Pokaż:
najczęściej oceniane książki
1
Liczba ocen: 206
|
Średnia ocena: 5,18
Liczba ocen: 206
|
Średnia ocena: 5,18
"O naśladowaniu Chrystusa" jest bardzo popularnym, znanym od 1418 roku, dziełkiem ascetycznym i po Piśmie Świętym najbardziej rozpowszechnioną książką, posiadającą wielką ilość wydań i tłumaczeń, cieszącą się do dnia dzisiejszego niezwykłą poczytnością.
Św. Ignacy Loyola od czasów swego nawrócenia był rozmiłowany w "Naśladowaniu" i uważał je za perłę książek duchownych. Czytał je dwa razy dziennie: jeden rozdział rano, według porządku, drugi natomiast wieczorem, na wyrywki, gdzie się książka ...
"O naśladowaniu Chrystusa" jest bardzo popularnym, znanym od 1418 roku, dziełkiem ascetycznym i po Piśmie Świętym najbardziej rozpowszechnioną książką, posiadającą wielką ilość wydań i tłumaczeń, cieszącą się do dnia dzisiejszego niezwykłą poczytnością.
Św. Ignacy Loyola od czasów swego nawrócenia był rozmiłowany w "Naśladowaniu" i uważał je za perłę książek duchownych. Czytał je dwa razy dziennie: jeden rozdział rano, według porządku, drugi natomiast wieczorem, na wyrywki, gdzie się książka ...
Czytaj więcej
2
Liczba ocen: 74
|
Średnia ocena: 4,66
Liczba ocen: 74
|
Średnia ocena: 4,66
Czytaj więcej
3
Liczba ocen: 68
|
Średnia ocena: 4,81
Liczba ocen: 68
|
Średnia ocena: 4,81
Czytaj więcej
4
Liczba ocen: 61
|
Średnia ocena: 4,77
Liczba ocen: 61
|
Średnia ocena: 4,77
Czytaj więcej
5
Liczba ocen: 40
|
Średnia ocena: 4,64
Liczba ocen: 40
|
Średnia ocena: 4,64
Czytaj więcej
6
Liczba ocen: 36
|
Średnia ocena: 4,57
Liczba ocen: 36
|
Średnia ocena: 4,57
Czytaj więcej
7
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,90
Liczba ocen: 35
|
Średnia ocena: 4,90
Czytaj więcej
8
Liczba ocen: 24
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 24
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
9
Liczba ocen: 19
|
Średnia ocena: 4,32
Liczba ocen: 19
|
Średnia ocena: 4,32
Czytaj więcej
10
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 16
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
11
Liczba ocen: 14
|
Średnia ocena: 4,96
Liczba ocen: 14
|
Średnia ocena: 4,96
Czytaj więcej
12
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,81
Liczba ocen: 13
|
Średnia ocena: 4,81
Czytaj więcej
13
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,73
Liczba ocen: 11
|
Średnia ocena: 4,73
Czytaj więcej
14
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,89
Liczba ocen: 9
|
Średnia ocena: 4,89
Czytaj więcej
15
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,71
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 3,71
Czytaj więcej
16
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,43
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 4,43
Czytaj więcej
17
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 5,29
Liczba ocen: 7
|
Średnia ocena: 5,29
Czytaj więcej
18
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,17
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,17
Tomasz à Kempis, mistrz życia duchowego, znany z niewielkiej książeczki "O naśladowaniu Chrystusa", która przez wiele stuleci służyła ludziom jako przewodnik w drodze do świętości. Obecnie oddajemy do rąk Czytelników książkę o Maryi, równie piękną i bogatą, pełną macierzyńskiej miłości. Całość jest wyborem różnych tekstów: hymnów, psalmów, wzniosłych modlitw, głębokich myśli człowieka, który autentycznie kocha Maryję, czci i wielbi, pragnie, aby inni podobnie czynili.
[Wydawnictwo Księży Mari...
Tomasz à Kempis, mistrz życia duchowego, znany z niewielkiej książeczki "O naśladowaniu Chrystusa", która przez wiele stuleci służyła ludziom jako przewodnik w drodze do świętości. Obecnie oddajemy do rąk Czytelników książkę o Maryi, równie piękną i bogatą, pełną macierzyńskiej miłości. Całość jest wyborem różnych tekstów: hymnów, psalmów, wzniosłych modlitw, głębokich myśli człowieka, który autentycznie kocha Maryję, czci i wielbi, pragnie, aby inni podobnie czynili.
