Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
Aby zalogować się należy podać login.
Aby zalogować się należy podać hasło.
Dołączam się do tych życzeń razem z moim już głuchym (na szczęście!) psem.
Wszystkim tutaj życzę dobrego, spokojnego, życzliwego dla ludzi i zwierząt 2023 roku.
Nie liczyłam na to, że coś jeszcze w tym miesiącu przeczytam, ale dzięki temu, że podczas dwóch dni spędzonych na jeżdżeniu miałam w torebce wyciągnięty w ostatniej chwili z pożyczkowej półki tomik opowiadań, wyjątkowo poręcznych w sytuacji, gdy wiadomo, że czas przeznaczony na czytanie będzie poszatkowany na kawałki, udało mi się do grudniowej listy lektur dorzucić jeszcze jedną. I w dodatku reprezentującą stosunkowo rzadko przeze mnie czytywaną...
Niebieski ptak 5,5, recenzja: O lataniu i amerykańskich skojarzeniach Láska nebeská 5 Mam na imię Lucy 4,5 Emocjonalne pułapki przeszłości: Jak przełamać negatywne wzorce zachowań? 4,5 Zimowanie: Moc odpoczynku i wyciszenia, kiedy wszystko idzie nie tak 5 Zostaw broń, weź cannoli: Kulisy powstania filmu "Ojciec Chrzestny" 4,5
No, to jest podsumowanie! Niedzia, pisz ty częściej... Ciekawe, że się w kategorii zachwytów z dwoma tytułami spotkaliśmy. Jak nie my!
Klara i słońce ocena: 4,5 Klara jest robotem, Sztuczną Przyjaciółką, typem zabawki, jaką rodzice kupują swoim nastoletnim dzieciom. Cała opowieść jest pierwszoosobową narracją Klary, która bacznie obserwuje otaczający ją świat i uczy się go najlepiej jak potrafi. To jest również opowieść o nas, istotach ludkich, w których uzależnienie od techniki i koegzystencja z robotami osłabia wrażliwość i utrudnia kontakty socjalne. 500 Great Books by Wo...
Tak na zmianę - dobre i przeciętne książki Dawniej ludzie żyli w brudzie: Kiedy i dlaczego zaczęliśmy dbać o siebie (4) - popularnonaukowe nie tylko o higienie, ale o wszystkim związanym z wyglądem ciała i fizjonomią - od mycia się, przez kibelek, po perfumy i tatuaże. Nienajgorsze, ale trochę chaotyczne, no i autorka powtarza parę mitów, które z tego co słyszalam zaczynają być obalane. Słoneczne wino (5.0) - to ten realizm magiczny, o któr...
Szybkie podsumowanie, bo raczej nie będzie mnie dziś stać na własną czytatkę :) Po 1. zaczynam wracać na Biblionetkę po ok. 3 latach podczas których wyłącznie dawałam oceny, jak już mi się coś udało przeczytać. Po 2. Przeczytałam najwięcej książek od 2018 roku. Końca kryzysu czytelniczego nie odtrąbuję, bo to najlepsza recepta na to, żeby wrócił. Po 3. Trochę danych: Liczba książek - 41 Książka roku: Projekt Hail Mary - jedyna sz...
"- Ty tak pieszo? Dokąd? - W Bieszczady. Właśnie ruszam. Nie wiem, ile mi to zajmie. Może trzy miesiące, może więcej. Chcę przejść tysiąc kilometrów. Obserwowałam, czy to robi na nim wystarczająco duże wrażenie. - Dziewczyno, chyba cię popierdoliło, szkoda nóg na Polskę". Od trójstyku w Bolciach do trójstyku na Krzemieńcu. Z Suwalszczyzny w Bieszczady. Sto dni w terenie. Pieszo - powoli i wzdłuż wschodniej granicy Polski chwilę przed tym,...
"Słyszaki" - mówią czasem głusi o słyszących. Czy ludzi można opuścić językowo? Nie dać im prawa do języka? Albo za wszelką cenę nakłaniać do nauczenia się innego języka, którym posługuje się większość, chociaż dla wielu z nich to zadanie niewykonalne? Jedno z pierwszych pytań, które zadają słyszący: głusi nie słyszą, ale przecież chyba mogą nauczyć się czytać? Gdy dowiadują się, że nie - nie wszyscy głusi w Polsce potrafią czytać ze zrozu...
Książka Elizy Kąckiej to rozmówki polsko-polskie, prawie jak Andrzeja Mleczki, tylko pisane, a nie rysowane. Autorka przez kilka ostatnich lat notowała pilnie, co udało jej się usłyszeć na ulicach, w sklepach, w autobusach, w przychodniach, na klatce schodowej i tak dalej - a także, co mówiono do niej i o niej. Te właśnie króciutkie scenki - jest ich kilkaset - stanowią umowną "strefę zgniotu" między ludźmi, którzy wciąż gadają do siebie, gapią s...
Cóż, Misiak sam mi to wciskał z uporem godnym lepszej sprawy, więc ma za swoje.
