Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
Aby zalogować się należy podać login.
Aby zalogować się należy podać hasło.
Grudzień mi się udał czytelniczo, bo zaczęłam go z Instrukcja dla pań sprzątających: Opowiadania - dawno nie czytałam czegoś tak dobrego! Nie znoszę opowieści o piciu, a już zwłaszcza autobiograficznych, a tu trafiłam na takie, które nie tylko nie wzbudziły we mnie niesmaku, ale wręcz szacunek! Do tego znakomity sposób narracji, taki nieoczywisty, mnóstwo bardzo odkrywczych porównań, drobne perełki językowe. Pychota! Ekspedientki z Treviso - p...
Ogółem przeczytałam 198 tytułów, utrzymując mniej więcej poziom zeszłego roku. Najwięcej w październiku (22) , najmniej w marcu (10), średnia miesięczna 16,5. Oceny: 6 – 4 5,5 – 10 5 - 63 4,5 – 41 4 - 59 3,5 – 11 3- 8 2,5- 1 2 - 0 1,5 - 0 1 - 0 brak oceny - 0 powtarzane bez zmiany oceny - 1 powtarzane z po...
A to moje grudniowe lektury: Lepiej po polsku (5,5) [recenzja: Im poprawniej, tym lepiej!] Modowe rewolucje: Niezwykła historia naszych szaf (5) [czytatka: Czytatka-remanentka XII 19] Flexitarianizm (4) [recenzja: Jeśli nie rezygnacja z mięsa, to co?] #Wrzenie: Lewaczka, ksiądz i polski kocioł (6) [recenzja: Warto rozmawiać. Warto TAK rozmawiać] Zielone koktajle: 365 przepisów (4,5) [recenzja: Zdrowo i kolorowo] Ptaki nie znają granic (3,...
W grudniu z większości czytanych książek udało mi się napisać pełnowymiarowe recenzje, ale trochę na czytatkę zostało: Płotki giną pierwsze (4) Bardzo nie lubię czytać cykli powieściowych – nawet kryminalnych – nie po kolei, ale nie zawsze się udaje skoordynować zapotrzebowanie z możliwościami (zwłaszcza, gdy polskie wydania ukazują się nie w tej kolejności, co oryginalne). Toteż choć się już dość dawno oswoiłam z faktem, że Nastia Kamieńska ...
Co do grosza (4) Ja, Dago Władca (5) Chciwość (3) Jeden dobry dzień (6) Black Mirror: Czy to już się dzieje? (5) Radość życia (5,5) Kobieta w podróży (6) Znajoma z lustra (5,5) Płuczki: Poszukiwacze żydowskiego złota (5,5) Lapidarium III - powtórka, ocena bez zmian (6) Wszystko z miłości (5) Księżyc nad Taorminą (6) Piknik na skraju drogi (5) Kimkolwiek jesteś (5) Ja, ssak: Co łączy nas z gorylem, wielorybem i nietoperzem (5) Całe ...
Sol, solar znaczy Słońce, słoneczny. Możliwe jest odkrycie drugiej planety. Ciekawe jaka nazwa byłaby najlepsza (oczywiście z Lema). Tarantoga? Trurl?
Książki pożeram nałogowo od wczesnego dzieciństwa, ale – może przez sposób, w jaki czytam, ogarniając wzrokiem całe partie tekstu i od razu widząc, mniej lub bardziej wyraźnie, ich zawartość na podobieństwo filmu, nie tylko z ruchem, barwami i dźwiękami, ale nawet smakami, zapachami, wrażeniami dotykowymi, jeśli tylko takowe zostały opisane – nigdy nie byłam zbyt dobra w zadaniach typu „analiza i interpretacja”. Pytania z gatunku „co symbolizuje ...
Przyjaciele ze szkolnych lat jak co roku wspólnie wyjeżdżają na wakacyjny wypoczynek do niewielkiej miejscowości, gdzie panuje cisza i spokój. Pozornie. Te wakacje jednak okazują się zupełnie inne od wszystkich, które przeżyli do tej pory. Kamila i Arek jadą wspólnie z malutkim synkiem Ignasiem oraz nastoletnią córką Adą, choć dziewczyna za wszelką cenę pragnęła wyjechać na obóz sportowy, gdzie miała nadzieję poderwać wybranego chłopaka. Mi...
