Kategorie:
utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
Ranking powstał w oparciu o oceny najlepszych recenzentów wymienionych tutaj.
1
Średnia: 2,88
|
wg Wszystkich: 3,94
Średnia: 2,88
|
wg Wszystkich: 3,94
Czytaj więcej
2
Średnia: 2,95
|
wg Wszystkich: 2,99
Średnia: 2,95
|
wg Wszystkich: 2,99
"Powrót posła" to najbardziej znany utwór z bogatego dorobku literackiego Niemcewicza. Jest pierwszą polską komedią polityczną, a powstał w wyniku wydarzeń rozgrywających się podczas obrad Sejmu Wielkiego. Posłem na ten sejm jest Walery, który właśnie - w trakcie zawieszenia obrad - wraca do domu rodzinnego. Stara się on o rękę córki Starosty Gadulskiego, Teresy. Na przeszkodzie ich związkowi stają jednak zaloty drugiego amanta - "kawalera modnego" Szarmanckiego. Nie perypetie miłosne głównych b...
"Powrót posła" to najbardziej znany utwór z bogatego dorobku literackiego Niemcewicza. Jest pierwszą polską komedią polityczną, a powstał w wyniku wydarzeń rozgrywających się podczas obrad Sejmu Wielkiego. Posłem na ten sejm jest Walery, który właśnie - w trakcie zawieszenia obrad - wraca do domu rodzinnego. Stara się on o rękę córki Starosty Gadulskiego, Teresy. Na przeszkodzie ich związkowi stają jednak zaloty drugiego amanta - "kawalera modnego" Szarmanckiego. Nie perypetie miłosne głównych b...
Czytaj więcej
3
Średnia: 3,00
|
wg Wszystkich: 4,24
Średnia: 3,00
|
wg Wszystkich: 4,24
Czytaj więcej
4
Średnia: 3,00
|
wg Wszystkich: 3,46
Średnia: 3,00
|
wg Wszystkich: 3,46
Czytaj więcej
5
Średnia: 3,17
|
wg Wszystkich: 3,56
Średnia: 3,17
|
wg Wszystkich: 3,56
Czytaj więcej
6
Średnia: 3,33
|
wg Wszystkich: 4,08
Średnia: 3,33
|
wg Wszystkich: 4,08
Czytaj więcej
7
Średnia: 3,38
|
wg Wszystkich: 4,13
Średnia: 3,38
|
wg Wszystkich: 4,13
Czytaj więcej
8
Średnia: 3,38
|
wg Wszystkich: 4,53
Średnia: 3,38
|
wg Wszystkich: 4,53
"Ryszard II" to sztuka o skutkach ubocznych politycznej pragmatyki, która władzę świecką opatruje sankcją religijną, tym samym postulując jej nietykalność. Ten nowy wariant klasycznej "hybris" okazuje się równie destruktywny jak jego antyczne odpowiedniki.
[Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1984]
"Ryszard II" to sztuka o skutkach ubocznych politycznej pragmatyki, która władzę świecką opatruje sankcją religijną, tym samym postulując jej nietykalność. Ten nowy wariant klasycznej "hybris" okazuje się równie destruktywny jak jego antyczne odpowiedniki.
[Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1984]
Czytaj więcej
9
Średnia: 3,41
|
wg Wszystkich: 3,72
Średnia: 3,41
|
wg Wszystkich: 3,72
Utwór uważany jest za wzorcową polską tragedię klasycystyczną. Przedstawia dzieje miłości Barbary i Zygmunta Augusta, który wbrew woli matki i sejmu polskiego poślubił córkę Jerzego Radziwiłła, kasztelana wileńskiego. Głównym tematem jest tragiczny wybór między głosem serca a poczuciem obowiązku względem kraju, którego musi dokonać król Zygmnt August. W konflikt ten uwikłane są jednak wszystkie, znajdujące się w sytuacji bez wyjścia, postacie utworu, dla których dobro kraju (choć różnie rozumian...
Utwór uważany jest za wzorcową polską tragedię klasycystyczną. Przedstawia dzieje miłości Barbary i Zygmunta Augusta, który wbrew woli matki i sejmu polskiego poślubił córkę Jerzego Radziwiłła, kasztelana wileńskiego. Głównym tematem jest tragiczny wybór między głosem serca a poczuciem obowiązku względem kraju, którego musi dokonać król Zygmnt August. W konflikt ten uwikłane są jednak wszystkie, znajdujące się w sytuacji bez wyjścia, postacie utworu, dla których dobro kraju (choć różnie rozumian...
Czytaj więcej
10
Średnia: 3,44
|
wg Wszystkich: 4,15
Średnia: 3,44
|
wg Wszystkich: 4,15
Książkowe wydanie - ilustrowane przez Macieja Sieńczyka - dramatu Doroty Masłowskiej, którego premiera miała miejsce w warszawskim teatrze Rozmaitości w listopadzie 2006 roku.
Krótki, pełen humoru i niekończących się gagów dramat. Dwoje przesympatycznych bohaterów pod wpływem niejasnego impulsu udaje się w niezamierzoną frenetyczną podróż życia po Polsce, pełną śmiesznych przygód, które stopniowo przestają być tak aż śmieszne, a wręcz przeciwnie, całkowicie nieśmieszne, a wręcz straszne. Czyt...
Książkowe wydanie - ilustrowane przez Macieja Sieńczyka - dramatu Doroty Masłowskiej, którego premiera miała miejsce w warszawskim teatrze Rozmaitości w listopadzie 2006 roku.
Krótki, pełen humoru i niekończących się gagów dramat. Dwoje przesympatycznych bohaterów pod wpływem niejasnego impulsu udaje się w niezamierzoną frenetyczną podróż życia po Polsce, pełną śmiesznych przygód, które stopniowo przestają być tak aż śmieszne, a wręcz przeciwnie, całkowicie nieśmieszne, a wręcz straszne. Czyt...
Czytaj więcej
11
Średnia: 3,45
|
wg Wszystkich: 3,81
Średnia: 3,45
|
wg Wszystkich: 3,81
Czytaj więcej
12
Średnia: 3,46
|
wg Wszystkich: 3,16
Średnia: 3,46
|
wg Wszystkich: 3,16
Kim jest władca? Czy ma prawo, jak zwykły śmiertelnik, samodzielnie decydować o swoim życiu i szczęściu? Jaka jest cena władzy? Być może jest nią konieczność rezygnowania z osobistych racji na rzecz ogółu, który się reprezentuje. To niemało.
Te pytania stanowią oś jedynej w literaturze polskiej tragedii humanistycznej. Niezależnie od jej trudnego, nazbyt archaicznego dziś języka, niezależnie od antycznego kostiumu, pozostaje wciąż aktualne pytanie: jakie zasady powinny rządzić życiem tych, w...
Kim jest władca? Czy ma prawo, jak zwykły śmiertelnik, samodzielnie decydować o swoim życiu i szczęściu? Jaka jest cena władzy? Być może jest nią konieczność rezygnowania z osobistych racji na rzecz ogółu, który się reprezentuje. To niemało.
Te pytania stanowią oś jedynej w literaturze polskiej tragedii humanistycznej. Niezależnie od jej trudnego, nazbyt archaicznego dziś języka, niezależnie od antycznego kostiumu, pozostaje wciąż aktualne pytanie: jakie zasady powinny rządzić życiem tych, w...