Miałam trudność z wybraniem książki roku, bo mimo iż przeczytałam dużo dobrych książek - postawiłam 6 szóstek, 12 ocen pięć i pół i 31 piątek - żadna nie była dla mnie taką best of the best. Zdecydowałam się na zbiór opowiadań, choć nie przepadam za opowiadaniami. Kiedyś mnie nie zachwyciły, bo byłam za młoda, nie doświadczyłam jeszcze za bardzo życia i jego problemów. Teraz doceniłam wartość tych utworów. Niektóre były tak poruszające, że o jed...
Gdyby "Papuga pana profesora" była filmem animowanym z wytwórni Pixar, to wszyscy widzowie płakaliby na nim rzewnymi łzami. Jest w tej historii powojenna rzeczywistość, w której potwory niedawnej przeszłości są wciąż żywe, jest zderzenie dzieciństwa ze starością, samotnością i tęsknotą, ale jest też papuga z zespołem stresu pourazowego, która umknęła spod niemieckich kul i mądra kotka, która ratuje papugę z opałów, a także czarny charakter, który...
„Szakale” to książka pod wieloma względami zaskakująca – już sama tematyka lekko szokuje, gdyż jest to chyba pierwsza książka mówiąca o dewastacji niemieckich cmentarzy na początku lat 50. na Ziemiach Odzyskanych. Powieść jest krótka, zaledwie 122 strony tekstu, więc intryga nie jest skomplikowana: milicja zastawia sidła na hieny cmentarne, nazywane tutaj szakalami; po drodze mamy samobójstwo jednego z nich oraz zwłoki kobiety zakopane w ogrodzie...
Hehe, szczególnie akapit o pani Bovary.
Aż się zacząłem zastanawiać, czy mazalova nie wróciła pod nowym nickiem, ale jednak nie. Mogę się nie zgadzać co do ocen, ale taki sarkazm mi się podoba.
Rok 2022 przechodzi do historii, czas więc go podsumować. A był on nieco lepszy niż rok 2021. Przeczytałam 35 książek. Są to: Styczeń: 1. Notatki samobójcy - 4 2. Gliny z innej gliny - 5,5 (z półki) 3. Samotny jeździec - 4 (z półki) Luty: 4. Chrobot: Życie najzwyklejszych ludzi świata - 5 5. Cichym ścigałam go lotem - 4 6. Hanyska - 4,5 7. Dzieci Hanyski - 5 Marzec: 8. Córka Izebel - 4,5 9. Pocałunek Fauna - 4 10. Tera...
Moi ulubieńcy 2022 roku to: 📖"Złodziejka" Sarah Waters 📖"Olive Kitteridge" Elizabeth Strout 📖"Cmętarz zwieżąt" Stephen King 📖"Motyl" Lisa Genova 📖"Półmorderca" Hakan Nesser 📖"Piaskun" Lars Kepler 📖"Shuggie Bain" Douglas Stuart 📖"Życie Violette" Valerie Perrin 📖"Niedostatek" Lynn Steger Strong 📖"Brooklyn" Colm Tóibín
Nie może mnie tu zabraknąć. :-) To był czytelniczo dość dobry rok, przeczytałem sporo książek czwórkowych, a więc dobrych. Jak więc wyglądały ekstrema? Tak jak u Misiaka, tak i u mnie ten rok należał raczej do literatury pięknej. Choć przeczytałem sporo reportaży, to raczej - o dziwo - z beletrystyką przeżyłem najmilsze czytelnicze chwile tego roku (żadnemu reportażowi nie wystawiłem szóstki!). A więc: achy, ochy, rarytasy i cymesy - bel...
Uwielbiam! Będę do tego tekstu wracał przez cały rok, aż się nie nauczę na pamięć.
Grudniowe przeczytajki Mężczyzna, który uderzy dziecko i inne opowiadania (4) Małe Licho i krok w nieznane (5) Kółko się pani urwało (3,5) Coś dobrego (3) Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze (5) Nie jestem Twoją własnością (4)
Ani się człowiek obejrzał, a tu znienacka znowu koniec roku. Konkretnie kijowy koniec kijowego roku. Nie wiem, jak u innych, ale jeśli chodzi o mnie, dzielnie walczył o miano najpaskudniejszego roku w historii mojej historii (może to jakiś konkurs?), ale nie będziemy wchodzić w szczegóły, bo mi się zacznie wylewać rozgoryczenie życiowe i po co to komu. Zresztą może przyzwoity rok to zbyt wygórowane wymaganie wobec wszechświata i powinno się zaczą...
Bo to wspaniała łamigłowka :) Na analizie wiersza Wita Szostaka "najpierw miąższ" spędziłyśmyz córką 2 wieczory :). A to tylko 4 wyrazy: "słony potem źdźbła i wymioty". Mój mąż zangażował nawet AI do analizy tego wiersza - ale jednak się zupełnie z nią nie zgadzamy. 4 słowa, a każdy znajdzie w nich co innego, odniesie się do innych wspomnień. Bo w poezji piękne jest to że można dzięki niej przeżywać swoje najlepsze i najgorsze chwilę od no...