Szybkie śledztwo wykazało, że u rodziców stoją na półce moje 'Aksamitne pazurki', czyli 1 tom. Już to kiedyś czytałam, ale jeszcze w ubiegłym stuleciu, więc chętnie powtórzę, zwłaszcza, że po porażkach grudnia łatwiej przyjmę nawet mniej wybitną literaturę. Co do pani Ch. to ja ją cenię za warstwę obyczajową, ale absolutnie nie za wątki kryminalne, więc brak podobieństwa do jej książek jest w moich oczach zaletą i już czuję, że mi się Gardner sp...
Pojedynki, biesiady, modlitwy: Świat średniowiecznych rycerzy - 4 Katharsis: O uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki - 5 Lustrzany taniec (powtórka) - 5 Wyprawa - 4,5 Szkoła pod baobabem - 4,5 Jaga - 3,5 Woda na sicie: Apokryf czarownicy - 5 Awantury na tle powszechnego ciążenia - 5 Matka i córka - 5 Śmierć urzędnika i inne opowiadania [Agora SA, 2012] - 5 Grillbar Galaktyka - 4,5 Gwiezdny pył (powtórka) - 4,5 Dom bez klamek - 4 Dam...
Dzięki, Rbit, za zapewnienie mi znakomitej lektury na te najbliższe godziny dzielące mnie od spożywania... :-) Twój opis Oślica Balaama: Apel do duchownych panów zachęcił mnie na tyle, że kupiłam e-book na stronie wydawnictwa i właśnie czytam. Jakby ktoś chciał, to tu: https://tyniec.com.pl/e-booki/1002-ebook-oslica-balaama-9788373547766.html
O, byłbym bardzo ciekaw Twoich wrażeń! Nie, nawet lepiej nie zaczynać od tomu 1. Nie trzeba czytać chronologicznie, sprawy są osobne. Warto jednak wiedzieć, od czego zacząć, pierwsze wrażenia wiele robią. Na początek polecam któryś z tych kryminałów: Sprawa samotnej dziedziczki Sprawa uciekających zwłok Sprawa bigamisty Sprawa zakochanej ciotki To są naprawdę świetne kryminały, wspaniałe w czytaniu. Moja przyjaciółka powiedziała, że to t...
Czytelnicze podsumowanie roku. Nie było najgorzej. Ale nie był to super owocny czytelniczo rok. 103 pozycje za mną i 1 zaczęta i nieskończona. Dużo przeciętności, ale całkiem czytalnych ;) Wyjątkowo dużo miejsca poświęciłam literaturze młodzieżowej lub z myślą o młodzieży. I czas na podium: Kategoria Gniot 1 miejsce . Najgorszą książką jest bez wątpienia hit wydawniczy 365 dni – to ta książka zaczęta i nieskończona. No dno po prostu! 2 m...
Garstki z Ustki wróciły! Wielka Niedźwiedzica dalej działa, a martwy sezon jest wyjątkowo żywy w tym roku. Po udanej pierwszej części serii „Garstka z Ustki”, o której pisałam tutaj, z niecierpliwością czekałam na dalsze losy załogi pensjonatu. Nawet najbardziej przyjazne miejsce musi przynosić zyski, nie ma innej rady. Niestety od jakiegoś czasu Maria boryka się z brakiem płynności finansowej. Nie mówiąc o tym Magdzie, sama próbuje się z tym ...
Coraz mnie tu mniej, a jednak tradycji musi stać się zadość - pora na czytelnicze podsumowanie roku. Ten rok na pewno był udany ilościowo - przeczytałem ponad 200 pozycji. Natomiast z jakością bywało różnie. Postawiłem sporo zasłużonych piątek, ale do kandydatek na książki roku dostało się niewiele tytułów. Z prywatnych i nieprywatnych akcji czytelniczych - doczytałem cykl o Whiteoakach Mazo de la Roche. Jak zwykle brałem udział w "Rendez ...
1. Czuła jest noc (3) - Gatsby to to nie jest... Mizogyniczna i cokolwiek niezborna opowieść o "błyskotliwym psychiatrze" (tu trzeba wierzyć autorowi na słowo), który stacza się w pijaństwo, bo poślubiona pacjentka dostaje nawrotów choroby, gdy tylko jemu wpadnie w oko jakaś ładna podfruwajka. Styl nadal ładny, ale treść... 2. Prowadzący umarłych: Opowieści prawdziwe: Chiny z perspektywy nizin społecznych (5) - ciekawe opowieści o życiu w komu...
