Pokaż:
najczęściej oceniane książki
1
Liczba ocen: 42
|
Średnia ocena: 4,93
Liczba ocen: 42
|
Średnia ocena: 4,93
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,90
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 4,90
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 5,05
Liczba ocen: 10
|
Średnia ocena: 5,05
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,83
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,83
Wznowienie najwybitniejszego dzieła rosyjskiego egzystencjalisty, w którym zastanawia się on, czy można pogodzić wiarę z rozumem, religię z filozofią. Ten problem od wieków zajmował zarówno filozofów, jak i teologów, między innymi Tertuliana, który wyraził go w słynnym pytaniu: "Co mają ze sobą wspólnego Ateny i Jerozolima?". Szestow podobnie jak Tertulian sądzi, że wiary, którą symbolizuje Jerozolima, nie da się pogodzić z wiedzą ani z instynktem moralnym symbolizowanymi przez Ateny. Mimo to Sz...
Wznowienie najwybitniejszego dzieła rosyjskiego egzystencjalisty, w którym zastanawia się on, czy można pogodzić wiarę z rozumem, religię z filozofią. Ten problem od wieków zajmował zarówno filozofów, jak i teologów, między innymi Tertuliana, który wyraził go w słynnym pytaniu: "Co mają ze sobą wspólnego Ateny i Jerozolima?". Szestow podobnie jak Tertulian sądzi, że wiary, którą symbolizuje Jerozolima, nie da się pogodzić z wiedzą ani z instynktem moralnym symbolizowanymi przez Ateny. Mimo to Sz...
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 2,00
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 2,00
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,38
Liczba ocen: 8
|
Średnia ocena: 5,38
Idea człowieka jako istoty wolnej i twórczej znalazła swój wyraz w dziele "Sens twórczości", i później, jako rozwinięcie w "O przeznaczeniu człowieka". Problematyka twórczości nie dotyczy tu jednak "pierwiastka twórczego w kulturze, twórczości człowieka w »naukach i sztuce«; jest to problematyka znacznie głębsza, metafizyczna, problematyka kontynuacji przez człowieka dzieła stworzenia świata, odpowiedzialności człowieka przed Bogiem, odpowiedzialności, która potrafi wzbogacić samo życie Boże" (s...
Idea człowieka jako istoty wolnej i twórczej znalazła swój wyraz w dziele "Sens twórczości", i później, jako rozwinięcie w "O przeznaczeniu człowieka". Problematyka twórczości nie dotyczy tu jednak "pierwiastka twórczego w kulturze, twórczości człowieka w »naukach i sztuce«; jest to problematyka znacznie głębsza, metafizyczna, problematyka kontynuacji przez człowieka dzieła stworzenia świata, odpowiedzialności człowieka przed Bogiem, odpowiedzialności, która potrafi wzbogacić samo życie Boże" (s...
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,64
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,64
Po sukcesie "Anny Kareniny" (1877) resztę życia najsłynniejszy rosyjski pisarz i myśliciel Lew Tołstoj poświęcił przede wszystkim na dociekania filozoficzno-religijne. W 1886 roku (kiedy ukazała się jego znana nowela "Śmierć Iwana Ilicza") zaczął pisać "O życiu", w pewnym sensie kontynuację rozważań ze "Spowiedzi" (1879; Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011). I "Spowiedź", i "O życiu" z powodu cerkiewnej cenzury spotkał ten sam los: zakaz rozpowszechniania. "O życiu" ukazało się po rosyjsku i w p...
Po sukcesie "Anny Kareniny" (1877) resztę życia najsłynniejszy rosyjski pisarz i myśliciel Lew Tołstoj poświęcił przede wszystkim na dociekania filozoficzno-religijne. W 1886 roku (kiedy ukazała się jego znana nowela "Śmierć Iwana Ilicza") zaczął pisać "O życiu", w pewnym sensie kontynuację rozważań ze "Spowiedzi" (1879; Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011). I "Spowiedź", i "O życiu" z powodu cerkiewnej cenzury spotkał ten sam los: zakaz rozpowszechniania. "O życiu" ukazało się po rosyjsku i w p...
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,40
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,40
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,70
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,70
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,80
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,80
Lektura "Drabiny Jakubowej" Sergiusza Bułgakowa może stać się ubogacającym katolików spotkaniem z rosyjskim prawosławiem. Książka ta nie jest bowiem tylko wykładem prawosławnej nauki o aniołach, ale też wspaniałym wprowadzeniem w prawosławie w ogóle. Na kilkuset stronach poza solidnie (choć nie ma co ukrywać, miejscami dyskusyjną) udokumentowaną nauką o aniołach, ich hierarchiach i roli w ludzkim życiu - znaleźć też można niezwykłe intuicje antropologiczne (by wymienić tu tylko rozważania na tem...
Lektura "Drabiny Jakubowej" Sergiusza Bułgakowa może stać się ubogacającym katolików spotkaniem z rosyjskim prawosławiem. Książka ta nie jest bowiem tylko wykładem prawosławnej nauki o aniołach, ale też wspaniałym wprowadzeniem w prawosławie w ogóle. Na kilkuset stronach poza solidnie (choć nie ma co ukrywać, miejscami dyskusyjną) udokumentowaną nauką o aniołach, ich hierarchiach i roli w ludzkim życiu - znaleźć też można niezwykłe intuicje antropologiczne (by wymienić tu tylko rozważania na tem...
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,50
Czy wiecie, co to takiego potestas clavium? Oczywiście, wiecie, ale według wszelkiego prawdopodobieństwa jedynie w przybliżeniu, kto bowiem miałby w dzisiejszych czasach ochotę zajmować się dogmatyką katolicką?! Tymczasem istnieją wszelkie podstawy do przypuszczenia, że chyba nie mamy racji, sądząc, że dogmatyka katolicka pozostaje nam tak bardzo obca. Zerwijcie zewnętrzną powłokę z dowolnego Europejczyka, choćby nawet był on pozytywistą albo materialistą, a bardzo szybko dostrzeżecie średniowie...
Czy wiecie, co to takiego potestas clavium? Oczywiście, wiecie, ale według wszelkiego prawdopodobieństwa jedynie w przybliżeniu, kto bowiem miałby w dzisiejszych czasach ochotę zajmować się dogmatyką katolicką?! Tymczasem istnieją wszelkie podstawy do przypuszczenia, że chyba nie mamy racji, sądząc, że dogmatyka katolicka pozostaje nam tak bardzo obca. Zerwijcie zewnętrzną powłokę z dowolnego Europejczyka, choćby nawet był on pozytywistą albo materialistą, a bardzo szybko dostrzeżecie średniowie...
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,00
Na książkę „Na szalach Hioba” składają się prace Lwa Szestowa powstałe w latach 1920-1926. W tym właśnie czasie ukształtowała się „refleksja biblijna” filozofa, najciekawsza i najbardziej znana część jego dorobku. Podobnie jak inne dzieła z tego okresu, również i to charakteryzuje się swobodną strukturą, właściwą antysystemowej myśli Szestowa. Zawarte są w nim zarówno znakomite eseje filozoficzne (swoisty „manifest” – „Nauka i swobodne poszukiwanie”, teksty poświęcone Spinozie, Pascalowi, Plotyn...
Na książkę „Na szalach Hioba” składają się prace Lwa Szestowa powstałe w latach 1920-1926. W tym właśnie czasie ukształtowała się „refleksja biblijna” filozofa, najciekawsza i najbardziej znana część jego dorobku. Podobnie jak inne dzieła z tego okresu, również i to charakteryzuje się swobodną strukturą, właściwą antysystemowej myśli Szestowa. Zawarte są w nim zarówno znakomite eseje filozoficzne (swoisty „manifest” – „Nauka i swobodne poszukiwanie”, teksty poświęcone Spinozie, Pascalowi, Plotyn...
Czytaj więcej
17
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,00
Książka należy do najważniejszych prac jednego z najwybitniejszych myślicieli rosyjskich przełomu XIX i XX wieku (Rozanow był zafascynowany Dostojewskim, przyjaźnił się z Floreńskim). Autor w paradoksalny sposób podejmuje kluczowe pytania chrześcijaństwa, życia religijnego, zbawienia.
Odwołuje się z jednej strony do tradycji Starego Testamentu, z drugiej bada oblicze nauk Chrystusa jako sędziego Świata i opisuje ekstremalne formy wiary, np. samospalenia, zakopywanie żywcem.
O tłumaczu:
...
Książka należy do najważniejszych prac jednego z najwybitniejszych myślicieli rosyjskich przełomu XIX i XX wieku (Rozanow był zafascynowany Dostojewskim, przyjaźnił się z Floreńskim). Autor w paradoksalny sposób podejmuje kluczowe pytania chrześcijaństwa, życia religijnego, zbawienia.
Odwołuje się z jednej strony do tradycji Starego Testamentu, z drugiej bada oblicze nauk Chrystusa jako sędziego Świata i opisuje ekstremalne formy wiary, np. samospalenia, zakopywanie żywcem.
O tłumaczu:
...
Czytaj więcej
18
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,13
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,13
Czytaj więcej
19
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 3,33
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 3,33
Czytaj więcej
20
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Zbiór studiów wybitnego przedstawiciela tartusko-moskiewskiej szkoły semiotyki kultury, dziś profesora na uniwersytecie w Neapolu, obrazujący przemianę, której semiotyka uległa w latach osiemdziesiątych pod wpływem spotkania z historią. Proces historyczny analizowany jest tu jako tekst zdarzeniowy, jako proces komunikacji pomiędzy zbiorowością i jednostką, zbiorowością i Bogiem, zbiorowością i losem. Uspienski interesuje się w szczególności sytuacjami, w których wewnątrz tak pojętego tekstu zdar...
Zbiór studiów wybitnego przedstawiciela tartusko-moskiewskiej szkoły semiotyki kultury, dziś profesora na uniwersytecie w Neapolu, obrazujący przemianę, której semiotyka uległa w latach osiemdziesiątych pod wpływem spotkania z historią. Proces historyczny analizowany jest tu jako tekst zdarzeniowy, jako proces komunikacji pomiędzy zbiorowością i jednostką, zbiorowością i Bogiem, zbiorowością i losem. Uspienski interesuje się w szczególności sytuacjami, w których wewnątrz tak pojętego tekstu zdar...
Czytaj więcej
21
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
22
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
23
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
24
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,67
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,67
Czytaj więcej
25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Zbiór esejów jednego z najciekawszych rosyjskich twórców. Kontrowersyjne spojrzenie na świat, doskonały język i cyniczny stosunek do codziennych spraw czynią z tej książki prawdziwe wydarzenie literackie.
[Oficyna Literacka, 1998]
Zbiór esejów jednego z najciekawszych rosyjskich twórców. Kontrowersyjne spojrzenie na świat, doskonały język i cyniczny stosunek do codziennych spraw czynią z tej książki prawdziwe wydarzenie literackie.
[Oficyna Literacka, 1998]
Czytaj więcej
26
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Mikołaj Bierdiajew (1874-1948), znany rosyjski filozof personalista, głoszący bezgraniczną wolność ludzkiej jednostki, pozwala zrozumieć czym jest prawdziwa wolność w świecie pełnym oszustw i iluzji:
„Wolność leży u podstaw zamysłu Bożego odnoszącego się do świata i człowieka. Wolność rodzi zło, ale bez wolności nie ma również dobra. Przymusowe dobro nie byłoby dobrem. W tym właśnie tkwi podstawowa sprzeczność wolności. Wolność czynienia zła jest warunkiem wolności czynienia dobra. Zlikwidujc...
Mikołaj Bierdiajew (1874-1948), znany rosyjski filozof personalista, głoszący bezgraniczną wolność ludzkiej jednostki, pozwala zrozumieć czym jest prawdziwa wolność w świecie pełnym oszustw i iluzji:
„Wolność leży u podstaw zamysłu Bożego odnoszącego się do świata i człowieka. Wolność rodzi zło, ale bez wolności nie ma również dobra. Przymusowe dobro nie byłoby dobrem. W tym właśnie tkwi podstawowa sprzeczność wolności. Wolność czynienia zła jest warunkiem wolności czynienia dobra. Zlikwidujc...
Czytaj więcej
27
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
28
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
29
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
30
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Książka zawiera pięć rozpraw z historii kultury rosyjskiej (od XI do XIX wieku). Ich motywem przewodnim są przekonania religijne oraz ich wpływ na zachowanie zarówno jednostek, jak i całych grup społecznych. Znalazły się tu studia poświęcone najistotniejszym faktom z dziejów Rosji, takim jak doktryna „Moskwa – trzeci Rzym” czy schizma (raskoł) w Cerkwi rosyjskiej w XVII wieku. Szczególne zainteresowanie polskiego czytelnika wzbudzi zapewne rozprawa analizująca „scenariusz” zaślubin Dymitra Samoz...
Książka zawiera pięć rozpraw z historii kultury rosyjskiej (od XI do XIX wieku). Ich motywem przewodnim są przekonania religijne oraz ich wpływ na zachowanie zarówno jednostek, jak i całych grup społecznych. Znalazły się tu studia poświęcone najistotniejszym faktom z dziejów Rosji, takim jak doktryna „Moskwa – trzeci Rzym” czy schizma (raskoł) w Cerkwi rosyjskiej w XVII wieku. Szczególne zainteresowanie polskiego czytelnika wzbudzi zapewne rozprawa analizująca „scenariusz” zaślubin Dymitra Samoz...
Czytaj więcej
31
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
32
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
33
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
34
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
35
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
36
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
37
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
38
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
39
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 1,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 1,00
Czytaj więcej
40
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 1,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 1,00
Czytaj więcej
41
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 1,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 1,50
Czytaj więcej
42
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Czytaj więcej
43
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,00
Miłość ta, naprawdę martwa, nigdy się nie odrodzi...
Dlatego przed jej (całkowitym) końcem wybuchają zdrady będące ostatnią nadzieją miłości: nic tak nie oddala od siebie kochanków (nie tworzy różnicy), jak zdrada któregoś z nich. Ostatni nie starty jeszcze ząb – rozrasta się, i wówczas zahacza o niego ząb przeciwległy. Ruch znowu jest możliwy, ruch jest – choćby znikomy. W ten sposób zdrada staje się samouzdrowieniem miłości, jej "reperacją", "łatą" na tym, co zużyte i zmurszałe. Nierzadko ...
Miłość ta, naprawdę martwa, nigdy się nie odrodzi...
Dlatego przed jej (całkowitym) końcem wybuchają zdrady będące ostatnią nadzieją miłości: nic tak nie oddala od siebie kochanków (nie tworzy różnicy), jak zdrada któregoś z nich. Ostatni nie starty jeszcze ząb – rozrasta się, i wówczas zahacza o niego ząb przeciwległy. Ruch znowu jest możliwy, ruch jest – choćby znikomy. W ten sposób zdrada staje się samouzdrowieniem miłości, jej "reperacją", "łatą" na tym, co zużyte i zmurszałe. Nierzadko ...
Czytaj więcej
44
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 3,50
Czytaj więcej
45
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
46
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
47
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
48
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
49
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
51
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
"Książka ta jest rezultatem wieloletnich badań nad historią rosyjskiej myśli filozoficznej. Autor pragnął odtworzyć wewnętrzną logikę każdego systemu filozoficznego niezależnie od tego, czy odpowiadał on jego własnym poglądom. Dzięki temu »Historia filozofii rosyjskiej« może być przydatna wszystkim, którzy chcą wyrobić sobie obiektywny ogląd rozwoju filozofii rosyjskiej. Autor będzie w pełni usatysfakcjonowany, jeśli Czytelnik przeżyje to intelektualne, moralne i etyczne zadowolenie, którego sam...
