Pokaż:
najczęściej oceniane książki
1
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,22
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,22
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,40
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,40
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,60
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,60
Tomas Tranströmer, jeden z najwybitniejszych współczesnych poetów szwedzkich. Oto co można przeczytać o jego wierszach w słowniku czy encyklopedii: Uprawia poezję krajobrazową, silnie związaną z ojczystym pejzażem, pełną obrazów sztokholmskich szkierów. Pisze o przeżyciach religijnych, o doznaniach estetycznych wywoływanych zwłaszcza muzyką, interesuje się wydarzeniami politycznymi, pochłania go problem jednostki zdanej na konflikt z dehumanizującym środowiskiem wielkomiejskim...
I jeszcze: p...
Tomas Tranströmer, jeden z najwybitniejszych współczesnych poetów szwedzkich. Oto co można przeczytać o jego wierszach w słowniku czy encyklopedii: Uprawia poezję krajobrazową, silnie związaną z ojczystym pejzażem, pełną obrazów sztokholmskich szkierów. Pisze o przeżyciach religijnych, o doznaniach estetycznych wywoływanych zwłaszcza muzyką, interesuje się wydarzeniami politycznymi, pochłania go problem jednostki zdanej na konflikt z dehumanizującym środowiskiem wielkomiejskim...
I jeszcze: p...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,40
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,40
Gunnar Ekelöf o sobie:
"Pierwszym zadaniem poety jest stać się podobnym do siebie, a więc stać się człowiekiem. Pierwszym obowiązkiem - albo raczej najlepszym środkiem do osiągnięcia tego celu - jest przyznanie się przed sobą do nieuleczalnej samotności i bezsensu ziemskiego żywota. Dopiero wtedy poeta potrafi obnażać rzeczywistość, pozbawiać ją wszelkich kulis teatralnych, dekoracji i zamaskowań. W żaden inny sposób nie może być użyteczny ludziom jak tylko w ten, że znajdzie się razem z nimi...
Gunnar Ekelöf o sobie:
"Pierwszym zadaniem poety jest stać się podobnym do siebie, a więc stać się człowiekiem. Pierwszym obowiązkiem - albo raczej najlepszym środkiem do osiągnięcia tego celu - jest przyznanie się przed sobą do nieuleczalnej samotności i bezsensu ziemskiego żywota. Dopiero wtedy poeta potrafi obnażać rzeczywistość, pozbawiać ją wszelkich kulis teatralnych, dekoracji i zamaskowań. W żaden inny sposób nie może być użyteczny ludziom jak tylko w ten, że znajdzie się razem z nimi...
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 3,63
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 3,63
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,83
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,83
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,00
Lars Gustafsson (ur. 1936), powieściopisarz, poeta, eseista i uczony, uważany w Szwecji za najbardziej płodnego twórcę od czasów Strindberga. Tłumaczony był na piętnaście języków, uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. John Simon Guggenheim Memorial Foundation Fellowship. Jest twórcą wszechstronnie utalentowanym i barwnym. Jego publiczne wystąpienia budzą często kontrowersje – jak w roku 2009, gdy w wyborach do Parlamentu Europejskiego głosował na Partię Piratów. Prowadzi blog poetyck...
Lars Gustafsson (ur. 1936), powieściopisarz, poeta, eseista i uczony, uważany w Szwecji za najbardziej płodnego twórcę od czasów Strindberga. Tłumaczony był na piętnaście języków, uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. John Simon Guggenheim Memorial Foundation Fellowship. Jest twórcą wszechstronnie utalentowanym i barwnym. Jego publiczne wystąpienia budzą często kontrowersje – jak w roku 2009, gdy w wyborach do Parlamentu Europejskiego głosował na Partię Piratów. Prowadzi blog poetyck...
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,25
Przez całe sześćdziesiąt jeden stron poetyckiego zbioru Linn Hansén mierzy się z historią. To zaskakujące u kogoś, kto pochodzi z kraju, w którym historia nigdy nie była tak ważna, jak w lepiej nam znanych partiach Europy. Czym jest dla niej historia: wszystkim, co minęło? Gdzie ma początek? Jak się skończy? Czy wzbudza nostalgię? Co nią kieruje i czy ta kierownicza siła różni się od natury? Czy jest sens o to pytać? Szwedzka poetka z wielką pasją, oszczędnością słowa, wystawiając na próby wielk...
Przez całe sześćdziesiąt jeden stron poetyckiego zbioru Linn Hansén mierzy się z historią. To zaskakujące u kogoś, kto pochodzi z kraju, w którym historia nigdy nie była tak ważna, jak w lepiej nam znanych partiach Europy. Czym jest dla niej historia: wszystkim, co minęło? Gdzie ma początek? Jak się skończy? Czy wzbudza nostalgię? Co nią kieruje i czy ta kierownicza siła różni się od natury? Czy jest sens o to pytać? Szwedzka poetka z wielką pasją, oszczędnością słowa, wystawiając na próby wielk...
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
W "Cyklu białym" Atheny Farrokhzad członkowie rodziny, których łączy doświadczenie rewolucji i migracji, mówią o przemocy i bieli. Głos lirycznego ja pojawia się tu wyłącznie w formie cytatów przytaczanych przez krewnych, cytatów, które na przemian oskarżają owe ja lub go bronią. "Cykl biały" przypomina koncert chóru; nie istnieje tu jedna odpowiedź na pytania o pochodzenie i odpowiedzialność, ale wciąż na nowo spisuje się potworne prawa represji.
[Wydawnictwo Lokator, 2018]
W "Cyklu białym" Atheny Farrokhzad członkowie rodziny, których łączy doświadczenie rewolucji i migracji, mówią o przemocy i bieli. Głos lirycznego ja pojawia się tu wyłącznie w formie cytatów przytaczanych przez krewnych, cytatów, które na przemian oskarżają owe ja lub go bronią. "Cykl biały" przypomina koncert chóru; nie istnieje tu jedna odpowiedź na pytania o pochodzenie i odpowiedzialność, ale wciąż na nowo spisuje się potworne prawa represji.
[Wydawnictwo Lokator, 2018]
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
17
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Szwedzka krytyka określa lirykę Lillpers jako wybitnie anty-hierarchiczną: kierując się sobie tylko znaną logiką subtelnych skojarzeń, poetka zestawia tematy i obrazy w sposób zawsze zaskakujący, wiecznie burząc zastałe mechanizmy myślenia. Nie ma tu obszarów zakazanych ani słów czy emocji „niepoetyckich”: każdy element rzeczywistości może na równych prawach posłużyć za materię twórczą. Znajduje to odzwierciedlenie w języku Lillpers, nierzadko porównywanym z twórczością Bengta-Emila Johnsona, kt...
Szwedzka krytyka określa lirykę Lillpers jako wybitnie anty-hierarchiczną: kierując się sobie tylko znaną logiką subtelnych skojarzeń, poetka zestawia tematy i obrazy w sposób zawsze zaskakujący, wiecznie burząc zastałe mechanizmy myślenia. Nie ma tu obszarów zakazanych ani słów czy emocji „niepoetyckich”: każdy element rzeczywistości może na równych prawach posłużyć za materię twórczą. Znajduje to odzwierciedlenie w języku Lillpers, nierzadko porównywanym z twórczością Bengta-Emila Johnsona, kt...
Czytaj więcej
18
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
19
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
20
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
21
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
22
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
23
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
24
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
25
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
26
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
27
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
28
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
29
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
30
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
31
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
32
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
33
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Twórczość Edith Södergran wydaje się być w Polsce prawie nieznana. W geograficznie bliskim nam obszarze językowym, kulturowo w obszarze w zasadzie tożsamym, od lat zainteresowanie autorów, krytyków, historyków literatury oraz – w stopniu wcale nie mniejszym – czytelników przyciąga niezwykłe zjawisko poetyckie Edith Södergran. Nie jest to fascynacja wyłącznie lokalna, jej zasięg wykracza daleko poza granice Skandynawii. Dlatego zastanawiać może fakt, że polskie środowisko literackie albo nic o po...
Twórczość Edith Södergran wydaje się być w Polsce prawie nieznana. W geograficznie bliskim nam obszarze językowym, kulturowo w obszarze w zasadzie tożsamym, od lat zainteresowanie autorów, krytyków, historyków literatury oraz – w stopniu wcale nie mniejszym – czytelników przyciąga niezwykłe zjawisko poetyckie Edith Södergran. Nie jest to fascynacja wyłącznie lokalna, jej zasięg wykracza daleko poza granice Skandynawii. Dlatego zastanawiać może fakt, że polskie środowisko literackie albo nic o po...
Czytaj więcej
34
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
35
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
36
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
"Co to jest »liryka«? To właśnie te wiersze. Wierna tradycjom nowszej szwedzkiej poezji Marie Lundquist skupia się na tym, co najbliższe. Miłość, deszcz, ciało, drzewa, śpiew ptaków, matka, dom. Osiągnęła mistrzostwo w koncentracji słów i obrazów. Gdyby Safona żyła dzisiaj, mieszkałaby w Sztokholmie i tak właśnie pisała. Jej liryzm odnajduje strefę dramatu, tak jak igła kompasu lgnie do północy".
Adam Zagajewski
Marie Lundquist ur. 1950 w Szwecji. Poetka, dramatopisarka i tłumaczka. Styp...
"Co to jest »liryka«? To właśnie te wiersze. Wierna tradycjom nowszej szwedzkiej poezji Marie Lundquist skupia się na tym, co najbliższe. Miłość, deszcz, ciało, drzewa, śpiew ptaków, matka, dom. Osiągnęła mistrzostwo w koncentracji słów i obrazów. Gdyby Safona żyła dzisiaj, mieszkałaby w Sztokholmie i tak właśnie pisała. Jej liryzm odnajduje strefę dramatu, tak jak igła kompasu lgnie do północy".
Adam Zagajewski
Marie Lundquist ur. 1950 w Szwecji. Poetka, dramatopisarka i tłumaczka. Styp...
Czytaj więcej
37
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
38
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
39
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
40
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
41
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
42
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
43
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej