Pokaż:
najczęściej oceniane książki
1
Liczba ocen: 156
|
Średnia ocena: 4,91
Liczba ocen: 156
|
Średnia ocena: 4,91
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 66
|
Średnia ocena: 4,37
Liczba ocen: 66
|
Średnia ocena: 4,37
Zamknę teraz oczy, zatkam uszy, wyłączę wszystkie swe zmysły, a nawet usunę z myśli wszystkie obrazy rzeczy materialnych, a skoro jest to prawie niemożliwe do wykonania, to przynajmniej będę uważał je za pozbawione znaczenia i fałszywe. W ten sposób, pozostając tylko sam na sam ze sobą i mając do czynienia jedynie ze swym wnętrzem, będę starał się stopniowo stawać się bardziej znanym i zrozumiałym dla samego siebie. Jestem czymś, co myśli, to znaczy wątpi, twierdzi, przeczy, co wie niewiele, a w...
Zamknę teraz oczy, zatkam uszy, wyłączę wszystkie swe zmysły, a nawet usunę z myśli wszystkie obrazy rzeczy materialnych, a skoro jest to prawie niemożliwe do wykonania, to przynajmniej będę uważał je za pozbawione znaczenia i fałszywe. W ten sposób, pozostając tylko sam na sam ze sobą i mając do czynienia jedynie ze swym wnętrzem, będę starał się stopniowo stawać się bardziej znanym i zrozumiałym dla samego siebie. Jestem czymś, co myśli, to znaczy wątpi, twierdzi, przeczy, co wie niewiele, a w...
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 31
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 31
|
Średnia ocena: 5,00
Spinoza nie był na niczyjej służbie, nie był człowiekiem jakiegokolwiek politycznego bądź religijnego stronnictwa, nie nadawał się na "dyżurnego" ideologa bądź apologetę. Nie był również typem bezrefleksyjnego wyznawcy: nie przyjmował a priori żadnego światopoglądowego credo, krytycznie traktował instytucjonalne autorytety, religijne wierzenia i filozoficzną tradycję. W jego mniemaniu - i zgodnie z ogólnym postulatem XVII-wiecznego racjonalizmu - wszystko to winno być oświetlone i sprawdzone prz...
Spinoza nie był na niczyjej służbie, nie był człowiekiem jakiegokolwiek politycznego bądź religijnego stronnictwa, nie nadawał się na "dyżurnego" ideologa bądź apologetę. Nie był również typem bezrefleksyjnego wyznawcy: nie przyjmował a priori żadnego światopoglądowego credo, krytycznie traktował instytucjonalne autorytety, religijne wierzenia i filozoficzną tradycję. W jego mniemaniu - i zgodnie z ogólnym postulatem XVII-wiecznego racjonalizmu - wszystko to winno być oświetlone i sprawdzone prz...
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 29
|
Średnia ocena: 4,72
Liczba ocen: 29
|
Średnia ocena: 4,72
"(...) Rozdzielenie przez Augustyna, pochodzącego od Boga i realizującego Jego zamierzenia Państwa Bożego (civitas Dei) od wywodzącego się z ludzkich ułomności i grzechu, państwa ziemskiego (civitas terrena), porządkuje skomplikowany obraz świata. Rozdziela, niezwykle skrupulatnie, świat wartości i antywartości, sacrum i profanum, miłość, życie i zbawienie od grzechu, śmierci i wiecznego potępienia. Opisywane przez świętego Augustyna państwa istnieją obok siebie, przenikają się wzajemnie, bowiem...