"Książka ta jest rezultatem wieloletnich badań nad historią rosyjskiej myśli filozoficznej. Autor pragnął odtworzyć wewnętrzną logikę każdego systemu filozoficznego niezależnie od tego, czy odpowiadał on jego własnym poglądom. Dzięki temu »Historia filozofii rosyjskiej« może być przydatna wszystkim, którzy chcą wyrobić sobie obiektywny ogląd rozwoju filozofii rosyjskiej. Autor będzie w pełni usatysfakcjonowany, jeśli Czytelnik przeżyje to intelektualne, moralne i etyczne zadowolenie, którego sam...
Czytaj więcej
52
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
53
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Odnaleziony po pół wieku rękopis fragmentu traktatu z filozofii moralnej, nad którym Bachtin pracował w latach 1919–1922, jest kluczem do zrozumienia jego późniejszych koncepcji. Zmarły w 1975 roku światowej sławy filolog i filozof pozostawał wówczas, co ujawnia zachowany fragment traktatu, pod wpływem filozofii Kanta oraz rozmaitych postaci filozofii postkantowskiej, od Cohena i Cassirera po Diltheya i Nietzschego. Wśród kategorii filozoficznych dominuje Kantowski humanizm wolnej, suwerennej je...
Odnaleziony po pół wieku rękopis fragmentu traktatu z filozofii moralnej, nad którym Bachtin pracował w latach 1919–1922, jest kluczem do zrozumienia jego późniejszych koncepcji. Zmarły w 1975 roku światowej sławy filolog i filozof pozostawał wówczas, co ujawnia zachowany fragment traktatu, pod wpływem filozofii Kanta oraz rozmaitych postaci filozofii postkantowskiej, od Cohena i Cassirera po Diltheya i Nietzschego. Wśród kategorii filozoficznych dominuje Kantowski humanizm wolnej, suwerennej je...
Czytaj więcej
54
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Bohater powieści Łochwickiego, ranny podczas wojny, stracił pamięć. Nie widzi, kontuzjowany w szczękę - nie może mówić. Nie znany sobie i innym, leżąc w szpitalu stara się zrekonstruować siebie. Długo obija się o przeszłość jak o twardą gładką ścianę, a kiedy udaje mu się odzyskać samoświadomość, nie jest już tym, kim był przed wypadkiem, ani tym ,,Nieznanym'', którym był. Pod jednym względem pozostał sobą - nienawidzi tego, czego nienawidził, kocha to, co kochał.
Bohater powieści Łochwickiego, ranny podczas wojny, stracił pamięć. Nie widzi, kontuzjowany w szczękę - nie może mówić. Nie znany sobie i innym, leżąc w szpitalu stara się zrekonstruować siebie. Długo obija się o przeszłość jak o twardą gładką ścianę, a kiedy udaje mu się odzyskać samoświadomość, nie jest już tym, kim był przed wypadkiem, ani tym ,,Nieznanym'', którym był. Pod jednym względem pozostał sobą - nienawidzi tego, czego nienawidził, kocha to, co kochał.
Czytaj więcej
55
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
56
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
57
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Nie istnieją dwa różne i pierwotnie przeciwstawne przedmioty - ciało i myślenie - lecz jeden jedyny przedmiot, a mianowicie myślące ciało żywego, realnego człowieka. Myślenie to taka sama właściwość, taki sam sposób istnienia ciała jak rozciągłość, czyli jego układ przestrzenny i położenie między innymi ciałami. Tę prostą i głęboko słuszną myśl wyraził Spinoza w języku swojej epoki w sposób następujący: myślenie i rozciągłość to nie dwie odrębne substancje, jak twierdził Kartezjusz, lecz jedynie...
Nie istnieją dwa różne i pierwotnie przeciwstawne przedmioty - ciało i myślenie - lecz jeden jedyny przedmiot, a mianowicie myślące ciało żywego, realnego człowieka. Myślenie to taka sama właściwość, taki sam sposób istnienia ciała jak rozciągłość, czyli jego układ przestrzenny i położenie między innymi ciałami. Tę prostą i głęboko słuszną myśl wyraził Spinoza w języku swojej epoki w sposób następujący: myślenie i rozciągłość to nie dwie odrębne substancje, jak twierdził Kartezjusz, lecz jedynie...
Czytaj więcej
58
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Książka jest wprowadzeniem do nauki o miłości - tantry, a zawarte w niej informacje zostały sprawdzone przez wiele pokoleń uczniów życia, do których należy również Ar Luczis. Wzbogacają ją cytaty ze starochińskich tekstów kanonicznych.
Tytuł książki odpowiada nazwie przedstawionej w niej praktyki wewnętrznej alchemii tao; ma ona służyć rozwiązywaniu głównych problemów tamujących nurt w korycie rzeki Miłości płynącej w duszach, sercach i ciałach ludzi.
[Uraeus, 2002]
Książka jest wprowadzeniem do nauki o miłości - tantry, a zawarte w niej informacje zostały sprawdzone przez wiele pokoleń uczniów życia, do których należy również Ar Luczis. Wzbogacają ją cytaty ze starochińskich tekstów kanonicznych.
Tytuł książki odpowiada nazwie przedstawionej w niej praktyki wewnętrznej alchemii tao; ma ona służyć rozwiązywaniu głównych problemów tamujących nurt w korycie rzeki Miłości płynącej w duszach, sercach i ciałach ludzi.
[Uraeus, 2002]
Czytaj więcej
59
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
60
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
61
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
62
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
63
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
64
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
65
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
66
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
67
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
68
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
69
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
70
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czy nauczyciel ma obowiązek wszystko objaśnić? I czy objaśnianie jest zadaniem filozofa? Inaczej rzecz ujmując, czy filozof może być nauczycielem? Filozof nie tylko nie może, filozof nie chce być nauczycielem. Nauczyciele pracują w gimnazjach, na uniwersytetach – wykładają arytmetykę, gramatykę, logikę, metafizykę. Zadanie filozofii jest inne.
[Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2016]
Czy nauczyciel ma obowiązek wszystko objaśnić? I czy objaśnianie jest zadaniem filozofa? Inaczej rzecz ujmując, czy filozof może być nauczycielem? Filozof nie tylko nie może, filozof nie chce być nauczycielem. Nauczyciele pracują w gimnazjach, na uniwersytetach – wykładają arytmetykę, gramatykę, logikę, metafizykę. Zadanie filozofii jest inne.
[Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2016]
Czytaj więcej
71
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
72
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
73
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
74
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
"Rok 1851 był rokiem przełomowym w życiu Fiodorowa. Śmierć ukochanego wuja wywołała wewnętrzny wstrząs w jego duszy, który jesienią tego roku zaowocował objawieniem się zasadniczej idei: śmierć jest największym i jedynym złem oraz źródłem wszelkiego zła w świecie, a zatem powinna zostać wykorzeniona z bytu, a wszystkie jej ofiary winny zostać wskrzeszone do życia. Fiodorow wszczyna bunt, o jakim świat nie słyszał, bunt wobec największego i jedynego wroga człowieka - śmierci. Objawienie się idei ...
"Rok 1851 był rokiem przełomowym w życiu Fiodorowa. Śmierć ukochanego wuja wywołała wewnętrzny wstrząs w jego duszy, który jesienią tego roku zaowocował objawieniem się zasadniczej idei: śmierć jest największym i jedynym złem oraz źródłem wszelkiego zła w świecie, a zatem powinna zostać wykorzeniona z bytu, a wszystkie jej ofiary winny zostać wskrzeszone do życia. Fiodorow wszczyna bunt, o jakim świat nie słyszał, bunt wobec największego i jedynego wroga człowieka - śmierci. Objawienie się idei ...
Czytaj więcej