PODSUMOWANIE ROKU 2022: Krótkie opisy wymienionych książek znajdują się w głównym poście. AUTOR/SERIA ROKU: Perec Georges - często o nim pisałam we wspomnieniach miesięcznych, ale to zdecydowany faworyt tego roku, zwłaszcza jeśli chodzi o beletrystykę. NAJLEPSZE KSIĄŻKI 2022: (5,5) Nie wystawiłam żadnej 6 ;( Psychologia i życie Mówienie i poznawanie: Rozprawy i wykłady filozoficzne Felietony warszawskie 1873-1882 Lunatycy: Historia zmi...
Jak w każdej antologii mamy tu opowiadania dobre, złe i - oczywiście - przeciętne. Najsłabiej wypadają te natrętnie feministyczne oraz - co mnie zdziwiło - te uwspółcześnione. Okazuje się, że w przypadku mitów to zupełnie zbędny zabieg, bo te historie bronią się same. Zarazem w przeciwieństwie do Mitologia nordycka widziałam zaangażowanie autorek i próbę nadania indywidualnego rysu. Najlepszy rozdział? O Odyseuszu. Nie nachalny, nie oczywisty...
Moje książki roku 2022: Biografia / autobiografie: Dziady i dybuki Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję Odziedziczone marzenia: Spadek po moim ojcu Reportaż: Imperium Siedem wieków śmierci: Podróż przez życie Gomora: Władza, strach i pieniądze w polskim Kościele Beletrystyka: Ognie: Miłość i inne katastrofy Wielkie Księstwo Groteski I to by było na tyle ;) Szczęśliwego Nowego Roku!
O Janie Litanie, czyli o Anatolu Leszczyńskim, kilka słów w internecie znaleźć można; Franciszek Kość to z kolei pisarz całkowicie anonimowy – jego bibliografia składa się tylko z tej jednej książki. Sama powieść to typowa „Labiryntowa” pańszczyzna, chwilami intrygująca, chwilami moralizująca, a chwilami mocno naciągana. Mamy oto Antoniego Kuperę, początkującego marynarza na frachtowcu „Głogów”, który podczas postoju statku w Amsterdamie łatw...
Nadszedł ostatni dzień roku - tradycyjnie przygotowuję swoje podsumowanie czytelnicze. Mam wrażenie, że choć przeczytałem nieco mniej w tym roku w stosunku do poprzedniego (o 9 książek mniej), to był to udany czas czytelniczy. Pojawiło się sporo kandydatek na książkę roku. Nie stroniłem też od powtórek. Niektóre były naprawdę zaskakujące - po spontanicznym ponownym przeczytaniu "Wyprawy czarownic" pierwszy raz nagrodziłem Terry'ego Pratchetta...
Pawana (4,5) Absolutna klasyka historii alternatywnej. Mimo mankamentów warta swojej sławy. Biały głód (4,5) Opowieść ze świata śniegu i głodu. Finlandia roku 1867. Oszczędnie i mocno napisana. Księga herbaty (4,0) Esej z 1906 roku. Szczególnie interesujący gdy skupia się na herbacie (i wszystkim, co się z nią wiąże) oraz estetyce Wschodu. Znacznie mniej ciekawy w partiach filozoficzno-religijnych (zen, tao itp.) Burzliwe dzieje wie...
Użytkownicy polecają:
Dodany: 20.01.2024 09:11
Autor: zielkowiak
Humboldt – to dopiero był gość! Gdyby zaproponował mi udział w jednej ze swoich wypraw, rzuciłabym wszystko i pojechała. To temu człowiekowi zawdzi (...)
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 14.04.2024 21:41
„Srebrzysko” określa autor w podtytule „powieścią dla dorosłych”. Jak dorosłym trzeba być, żeby wyrzec się buntu, zdecydować się nadstawić przysłowiow (...)
Dodany: 02.04.2024 21:51
Autor: fugare
Fantastyka naukowa to nie był nigdy mój ulubiony gatunek literacki, filmowy zresztą też nie, ale bardzo dobrze przechowałam, a nawet pielęgnuję pewne (...)
Dodany: 23.03.2024 09:19
Autor: Meszuge
Ze względu na ogromną liczbę przypisów i cytowanych materiałów źródłowych jest to najprawdopodobniej najbardziej rzetelna biografia Feliksa Dzierżyńsk (...)
Dodany: 09.03.2024 20:02
Autor: jolietjakeblues
Jesteśmy pokoleniem poszukiwaczy, my, obecni pięćdziesięciolatkowie, z których wielu miało to szczęście, że dzięki odwadze, inteligencji, talentowi sw (...)
Dodany: 03.03.2024 09:31
Breece D'J Pancake, a właściwie Breece Dexter John Pancake (pancake – naleśnik; dziwaczny zapis imienia był wynikiem błędu w The Atlantic Monthly, gdz (...)