"Nasz »fenomen« – nieoczekiwane pojawienie się trzeciego pokolenia Żydów w Polsce po Holokauście – przywołuje najbardziej fundamentalne filozoficzne pytania dotyczące żydowskiej tożsamości. Rzuca on światło zarówno na wyobrażoną »esencję« żydowskości, jak i jej postrzegane peryferie i granice. Oferuje całkowicie nową perspektywę przy rozpatrywaniu pytania »Kto to jest Żyd?« i kwestionuje pozornie najbardziej oczywiste prawdy o byciu Żydem. Nagle ...
Zastanawiałem się, sięgając po "Skrytobójcę Błazna", czy Robin Hobb miała pomysł na tę kontynuację, czy będzie to raczej twór podobny do wszechobecnych w kinie sequeli. Spieszę od razu z odpowiedzią, że pomysł jest, choć zarysowuje się powoli. Jest to tom, w którym zaskakująco mało się dzieje, jak na jego ilość stron, a jednocześnie z przyjemnością zatonąłem w spokojnie budowanej opowieści o dalszych losach Bastarda, w których stopniowo pojawia...
W książce opisano zaplanowanie, przygotowanie oraz przeprowadzenie ucieczki kilkudziesięciu alianckich lotników z obozu jenieckiego w Żaganiu. Opisano też ich losy po wydostaniu się za druty. Nie mogę wprost wyjść z podziwu nad pomysłowością organizatorów i uczestników ucieczki. Niemal z niczego zorganizowali wszystko, co było niezbędne do przygotowania ucieczki! Tęgie głowy i zręczne ręce - chyba nie przypadkiem piloci stanowili wówczas elitę wo...
Oślica Balaama: Apel do duchownych panów (5,0) Ryk oślicy: Kolejny apel do duchownych panów (4,0) Zjadliwa krytyka duchownych? Ich seksizmu, niedouczenia i zapatrzenia w siebie? Toż to skandal! Lewactwo. Feminizm! Albo nawet tfu... ten straszny GENDER! Ale jak to? Autorka jest katolicką tradycjonalistką? Zachwala dogmatykę, modlitwę i ciszę w Kościele? Krytykuje liturgiczne nowinkarstwo? Toż to ciemnogród! Klerykalizm i zacofanie. Feinwein...
W grudniu do magicznego świata stworzonego na podstawie rosyjskich baśni zabrała mnie Katherine Arden swoimi powieściami "Niedźwiedź i Słowik" oraz "dziewczyna z wieży".
Powieść biograficzna 1. Pamiętniki Jane Austen (4,5) 2. Pod błękitnym greckim niebem (3,5) Literatura zagraniczna 3. Okruchy szczęścia (4,5) argentyńska 4. Białe morze (5) norweska Kryminał 5. Marcowe fiołki (4,5) t. 1 cyklu "Bernie Günther", dzieje się przed wojną w nazistowskich Niemczech 6. Blady przestępca (4,5) t. 2 cyklu "Bernie Günther" 7. Śledztwo od kuchni czyli Klasyczna powieść kryminalna o wdowie, zakonnicy i psie (z kuli...
Nie udał mi się grudzień, czytelniczo był kiepski i nudny. Miałam ochotę na czytadła, ale nie spodziewałam się, że tak źle trafię. Miłym przebłyskiem były opowiadania Tokarczuk, ale zmieszczone w chudej książeczce, więc skromne to pocieszenie. 1. /55/ Dwanaście życzeń Taka sobie współczesna opowieść wigilijna, w której gwiazda z samej stolicy wstydzi się swojego pochodzenia z małej wsi gdzieś w głębi interioru. Typowe, zupełnie nieodkrywcze, ...
Od jakiegoś czasu rośnie we mnie chęć przeczytania jakiegoś porządnego kryminału, stąd moja ciekawość czy Gardner się nada, bo wygląda zachęcająco. Powinno być sporo napięcia, tajemniczości i tyleż samo logiki. No i czy należy czytać chronologicznie?
Do siego Roku! Z okazji Nowego Roku wraz z życzeniami wszystkiego najlepszego i dużo zdrowia publikuję ekstra odcinek Archeologa Nie Z Tej Ziemi – rzecz o prehistorii i historii Irlandii. Po raz pierwszy w dziejach światowej archeologii ujawniam nowe odkrycie ze strefy ochrony światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Zapoznacie się również z nowym monumentem, który archeologowie nazwali cursus. Czy w obrębie cursus miały miejsce procesje ku c...
Tym razem Perry Mason przyjmuje w swoim biurze znamienitego gościa – samego biskupa. Biskup Malloy jest wyraźnie zdenerwowany. Chce wiedzieć, po ilu latach zabójstwa ulegają przedawnieniu. Długo nie zamierza wyjawić, o co chodzi. W końcu się na to decyduje – ale jego opowieść ma wiele luk, a on sam wkrótce znika. Czy był to w ogóle prawdziwy biskup? Cóż, Mason przyjmuje tę sprawę. Jak tłumaczy swojej sekretarce: „- Della, jak ja kocham taje...
Ostatni dzień roku, przyznam trudnego dla mnie, choć bardzo lubię lata nieparzyste, to jednak zwykle dają mi one w kość, ten dobiegający końca rok 2019 szczególnie, chyba jeszcze jak żaden poprzedni. Książkowo również najsłabiej z dotychczasowych podsumowań, choć wiem, że tutaj książki dla dorosłych zostały zastąpione tymi dla dzieci. Bardzo się cieszę, że mały człowiek wręcz kocha książki i domaga się czytania, często nawet przy obiedzie czy ko...
Przywiązałam się do inspektora Barbarottiego na tyle, że z chwilą, gdy została mi na pożyczkowej półce już tylko jedna nieprzeczytana powieść z jego udziałem, przez parę tygodni toczyłam ze sobą zmagania pod hasłem „czytać czy czekać”? Wygrała chęć przeczytania. I… cóż, tak strasznie smutnego kryminału nie czytałam od czasu „Niespokojnego człowieka”, w którym Mankell kazał mi się pożegnać z Wallanderem. Nie, to nie to samo, Nesser nie powtórzyłby...
Wzruszająca i pełna zwrotów akcji opowieść o przyjaźni i stracie z tajemniczą zbrodnią w tle. Elliott i Catherine poznali się, gdy byli dziećmi. Między nimi szybko nawiązała się przyjaźń, jednak pewnego dnia chłopak musiał opuścić miasto. Akurat w dniu, w którym mała Catherine potrzebowała go najbardziej. Gdy ponownie się spotykają, są już innymi ludźmi. On jest szkolną gwiazdą futbolu, ona pomaga matce w prowadzeniu pensjonatu. Elliott rob...
Grudzień sprzyja czytaniu. To lubię. 97. Pasiasty karawan, ocena: 5 I znów dobry MacDoland. Zaskakuje też, bo zagadka nie ma rozwiązania przed kilkudziesięciu laty. Co prawda trochę wcześniej wiedziałam, kto morduje. Ale przecież nie po to czytamy MacDonalda - ale dla tego klimatu... 98. Tam piaski śpiewają, ocena: 5 Teoretycznie kryminał, a w rzeczywistości świetna powieść. O Wielkiej Brytanii lat 50 XX wieku. Mamy zatem przyrodę, arysto...
Użytkownicy polecają:
Dodany: 20.01.2024 09:11
Autor: zielkowiak
Humboldt – to dopiero był gość! Gdyby zaproponował mi udział w jednej ze swoich wypraw, rzuciłabym wszystko i pojechała. To temu człowiekowi zawdzi (...)
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 14.04.2024 21:41
„Srebrzysko” określa autor w podtytule „powieścią dla dorosłych”. Jak dorosłym trzeba być, żeby wyrzec się buntu, zdecydować się nadstawić przysłowiow (...)
Dodany: 02.04.2024 21:51
Autor: fugare
Fantastyka naukowa to nie był nigdy mój ulubiony gatunek literacki, filmowy zresztą też nie, ale bardzo dobrze przechowałam, a nawet pielęgnuję pewne (...)
Dodany: 23.03.2024 09:19
Autor: Meszuge
Ze względu na ogromną liczbę przypisów i cytowanych materiałów źródłowych jest to najprawdopodobniej najbardziej rzetelna biografia Feliksa Dzierżyńsk (...)
Dodany: 09.03.2024 20:02
Autor: jolietjakeblues
Jesteśmy pokoleniem poszukiwaczy, my, obecni pięćdziesięciolatkowie, z których wielu miało to szczęście, że dzięki odwadze, inteligencji, talentowi sw (...)
Dodany: 03.03.2024 09:31
Breece D'J Pancake, a właściwie Breece Dexter John Pancake (pancake – naleśnik; dziwaczny zapis imienia był wynikiem błędu w The Atlantic Monthly, gdz (...)