Nowości: Ostatni dzień na Ziemi, Cudze słowa, Wanna z kolumnadą
Zaloguj się
Aby zalogować się należy podać login.
Aby zalogować się należy podać hasło.
Swego czasu bardzo lubiłem czytać Whartona. Najmilej wspominam "W księżycową jasną noc" i "Tato" - strasznie smutna, ale bardzo polecam. "Ptasiek" też był ok :)
Georges Gerfaut ratuje na drodze ofiarę wypadku i wiezie rannego do szpitala. A trzy dni później, kiedy jest już na wakacjach z żoną i córką, zostaje zaatakowany przez dwóch bezwzględnych morderców. Na czyje zlecenie? Może tego, kto spowodował tamten wypadek na drodze? Wszystko na to wskazuje. l teraz Gerfaut ucieka. Choć od takich ludzi nie da się uciec. Można ich najwyżej zabić. [Crime & Thriller, 2007]
Piesniarka to o kim jest.
Jak bym mogl nie pamietac.Mysle ze jeszcze nie raz będziemy rozmawiali.
Powieść o wartkiej akcji i nastroju przywodzącym na myśl literaturę fantasy lub średniowieczne zamczyska Umberta Eco. Jednak pod miłym dla czytelnika sztafażem książki przygodowej kryje się odwieczne pytanie Nostradamusa o rolę przeznaczenia w naszym życiu. Czy jest możliwe przewidywanie przyszłości, choćby nawet zapisanej w księdze przeznaczeń? Od czytelnika zależy, czy zdoła odnaleźć rozsypane liście. [Atut, 2003]
- Chmury się kłębią i płyną [powieść] - Stacja pierwszej miłości - Sułtan Sandżar - Pierwsza bezsenność [Nasza Księgarnia, 1973]
Ja tam myślę sobie skromnie, że Dorota Masłowska ma wielki talent językowy, i że być może kiedyś przekuje go na wielki talent literacki (czyli doda do tego głębszą świadomość formy jako całości, konstrukcji, układu wektorów - bo tego mi w jej książkach brakuje). Trochę mi przypomina młodego Brittena: miał olbrzymi talent do pisania melodii, był w zasadzie samoukiem, podbił londyńskie salony wpadającymi w ucho utworami. Po czym zrozumiał, że musi ...
Wielce żałuję, że brak czasu, sił i snu nie pozwolił mi bardziej wczuć się w konkurs, bo na pewno odgadłabym coś więcej. I jeszcze chciałam powiedzieć, że już przedwczoraj chciałam napisac, że konkurs był bardzo fajny, ale kazali mi najpierw przemyśleć, czy zgadzam się z nowym regulaminem BN - a on długi i skomplikowany. Alem przemyślała, jak widać.
W różnych okresach różne fragmenty mnie najbardziej urzekały - na początku "Se fatta la mezzanotte, la notte 'scuro, 'scuro [...] Ah, vita bella, perche non torni piu" (jeśli dobrze cytuję, bo cytuję z pamięci), nawet sobie ten tekst przełożyłem; potem i "'Ntonuccio", i tarantella o fontannie z mechanicznymi ptaszkami, które będą śpiewały ukochanej o miłości, wreszcie ostatnio szalone kastaniety w tarantelli instrumentalnej (N...
Zgadzam się z wypowiedzią anndzi. Ligocka, opisująca wydarzenia z getta, kiedy była małą dziewczynką (w czerwonym płaszczyku) posługuje się innym językiem (dziecinnym, prostym ) niż wspominając późniejsze życie - to dorosłe, kiedy używa już języka bardziej dojrzałego, zdania mają znaczniej rozbudowana konstrukcję. Jej język ewoluuje i to jeszcze bardziej sprawia, że tesk ten jest autentyczny.
Rozbite małżeństwo, zadowolony samiec, cierpiąca kobieta. Tak postrzegam to przez pryzmat swoich doświadczeń, przez pryzmat tego co widzę wokół siebie. Mężczyzna nie ma problemu ze zbudowaniem nowego świata, odcięcia się od rodziny, żony, dzieci. To kobieta zostaje z dziećmi, a pan i władca odchodzi by szykować sobie nowe gniazdo, a jak to nowe mu nie spasuje, poszuka sobie nowego, co za problem? Żaden. Codzienne bycie z dziećmi, które cierpią i ...
Bywam raczej rzadko. Ze trzy razy może, jak czytał ktoś z bliższych znajomych (a ja akurat mogłem przyjść). No i jak sam czytałem, rzecz jasna. Kiedyś bywałem na "Spotkaniach Uli", teraz zdarza mi się przyjść na "Lonterię", bo to blisko, na sąsiedniej ulicy.
Wymieniłeś Masłowską, to ciekawe - większość osób raczej zarzuca jej prostactwo (no może nie wprost, ale sens ten). Czy to znaczy, że podobała Ci się np. "Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną"? Czy raczej przyjmujesz to jako zjawisko ciekawe dla literatury i nic więcej?
Nie wiem, nie czytałem. Na szczęście jestem czytelnikiem, nie krytykiem, mogę czytać to, na co mam ochotę.
I Marię Cyranowicz. :-) Na Nocach Poetów bywasz?
A mnie właśnie zauroczył ten post, bo wymieniłeś mnóstwo zjawisk, które i mnie urzekły. :-) Pluhar i L'arpeggiata szczególnie (a który utwór z tej płyty najbardziej Cię urzeka? "Lu povero Ntonouccio" z krzykiem rwącym trzewia na końcu?). Zakładam, że skoro Marais jest Ci bliski, "Wszystkie poranki świata" (i książkę, i film) znasz? Czy Quignarda czytujesz? Czy jego "Scribo: taciturio" jest Ci bliskie? Czy widziałeś już wystawę późnych obraz...
Zgwałcone i zamordowane dziecko patrzy sobie z nieba na to, co dzieje się na ziemii. Obserwuje rozpacz rodziców i bezkarność swojego mordercy. Tworzy swoje 'niebo', tworzy swój nowy świat... Straszne, przyciągające, złowieszcze... Kiedyś wybaczymy swoim prześladowcom, nie będziemy mieć ziemskich odczuć zawiści, zdrady, poniżenia. Może tak będzie cudownie, może tak jest lepiej, może tak ma być.Lepiej być zamordowanym, niż żyjącą zgwałconą, lepiej...
Najpierw trochę połaskotał podniebienie owymi odnóżami, potem rozgryzane bryłki wysyłały w czeluść mojego gardła słodycz z odległym echem czegoś cierpkiego... Każdy kolejny kęs był straszniejszy i - jednocześnie - nie mogłam przestać...
I mamy jeszcze Jacka Dehnela. :) Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, z którą zgadzam się w pełni. Będę jednak drążyć temat. A wulgaryzacja języka? Przeczytałam kiedyś "Bombla" Nahacza i szereg wypowiedzi zachwyconych nim krytyków. Dla mnie to była tortura, nie literatura.
"Szkoła narzeczonych" Marii Krüger i "Tajemnice historii Polski" Jerzego Besali.
[Syrenka złośliwa:] Starczy, jak czytam niektóre tematy przyszłych maturzystów :P
Tadeusz Wittlin - Pieśniarka Warszawy Stefania Grodzieńska - Już nic nie muszę Terry Pratchett - Muzyka duszy Barbara Kosmowska - Buba
Nie wiem, co się ze mną dzieje. Uwielbiałam Zadie Smith po "White Teeth", a "O pięknie"? Nie wywarła na mnie żadnego znaczenia. Taka sobie powieść, takie sobie bajania. Nic szczególnego... Czyżbym chciała zbyt wiele? Czyżbym straciła umiejętność czytania? Nie wiem, po prostu, zero efektu, zero wspomnień, zero uczuć. To nie tak miało być- Zadie Smith jest niesamowita, pisze fantastycznie...Taaak...muszę czytać w oryginale, może wtedy poczuję piękn...
Polszczyzna jest przepięknym, bogatym językiem, znakomitym do uprawiania literatury, zwłaszcza poezji (chodzi mi szczególnie o subtelność i olbrzymią ilość asonansów, a także o warstwę brzmieniową, która daje duże pole do popisu, ale przecież nie tylko). Jest, oczywiście, zaśmiecana, jak każdy język - i od nas, jej użytkowników i, co za tym idzie, współtworców, zależy co z nią zrobimy. Trzeba dbać o język, używać możliwie bogatego słownictwa (bo ...
Naprawdę nie masz się ochoty rozerwać? :)))
To dla mnie komplement! (Może powinnam pisać horrory? :-) Tak naprawdę jest dość dobry i - podobno - zdrowy! No i teraz Proust ma magdalenkę, a ja - granat! :-)
A dobry był przynajmniej? ;)
W życiu nie zjem granatu :)))
Risa Green - "Notatki przyszłej matki" (3) Patrick Poivre d'Arvor - "Poranni kochankowie" (3) Celia Brayfield - "Boski Andy i przyjaciele" (2) Daniel Pennac - "Jak powieść" (4) Andrew Miller - "Przemyślny ból" (4) Olgierd Dudek - "Króliczek" (5) Antonina Kozłowska - "Trzy połówki jabłka" (4) Jodi Picoult - "Dziesiąty krąg" (3) Timothy O'Grady & Steve Pyke - "Umiałem czytać niebo" (5) Colum McCann - "Ta strona jasności" (4) Agnieszka Ste...
1. Joe Alex – Jesteś tylko diabłem (6) 2. Terry Pratchett – Kosiarz (6) 3. A.A.Milne – Tajemnica czerwonego domu (5) 4. Aleksander Dumas (ojciec) – Opowieści o duchach (3) 5. Tadeusz Wittlin – Ostatnia cyganeria (6+) 6. Lauren Henderson –Randkowanie wg Jane Austen (4) 7. Julie Garwood – Zemsta matki (3) 8. Jane Feather – Aksamit (3) 9. Małgorzata Musierowicz – Pulpecja (powtórka) 10. ...
Użytkownicy polecają:
Dodany: 20.01.2024 09:11
Autor: zielkowiak
Humboldt – to dopiero był gość! Gdyby zaproponował mi udział w jednej ze swoich wypraw, rzuciłabym wszystko i pojechała. To temu człowiekowi zawdzi (...)
Dodany: 14.01.2024 08:08
Autor: dot59
Ależ to była lektura! I nie dlatego tak mówię, że na punkcie literatury z PRL w tytule mam lekkiego bzika (a mam go, bo stwierdziwszy, że pokaźna częś (...)
Dodany: 28.11.2023 15:10
Generalnie ani kryminał retro, ani kryminał cokolwiek humorystyczny nie wzbudzają we mnie automatycznej chęci natychmiastowego przeczytania, a jeśli s (...)
Dodany: 02.12.2023 11:17
Autor: Marylek
Oniryczna, na wpół bajkowa opowieść o fascynacjach i strachach dzieciństwa, o tym, jak zostają z nami na całe życie, kształtują postrzeganie świata i (...)
Dodany: 09.11.2023 08:52
„Nikt nie woła” to powieść, której w PRL nie sposób było przeczytać, bo przecież nie drukowano literatury, w której dałoby się znaleźć cokolwiek rzuca (...)
Redakcja poleca:
Dodany: 14.04.2024 21:41
„Srebrzysko” określa autor w podtytule „powieścią dla dorosłych”. Jak dorosłym trzeba być, żeby wyrzec się buntu, zdecydować się nadstawić przysłowiow (...)
Dodany: 02.04.2024 21:51
Autor: fugare
Fantastyka naukowa to nie był nigdy mój ulubiony gatunek literacki, filmowy zresztą też nie, ale bardzo dobrze przechowałam, a nawet pielęgnuję pewne (...)
Dodany: 23.03.2024 09:19
Autor: Meszuge
Ze względu na ogromną liczbę przypisów i cytowanych materiałów źródłowych jest to najprawdopodobniej najbardziej rzetelna biografia Feliksa Dzierżyńsk (...)
Dodany: 09.03.2024 20:02
Autor: jolietjakeblues
Jesteśmy pokoleniem poszukiwaczy, my, obecni pięćdziesięciolatkowie, z których wielu miało to szczęście, że dzięki odwadze, inteligencji, talentowi sw (...)
Dodany: 03.03.2024 09:31
Breece D'J Pancake, a właściwie Breece Dexter John Pancake (pancake – naleśnik; dziwaczny zapis imienia był wynikiem błędu w The Atlantic Monthly, gdz (...)