Dodany: 08.10.2009
|
Autor: Astral
"Punktown" rzuca światło na najmroczniejsze zakamarki naszych dusz.
Jeffrey Thomas, amerykański pisarz, autor licznych opowiadań fantastycznych i horrorów, podejmuje nowe wyzwanie w tym zbiorze dziewięciu wzajemnie powiązanych opowiadań klasycznej fantastyki naukowej. Umiejscowienie akcji opowiadań w scenografii zaawansowanej technicznie i zróżnicowanej kulturowo cywilizacji pozwala na ukazanie ludzkiej kondycji w warunkach zwykle niespotykanych. Thomas przedstawia sytuacje i reakcje ludzkie w zderzeniu z problemami z pogranicza etyki, nauki i socjologii, ukazując pełen wachlarz potencjalnych ludzkich ograniczeń oraz zakres zachowań jednostki ludzkiej.
Fikcja naukowa jest jedynie dekoracją albo występuje jako katalizator lub mikroskop, w którym z pomocą autora dostrzegamy złożoność ludzkiej kondycji. Dzięki wykorzystaniu fikcji naukowej, fantastyki właśnie, Thomas dokonuje analizy człowieczeństwa i jednostki ludzkiej.
Każdy byłby dumny z autorstwa choćby jednego tekstu z tego zbioru.
Michael Marshall Smith
[Punktown] jest mordercze i obce, bogate i tętniące niepokojem, ludzkie i wzruszające. Jeffrey Thomas stworzył coś cudownego.
China Mieville
Oszałamiająco złożona i bogata wizja przyszłości, równie poetycka, jak przerażająca, pełna przenikliwych diagnoz i obrazów, które pozostają w pamięci.
Ramsey Campbell
Genialny zbiór opowiadań… nieważne czy klasyfikować je jako science fiction, fantasy, horror, to jeden z najlepszych zbiorów roku.
Ellen Datlow w THE YEAR'S BEST FANTASY AND HORROR
Ambitna literatura przebrana w wielobarwne, zmiennie szaty… przebojem wbije się na wasze listy pozycji do przeczytania. Inteligentna, zabawna, zmuszająca do myślenia…
Ed Bryant, w LOCUSIE
Eleganckie opowiadania, układające się w czasami szokujący, czasami humorystyczny przewodnik po stworzonej przez Thomasa Burroughsowskiej metropolii… Warto przekroczyć granicę Punktown, ale odtąd trzeba uważać na każdy swój krok.
Paul Di Filippo, w ASIMOV'S SCIENCE FICTION
Bez cienia wątpliwości opowiadania te rzucają światło na najmroczniejsze zakamarki naszych dusz. Lecz jednocześnie Thomasowi udaje się skupić uwagę czytelnika na zmaganiach i wyzwaniach, które czynią nas wszystkich ludźmi. Przesycona emocjami, fascynująca książka.
David B. Silva
Punktown to potoczna nazwa miasta Paxton, które znajduje się na odległej planecie, gdzie ludzkość stanowi jeden z wielu obcych gatunków przenikających się nawzajem kultur. Mroczniejsze niż większość fantastyki naukowej, lecz niepozbawione makabrycznego ironicznego humoru, zawarte w antologii opowiadania dotykają znanych literaturze SF zagadnień - klonowania, wpływu technologii na sztukę, problemu przestępstwa i kary w przyszłości, interakcji z kulturami obcych – wyzwań, przed którymi staje ludzkość i którym nie potrafi sprostać.
Thomas używa niezwykle eleganckiego, poetyckiego stylu, przedstawiając środowisko miejskie pełne życia i aktywności jako paradę ekscentrycznych, żywych i zapadających w pamięć postaci wszelkich typów ze wszystkich warstw społecznych - artystów, przestępców, robotów i klonów. Thomas przedstawia z uwagą i analizą wewnętrzne zmagania ludzi z poważnymi problemami sztuki i życia, pamięci i tożsamości, działań i konsekwencji.
Przykładowo, opowiadania "Duchy w deszczu" i "Sekcja duszy" są wspaniałymi opisami życia i uczuć artystów, i ich wysiłku do osiągnięcia uznania za swoje dzieła. Thomas w tych dwu obrazach śmiało wynajduje całkiem nowe fikcyjne zastosowanie dla zaawansowanej biologicznie skomputeryzowanej techniki aktu tworzenia. "Sezon na skóry" jest poruszającym portretem rozpadu osobowości pewnej kobiety, której usunięto z umysłu bolesne wspomnienia. "Biblioteka smutków" opowiada o wykorzystaniu zaawansowanej techniki do zmiany sposobu w jaki funkcjonuje pamięć umysłu.
"Punktown" to proza bardziej filozoficzna niż przygodowa. Miesza inteligencje ludzkie i nieludzkie w scenariuszu przedstawionym wspaniałą prozą bogatą w poetyckie wizje i emocje, które na długo zapadają w pamięć.
[Mag, 2009]