"(...) Rozdzielenie przez Augustyna, pochodzącego od Boga i realizującego Jego zamierzenia Państwa Bożego (civitas Dei) od wywodzącego się z ludzkich ułomności i grzechu, państwa ziemskiego (civitas terrena), porządkuje skomplikowany obraz świata. Rozdziela, niezwykle skrupulatnie, świat wartości i antywartości, sacrum i profanum, miłość, życie i zbawienie od grzechu, śmierci i wiecznego potępienia. Opisywane przez świętego Augustyna państwa istnieją obok siebie, przenikają się wzajemnie, bowiem...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 26
|
Średnia ocena: 4,90
Liczba ocen: 26
|
Średnia ocena: 4,90
"Życie i dzieło Boecjusza zaciekawiało i intrygowało późniejsze pokolenia. Późnośredniowieczny kalendarz z Pawii 23 października wspomina Boecjusza pod imieniem świętego Seweryna jako męczennika. Już w wieku IX Ado z Wenecji pisze w swojej kronice o Boecjuszu i Symmachu jako o tych, którzy oddali życie »za katolicką wiarę«. Dopiero w czasach późniejszych uczonych zaczął intrygować fakt, dlaczego Boecjusz, filozof i teolog, chrześcijanin, w ostatnim swoim dziele, stojąc w obliczu śmierci, szuka p...
"Życie i dzieło Boecjusza zaciekawiało i intrygowało późniejsze pokolenia. Późnośredniowieczny kalendarz z Pawii 23 października wspomina Boecjusza pod imieniem świętego Seweryna jako męczennika. Już w wieku IX Ado z Wenecji pisze w swojej kronice o Boecjuszu i Symmachu jako o tych, którzy oddali życie »za katolicką wiarę«. Dopiero w czasach późniejszych uczonych zaczął intrygować fakt, dlaczego Boecjusz, filozof i teolog, chrześcijanin, w ostatnim swoim dziele, stojąc w obliczu śmierci, szuka p...
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 25
|
Średnia ocena: 4,36
Liczba ocen: 25
|
Średnia ocena: 4,36
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 17
|
Średnia ocena: 4,62
Liczba ocen: 17
|
Średnia ocena: 4,62
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 14
|
Średnia ocena: 4,43
Liczba ocen: 14
|
Średnia ocena: 4,43
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,50
Myśl św. Augustyna jest wszechobecna w kulturze zachodniej Europy od chwili jej pojawienia się w V wieku po czasy dzisiejsze. Biskup z Hippony wpłynął bowiem nie tylko na filozofię i teologię swej epoki, ale ugruntował też podstawy nowego, chrześcijańskiego światopoglądu, różniącego się od starożytnego widzenia i rozumienia świata. Greckiemu poczuciu konieczności i związanemu z nim pojęciu skończoności przeciwstawił ideę transcendentnego wobec świata, osobowego Absolutu, będącego źródłem wolnośc...
Myśl św. Augustyna jest wszechobecna w kulturze zachodniej Europy od chwili jej pojawienia się w V wieku po czasy dzisiejsze. Biskup z Hippony wpłynął bowiem nie tylko na filozofię i teologię swej epoki, ale ugruntował też podstawy nowego, chrześcijańskiego światopoglądu, różniącego się od starożytnego widzenia i rozumienia świata. Greckiemu poczuciu konieczności i związanemu z nim pojęciu skończoności przeciwstawił ideę transcendentnego wobec świata, osobowego Absolutu, będącego źródłem wolnośc...
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,88
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,88
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,14
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,14
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,59
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,59
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,40
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,40
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,89
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,89
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 4,25
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 4,25
Czytaj więcej
17
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 4,44
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 4,44
Czytaj więcej
18
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,06
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,06
Czytaj więcej
19
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,19
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,19
Czytaj więcej
20
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,31
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,31
Czytaj więcej
21
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,31
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,31
Czytaj więcej
22
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
23
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,25
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,25
Mikołaj z Kuzy (właśc. Nicolaus Krebs, 1401–1464, niemiecki teolog i kanonista, kardynał, pełen ducha ekumenizmu żywy umysł średniowiecza/renesansu) pisał śmiało o Bogu, z góry zapowiadając, że wie o nim najwięcej, ponieważ nic nie wie. Ta paradoksalna strategia teologii apofatycznej – negacje mówią prawdę, a afirmacje nie wystarczają – opiera się na "niewiedzy". W niniejszej "De docta ignorantia" (1440) taka "docta" ignorancja nie ma, wbrew rozpowszechnionemu przekonaniu, charakteru "uczonej" n...
Mikołaj z Kuzy (właśc. Nicolaus Krebs, 1401–1464, niemiecki teolog i kanonista, kardynał, pełen ducha ekumenizmu żywy umysł średniowiecza/renesansu) pisał śmiało o Bogu, z góry zapowiadając, że wie o nim najwięcej, ponieważ nic nie wie. Ta paradoksalna strategia teologii apofatycznej – negacje mówią prawdę, a afirmacje nie wystarczają – opiera się na "niewiedzy". W niniejszej "De docta ignorantia" (1440) taka "docta" ignorancja nie ma, wbrew rozpowszechnionemu przekonaniu, charakteru "uczonej" n...
Czytaj więcej
24
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,67
Czytaj więcej
25
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
26
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,92
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,92
"Traktat O Bogu" - nowy, współczesny polski przekład pierwszych 26 kwestii "Summy teologii" Tomasza z Akwinu jest najbardziej spójną, dojrzałą i klarowną syntezą metafizyki średniowiecznej. W dziele tym jesteśmy świadkami prób zharmonizowania treści wiary czerpanych z Objawienia z klasyczną grecko-łacińską filozofią, w wyniku których wiara w Boga i cała oparta na niej wizja rzeczywistości okazuje się rozumna. Rozumność oznacza dla Tomasza możliwie uczciwy logicznie wykład oraz nadwyżkę metafizyc...
"Traktat O Bogu" - nowy, współczesny polski przekład pierwszych 26 kwestii "Summy teologii" Tomasza z Akwinu jest najbardziej spójną, dojrzałą i klarowną syntezą metafizyki średniowiecznej. W dziele tym jesteśmy świadkami prób zharmonizowania treści wiary czerpanych z Objawienia z klasyczną grecko-łacińską filozofią, w wyniku których wiara w Boga i cała oparta na niej wizja rzeczywistości okazuje się rozumna. Rozumność oznacza dla Tomasza możliwie uczciwy logicznie wykład oraz nadwyżkę metafizyc...
Czytaj więcej
27
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,17
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,17
Czytaj więcej
28
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,33
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,33
Czytaj więcej
29
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,42
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,42
Czytaj więcej
30
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 3,70
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 3,70
Czytaj więcej
31
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,50
– Rozmowa pomiędzy filozofem, Żydem i chrześcijaninem
– Etyka, czyli poznaj samego siebie
– Tak i nie
– Wykład Heksameronu
– Rozprawa o pojęciach ogólnych
Indeks imion własnych
[De Agostini, 2001]
– Rozmowa pomiędzy filozofem, Żydem i chrześcijaninem
– Etyka, czyli poznaj samego siebie
– Tak i nie
– Wykład Heksameronu
– Rozprawa o pojęciach ogólnych
Indeks imion własnych
[De Agostini, 2001]
Czytaj więcej
32
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,60
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,60
Czytaj więcej
33
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
34
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
35
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,13
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,13
Czytaj więcej
36
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
37
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
38
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
39
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
40
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,75
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,75
Jeden z klasycznych tekstów poświęconych modlitwie. Napisany, w oparciu o spotkania z mnichami w Egipcie, przez jednego z najwybitniejszych Ojców monastycyzmu zachodniego.
Jeden z klasycznych tekstów poświęconych modlitwie. Napisany, w oparciu o spotkania z mnichami w Egipcie, przez jednego z najwybitniejszych Ojców monastycyzmu zachodniego.