[Wydawnictwo Księży Mari...
Czytaj więcej
19
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
20
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
21
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,83
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 4,83
Czytaj więcej
22
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 6
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
23
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
24
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,80
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 4,80
Czytaj więcej
25
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,20
Liczba ocen: 5
|
Średnia ocena: 5,20
Czytaj więcej
26
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,25
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,25
Czytaj więcej
27
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,38
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,38
Czytaj więcej
28
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,75
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 4,75
Czytaj więcej
29
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,25
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,25
Czytaj więcej
30
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,63
Liczba ocen: 4
|
Średnia ocena: 5,63
Czytaj więcej
31
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,33
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,33
Czytaj więcej
32
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,33
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 4,33
Czytaj więcej
33
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,33
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,33
Czytaj więcej
34
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,67
Liczba ocen: 3
|
Średnia ocena: 5,67
Czytaj więcej
35
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 3,50
Czytaj więcej
36
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
37
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
38
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
39
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,75
Liczba ocen: 2
|
Średnia ocena: 5,75
W wieku XVI oba te teksty odniosły niespotykany sukces literacki. Były czytane, podziwiane i dyskutowane. Dwie medytacje napisane we florenckim więzieniu i rozpowszechnione w postaci rękopiśmiennej w ciągu kilku dni od napisania, następnie zaś wydane drukiem w łacińskim oryginale oraz w przekładzie na volgare, niemal od razu ukazały się w wydaniach hiszpańskich, francuskich, angielskich i niemieckich. Wśród największych intelektualistów i ludzi wiary tamtej epoki nie było nikogo, kto nie znałby ...
W wieku XVI oba te teksty odniosły niespotykany sukces literacki. Były czytane, podziwiane i dyskutowane. Dwie medytacje napisane we florenckim więzieniu i rozpowszechnione w postaci rękopiśmiennej w ciągu kilku dni od napisania, następnie zaś wydane drukiem w łacińskim oryginale oraz w przekładzie na volgare, niemal od razu ukazały się w wydaniach hiszpańskich, francuskich, angielskich i niemieckich. Wśród największych intelektualistów i ludzi wiary tamtej epoki nie było nikogo, kto nie znałby ...
Czytaj więcej
40
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,00
Czytaj więcej
41
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
42
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 4,50
Czytaj więcej
43
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
44
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
45
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,00
Czytaj więcej
46
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 5,50
Czytaj więcej
47
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
48
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
49
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
50
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
51
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Liczba ocen: 1
|
Średnia ocena: 6,00
Czytaj więcej
52
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Książka Nowacjana jest pierwszym w Kościele systematycznym traktatem o Trójcy, napisanym w latach czterdziestych III wieku. Możemy poznać dzięki niej najwcześniejsze przemyślenia na temat tej tajemnicy wiary i pierwsze próby jej sformułowania. Choć autor wszedł w konflikt z biskupem Rzymu, gdyż upierał się w kwestii niemożliwości odpuszczania grzechu apostazji i nawet założył rygorystyczną sektę zwaną od jego imienia nowacjanami, jego poglądy teologiczne bardzo dobrze oddają klimat ówczesnych dy...
Książka Nowacjana jest pierwszym w Kościele systematycznym traktatem o Trójcy, napisanym w latach czterdziestych III wieku. Możemy poznać dzięki niej najwcześniejsze przemyślenia na temat tej tajemnicy wiary i pierwsze próby jej sformułowania. Choć autor wszedł w konflikt z biskupem Rzymu, gdyż upierał się w kwestii niemożliwości odpuszczania grzechu apostazji i nawet założył rygorystyczną sektę zwaną od jego imienia nowacjanami, jego poglądy teologiczne bardzo dobrze oddają klimat ówczesnych dy...
Czytaj więcej
53
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
54
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
55
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Pod koniec IV w. komentarz Hieronima do Ewangelii według św. Mateusza był jednym z wielu komentarzy różnych autorów do tej księgi Ewangelii, które jednak w większości się nie zachowały. Zachował się komentarz Orygenesa, którego wpływ na Hieronima był największy, oraz Hilarego z Poitiers i Jana Chryzostoma. Hieronim – nie tylko egzegeta, ale także tłumacz i filolog – komentuje tekst dosłownie i historycznie, rezygnując z interpretacji alegorycznej właściwej dla Orygenesa i z umoralniających wskaz...
Pod koniec IV w. komentarz Hieronima do Ewangelii według św. Mateusza był jednym z wielu komentarzy różnych autorów do tej księgi Ewangelii, które jednak w większości się nie zachowały. Zachował się komentarz Orygenesa, którego wpływ na Hieronima był największy, oraz Hilarego z Poitiers i Jana Chryzostoma. Hieronim – nie tylko egzegeta, ale także tłumacz i filolog – komentuje tekst dosłownie i historycznie, rezygnując z interpretacji alegorycznej właściwej dla Orygenesa i z umoralniających wskaz...
Czytaj więcej
56
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
57
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
58
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
59
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
60
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
61
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
62
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
63
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
64
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
65
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
66
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
67
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
68
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
69
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
70
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
71
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
72
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
73
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
74
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
75
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czy można powiedzieć, że św. Hieronim (347-419) był mnichem, co więcej - pustelnikiem, zgodnie ze starochrześcijańskim znaczeniem słowa "mnich"? Przyglądając się jego życiu, wydaje się, że był rozdarty między ideałem czystej kontemplacji a czynną służbą Kościołowi. Wielce poważany przez papieży i geniuszy miary Augustyna - był także największym krzewicielem życia ascetycznego w swoim czasie.
"Małe w swoim rodzaju, lecz wielkie miłością są podarki, które otrzymałem od dziewicy: bransolety, ...
Czy można powiedzieć, że św. Hieronim (347-419) był mnichem, co więcej - pustelnikiem, zgodnie ze starochrześcijańskim znaczeniem słowa "mnich"? Przyglądając się jego życiu, wydaje się, że był rozdarty między ideałem czystej kontemplacji a czynną służbą Kościołowi. Wielce poważany przez papieży i geniuszy miary Augustyna - był także największym krzewicielem życia ascetycznego w swoim czasie.
"Małe w swoim rodzaju, lecz wielkie miłością są podarki, które otrzymałem od dziewicy: bransolety, ...
Czytaj więcej
76
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Święta Hildegarda była bardzo wykształconą mniszką, przeżyła wizję, od której rozpoczęła się jej wielka duchowa i intelektualna przygoda. "Rozwarły się niebiosa i oślepiająca światłość niespotykanej jasności oblała cały mój umysł - opisywała to doświadczenie - … I raptem pojęłam znaczenie ksiąg"… I pojawił się nakaz, wewnętrzne przynaglenie: "spisuj wszystko, cokolwiek widzisz i słyszysz".
Świętej przypisywano wiele uzdrowień. Hildegarda przez lata zdobyła ogromną wiedzę medyczną i paramedyc...
Święta Hildegarda była bardzo wykształconą mniszką, przeżyła wizję, od której rozpoczęła się jej wielka duchowa i intelektualna przygoda. "Rozwarły się niebiosa i oślepiająca światłość niespotykanej jasności oblała cały mój umysł - opisywała to doświadczenie - … I raptem pojęłam znaczenie ksiąg"… I pojawił się nakaz, wewnętrzne przynaglenie: "spisuj wszystko, cokolwiek widzisz i słyszysz".
Świętej przypisywano wiele uzdrowień. Hildegarda przez lata zdobyła ogromną wiedzę medyczną i paramedyc...
Czytaj więcej
77
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Koniec doczesnego Świata w objawieniach św. Hildegardy! Fascynujące objawienia św. Hildegardy z Bingen, pochodzące z tajemniczej księgi "Scivias". Przedstawione w niej mistyczne wizje ukazują początek wszelkiego stworzenia, upadek pierwszego anioła i pierwszego człowieka, powstanie piekła i działanie szatana, stopniowe odchodzenie ludzi od Boga i upadek moralności. Następne wizje dotyczą czasów ostatecznych: Hildegarda przepowiada nadejście Antychrysta, jego podstępne działania, ostatnia walkę z...