Czytaj więcej
13
Średnia: 3,50
|
wg Wszystkich: 3,70
Średnia: 3,50
|
wg Wszystkich: 3,70
"Monologi waginy" są zbiorem bezpruderyjnych, szczerych opowieści o seksualnych sukcesach i dramatach kobiet. Powstały w oparciu o ponad dwieście wywiadów, które Eve Ensler przeprowadziła z kobietami z całego świata. Wystawiane najpierw jako monodram, odniosły ogromny sukces na scenach Broadwayu, by wkrótce, przy udziale największych gwiazd kina, stać się głośnym, międzynarodowym wydarzeniem. "Monologi waginy", które gościły dotychczas na scenach trzydziestu krajów – od maleńkiego kościółka w No...
"Monologi waginy" są zbiorem bezpruderyjnych, szczerych opowieści o seksualnych sukcesach i dramatach kobiet. Powstały w oparciu o ponad dwieście wywiadów, które Eve Ensler przeprowadziła z kobietami z całego świata. Wystawiane najpierw jako monodram, odniosły ogromny sukces na scenach Broadwayu, by wkrótce, przy udziale największych gwiazd kina, stać się głośnym, międzynarodowym wydarzeniem. "Monologi waginy", które gościły dotychczas na scenach trzydziestu krajów – od maleńkiego kościółka w No...
Czytaj więcej
14
Średnia: 3,63
|
wg Wszystkich: 3,85
Średnia: 3,63
|
wg Wszystkich: 3,85
Czytaj więcej
15
Średnia: 3,64
|
wg Wszystkich: 4,15
Średnia: 3,64
|
wg Wszystkich: 4,15
Komedia obyczajowa w 3 aktach. Epizod z życia poczciwej, choć nie pozbawionej śmieszności rodziny mieszczańskiej, która, powodowana snobizmem, zaczyna naśladować styl życia bogaczy. Wydany przez państwa Żelskich bal wywołuje wiele komplikacji rozdzinnych i towarzyskich.
Sztuka krytykowana ze względu na niebogatą zawartość myślową i zbyt proste przesłanie, ale znakomicie skonstruowana, ze zręcznie pomyślaną intrygą. Pełna ciekawych obserwacji obyczajowych. Obfituje w momenty o dużym humorze s...
Komedia obyczajowa w 3 aktach. Epizod z życia poczciwej, choć nie pozbawionej śmieszności rodziny mieszczańskiej, która, powodowana snobizmem, zaczyna naśladować styl życia bogaczy. Wydany przez państwa Żelskich bal wywołuje wiele komplikacji rozdzinnych i towarzyskich.
Sztuka krytykowana ze względu na niebogatą zawartość myślową i zbyt proste przesłanie, ale znakomicie skonstruowana, ze zręcznie pomyślaną intrygą. Pełna ciekawych obserwacji obyczajowych. Obfituje w momenty o dużym humorze s...
Czytaj więcej
16
Średnia: 3,67
|
wg Wszystkich: 4,47
Średnia: 3,67
|
wg Wszystkich: 4,47
Czytaj więcej
17
Średnia: 3,67
|
wg Wszystkich: 4,25
Średnia: 3,67
|
wg Wszystkich: 4,25
Czytaj więcej
18
Średnia: 3,73
|
wg Wszystkich: 3,93
Średnia: 3,73
|
wg Wszystkich: 3,93
Tematem "Księdza Marka" uczynił poeta niezwykle ważny dla pokolenia polistopadowych wychodźców dramatyczny epizod pierwszego polskiego zrywu narodowościowego - konferencji barskiej - którego spadkobiercami czuli się romantycy. Miejsce akcji - Bar staje się współczesną Golgotą i zyskuje symboliczne znaczenie, a czas akcji osadzony jest w kalendarzu świąt kościelnych, tak że na rzeczywistość historyczną nałożona zostaje rzeczywistość transcendentalna. Konwulsje ginącego świata nie pozwalają dostrz...
Tematem "Księdza Marka" uczynił poeta niezwykle ważny dla pokolenia polistopadowych wychodźców dramatyczny epizod pierwszego polskiego zrywu narodowościowego - konferencji barskiej - którego spadkobiercami czuli się romantycy. Miejsce akcji - Bar staje się współczesną Golgotą i zyskuje symboliczne znaczenie, a czas akcji osadzony jest w kalendarzu świąt kościelnych, tak że na rzeczywistość historyczną nałożona zostaje rzeczywistość transcendentalna. Konwulsje ginącego świata nie pozwalają dostrz...
Czytaj więcej
19
Średnia: 3,75
|
wg Wszystkich: 4,16
Średnia: 3,75
|
wg Wszystkich: 4,16
Czytaj więcej
20
Średnia: 3,75
|
wg Wszystkich: 4,29
Średnia: 3,75
|
wg Wszystkich: 4,29
W nowojorskim ciasnym mieszkanku spotykają się Czarny i Biały – uniwersytecki profesor, który utracił sens życia i żyje w świecie bez Boga i były więzień, który wierzy w wielki plan, według którego toczy się życie na Ziemi. W ich dyskusji ścierają się dwa odmienne światopoglądy. Który zwycięży?
W ekranizacji tego dzieła Cormaca McCarthy’ego zagrali Samuel L. Jackson i Tommy Lee Jones.
[Wydawnictwo Literackie, 2013]
W nowojorskim ciasnym mieszkanku spotykają się Czarny i Biały – uniwersytecki profesor, który utracił sens życia i żyje w świecie bez Boga i były więzień, który wierzy w wielki plan, według którego toczy się życie na Ziemi. W ich dyskusji ścierają się dwa odmienne światopoglądy. Który zwycięży?
W ekranizacji tego dzieła Cormaca McCarthy’ego zagrali Samuel L. Jackson i Tommy Lee Jones.
[Wydawnictwo Literackie, 2013]
Czytaj więcej
21
Średnia: 3,82
|
wg Wszystkich: 3,68
Średnia: 3,82
|
wg Wszystkich: 3,68
Centralnym zagadnieniem "Szewców" (1934) uczynił Witkacy nadejście "nowego wspaniałego świata". W naukowej sztuce ze "śpiewkami" wnikliwej analizie została poddana rewolucja i kierunek rozwoju społeczeństwa przyszłości. Wizjom historycznego kataklizmu nadał Witkacy kształt groteskowego spektaklu, bezlitośnie demaskującego wszelkie społeczne mity i utopijne wizje.
[Zielona Sowa, 2004]
Centralnym zagadnieniem "Szewców" (1934) uczynił Witkacy nadejście "nowego wspaniałego świata". W naukowej sztuce ze "śpiewkami" wnikliwej analizie została poddana rewolucja i kierunek rozwoju społeczeństwa przyszłości. Wizjom historycznego kataklizmu nadał Witkacy kształt groteskowego spektaklu, bezlitośnie demaskującego wszelkie społeczne mity i utopijne wizje.
[Zielona Sowa, 2004]
Czytaj więcej
22
Średnia: 3,82
|
wg Wszystkich: 3,53
Średnia: 3,82
|
wg Wszystkich: 3,53
Jeden z najwybitniejszych utworów polskiego romantyzmu. Sam autor określił go jako „dramat dotyczący się rzeczy wieku naszego – walka w nim dwóch pryncypiów: arystokracji i demokracji”. Bohater dramatu, hrabia Henryk, ponosi klęskę w życiu osobistym, gdyż uwiedziony pokusami fałszywej poezji, staje się przyczyną nieszczęść, które spadają na jego żonę i syna. W walce starego i nowego świata hrabia Henryk staje na czele obozu arystokracji przeciw zbuntowanym masom. Głęboko przeżywa jednak tragiczn...
Jeden z najwybitniejszych utworów polskiego romantyzmu. Sam autor określił go jako „dramat dotyczący się rzeczy wieku naszego – walka w nim dwóch pryncypiów: arystokracji i demokracji”. Bohater dramatu, hrabia Henryk, ponosi klęskę w życiu osobistym, gdyż uwiedziony pokusami fałszywej poezji, staje się przyczyną nieszczęść, które spadają na jego żonę i syna. W walce starego i nowego świata hrabia Henryk staje na czele obozu arystokracji przeciw zbuntowanym masom. Głęboko przeżywa jednak tragiczn...
Czytaj więcej
23
Średnia: 3,83
|
wg Wszystkich: 4,32
Średnia: 3,83
|
wg Wszystkich: 4,32
Czytaj więcej
24
Średnia: 3,90
|
wg Wszystkich: 4,65
Średnia: 3,90
|
wg Wszystkich: 4,65
Czytaj więcej
25
Średnia: 3,92
|
wg Wszystkich: 4,39
Średnia: 3,92
|
wg Wszystkich: 4,39
Czytaj więcej
26
Średnia: 3,93
|
wg Wszystkich: 4,07
Średnia: 3,93
|
wg Wszystkich: 4,07
"Noc listopadowa" to rozrachunek z powstaniem, zawierający jednak pochwałę bohaterstwa i nadzieję na przyszłe wyzwolenie narodu.
[Uniwersitas, 2007]
"Noc listopadowa" to rozrachunek z powstaniem, zawierający jednak pochwałę bohaterstwa i nadzieję na przyszłe wyzwolenie narodu.
[Uniwersitas, 2007]
Czytaj więcej
27
Średnia: 3,94
|
wg Wszystkich: 4,50
Średnia: 3,94
|
wg Wszystkich: 4,50
Czytaj więcej
28
Średnia: 3,97
|
wg Wszystkich: 3,85
Średnia: 3,97
|
wg Wszystkich: 3,85
"Dziady" są bez wątpienia największym arcydziełem romantyzmu polskiego. Osobiste przeżycia (nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny) i aktualne wydarzenia polityczne (śledztwo i aresztowania wśród filomatów oraz martyrologia młodzieży polskiej), przeniósł poeta na płaszczyznę eschatologiczną odwiecznych zmagań dobra i zła oraz relacji świata żywych i świata zmarłych. Starodawny obrzęd ku czci zmarłych przodków, dziady, uczynił łącznikiem pomiędzy poszczególnymi częściami utworu oraz okazją...
"Dziady" są bez wątpienia największym arcydziełem romantyzmu polskiego. Osobiste przeżycia (nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny) i aktualne wydarzenia polityczne (śledztwo i aresztowania wśród filomatów oraz martyrologia młodzieży polskiej), przeniósł poeta na płaszczyznę eschatologiczną odwiecznych zmagań dobra i zła oraz relacji świata żywych i świata zmarłych. Starodawny obrzęd ku czci zmarłych przodków, dziady, uczynił łącznikiem pomiędzy poszczególnymi częściami utworu oraz okazją...
Czytaj więcej
29
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 3,85
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 3,85
Pełen wdzięku, ironii i humoru autorski monodram Joanny Szczepkowskiej, entuzjastycznie przyjmowany przez widzów w całej Polsce.
Ekspansywna Goła Baba i tajemnicza Kobieta z Parasolką na różne sposoby uwodzą czytelnika i próbują przekonać do własnych poglądów na sztukę, sukces, życie. Szczepkowska wykpiwa i piętnuje współczesny kryzys gustu, prowokuje do śmiechu, stawia pytania.
[Wydawnictwo Literackie, 2005]
Pełen wdzięku, ironii i humoru autorski monodram Joanny Szczepkowskiej, entuzjastycznie przyjmowany przez widzów w całej Polsce.
Ekspansywna Goła Baba i tajemnicza Kobieta z Parasolką na różne sposoby uwodzą czytelnika i próbują przekonać do własnych poglądów na sztukę, sukces, życie. Szczepkowska wykpiwa i piętnuje współczesny kryzys gustu, prowokuje do śmiechu, stawia pytania.
[Wydawnictwo Literackie, 2005]
Czytaj więcej
30
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,31
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,31
Czytaj więcej
31
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,46
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,46
Czytaj więcej
32
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 3,76
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 3,76
Czytaj więcej
33
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,37
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,37
Czytaj więcej
34
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,03
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,03
Czytaj więcej
35
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,64
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,64
Czytaj więcej
36
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,40
Średnia: 4,00
|
wg Wszystkich: 4,40
Czytaj więcej
37
Średnia: 4,02
|
wg Wszystkich: 3,90
Średnia: 4,02
|
wg Wszystkich: 3,90
Jakkolwiek "Cyd" był jednym z wielu arcydzieł, jakie Corneille napisał, to jednak jest on jedyną sztuką tego wielkiego poety, która zachowała, pomimo trzech wieków, swą urzekającą młodość i wytrzymała próbę czasu. Temat książki zaczerpnął Corneille z historii średniowiecznej Hiszpanii, w której Cyd zajmuje jedno z pierwszych miejsc. Ruy Diaz de Bivar, zwany przez Arabów Cydem (sidi - po arabsku: pan), a przez rodaków Campeador (od campeare - walczyć), stał się dzięki swoim bohaterskim czynom sym...
Jakkolwiek "Cyd" był jednym z wielu arcydzieł, jakie Corneille napisał, to jednak jest on jedyną sztuką tego wielkiego poety, która zachowała, pomimo trzech wieków, swą urzekającą młodość i wytrzymała próbę czasu. Temat książki zaczerpnął Corneille z historii średniowiecznej Hiszpanii, w której Cyd zajmuje jedno z pierwszych miejsc. Ruy Diaz de Bivar, zwany przez Arabów Cydem (sidi - po arabsku: pan), a przez rodaków Campeador (od campeare - walczyć), stał się dzięki swoim bohaterskim czynom sym...
Czytaj więcej
38
Średnia: 4,04
|
wg Wszystkich: 4,11
Średnia: 4,04
|
wg Wszystkich: 4,11
Czytaj więcej
39
Średnia: 4,04
|
wg Wszystkich: 3,61
Średnia: 4,04
|
wg Wszystkich: 3,61
Czy wybitna jednostka może wpłynąć na bieg historii? Czy jednostkowy czyn może zmienić losy narodów i pokoleń? Oto najistotniejsze pytania „Kordiana”, dramatu polemicznego wobec Mickiewiczowskich „Dziadów” i sformułowanej w nich koncepcji mesjanizmu i ofiary.
Wzorcowa niemal realizacja romantycznej koncepcji dramatu z jego otwartą, fragmentaryczną budową, fantastycznymi, dziś powiedzielibyśmy - filmowymi rozwiązaniami scenicznymi. Przede wszystkim zaś z bohaterem, który na stałe wszedł już do...
Czy wybitna jednostka może wpłynąć na bieg historii? Czy jednostkowy czyn może zmienić losy narodów i pokoleń? Oto najistotniejsze pytania „Kordiana”, dramatu polemicznego wobec Mickiewiczowskich „Dziadów” i sformułowanej w nich koncepcji mesjanizmu i ofiary.
Wzorcowa niemal realizacja romantycznej koncepcji dramatu z jego otwartą, fragmentaryczną budową, fantastycznymi, dziś powiedzielibyśmy - filmowymi rozwiązaniami scenicznymi. Przede wszystkim zaś z bohaterem, który na stałe wszedł już do...
Czytaj więcej
40
Średnia: 4,06
|
wg Wszystkich: 4,26
Średnia: 4,06
|
wg Wszystkich: 4,26
Czytaj więcej
41
Średnia: 4,08
|
wg Wszystkich: 3,91
Średnia: 4,08
|
wg Wszystkich: 3,91
"Fantazy czyli Nowa Dejanira", zwany też "Niepoprawni" (powst. 1841-1846, wyd. 1866) to dramat złożony, łączący elementy tragiczne i komediowe, ironiczna prezentacja romantycznej mody i stylu bycia, która powoli przeistacza się w dramat metafizyczny. Akcja utworu koncentruje się wokół miłości Dianny, córki zubożałego hrabiego Respekta, i zesłańca sybirskiego, Jana. Wątek ten staje się okazją do ukazania życia upadającej arystokracji oraz podjęcia tematu romantycznej miłości, która w przypadku pr...
"Fantazy czyli Nowa Dejanira", zwany też "Niepoprawni" (powst. 1841-1846, wyd. 1866) to dramat złożony, łączący elementy tragiczne i komediowe, ironiczna prezentacja romantycznej mody i stylu bycia, która powoli przeistacza się w dramat metafizyczny. Akcja utworu koncentruje się wokół miłości Dianny, córki zubożałego hrabiego Respekta, i zesłańca sybirskiego, Jana. Wątek ten staje się okazją do ukazania życia upadającej arystokracji oraz podjęcia tematu romantycznej miłości, która w przypadku pr...
Czytaj więcej
42
Średnia: 4,13
|
wg Wszystkich: 4,55
Średnia: 4,13
|
wg Wszystkich: 4,55
Czytaj więcej
43
Średnia: 4,13
|
wg Wszystkich: 4,17
Średnia: 4,13
|
wg Wszystkich: 4,17
"Pan Geldhab" (1818) jest uznawany za pierwszą poważną próbę komediową Fredry. Prosta fabuła, w której tytułowy Geldhab, nowobogacki parweniusz, skąpy i przebiegły, stara się wydać córkę Florę za zbankrutowanego księcia Rodosława, chcąc w ten sposób zyskać zięcia z tytułem i awansować do elit społecznych, służy ukazaniu typowego w owych czasach zjawiska. Niemal wszystkie postacie utworu związane są z pieniądzem i ulegają jego sile, z nią też zderzają się romantyczne marzenia o prawdziwej miłości...
"Pan Geldhab" (1818) jest uznawany za pierwszą poważną próbę komediową Fredry. Prosta fabuła, w której tytułowy Geldhab, nowobogacki parweniusz, skąpy i przebiegły, stara się wydać córkę Florę za zbankrutowanego księcia Rodosława, chcąc w ten sposób zyskać zięcia z tytułem i awansować do elit społecznych, służy ukazaniu typowego w owych czasach zjawiska. Niemal wszystkie postacie utworu związane są z pieniądzem i ulegają jego sile, z nią też zderzają się romantyczne marzenia o prawdziwej miłości...
Czytaj więcej
44
Średnia: 4,17
|
wg Wszystkich: 4,71
Średnia: 4,17
|
wg Wszystkich: 4,71
Czytaj więcej
45
Średnia: 4,17
|
wg Wszystkich: 4,47
Średnia: 4,17
|
wg Wszystkich: 4,47
Czytaj więcej
46
Średnia: 4,17
|
wg Wszystkich: 4,35
Średnia: 4,17
|
wg Wszystkich: 4,35
Czytaj więcej
47
Średnia: 4,17
|
wg Wszystkich: 4,42
Średnia: 4,17
|
wg Wszystkich: 4,42
Hrabia Almawiwa kocha piękną Rozynę. Rozyna kocha ujrzanego z okna Lindora, nie wiedząc, że on i hrabia to jedna i ta sama osoba. Dziewczynę jednak zamierza poślubić jej stary opiekun, Bartolo, a we wszystko miesza się jego cyrulik, Figaro, były służący Almawiwy, który chce pomóc swemu dawnemu panu i wystrychnąć na dudka obecnego klienta. Cały ten galimatias, w który wciągnięci zostaną również inni bohaterowie sztuki, zmierza ku rozwiązaniu - czy jednak dla wszystkich szczęśliwemu?
[Wydawnict...
Hrabia Almawiwa kocha piękną Rozynę. Rozyna kocha ujrzanego z okna Lindora, nie wiedząc, że on i hrabia to jedna i ta sama osoba. Dziewczynę jednak zamierza poślubić jej stary opiekun, Bartolo, a we wszystko miesza się jego cyrulik, Figaro, były służący Almawiwy, który chce pomóc swemu dawnemu panu i wystrychnąć na dudka obecnego klienta. Cały ten galimatias, w który wciągnięci zostaną również inni bohaterowie sztuki, zmierza ku rozwiązaniu - czy jednak dla wszystkich szczęśliwemu?
[Wydawnict...
Czytaj więcej
48
Średnia: 4,18
|
wg Wszystkich: 4,12
Średnia: 4,18
|
wg Wszystkich: 4,12
Alfred Jarry (1873-1907), francuski poeta, prozaik i dramatopisarz, uchodzi za prekursora awangardowych kierunków w sztuce początku XX wieku: dadaizmu, surrealizmu i kubizmu. Zarówno jego twórczość, jak i życie naznaczone były chęcią prowokacji i zgorszenia mieszczańskiego społeczeństwa. Służyło temu odrzucenie konwencji artystycznych i norm obyczajowych, parodia i wyśmiewanie uświęconych przez tradycję wartości i symboli. Wszystko to można znależć w najbardziej uznanym jego dziele, które przyni...
Alfred Jarry (1873-1907), francuski poeta, prozaik i dramatopisarz, uchodzi za prekursora awangardowych kierunków w sztuce początku XX wieku: dadaizmu, surrealizmu i kubizmu. Zarówno jego twórczość, jak i życie naznaczone były chęcią prowokacji i zgorszenia mieszczańskiego społeczeństwa. Służyło temu odrzucenie konwencji artystycznych i norm obyczajowych, parodia i wyśmiewanie uświęconych przez tradycję wartości i symboli. Wszystko to można znależć w najbardziej uznanym jego dziele, które przyni...
Czytaj więcej
49
Średnia: 4,19
|
wg Wszystkich: 4,31
Średnia: 4,19
|
wg Wszystkich: 4,31
Rzecz dzieje się w Polsce, w Łodzi lub w Wałbrzychu, lub w familokach na Dolnym Śląsku, lecz zdjęcia kręcone są częściowo na Litwie, częściowo w Katowicach. Bohater, Jasiek, mieszka w radioaktywnym bloku. Pewnego dnia jego pijany ojciec górnik, zataczając się na stary poniemiecki kredens z witrażykami, łamie sobie obie ręce i obie nogi.
Dla rodziny Jaśka zaczynają się ciężkie czasy. Aby utrzymać umierającą na raka rodzinę, chłopak jest bezrobotny i wpada w złe środowisko. Wszędzie przemoc, po...
Rzecz dzieje się w Polsce, w Łodzi lub w Wałbrzychu, lub w familokach na Dolnym Śląsku, lecz zdjęcia kręcone są częściowo na Litwie, częściowo w Katowicach. Bohater, Jasiek, mieszka w radioaktywnym bloku. Pewnego dnia jego pijany ojciec górnik, zataczając się na stary poniemiecki kredens z witrażykami, łamie sobie obie ręce i obie nogi.
Dla rodziny Jaśka zaczynają się ciężkie czasy. Aby utrzymać umierającą na raka rodzinę, chłopak jest bezrobotny i wpada w złe środowisko. Wszędzie przemoc, po...
Czytaj więcej
50
Średnia: 4,19
|
wg Wszystkich: 4,53
Średnia: 4,19
|
wg Wszystkich: 4,53
„Widmo
Dosyć. Ani słowa więcej. A więc, wracając do poprzedniego – oto moja hipoteza: zastrzeliłeś mnie śpiącą, i to w dodatku śpiącą snem opiumowym. Dlatego cały czas myślałam, że umarłam od raka. Rozumiesz, stary? Wszyscy mamy rację, wszyscy czworo, jak tu jesteśmy.
Nibek
Nie – te kobiety, jak zechcą, to wszystko mogą człowiekowi wmówić, widma czy nie widma. To piekielna rzecz ta kobieca inteligencja”.
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939), znany jako Witkacy, to jeden z najw...
„Widmo
Dosyć. Ani słowa więcej. A więc, wracając do poprzedniego – oto moja hipoteza: zastrzeliłeś mnie śpiącą, i to w dodatku śpiącą snem opiumowym. Dlatego cały czas myślałam, że umarłam od raka. Rozumiesz, stary? Wszyscy mamy rację, wszyscy czworo, jak tu jesteśmy.
Nibek
Nie – te kobiety, jak zechcą, to wszystko mogą człowiekowi wmówić, widma czy nie widma. To piekielna rzecz ta kobieca inteligencja”.
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939), znany jako Witkacy, to jeden z najw...
Czytaj więcej
51
Średnia: 4,20
|
wg Wszystkich: 4,77
Średnia: 4,20
|
wg Wszystkich: 4,77
Czytaj więcej
52
Średnia: 4,20
|
wg Wszystkich: 4,40
Średnia: 4,20
|
wg Wszystkich: 4,40
Czytaj więcej
53
Średnia: 4,21
|
wg Wszystkich: 4,68
Średnia: 4,21
|
wg Wszystkich: 4,68
"Henryk V" jest kroniką dramatyczną zamykającą tzw. drugą tetralogię, na którą składają się jeszcze "Ryszard II" i dwie części "Henryka IV". Przedstawia podboje Henryka V we Francji, wspominane w czasach Szekspira jako wielki triumf oręża angielskiego. W związku z tym sztuka charakteryzuje się rozmachem: opisuje wyprawę Anglików na kontynent, przewija się przez nią wiele postaci o zróżnicowanym rodowodzie, zawiera więcej niż w innych sztukach Szekspira wystąpień Chóru.
"Henryk V" zwykle jest...
"Henryk V" jest kroniką dramatyczną zamykającą tzw. drugą tetralogię, na którą składają się jeszcze "Ryszard II" i dwie części "Henryka IV". Przedstawia podboje Henryka V we Francji, wspominane w czasach Szekspira jako wielki triumf oręża angielskiego. W związku z tym sztuka charakteryzuje się rozmachem: opisuje wyprawę Anglików na kontynent, przewija się przez nią wiele postaci o zróżnicowanym rodowodzie, zawiera więcej niż w innych sztukach Szekspira wystąpień Chóru.
"Henryk V" zwykle jest...
Czytaj więcej
54
Średnia: 4,22
|
wg Wszystkich: 4,84
Średnia: 4,22
|
wg Wszystkich: 4,84
Czytaj więcej
55
Średnia: 4,22
|
wg Wszystkich: 4,32
Średnia: 4,22
|
wg Wszystkich: 4,32
Czytaj więcej
56
Średnia: 4,22
|
wg Wszystkich: 4,09
Średnia: 4,22
|
wg Wszystkich: 4,09
Czytaj więcej
57
Średnia: 4,22
|
wg Wszystkich: 4,41
Średnia: 4,22
|
wg Wszystkich: 4,41
Tytułowy bohater jest postacią zaczerpniętą z wierszowanej komedii Tirso de Moliny. Don Juan to synonim uwodziciela pozbawionego wszelkich zasad i skrupułów. Bohater Molière'a działa pod wpływem impulsu, ale za każdym razem doskonale potrafi uzasadnić swoje postępowanie; jest człowiekiem całkowicie wolnym wobec zasad moralnych i norm społecznych, a przy tym nie pozbawionym odwagi. Na końcu czeka go jednak straszliwa kara.
[Wydawnictwo Zielona Sowa, 2002]
Tytułowy bohater jest postacią zaczerpniętą z wierszowanej komedii Tirso de Moliny. Don Juan to synonim uwodziciela pozbawionego wszelkich zasad i skrupułów. Bohater Molière'a działa pod wpływem impulsu, ale za każdym razem doskonale potrafi uzasadnić swoje postępowanie; jest człowiekiem całkowicie wolnym wobec zasad moralnych i norm społecznych, a przy tym nie pozbawionym odwagi. Na końcu czeka go jednak straszliwa kara.
[Wydawnictwo Zielona Sowa, 2002]
Czytaj więcej
58
Średnia: 4,25
|
wg Wszystkich: 3,90
Średnia: 4,25
|
wg Wszystkich: 3,90
Czytaj więcej
59
Średnia: 4,25
|
wg Wszystkich: 4,40
Średnia: 4,25
|
wg Wszystkich: 4,40
Na skalistym wybrzeżu Kaukazu bóg ognia, Hefajstos przyglada się, jak Kratos i Bia, Przemoc i Siła, przykuwają do głazu milczacego Prometeusza. Tytan - dobroczyńca ludzkości, ten, który według niektórych wersji mitów ulepił człowieka z gliny, a potem, ulitowawszy się nad jego niedolą, ukradł dla niego ogień ze stajen boga Słońca, Heliosa, ma w tym pustym miejscu u kresu świata odcierpieć należną karę. Na to cierpienie - bo do uwięzienia i samotności dołączy jeszcze torturujący Prometeusza i poże...
Na skalistym wybrzeżu Kaukazu bóg ognia, Hefajstos przyglada się, jak Kratos i Bia, Przemoc i Siła, przykuwają do głazu milczacego Prometeusza. Tytan - dobroczyńca ludzkości, ten, który według niektórych wersji mitów ulepił człowieka z gliny, a potem, ulitowawszy się nad jego niedolą, ukradł dla niego ogień ze stajen boga Słońca, Heliosa, ma w tym pustym miejscu u kresu świata odcierpieć należną karę. Na to cierpienie - bo do uwięzienia i samotności dołączy jeszcze torturujący Prometeusza i poże...
Czytaj więcej
60
Średnia: 4,25
|
wg Wszystkich: 4,20
Średnia: 4,25
|
wg Wszystkich: 4,20
Leon Kruczkowski (1900-1962) - polski prozaik, dramatopisarz, publicysta. Oficer w kampanii wrześniowej 1939, w okresie wojny w niemieckich obozach jenieckich.
Debiutował w 1919. "Młoty nad światem" (1928), "Kordian i cham" (1932), "Pawie pióra" (1935), "Sidła" (1937), "Szkice z piekła uczciwych" (1963), "Bohater naszych czasów" (1935, w innej wersji pt. "Przygoda z Vaterlandem" 1938), "Odwety" (1948), "Odwiedziny" (1955), "Niemcy" (1949), "Juliusz i Ethel" (1954), "Pierwszy dzień wolności" (...
Leon Kruczkowski (1900-1962) - polski prozaik, dramatopisarz, publicysta. Oficer w kampanii wrześniowej 1939, w okresie wojny w niemieckich obozach jenieckich.
Debiutował w 1919. "Młoty nad światem" (1928), "Kordian i cham" (1932), "Pawie pióra" (1935), "Sidła" (1937), "Szkice z piekła uczciwych" (1963), "Bohater naszych czasów" (1935, w innej wersji pt. "Przygoda z Vaterlandem" 1938), "Odwety" (1948), "Odwiedziny" (1955), "Niemcy" (1949), "Juliusz i Ethel" (1954), "Pierwszy dzień wolności" (...
Czytaj więcej
61
Średnia: 4,26
|
wg Wszystkich: 4,13
Średnia: 4,26
|
wg Wszystkich: 4,13
Czytaj więcej
62
Średnia: 4,27
|
wg Wszystkich: 3,74
Średnia: 4,27
|
wg Wszystkich: 3,74
Czytaj więcej
63
Średnia: 4,27
|
wg Wszystkich: 4,76
Średnia: 4,27
|
wg Wszystkich: 4,76
Czytaj więcej
64
Średnia: 4,27
|
wg Wszystkich: 4,81
Średnia: 4,27
|
wg Wszystkich: 4,81
Czytaj więcej
65
Średnia: 4,27
|
wg Wszystkich: 4,89
Średnia: 4,27
|
wg Wszystkich: 4,89
Czytaj więcej
66
Średnia: 4,29
|
wg Wszystkich: 4,48
Średnia: 4,29
|
wg Wszystkich: 4,48
Czytaj więcej
67
Średnia: 4,30
|
wg Wszystkich: 4,70
Średnia: 4,30
|
wg Wszystkich: 4,70
- Białe małżeństwo
- Dzidzibobo czyli Miłość romantyczna czeka już pod drzwiami
- Sobowtór
- Dramat rozbieżny
- Czego przybywa czego ubywa
[Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975]
- Białe małżeństwo
- Dzidzibobo czyli Miłość romantyczna czeka już pod drzwiami
- Sobowtór
- Dramat rozbieżny
- Czego przybywa czego ubywa
[Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975]
Czytaj więcej
68
Średnia: 4,30
|
wg Wszystkich: 4,49
Średnia: 4,30
|
wg Wszystkich: 4,49
Czytaj więcej
69
Średnia: 4,31
|
wg Wszystkich: 3,88
Średnia: 4,31
|
wg Wszystkich: 3,88
"Antygona" ("Antigone") Sofoklesa należy do najlepszych, najpoczytniejszych i najczęściej wystawianych sztuk spośród zachowanych dramatów antycznych. Jest to arcydzieło o charakterze uniwersalnym, ponieważ zawiera przekaz zawsze aktualny i dla ludzkości, i dla człowieka jako jednostki. Sofokles głosi, że godność ludzka jest niezbywalna, że nie przekreśla jej nawet najgorszy czyn, bo brat, chociażby był zdrajcą, nie przestaje być bratem i człowiekiem, nie staje się rzeczą, którą można rzucić psom...
"Antygona" ("Antigone") Sofoklesa należy do najlepszych, najpoczytniejszych i najczęściej wystawianych sztuk spośród zachowanych dramatów antycznych. Jest to arcydzieło o charakterze uniwersalnym, ponieważ zawiera przekaz zawsze aktualny i dla ludzkości, i dla człowieka jako jednostki. Sofokles głosi, że godność ludzka jest niezbywalna, że nie przekreśla jej nawet najgorszy czyn, bo brat, chociażby był zdrajcą, nie przestaje być bratem i człowiekiem, nie staje się rzeczą, którą można rzucić psom...
Czytaj więcej
70
Średnia: 4,32
|
wg Wszystkich: 4,44
Średnia: 4,32
|
wg Wszystkich: 4,44
Czytaj więcej
71
Średnia: 4,32
|
wg Wszystkich: 4,51
Średnia: 4,32
|
wg Wszystkich: 4,51
Czytaj więcej
72
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 3,93
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 3,93
Czytaj więcej
73
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,24
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,24
Czytaj więcej
74
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,29
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,29
Czytaj więcej
75
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,42
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,42
Rosja różnych epok - od dziewiętnastowiecznej, poprzez rewolucyjną, do współczesnej - została tu ukazana w formie pastiszu. Autor odwołuje się nie tylko do literatury, do Czechowowskiego dramatu, ale także do naszych obiegowych wyobrażeń, pewnych skrótów myślowych i wywołujących skojarzenia rekwizytów.
Dramat od samego początku cieszył się wielkim zainteresowaniem reżyserów, do dziś jest wystawiany w teatrach całego świata i cieszy się niezmiennym powodzeniem u publiczności.
[Oficyna Lite...
Rosja różnych epok - od dziewiętnastowiecznej, poprzez rewolucyjną, do współczesnej - została tu ukazana w formie pastiszu. Autor odwołuje się nie tylko do literatury, do Czechowowskiego dramatu, ale także do naszych obiegowych wyobrażeń, pewnych skrótów myślowych i wywołujących skojarzenia rekwizytów.
Dramat od samego początku cieszył się wielkim zainteresowaniem reżyserów, do dziś jest wystawiany w teatrach całego świata i cieszy się niezmiennym powodzeniem u publiczności.
[Oficyna Lite...
Czytaj więcej
76
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,59
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,59
Czytaj więcej
77
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 3,80
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 3,80
Misterium wielkanocne, napisane w XVI w. prawdopodobnie przez częstochowskiego paulina Mikołaja z Wilkowiecka. W dziele tym styl wzniosły i uroczysty splata się ze stylem potocznym, ze staropolskim rubasznym humorem.
[Ossolineum, 2004]
Misterium wielkanocne, napisane w XVI w. prawdopodobnie przez częstochowskiego paulina Mikołaja z Wilkowiecka. W dziele tym styl wzniosły i uroczysty splata się ze stylem potocznym, ze staropolskim rubasznym humorem.
[Ossolineum, 2004]
Czytaj więcej
78
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,50
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 4,50
Czytaj więcej
79
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 3,94
Średnia: 4,33
|
wg Wszystkich: 3,94
Czytaj więcej
80
Średnia: 4,34
|
wg Wszystkich: 4,28
Średnia: 4,34
|
wg Wszystkich: 4,28
"Ilekroć wstaję rano, kto jest w domu? Ja. Piję herbatę. Kto siedzi? Ja. Schodzę na dół, na ulicę. Kto idzie? Ja. Wracam na górę. Któż tam jest znowu? Ja. No to już lepiej pójdę do teatru".
Bertolt Brecht
"»Mutter Courage« napisał Brecht w r. 1939. Sztuka ta była nie tylko tragedią, była również oskarżeniem. Mutter Courage żywi się wojną i tym, co wojna wyrzuca. Karmi się padliną. Ta wojna była dla Brechta jej wojną. Do końca nie chciała, nie mogła nic zrozumieć. Wojna ją niszczyła. Ale i on...
"Ilekroć wstaję rano, kto jest w domu? Ja. Piję herbatę. Kto siedzi? Ja. Schodzę na dół, na ulicę. Kto idzie? Ja. Wracam na górę. Któż tam jest znowu? Ja. No to już lepiej pójdę do teatru".
Bertolt Brecht
"»Mutter Courage« napisał Brecht w r. 1939. Sztuka ta była nie tylko tragedią, była również oskarżeniem. Mutter Courage żywi się wojną i tym, co wojna wyrzuca. Karmi się padliną. Ta wojna była dla Brechta jej wojną. Do końca nie chciała, nie mogła nic zrozumieć. Wojna ją niszczyła. Ale i on...
Czytaj więcej
81
Średnia: 4,36
|
wg Wszystkich: 4,50
Średnia: 4,36
|
wg Wszystkich: 4,50
Nieśmiertelna historia przebiegłego i dowcipnego sługi, Figara [...]*. Postać Figara odgrywa w sztuce pierwszoplanową rolę; zachowanie i wypowiedzi sługi nadają całości komedii satyrycznego tonu. Ulubiony bohater publiczności, przewyższający swojego chlebodawcę pod wieloma względami, stał się symbolem żądań ludu wobec monarchii francuskiej.
[Zielona Sowa, 2003]
---
Fragment usunięty przez redakcję, poniewaz zdradza zakonczemnie utworu.
Nieśmiertelna historia przebiegłego i dowcipnego sługi, Figara [...]*. Postać Figara odgrywa w sztuce pierwszoplanową rolę; zachowanie i wypowiedzi sługi nadają całości komedii satyrycznego tonu. Ulubiony bohater publiczności, przewyższający swojego chlebodawcę pod wieloma względami, stał się symbolem żądań ludu wobec monarchii francuskiej.
[Zielona Sowa, 2003]
---
Fragment usunięty przez redakcję, poniewaz zdradza zakonczemnie utworu.
Czytaj więcej
82
Średnia: 4,36
|
wg Wszystkich: 4,21
Średnia: 4,36
|
wg Wszystkich: 4,21
"Zemsta" należy do najbardziej znanych komedii Fredry. Akcja rozgrywa się w zamku, którego dwie części zamieszkują Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek. Konflikt wybucha w momencie, kiedy Rejent zaczyna naprawiać zniszczony mur, stanowiący granicę między należącymi do nich częściami zamku. Powodem tego jest chęć przeszkodzenia w rozwoju uczucia łączącego syna Rejenta i wychowanicę Cześnika, którzy przekradają się do siebie przez dziury w murze. Klara i Wacław opracowują więc swój plan, próbując...
"Zemsta" należy do najbardziej znanych komedii Fredry. Akcja rozgrywa się w zamku, którego dwie części zamieszkują Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek. Konflikt wybucha w momencie, kiedy Rejent zaczyna naprawiać zniszczony mur, stanowiący granicę między należącymi do nich częściami zamku. Powodem tego jest chęć przeszkodzenia w rozwoju uczucia łączącego syna Rejenta i wychowanicę Cześnika, którzy przekradają się do siebie przez dziury w murze. Klara i Wacław opracowują więc swój plan, próbując...
Czytaj więcej
83
Średnia: 4,38
|
wg Wszystkich: 4,60
Średnia: 4,38
|
wg Wszystkich: 4,60
Życie to teatr. Życie to labirynt. Czasem i z jednego, i z drugiego nie ma ucieczki. Najnowszy utwór Szczepana Twardocha o mężczyźnie z przeszłością, ale bez przyszłości.
Robert Mamok to zmagający się z własną tożsamością pięćdziesięcioletni rozwodnik. Mężczyzna uwikłany jest w wizerunkowy skandal, z którego, jak się zdaje, nie ma dobrego wyjścia. Całości dopełnia rodzinna tajemnica i skomplikowane relacje z bliskimi wynikające z surowego śląskiego wychowania.
Mamok wkracza na scenę i ro...
Życie to teatr. Życie to labirynt. Czasem i z jednego, i z drugiego nie ma ucieczki. Najnowszy utwór Szczepana Twardocha o mężczyźnie z przeszłością, ale bez przyszłości.
Robert Mamok to zmagający się z własną tożsamością pięćdziesięcioletni rozwodnik. Mężczyzna uwikłany jest w wizerunkowy skandal, z którego, jak się zdaje, nie ma dobrego wyjścia. Całości dopełnia rodzinna tajemnica i skomplikowane relacje z bliskimi wynikające z surowego śląskiego wychowania.
Mamok wkracza na scenę i ro...
Czytaj więcej
84
Średnia: 4,38
|
wg Wszystkich: 4,66
Średnia: 4,38
|
wg Wszystkich: 4,66
Czytaj więcej
85
Średnia: 4,38
|
wg Wszystkich: 4,44
Średnia: 4,38
|
wg Wszystkich: 4,44
Czytaj więcej
86
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,69
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,69
Czytaj więcej
87
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,58
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,58
"Kubuś Fatalista" jest jedną z tych powieści, które kocham najbardziej; jest jedną wielką zabawą i humorem; jest wolnością i rozkoszą formy; dlatego, jak pisałem w "Sztuce powieści", "książka ta we Francji pozostanie skandalicznie niedoceniona: zawiera ona wszystko, co Francja utraciła i czego odzyskać nie chce".
Jedynie grubianin może tknąć się formy dzieła, które do niego nie należy. Niech pogarda otoczy wszystkich adaptatorów! Ta sztuka nie jest adaptacją; jest moją własną formą; moim marz...
"Kubuś Fatalista" jest jedną z tych powieści, które kocham najbardziej; jest jedną wielką zabawą i humorem; jest wolnością i rozkoszą formy; dlatego, jak pisałem w "Sztuce powieści", "książka ta we Francji pozostanie skandalicznie niedoceniona: zawiera ona wszystko, co Francja utraciła i czego odzyskać nie chce".
Jedynie grubianin może tknąć się formy dzieła, które do niego nie należy. Niech pogarda otoczy wszystkich adaptatorów! Ta sztuka nie jest adaptacją; jest moją własną formą; moim marz...