Czytaj więcej
41
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,88
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,88
Czytaj więcej
42
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 3,33
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 3,33
Dzieło Marsyliusza z Padwy noszące tytuł "Obrońca pokoju" (Defensor pacis) należy niewątpliwie do najoryginalniejszych i najciekawszych średniowiecznych utworów poświęconych problemom państwa i polityki. Uznane zrazu za antykościelny pamflet napisany dla doraźnych politycznych celów w walce Ludwika Bawarskiego z Janem XXII, krytykowane za swe radykalne sformułowania nawet przez takich stronników cesarza, jakim był Ockham, i rychło zapomniane, doczekało się ponownego odkrycia i niezwykłego uznani...
Dzieło Marsyliusza z Padwy noszące tytuł "Obrońca pokoju" (Defensor pacis) należy niewątpliwie do najoryginalniejszych i najciekawszych średniowiecznych utworów poświęconych problemom państwa i polityki. Uznane zrazu za antykościelny pamflet napisany dla doraźnych politycznych celów w walce Ludwika Bawarskiego z Janem XXII, krytykowane za swe radykalne sformułowania nawet przez takich stronników cesarza, jakim był Ockham, i rychło zapomniane, doczekało się ponownego odkrycia i niezwykłego uznani...
Czytaj więcej
43
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
44
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
45
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,50
"Pisma wczesne" odsłaniają źródła późniejszych i najsłynniejszych dzieł myśliciela z Amsterdamu. Jest to bezwzględnie najlepsze i najciekawsze wprowadzenie do jego myśli, uważanej często za kontrowersyjną.
Na książkę składają się 3 niewielkie dzieła:
- "Uporządkowane streszczenie filozofii Kartezjusza" (wydane w 1663 roku), stanowiące już zapowiedź stylu i metody "Etyki", nie tylko w klarowny sposób wyjaśnia myśl autora "Medytacji", ale ujawnia też najważniejsze jej luki i słabości.
- W tym...
"Pisma wczesne" odsłaniają źródła późniejszych i najsłynniejszych dzieł myśliciela z Amsterdamu. Jest to bezwzględnie najlepsze i najciekawsze wprowadzenie do jego myśli, uważanej często za kontrowersyjną.
Na książkę składają się 3 niewielkie dzieła:
- "Uporządkowane streszczenie filozofii Kartezjusza" (wydane w 1663 roku), stanowiące już zapowiedź stylu i metody "Etyki", nie tylko w klarowny sposób wyjaśnia myśl autora "Medytacji", ale ujawnia też najważniejsze jej luki i słabości.
- W tym...
Czytaj więcej
46
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
47
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,67
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,67
Czytaj więcej
48
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,33
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,33
Czytaj więcej
49
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,50
Czytaj więcej
50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
51
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
52
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
53
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
54
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
55
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
56
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
57
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
58
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
59
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
60
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
61
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,75
Czytaj więcej
62
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,75
Czytaj więcej
63
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
64
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
65
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Czytaj więcej
66
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
67
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
68
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
- Przeciwko manichejczykom komentarz do Księgi Rodzaju
- Niedokończony komentarz słowny do Księgi Rodzaju
- Komentarz słowny do Księgi Rodzaju
[Wydawnictwo ATK, 1980]
- Przeciwko manichejczykom komentarz do Księgi Rodzaju
- Niedokończony komentarz słowny do Księgi Rodzaju
- Komentarz słowny do Księgi Rodzaju
[Wydawnictwo ATK, 1980]
Czytaj więcej
69
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
70
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
71
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
72
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
73
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
74
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
"Omawiając zagadnienie zysku kupieckiego Mateusz z Krakowa nawiązuje do kwestii o zysku kupieckim w »Summie teologii« Tomasza z Akwinu (rozdz. 2). Broniąc kupców cytuje argument Akwinaty, że zysk jako taki jest moralnie neutralny, a jego ocena etyczna zależy od przeznaczenia zysku i od tego, czy działalność handlowa służy ludziom. Nasz Autor nie podziela jednak ostrożności dominikańskiego doktora i przedstawia zagadnienie w sposób dużo bardziej jednoznaczny. Odrzuca wyraźnie Tomaszowe stwierdzen...
"Omawiając zagadnienie zysku kupieckiego Mateusz z Krakowa nawiązuje do kwestii o zysku kupieckim w »Summie teologii« Tomasza z Akwinu (rozdz. 2). Broniąc kupców cytuje argument Akwinaty, że zysk jako taki jest moralnie neutralny, a jego ocena etyczna zależy od przeznaczenia zysku i od tego, czy działalność handlowa służy ludziom. Nasz Autor nie podziela jednak ostrożności dominikańskiego doktora i przedstawia zagadnienie w sposób dużo bardziej jednoznaczny. Odrzuca wyraźnie Tomaszowe stwierdzen...
Czytaj więcej
75
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
76
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
77
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
78
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
79
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
80
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
81
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
82
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
83
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Książka jest przekładem łacińskiego tekstu św. Tomasza z Akwinu (publikowanego także w języku oryginału), który poprzedza omówienie historii zagadnienia wieczności świata.
„Książka jest uprzystępnieniem zagadnień rzadko poruszanych we współczesnej filozofii. Może stanowić podstawę dalszych badań. Wzbogaca bibliotekę mediewistyczną i świadomość naukową filozofów w dziedzinie historii filozofii, metafizyki, teorii poznania, a nawet astronomii. Cenne w tej książce jest podjęcie filozoficznej ...
Książka jest przekładem łacińskiego tekstu św. Tomasza z Akwinu (publikowanego także w języku oryginału), który poprzedza omówienie historii zagadnienia wieczności świata.
„Książka jest uprzystępnieniem zagadnień rzadko poruszanych we współczesnej filozofii. Może stanowić podstawę dalszych badań. Wzbogaca bibliotekę mediewistyczną i świadomość naukową filozofów w dziedzinie historii filozofii, metafizyki, teorii poznania, a nawet astronomii. Cenne w tej książce jest podjęcie filozoficznej ...
Czytaj więcej
84
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
85
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Z punktu widzenia formalnego "O wszechmocy Bożej" to list kierowany do Dezyderiusza, opata Monte Cassino, w którym autor relacjonuje rozmowę z adresatem na temat następującego fragmentu z Listu 22 Św. Hieronima: "Choć Bóg może wszystko, nie może przywrócić dziewictwa kobiecie, która je utraciła". Podobnie jak w przypadku szeregu utworów osadzonych w konkretnych realiach - by wymienić choćby dialogi Platona czy Augustyna - tak i w związku z listem Piotra rodzą się pytania: co jest w nim zapisem r...
Z punktu widzenia formalnego "O wszechmocy Bożej" to list kierowany do Dezyderiusza, opata Monte Cassino, w którym autor relacjonuje rozmowę z adresatem na temat następującego fragmentu z Listu 22 Św. Hieronima: "Choć Bóg może wszystko, nie może przywrócić dziewictwa kobiecie, która je utraciła". Podobnie jak w przypadku szeregu utworów osadzonych w konkretnych realiach - by wymienić choćby dialogi Platona czy Augustyna - tak i w związku z listem Piotra rodzą się pytania: co jest w nim zapisem r...
Czytaj więcej
86
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Święty Hieronim był nazywany "Księciem egzegetów" z powodu ogromnej pracy tłumaczenia i komentowania Pisma Świętego. Komentarz do proroka Jonasza jest jednym z najciekawszych jego dzieł. Książka zawiera również obszerny współczesny komentarz do tej księgi biblijnej, pozwalający równocześnie ocenić i docenić nieprzemijającą wartość wyjaśnień Hieronima i zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami nauk biblijnych.
[Wydawnictwo WAM, 1998]
Święty Hieronim był nazywany "Księciem egzegetów" z powodu ogromnej pracy tłumaczenia i komentowania Pisma Świętego. Komentarz do proroka Jonasza jest jednym z najciekawszych jego dzieł. Książka zawiera również obszerny współczesny komentarz do tej księgi biblijnej, pozwalający równocześnie ocenić i docenić nieprzemijającą wartość wyjaśnień Hieronima i zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami nauk biblijnych.
[Wydawnictwo WAM, 1998]
Czytaj więcej
87
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Prezentowany tekst jest ważnym przyczynkiem w dyskusji toczącej się po dziś dzień o najlepszy sposób dokonywania tłumaczenia, o miejsce tłumacza w teologii. Jednocześnie obie "Apologie" poruszają ciekawe zagadnienia dotyczące natchnienia tłumacza i jego twórczej, a nie tylko od-twórczej roli. Wydaje się jednak, że podstawowa wartość to ukazanie nie tyle konfliktu, co walki o prawdę. Dla obu bohaterów konfliktu, zarówno Hieronima, jak i Rufina, dyskusja teologiczna nie była "gimnastyką fleksyjną"...
Prezentowany tekst jest ważnym przyczynkiem w dyskusji toczącej się po dziś dzień o najlepszy sposób dokonywania tłumaczenia, o miejsce tłumacza w teologii. Jednocześnie obie "Apologie" poruszają ciekawe zagadnienia dotyczące natchnienia tłumacza i jego twórczej, a nie tylko od-twórczej roli. Wydaje się jednak, że podstawowa wartość to ukazanie nie tyle konfliktu, co walki o prawdę. Dla obu bohaterów konfliktu, zarówno Hieronima, jak i Rufina, dyskusja teologiczna nie była "gimnastyką fleksyjną"...
Czytaj więcej
88
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Jest to pierwsze wydanie dzieł Wiktoryna w języku polskim. Autor prezentuje typ egzegezy literalno-metafizycznej bez odwoływania się do alegorii. W wyjaśnianiu Czytelnikowi myśli św. Pawła Wiktoryn korzysta ze swej szerokiej wiedzy retora, filologa, filozofa i nauczyciela.
[Wydawnictwo WAM, 1999]
Jest to pierwsze wydanie dzieł Wiktoryna w języku polskim. Autor prezentuje typ egzegezy literalno-metafizycznej bez odwoływania się do alegorii. W wyjaśnianiu Czytelnikowi myśli św. Pawła Wiktoryn korzysta ze swej szerokiej wiedzy retora, filologa, filozofa i nauczyciela.
[Wydawnictwo WAM, 1999]
Czytaj więcej
89
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Jest to druga część komentarza wydanego w tomie 10. Jest to tłumaczenie łacińskie dokonane w IV wieku. Oryginał grecki tej części komentarza nie zachował się do naszych czasów.
[WAM, 2002]
Jest to druga część komentarza wydanego w tomie 10. Jest to tłumaczenie łacińskie dokonane w IV wieku. Oryginał grecki tej części komentarza nie zachował się do naszych czasów.
[WAM, 2002]
Czytaj więcej
90
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
- Do męczenników
- Preskrypcja przeciw heretykom
- O widowiskach
- O modlitwie
- O chrzcie
- O cierpliwości
- O pokucie
[Wydawnictwo ATK, 1970]
- Do męczenników
- Preskrypcja przeciw heretykom
- O widowiskach
- O modlitwie
- O chrzcie
- O cierpliwości
- O pokucie
[Wydawnictwo ATK, 1970]
Czytaj więcej
91
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
- Do pogan
- Świadectwo duszy
- Do Skapuli
- Lekarstwo na ukłucie skorpiona
- Do Żony
- Zachęta do czystości
- Przeciw Żydom
- Przeciw wszystkim herezjom
[Wydawnictwo ATK, 1983]
- Do pogan
- Świadectwo duszy
- Do Skapuli
- Lekarstwo na ukłucie skorpiona
- Do Żony
- Zachęta do czystości
- Przeciw Żydom
- Przeciw wszystkim herezjom
[Wydawnictwo ATK, 1983]
Czytaj więcej
92
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
93
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
94
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
95
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
96
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
97
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
98
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
99
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
100
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej