Ranking powstał w oparciu o oceny najlepszych recenzentów wymienionych tutaj.
1
Średnia: 5,63
|
wg Wszystkich: 4,79
Średnia: 5,63
|
wg Wszystkich: 4,79
Słynny esej z 1933 roku poświęcony japońskiej estetyce, tłumaczony na wiele języków, studiowany na wydziałach architektury i historii sztuki na całym świecie.
Autor próbuje w nim zdefiniować podstawy japońskiej estetyki, odwołując się do kategorii cienia jako metafory wieloznaczności, ulotności i przemijalności. Wychodząc od spostrzeżeń dotyczących budowy domu czy kształtu przedmiotów codziennego użytku, Tanizaki zastanawia się nad tym, co charakteryzuje tę estetykę, i jak wyraża się w niej s...
Słynny esej z 1933 roku poświęcony japońskiej estetyce, tłumaczony na wiele języków, studiowany na wydziałach architektury i historii sztuki na całym świecie.
Autor próbuje w nim zdefiniować podstawy japońskiej estetyki, odwołując się do kategorii cienia jako metafory wieloznaczności, ulotności i przemijalności. Wychodząc od spostrzeżeń dotyczących budowy domu czy kształtu przedmiotów codziennego użytku, Tanizaki zastanawia się nad tym, co charakteryzuje tę estetykę, i jak wyraża się w niej s...
Czytaj więcej
2
Średnia: 5,33
|
wg Wszystkich: 5,06
Średnia: 5,33
|
wg Wszystkich: 5,06
Przez wieki pozostawaliśmy w obrębie ideałów estetycznych wywodzących się z basenu Morza Śródziemnego, bez przeczucia i tęsknoty, że istnieją być może jakieś inne. Piękno w europejskiej tradycji osiągnęło wymiar transcendentny i absolutny, a jego ziemskie odbicie zyskiwało swój możliwie najdoskonalszy kształt w oparciu o takie cechy przedmiotu jak symetria, proporcja i dopełnienie, dające w rezultacie harmonijną jedność w wielości.
Tak jak nie można pojąć europejskiej sztuki i towarzyszącej ...
Przez wieki pozostawaliśmy w obrębie ideałów estetycznych wywodzących się z basenu Morza Śródziemnego, bez przeczucia i tęsknoty, że istnieją być może jakieś inne. Piękno w europejskiej tradycji osiągnęło wymiar transcendentny i absolutny, a jego ziemskie odbicie zyskiwało swój możliwie najdoskonalszy kształt w oparciu o takie cechy przedmiotu jak symetria, proporcja i dopełnienie, dające w rezultacie harmonijną jedność w wielości.
Tak jak nie można pojąć europejskiej sztuki i towarzyszącej ...
Czytaj więcej