Koniec doczesnego Świata w objawieniach św. Hildegardy! Fascynujące objawienia św. Hildegardy z Bingen, pochodzące z tajemniczej księgi "Scivias". Przedstawione w niej mistyczne wizje ukazują początek wszelkiego stworzenia, upadek pierwszego anioła i pierwszego człowieka, powstanie piekła i działanie szatana, stopniowe odchodzenie ludzi od Boga i upadek moralności. Następne wizje dotyczą czasów ostatecznych: Hildegarda przepowiada nadejście Antychrysta, jego podstępne działania, ostatnia walkę z...
Czytaj więcej
78
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
79
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
80
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
81
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Liczba ocen: 0
|
Średnia ocena:
Czytaj więcej
82
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
83
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej
84
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
"»O teologii mistycznej« jest pierwszym polskim tłumaczeniem odkrywanego po długim okresie zapomnienia dzieła Jana Gersona (1363-1429), łacińsko-francuskiego teologa, filozofa i poety, kanclerza Uniwersytetu Paryskiego. Składające się na utwór traktaty teoretyczny i praktyczny, podobnie jak wiele innych pism tego myśliciela, cieszyły się niegdyś olbrzymią popularnością. Ich autor pod względem poczytności ustępował jedynie Dantemu i może Boccacciowi, o czym świadczy liczba zachowanych rękopisów. ...
"»O teologii mistycznej« jest pierwszym polskim tłumaczeniem odkrywanego po długim okresie zapomnienia dzieła Jana Gersona (1363-1429), łacińsko-francuskiego teologa, filozofa i poety, kanclerza Uniwersytetu Paryskiego. Składające się na utwór traktaty teoretyczny i praktyczny, podobnie jak wiele innych pism tego myśliciela, cieszyły się niegdyś olbrzymią popularnością. Ich autor pod względem poczytności ustępował jedynie Dantemu i może Boccacciowi, o czym świadczy liczba zachowanych rękopisów. ...
Czytaj więcej
85
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
"Traktat »O kontemplacji Boga« Wilhelm (ok. 1085-1148) napisał, gdy pełnił funkcję opata benedyktyńskiego klasztoru w Saint Thierry (ok. 1119-1120). Przez długi czas autorstwo Wilhelmowego dzieła przypisywano Bernardowi z Clairvaux (1090-1153). Najprawdopodobniej opat z Clairvaux posiadał kopię owego dzieła. Nie wyklucza się też, że sławny traktat Bernarda »O miłowaniu Boga« (»De diligendo Deo«), który powstał między 1125 a 1126 rokiem, jest odpowiedzią na dzieło mistrza z Saint Thierry. (…) Nin...
"Traktat »O kontemplacji Boga« Wilhelm (ok. 1085-1148) napisał, gdy pełnił funkcję opata benedyktyńskiego klasztoru w Saint Thierry (ok. 1119-1120). Przez długi czas autorstwo Wilhelmowego dzieła przypisywano Bernardowi z Clairvaux (1090-1153). Najprawdopodobniej opat z Clairvaux posiadał kopię owego dzieła. Nie wyklucza się też, że sławny traktat Bernarda »O miłowaniu Boga« (»De diligendo Deo«), który powstał między 1125 a 1126 rokiem, jest odpowiedzią na dzieło mistrza z Saint Thierry. (…) Nin...
Czytaj więcej
86
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
"»Periphyseon« Eriugeny ma formę dialogu, który się rozgrywa pomiędzy Wychowawcą (Nutritor) a Uczniem (Alumnus) i został zamknięty w pięciu księgach, choć początkowo Autor zamierzał przygotować cztery księgi. Forma dialogu, mająca swoje antyczne korzenie w filozofii Platona, w tradycji chrześcijańskiej znalazła znakomitego kontynuatora w osobie św. Augustyna, a w czasach karolińskich praktykował ją w tekstach o charakterze dydaktycznym Alkuin. Zdaniem Gangolfa Schrimpfa, to właśnie Alkuin swoimi...
"»Periphyseon« Eriugeny ma formę dialogu, który się rozgrywa pomiędzy Wychowawcą (Nutritor) a Uczniem (Alumnus) i został zamknięty w pięciu księgach, choć początkowo Autor zamierzał przygotować cztery księgi. Forma dialogu, mająca swoje antyczne korzenie w filozofii Platona, w tradycji chrześcijańskiej znalazła znakomitego kontynuatora w osobie św. Augustyna, a w czasach karolińskich praktykował ją w tekstach o charakterze dydaktycznym Alkuin. Zdaniem Gangolfa Schrimpfa, to właśnie Alkuin swoimi...
Czytaj więcej
87
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
"Pierwsza forma (...) natury odnosi się do Boga, jako Przyczyny całej rzeczywistości, druga - obejmuje sferę przyczyn prymordialnych wszystkich rzeczy, trzecia - odkrywana jest w rzeczywistości materialnej opisanej podziałami, czasem i przestrzenią, a czwartą jest Bóg pojęty, jako Kres wszelkiego stworzenia. (...)
Tak pojęty czwórpodział natury wyznacza, jak powiedziano, schemat kompozycyjny Periphyseonu: księga pierwsza pełni rolę swoistego wprowadzenia, przygotowującego narzędzia pojęciowe ...
"Pierwsza forma (...) natury odnosi się do Boga, jako Przyczyny całej rzeczywistości, druga - obejmuje sferę przyczyn prymordialnych wszystkich rzeczy, trzecia - odkrywana jest w rzeczywistości materialnej opisanej podziałami, czasem i przestrzenią, a czwartą jest Bóg pojęty, jako Kres wszelkiego stworzenia. (...)
Tak pojęty czwórpodział natury wyznacza, jak powiedziano, schemat kompozycyjny Periphyseonu: księga pierwsza pełni rolę swoistego wprowadzenia, przygotowującego narzędzia pojęciowe ...
Czytaj więcej
88
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
"(…) nieodparty jest urok tej holistycznej wizji rzeczywistości, która w całym swoim dynamicznym rozwoju wychodzi z Boga i ku Niemu zmierza. Dla zrozumienia tego procesu człowiekowi zostały dane dwie księgi: księga Pisma i księga Natury. Człowiek powinien jednak nauczyć się właściwego odczytywania i interpretacji tych tekstów, gdyż sens każdego z nich jest w zasadzie nieskończony. To zadanie nałożone na człowieka ma szczególny charakter, gdyż oba te teksty powstały dla człowieka i ze względu na ...
"(…) nieodparty jest urok tej holistycznej wizji rzeczywistości, która w całym swoim dynamicznym rozwoju wychodzi z Boga i ku Niemu zmierza. Dla zrozumienia tego procesu człowiekowi zostały dane dwie księgi: księga Pisma i księga Natury. Człowiek powinien jednak nauczyć się właściwego odczytywania i interpretacji tych tekstów, gdyż sens każdego z nich jest w zasadzie nieskończony. To zadanie nałożone na człowieka ma szczególny charakter, gdyż oba te teksty powstały dla człowieka i ze względu na ...
Czytaj więcej
89
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Pierwsze trzy księgi "Periphyseonu" Eriugeny zawierały imponującą ontologiczną wizję powstania świata, wyłożoną w oparciu o specyficzne odczytanie pierwszych wersetów Księgi Rodzaju, wsparte lekturą źródeł patrystycznych i filozoficznych (platoński Timajos). Można powiedzieć, że zgodnie z neoplatońskim ujęciem rzeczywistości w kategoriach wylew-powrót, pierwsze trzy księgi opisywały proces pochodzenia całej rzeczywistości od Boga, ze szczególnym zaakcentowaniem procesu powstawania sfery przyczyn...
Pierwsze trzy księgi "Periphyseonu" Eriugeny zawierały imponującą ontologiczną wizję powstania świata, wyłożoną w oparciu o specyficzne odczytanie pierwszych wersetów Księgi Rodzaju, wsparte lekturą źródeł patrystycznych i filozoficznych (platoński Timajos). Można powiedzieć, że zgodnie z neoplatońskim ujęciem rzeczywistości w kategoriach wylew-powrót, pierwsze trzy księgi opisywały proces pochodzenia całej rzeczywistości od Boga, ze szczególnym zaakcentowaniem procesu powstawania sfery przyczyn...
Czytaj więcej
90
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Liczba ocen:
|
Średnia ocena: 0,00
Czytaj więcej