Czytaj więcej
88
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,89
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,89
Najbardziej znana sztuka Karola Wojtyły, dramat poetycki w trzech częściach, będący swoistą medytacją nad sakramentem małżeństwa.
Jest to historia trzech par, które spotkają się przed sklepem jubilera, a podczas przymierzania obrączek dokonują rozrachunku własnego życia. Młodzi pytają o przyszłość, starsi o przeszłość, zastanawiają się patrząc na obrączki, co zostało z dawnego uczucia.
Historie te służą do pokazania, że miłość małżeńska ślubowana w obliczu Boga jest odbiciem Jego miłości d...
Najbardziej znana sztuka Karola Wojtyły, dramat poetycki w trzech częściach, będący swoistą medytacją nad sakramentem małżeństwa.
Jest to historia trzech par, które spotkają się przed sklepem jubilera, a podczas przymierzania obrączek dokonują rozrachunku własnego życia. Młodzi pytają o przyszłość, starsi o przeszłość, zastanawiają się patrząc na obrączki, co zostało z dawnego uczucia.
Historie te służą do pokazania, że miłość małżeńska ślubowana w obliczu Boga jest odbiciem Jego miłości d...
Czytaj więcej
89
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,32
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,32
Czytaj więcej
90
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,18
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,18
Czytaj więcej
91
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,33
Średnia: 4,40
|
wg Wszystkich: 4,33
Czytaj więcej
92
Średnia: 4,41
|
wg Wszystkich: 4,76
Średnia: 4,41
|
wg Wszystkich: 4,76
Czytaj więcej
93
Średnia: 4,45
|
wg Wszystkich: 4,00
Średnia: 4,45
|
wg Wszystkich: 4,00
Czytaj więcej
94
Średnia: 4,45
|
wg Wszystkich: 4,54
Średnia: 4,45
|
wg Wszystkich: 4,54
Czytaj więcej
95
Średnia: 4,46
|
wg Wszystkich: 4,60
Średnia: 4,46
|
wg Wszystkich: 4,60
Tematem sztuki uczynił dramaturg jedną z ludzkich namiętności - zazdrość. Główną postacią jest Arnolf, czterdziestoletni mieszczanin, zatwardziały kawaler, który szykuje się do zawarcia małżeństwa ze swoją wychowanicą. Będąc przekonanym o wrodzonej niemoralności kobiet, za żonę pragnie pojąć dziewczę niewinne i głupiutkie, którego naiwność i niewiedzę świadomie pielęgnuje. Los jednak bywa przewrotny.
[Zielona Sowa, 2003]
Tematem sztuki uczynił dramaturg jedną z ludzkich namiętności - zazdrość. Główną postacią jest Arnolf, czterdziestoletni mieszczanin, zatwardziały kawaler, który szykuje się do zawarcia małżeństwa ze swoją wychowanicą. Będąc przekonanym o wrodzonej niemoralności kobiet, za żonę pragnie pojąć dziewczę niewinne i głupiutkie, którego naiwność i niewiedzę świadomie pielęgnuje. Los jednak bywa przewrotny.
[Zielona Sowa, 2003]
Czytaj więcej
96
Średnia: 4,46
|
wg Wszystkich: 4,63
Średnia: 4,46
|
wg Wszystkich: 4,63
To dzieło wielowymiarowe, którego odczytanie jest możliwe na kilku poziomach. "Mizantrop" jest bowiem satyrą na XVII-wieczne salony, komedią charakterów oraz dramatem o nieszczęśliwej miłości. Jako satyra, jest znakomitym dokumentem epoki, obrazem życia arystokracji za panowania Ludwika XIV. Jako komedia charakterów, sztuka prezentuje galerię mistrzowsko przedstawionych typów ludzkich.
[Zielona Sowa, 2003]
To dzieło wielowymiarowe, którego odczytanie jest możliwe na kilku poziomach. "Mizantrop" jest bowiem satyrą na XVII-wieczne salony, komedią charakterów oraz dramatem o nieszczęśliwej miłości. Jako satyra, jest znakomitym dokumentem epoki, obrazem życia arystokracji za panowania Ludwika XIV. Jako komedia charakterów, sztuka prezentuje galerię mistrzowsko przedstawionych typów ludzkich.
[Zielona Sowa, 2003]
Czytaj więcej
97
Średnia: 4,46
|
wg Wszystkich: 4,45
Średnia: 4,46
|
wg Wszystkich: 4,45
Jean Baptiste Racine (1639-99) – obok Corneille'a i Moliera, jeden z najznakomitszych dramaturgów francuskich XVII wieku. Sławę przyniosły mu tragedie: "Andromacha", "Berenika", "Ifigenia" i "Fedra", w których w mistrzowski sposób potrafił oddać subtelność kobiecej psychiki. Jego dzieła wyprzedziły nowoczesny dramat psychologiczny.
"Fedra" to tragedia oparta na mitologicznym wątku miłości żony Tezeusza do pasierba, Hipolita. Racine zaczerpnął temat z antycznego dramatu Eurypidesa, pogłębił je...
Jean Baptiste Racine (1639-99) – obok Corneille'a i Moliera, jeden z najznakomitszych dramaturgów francuskich XVII wieku. Sławę przyniosły mu tragedie: "Andromacha", "Berenika", "Ifigenia" i "Fedra", w których w mistrzowski sposób potrafił oddać subtelność kobiecej psychiki. Jego dzieła wyprzedziły nowoczesny dramat psychologiczny.
"Fedra" to tragedia oparta na mitologicznym wątku miłości żony Tezeusza do pasierba, Hipolita. Racine zaczerpnął temat z antycznego dramatu Eurypidesa, pogłębił je...
Czytaj więcej
98
Średnia: 4,48
|
wg Wszystkich: 4,13
Średnia: 4,48
|
wg Wszystkich: 4,13
Wszystko w tym dramacie budzi skojarzenia z dramatem szekspirowskim: zaczarowany las, wróżka zakochana w wiejskim głupku, czy żądza władzy nazbyt łatwo sięgająca po zbrodnię, niepomna władzy sumienia, która dosięga nawet zwycięzców. Można z tego czynić zarzut, ale można też widzieć w tym twórcze wykorzystanie i przetworzenie najlepszych europejskich wzorców dramatycznych. Tak widziana "Balladyna" staje się ważnym ogniwem polskiego romantyzmu, z jego oryginalną wizją natury, człowieka i słowiańsk...
Wszystko w tym dramacie budzi skojarzenia z dramatem szekspirowskim: zaczarowany las, wróżka zakochana w wiejskim głupku, czy żądza władzy nazbyt łatwo sięgająca po zbrodnię, niepomna władzy sumienia, która dosięga nawet zwycięzców. Można z tego czynić zarzut, ale można też widzieć w tym twórcze wykorzystanie i przetworzenie najlepszych europejskich wzorców dramatycznych. Tak widziana "Balladyna" staje się ważnym ogniwem polskiego romantyzmu, z jego oryginalną wizją natury, człowieka i słowiańsk...
Czytaj więcej
99
Średnia: 4,50
|
wg Wszystkich: 4,65
Średnia: 4,50
|
wg Wszystkich: 4,65
Czytaj więcej
100
Średnia: 4,50
|
wg Wszystkich: 4,60
Średnia: 4,50
|
wg Wszystkich: 4,60
Czytaj więcej