych oczami niespiesznego przechodnia. Jego odkrywanie Ameryki, rozpoczęte w 1962 roku, kończy się ponad czterdzieści lat później, w roku 2004. Sorman opisuje społeczeństwo amerykańskie - ten osobliwy, niezrozumiały często twór, rządzący się innymi zasadami niż stara Europa. Wyjaśnia rolę rynku, religii, kultu ciała, przemocy w życiu codziennym, stosunku Amerykanów do mniejszości narodowy...
Guy Sorman w swojej najnowszej książce, „Made in USA”, ukazuje rozległą panoramę Stanów Zjednoczonych, widzianych oczami niespiesznego przechodnia. Jego odkrywanie Ameryki, rozpoczęte w 1962 roku, kończy się ponad czterdzieści lat później, w roku 2004. Sorman opisuje społeczeństwo amerykańskie - ten osobliwy, niezrozumiały często twór, rządzący się innymi zasadami niż stara Europa. Wyjaśnia rolę rynku, religii, kultu ciała, przemocy w życiu codziennym, stosunku Amerykanów do mniejszości narodowy...
Czytaj więcej
33
Średnia: 4,30
|
wg Wszystkich: 4,69
Średnia: 4,30
|
wg Wszystkich: 4,69
Książka ta zawiera zbiór esejów i portretów francuskiego eseisty, którego zawsze fascynowali cyniczni despoci, przedstawiciele skrajnych myśli, okrucieństwo, fobie i śmierć. Prezentowany tom zawiera eseje i portrety m.in. De Maistre′a, Valéry′ego, Becketta, Eliadego, Borgesa.
[Czytelnik, 1998]
Książka ta zawiera zbiór esejów i portretów francuskiego eseisty, którego zawsze fascynowali cyniczni despoci, przedstawiciele skrajnych myśli, okrucieństwo, fobie i śmierć. Prezentowany tom zawiera eseje i portrety m.in. De Maistre′a, Valéry′ego, Becketta, Eliadego, Borgesa.
[Czytelnik, 1998]
Czytaj więcej
34
Średnia: 4,25
|
wg Wszystkich: 4,44
Średnia: 4,25
|
wg Wszystkich: 4,44
Czytaj więcej
35
Średnia: 4,13
|
wg Wszystkich: 4,49
Średnia: 4,13
|
wg Wszystkich: 4,49
Wolter (François Marie Arouet de Voltaire, 1694-1778), genialny pisarz, filozof i historyk francuski, został pochowany w paryskim Panteonie. Na sarkofagu umieszczono napis: »Pomścił Calasa, Sirvena, La Barre'a i Montbailli'ego«. Jan Calas został niewinnie stracony 9 marca 1762 r.
"W parę miesięcy później Wolter przystąpił do akcji. Opublikował zredagowane przez siebie listy i oświadczenia wdowy po Calasie i jej synów. W listach nawoływał swych przyjaciół do czynnego zajęcia się losem Calasów....
Wolter (François Marie Arouet de Voltaire, 1694-1778), genialny pisarz, filozof i historyk francuski, został pochowany w paryskim Panteonie. Na sarkofagu umieszczono napis: »Pomścił Calasa, Sirvena, La Barre'a i Montbailli'ego«. Jan Calas został niewinnie stracony 9 marca 1762 r.
"W parę miesięcy później Wolter przystąpił do akcji. Opublikował zredagowane przez siebie listy i oświadczenia wdowy po Calasie i jej synów. W listach nawoływał swych przyjaciół do czynnego zajęcia się losem Calasów....
Czytaj więcej
36
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,70
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,70
Najnowsza książka Guy Sormana to barwny reportaż, a zarazem ciekawa opowieść o Chinach i Chińczykach, która powstała w wyniku wieloletniej fascynacji Autora historią i kulturą Państwa Środka.
Na próżno jednak szukać w niej opisu narodzin gospodarczej potęgi, bo Chiny potęgą - gospodarczą, militarną czy polityczną - wcale nie są, zaś Zachód ogląda je zbyt często z niezrozumiałym zaślepieniem. Chiny potęgą? Wszechmocne panowanie Komunistycznej Partii Chin, brak demokracji, wyzysk najbiedniejsz...
Najnowsza książka Guy Sormana to barwny reportaż, a zarazem ciekawa opowieść o Chinach i Chińczykach, która powstała w wyniku wieloletniej fascynacji Autora historią i kulturą Państwa Środka.
Na próżno jednak szukać w niej opisu narodzin gospodarczej potęgi, bo Chiny potęgą - gospodarczą, militarną czy polityczną - wcale nie są, zaś Zachód ogląda je zbyt często z niezrozumiałym zaślepieniem. Chiny potęgą? Wszechmocne panowanie Komunistycznej Partii Chin, brak demokracji, wyzysk najbiedniejsz...
Czytaj więcej
37
Średnia: 3,86
|
wg Wszystkich: 3,94
Średnia: 3,86
|
wg Wszystkich: 3,94
W swojej nowej książce Philippe Delerm zaprasza nas do świata jednocześnie wyrafinowanych i prostych rozkoszy życia, które umie portretować, jak mało kto. Tym razem przyświeca mu motto z Marcela Prousta: "Potrawy się czyta, a książki się jada". I nie bez powodu - Delerm z wyczuciem i pasją tropi tajemnicze związki jedzenia i literatury, jak choćby anoreksja Prousta pracującego nad cyklem "W poszukiwaniu straconego czasu" czy zadziwiający, złożony z samych powieści jadłospis Juliette, bohaterki "...
W swojej nowej książce Philippe Delerm zaprasza nas do świata jednocześnie wyrafinowanych i prostych rozkoszy życia, które umie portretować, jak mało kto. Tym razem przyświeca mu motto z Marcela Prousta: "Potrawy się czyta, a książki się jada". I nie bez powodu - Delerm z wyczuciem i pasją tropi tajemnicze związki jedzenia i literatury, jak choćby anoreksja Prousta pracującego nad cyklem "W poszukiwaniu straconego czasu" czy zadziwiający, złożony z samych powieści jadłospis Juliette, bohaterki "...
Czytaj więcej
38
Średnia: 3,83
|
wg Wszystkich: 3,79
Średnia: 3,83
|
wg Wszystkich: 3,79
Stéphane Hessel - dyplomata, pisarz, bojownik francuskiego Ruchu Oporu. Urodził się w 1917 roku w Berlinie w rodzinie żydowskiej – jego ojcem był Franz Hessel, pisarz i tłumacz, matką Helena Grund. Od 1925 roku mieszkał we Francji, później został jej obywatelem, w 1939 roku rozpoczął studia w École Normale Supérieure. Zmobilizowany, wziął udział w "dziwnej wojnie". Nie godząc się na kolaborację, w 1941 roku dotarł do Londynu, by przyłączyć się do Wolnej Francji generała de Gaulle'a. Wysłany z mi...
Stéphane Hessel - dyplomata, pisarz, bojownik francuskiego Ruchu Oporu. Urodził się w 1917 roku w Berlinie w rodzinie żydowskiej – jego ojcem był Franz Hessel, pisarz i tłumacz, matką Helena Grund. Od 1925 roku mieszkał we Francji, później został jej obywatelem, w 1939 roku rozpoczął studia w École Normale Supérieure. Zmobilizowany, wziął udział w "dziwnej wojnie". Nie godząc się na kolaborację, w 1941 roku dotarł do Londynu, by przyłączyć się do Wolnej Francji generała de Gaulle'a. Wysłany z mi...
Czytaj więcej
39
Średnia: 3,83
|
wg Wszystkich: 3,59
Średnia: 3,83
|
wg Wszystkich: 3,59
Czytaj więcej
40
Średnia: 3,60
|
wg Wszystkich: 4,30
Średnia: 3,60
|
wg Wszystkich: 4,30
"36 dowodów..." André Frossarda, autora sławnej książki "Nie lękajcie się: Rozmowy z Janem Pawłem II", to ujęte w formę listów diabła do dziennikarza rozważania, dotyczące największych zagrożeń współczesności. Narrator-diabeł wtajemnicza w swe sekrety dziennikarza, demaskuje wiele współczesnych zdobyczy, które pod pozorami dobra kryją w sobie groźbę degradacji wartości, upadku człowieka i tryumfu zła.
Książka ta, pod wieloma względami, przypomina "Listy starego diabła do młodego" C.S. Lewisa...
"36 dowodów..." André Frossarda, autora sławnej książki "Nie lękajcie się: Rozmowy z Janem Pawłem II", to ujęte w formę listów diabła do dziennikarza rozważania, dotyczące największych zagrożeń współczesności. Narrator-diabeł wtajemnicza w swe sekrety dziennikarza, demaskuje wiele współczesnych zdobyczy, które pod pozorami dobra kryją w sobie groźbę degradacji wartości, upadku człowieka i tryumfu zła.
Książka ta, pod wieloma względami, przypomina "Listy starego diabła do młodego" C.S. Lewisa...
Czytaj więcej